Werk & Studie alle pijlers

Universitaire Pabo

20-08-2013 23:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn minor een tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs maar ik zat er niet op mijn plek. Ik was dol op de eersteklassers, maar hoe ouder ze werden, hoe minder leuk ik ze in de omgang vond. Pubers zijn het toch niet voor mij. Nu zit ik te denken aan de universitaire pabo. Ik hoor dat dit uitgebreider is dan "gewone" pabo en je kansen op het vinden van een baan ook groter zijn. Bovendien krijg je ook veel psychologievakken, die uitgebreider zijn dat was ik in dat half jaar tijdens de minor kreeg.

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die deze opleiding volgen/hebben gevolgd. Hoe bevalt deze?

En, voor degenen die en op de middelbare school en op de basisschool les hebben gegeven: wat vind jij het grootste positieve verschil? Waar zit dat in? En het grootste negatieve verschil?

Ik hoor graag van jullie!
quote:juffrouwmier schreef op 21 augustus 2013 @ 00:20:

[...]

Ieder kind test uit. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Ze willen de grenzen weten.En als je weet waar jouw grenzen liggen dan weten zij dat ze niet meer verder hoeven en dus voelen ze zich veilig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:21:

[...]

Ik denk echt dat jij een verkeerd beeld hebt van kinderen. Waarom zou een kind opvallender gedrag vertonen dan een puber? En waarom zou je bij een kind wel snel kunnen reageren en bij een puber niet?Omdat ze nog niet slim genoeg zijn om precies te weten hoe het werkt. Pubers wel. Bij kinderen is dat nog niet ontwikkeld. Een kind noemt je stom of lelijk, een puber pakt je op je karakter.
quote:Enn schreef op 21 augustus 2013 @ 00:21:

[...]

En als je weet waar je grenzen liggen dan voel je je veilig.Dan moet ik aan het begin de grenzen duidelijk maken.
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:21:

[...]

Kinderen kijken meer op tegen de juf, zien ze vaak als bron van wijsheden, en je bent groter dan zij, dus indrukwekkender. Een kleuter zet je gewoon op de gang. Een puber loopt dan weg.Whut? een kleuter zet je op de gang? En dan loopt hij niet weg? En je bent groter dan een kind? Meid ik ken groep zessers die al boven me uitsteken.
En kinderen hebben zeker niet per definitie ontzag voor hun docent. Als de docent er niks van kan zijn ze meedogenloos.

Jij hebt echt een verkeerd beeld
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:21:

[...]

Kinderen kijken meer op tegen de juf, zien ze vaak als bron van wijsheden, en je bent groter dan zij, dus indrukwekkender. Een kleuter zet je gewoon op de gang. Een puber loopt dan weg.

-hoopt nu heel erg dat je een beroep zult vinden dat beter bij je past-

sissssling...
Of je steeds de grens aan blijft geven. Grenzen zijn veilig voor kinderen.

Voor peutets, kleuters, basisschoolkinderen én pubers.

En ook voor volwassenen.

Door te begrenzen creëer je veiligheid, vertrouwen en voorspelbaarheid. Ze weten wat ze aan je hebben.

Dat werkt ook bij pubers.
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:22:

[...]

Omdat ze nog niet slim genoeg zijn om precies te weten hoe het werkt. Pubers wel. Bij kinderen is dat nog niet ontwikkeld. Een kind noemt je stom of lelijk, een puber pakt je op je karakter.Ook kinderen weten heeeel goed hoe de dingen werken. Je onderschat ze nu heel erg.
quote:squirrelmonkey schreef op woensdag 21 augustus 2013 00:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Universitaire Pabo"" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:17</a>:</b>

Ik zie zelf grote overeenkomsten tussen kleuters en pubers namelijk. Ze doen precies hetzelfde, de grenzen opzoeken. En als ze daar tegenaanlopen dan gebeurt er ook precies hetzelfde; woede, hysterie, uitbarsting, escalerend gedrag etc.

Waarom zou jij die puber niet kunnen handelen en die kleuter wel?</div></blockquote>Kinderen kijken meer op tegen de juf, zien ze vaak als bron van wijsheden, en je bent groter dan zij, dus indrukwekkender. Een kleuter zet je gewoon op de gang. Een puber loopt dan weg. Jij hebt echt een totaal verkeerd beeld. Dat is me wel duidelijk nu...

[...]

Dan moet ik aan het begin de grenzen duidelijk maken.

Dat is geen verschil met pubers hoor.

Ik vind je trouwens hele rare vergelijkingen/ pubers tussen kinderen en pubers maken.

Althans, de pubers bij mij gedragen zich echt wel heel anders dan jij beschrijft.

[...]

Omdat ze nog niet slim genoeg zijn om precies te weten hoe het werkt. Pubers wel. Bij kinderen is dat nog niet ontwikkeld. Een kind noemt je stom of lelijk, een puber pakt je op je karakter.

Oefffff.... wat praat je negatief zeg. Je hebt totaal geen afstand kunnen nemen van die pubers aan wie je les hebt gegeven of wel? Anders had je geweten dat 'valse' aanvallen veelal gevoed worden door hun onzekere gevoelens en dan had je die karakteraanvallen daarom niet dus persoonlijk genomen.

Nou nogmaals ga het nou maar ondervinden op de werkvloer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

[...]

Dan moet ik aan het begin de grenzen duidelijk maken.Heeft geen zin, dat doe je bij pubers. Bij kinderen (hoe jonger, hoe sterker dit werkt) moet je elke dag laten zien en laten ervaren waar de grenzen liggen. Het zit in de kleine dingen, jouw interne beslissing of je iets door de vingers ziet of er bovenop springt, elke minuut van de dag opnieuw. En verkeerde beslissingen daarin kunnen onbedoeld nog lang naijlen. Vertellen wat de grenzen zijn slaat nergens op.
Ik was te lief als docent. Te medelevend. Gaf ze teveel vrijheden die ze niet aankonden. En toen gingen ze muiten. Terwijl ze me wel lief vonden hoor, bleek een op een. Maar ze namen mij niet serieus. En mijn begeleider vond dat ik ze te kinderachtig behandelde door constant te wijzen op hoe ik wou dat ze zich gedroegen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:22:

[...]

Whut? een kleuter zet je op de gang? En dan loopt hij niet weg? En je bent groter dan een kind? Meid ik ken groep zessers die al boven me uitsteken.Offtopic: Dat is inderdaad bij mij ook snel het geval. (1.60 meter hoog) Ik moet toegeven dat ik dat in het begin best lastig vond. Terwijl het eigenlijk niks anders is dan met andere kinderen.

[...]

Omdat ze nog niet slim genoeg zijn om precies te weten hoe het werkt. Pubers wel. Bij kinderen is dat nog niet ontwikkeld. Een kind noemt je stom of lelijk, een puber pakt je op je karakter.oei, wat een misvatting
quote:gelukkigleven schreef op 21 augustus 2013 @ 00:24:

Of je steeds de grens aan blijft geven. Grenzen zijn veilig voor kinderen.

Voor peutets, kleuters, basisschoolkinderen én pubers.

En ook voor volwassenen.

Door te begrenzen creëer je veiligheid, vertrouwen en voorspelbaarheid. Ze weten wat ze aan je hebben.

Dat werkt ook bij pubers.Ja, mooi!
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:27:

Ik was te lief als docent. Te medelevend. Gaf ze teveel vrijheden die ze niet aankonden. En toen gingen ze muiten. Terwijl ze me wel lief vonden hoor, bleek een op een. Maar ze namen mij niet serieus. En mijn begeleider vond dat ik ze te kinderachtig behandelde door constant te wijzen op hoe ik wou dat ze zich gedroegen.geloof me, die kleuters gaan ook muiten. Kleuters kunnen zelfs psychologische oorlog met je voeren.
quote:Enn schreef op 21 augustus 2013 @ 00:26:

[...]

Oefffff.... wat praat je negatief zeg. Je hebt totaal geen afstand kunnen nemen van die pubers aan wie je les hebt gegeven of wel? Anders had je geweten dat 'valse' aanvallen veelal gevoed worden door hun onzekere gevoelens en dan had je die karakteraanvallen daarom niet dus persoonlijk genomen.

Nou nogmaals ga het nou maar ondervinden op de werkvloer.Nee niet echt nee. Ik heb ook een tijd geroepen dat ik nooit meer les wou geven. En ik was echt boos op mezelf, hoe het gegaan is. Maar nooit op de pubers zelf. Ik was wel geirriteerd dat de school waar ik op stage liep zo los was. Vaak wou ik iemand laten nakomen en dat hoefde dan niet. Of de begeleider vond dat zijn plan beter was dan het mijne, terwijl het mijn lesgeefdag was. Misschien lag het ook aan de school. Maar ik vind het leuker om een groep de hele dag te zien, niet alleen 1 uur. Zo bouw je ook een hechtere band op, leer je ze echt kennen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:29:

[...]

geloof me, die kleuters gaan ook muiten. Kleuters kunnen zelfs psychologische oorlog met je voeren.

Nou ja..... ik denk te snappen wat je bedoelt en dat klopt inderdaad.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:29:

[...]

geloof me, die kleuters gaan ook muiten. Kleuters kunnen zelfs psychologische oorlog met je voeren.Wat doen ze dan?
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:27:

Ik was te lief als docent. Te medelevend. Gaf ze teveel vrijheden die ze niet aankonden. En toen gingen ze muiten. Terwijl ze me wel lief vonden hoor, bleek een op een. Maar ze namen mij niet serieus. En mijn begeleider vond dat ik ze te kinderachtig behandelde door constant te wijzen op hoe ik wou dat ze zich gedroegen.

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Je kunt nl heel lief en heel medelevend zijn, maar toch niet te veel vrijheden geven of ze laten muiten.

Pubers kunnen inderdaad niet tegen kinderachtig gedrag. Kinderen volgens mij ook niet, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik denk ook net als Enn dat je nog helemaal niet over je stage ervaringen bent, want je praat inderdaad heel erg negatief over pubers.

Dit zijn tips hè, doe je voordeel ermee.
Ik denk dat het niet gaat werken want:

1. het werkt ook niet bij pubers

2. je hebt een verkeerd beeld over de verstandelijke en emotionele vermogens van kinderen

3. je hebt een overgeromanticeerd beeld van het lesgeven
1. pubers zijn geen kinderen.

2. dat leer ik bij de opleiding als het goed is.

3. nee hoor, heb het genoeg meegemaakt. misschien overgeromanticeerd van kinderen, maar ja...
Preciés hetzelfde als pubers ))
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 00:30:

[...]

Wat doen ze dan?je traineren. Steeds weer opnieuw de grens opzoeken. Vooral als je moe bent of even druk met die kleuter die in zijn broek heeft geplast. Ze weten heel goed dat ze niet met de blokken mogen gooien of Jantje zijn bril van zijn hoofd slaan. Maar zodra jij je hielen ligt, hoe goed je ook bent, zal je zien dat Delano Jantje een oplawaai geeft (bril kapot, o jee dan heb je straks weer een woedende moeder aan je bureau) en Sjakie en Wesley pleuren de blokken uit het raam. Chantelle geeft Romy een haarknipbeurt en Kim blijkt 39 graden koorts te hebben. Die andere 15 zijn dan voor het gemak even rustig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven