Werk & Studie alle pijlers

Universitaire Pabo

20-08-2013 23:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn minor een tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs maar ik zat er niet op mijn plek. Ik was dol op de eersteklassers, maar hoe ouder ze werden, hoe minder leuk ik ze in de omgang vond. Pubers zijn het toch niet voor mij. Nu zit ik te denken aan de universitaire pabo. Ik hoor dat dit uitgebreider is dan "gewone" pabo en je kansen op het vinden van een baan ook groter zijn. Bovendien krijg je ook veel psychologievakken, die uitgebreider zijn dat was ik in dat half jaar tijdens de minor kreeg.

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die deze opleiding volgen/hebben gevolgd. Hoe bevalt deze?

En, voor degenen die en op de middelbare school en op de basisschool les hebben gegeven: wat vind jij het grootste positieve verschil? Waar zit dat in? En het grootste negatieve verschil?

Ik hoor graag van jullie!
Die luizen, die zijn master in psychologische oorlogsvoering.
Goed dat je blijft reageren, maar je laat steeds meer zien hoe naïef je bent als het op kinderen aankomt.

Master SEN is master Special Educational Needs.

En ja, kinderen beginnen tegenwoordig soms echt al met 10-11 jaar te puberen.

Welcome to the real world...
TO ieder kind komt op een ander moment in de pubertijd. Meiden gemiddeld op hun 11e/12e maar 9 is zeker geen uitzondering. Jongens op hun 13e/14e maar ook die kunnen vroeger zijn. Ik ken groep zessers die de 1.75 aantikken. en groep achters van 1.80 met de baard in de keel. Zelf menstrueerde ik in de vijfde klas dat is nu groep 7.
Pffff to echt in de opleiding en dan met name de universitaire leer je het echt niet joh. Pas in de praktijk voel, ervaar en leer je het echt. En heel erg eens met aantal voorgaande reacties grenzen en duidelijkheid. Wees stellig in wat je doet of zegt. Niet dominant, maar gewoon duidelijk. Respecteer elk kind, en probeer de mogelijkheden te zien van dat kind. Benut deze, benoem deze en gebruik deze. Respect komt dan wederom. De leerling moet je gunnen dat jij hem/haar les mag geven. En dat valt of staat met een zekere, duidelijke houding. En duidelijk moet zijn dat jij er vanuit de overtuiging staat dat jij er bent voor het kind. Jij wilt het beste voor het kind al vind het de wijze waarop niet altijd oké. Aan jou de taak om dit bij het kind duidelijk te krijgen.
Ik had in mijn tijd 3 meisjes met borsten in de klas maar de jongens waren allemaal nog echt kindjes. ik heb serieus geen enkele brugger van 1.80 gezien. Ook in de tweede en derde klas niet.
quote:time2change schreef op 21 augustus 2013 @ 01:06:

Pffff to echt in de opleiding en dan met name de universitaire leer je het echt niet joh. Pas in de praktijk voel, ervaar en leer je het echt. En heel erg eens met aantal voorgaande reacties grenzen en duidelijkheid. Wees stellig in wat je doet of zegt. Niet dominant, maar gewoon duidelijk. Respecteer elk kind, en probeer de mogelijkheden te zien van dat kind. Benut deze, benoem deze en gebruik deze. Respect komt dan wederom. De leerling moet je gunnen dat jij hem/haar les mag geven. En dat valt of staat met een zekere, duidelijke houding. En duidelijk moet zijn dat jij er vanuit de overtuiging staat dat jij er bent voor het kind. Jij wilt het beste voor het kind al vind het de wijze waarop niet altijd oké. Aan jou de taak om dit bij het kind duidelijk te krijgen.Deze pabo is praktijk en theorie. Het spreekt me aan dat je meteen stage loopt en niet in een halfjaar alles snel snel moet kunnen. Je hebt ook wel gelijk. Ik vond het pubers moeilijk want ik vereachte respect vanuit mijn functie. Maar zo werkte het niet.
De GGD heeft een interessante monitor waaruit blijkt dat er ook basisschoolkinderen zijn die seks hebben of roken of alcohol of drugs gebruiken (helaas)
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 01:07:

Ik had in mijn tijd 3 meisjes met borsten in de klas maar de jongens waren allemaal nog echt kindjes. ik heb serieus geen enkele brugger van 1.80 gezien. Ook in de tweede en derde klas niet.Neem maar van dit stuk overjarige kaas aan dat ze er zijn.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 01:08:

De GGD heeft een interessante monitor waaruit blijkt dat er ook basisschoolkinderen zijn die seks hebben of roken of alcohol of drugs gebruiken (helaas)Dat weet ik al wel, maar hangt ook van de wijk af denk ik.
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 01:10:

[...]

Dat weet ik al wel, maar hangt ook van de wijk af denk ik.niet dus.
quote:squirrelmonkey schreef op 21 augustus 2013 @ 01:08:

[...]

Deze pabo is praktijk en theorie. Het spreekt me aan dat je meteen stage loopt en niet in een halfjaar alles snel snel moet kunnen. Je hebt ook wel gelijk. Ik vond het pubers moeilijk want ik vereachte respect vanuit mijn functie. Maar zo werkte het niet.Inderdaad. Je verwachtte wel respect, maar gaf het niet. Misschien was dat eerst anders en ben je getraumatiseerd hoe alles is gelopen, maar hoe ik je nu zie schrijven over pubers, en wat je begeleider heeft aangegeven over te kinderachtig, geeft wel die indruk
Nee is tegenwoordig ook gewoon op het platteland. Jeetje to ik blijf me verbazen over je weinige kennis over je topic maar toch je stellige volhardendheid.
quote:squirrelmonkey schreef op woensdag 21 augustus 2013 01:08 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="time2change in "Universitaire Pabo"" class="messagelink">time2change schreef op 21 augustus 2013 @ 01:06</a>:</b>

Pffff to echt in de opleiding en dan met name de universitaire leer je het echt niet joh. Pas in de praktijk voel, ervaar en leer je het echt. En heel erg eens met aantal voorgaande reacties grenzen en duidelijkheid. Wees stellig in wat je doet of zegt. Niet dominant, maar gewoon duidelijk. Respecteer elk kind, en probeer de mogelijkheden te zien van dat kind. Benut deze, benoem deze en gebruik deze. Respect komt dan wederom. De leerling moet je gunnen dat jij hem/haar les mag geven. En dat valt of staat met een zekere, duidelijke houding. En duidelijk moet zijn dat jij er vanuit de overtuiging staat dat jij er bent voor het kind. Jij wilt het beste voor het kind al vind het de wijze waarop niet altijd oké. Aan jou de taak om dit bij het kind duidelijk te krijgen.</div></blockquote>Deze pabo is praktijk en theorie. Het spreekt me aan dat je meteen stage loopt en niet in een halfjaar alles snel snel moet kunnen. Je hebt ook wel gelijk. Ik vond het pubers moeilijk want ik vereachte respect vanuit mijn functie. Maar zo werkte het niet.

Het tempo op de universitaire pabo lijkt me juist hoger te liggen.

Ook op de reguliere pabo sta je binnen een maand (of korter) voor de klas.

De reguliere pabo is praktijkgerichter dan de universitaire. Maar ook op de reguliere pabo leer je (te) weinig praktijk. In je eerste jaar zelfstandig voor de klas zal je zoveel meer zien, leren en ervaren dan je ooit op de pabo had gedacht.
En zoals mevrouw schrijft. Je krijgt geen respect zonder dat je zelf respect geeft. Zoals ik al eerder zei: lesgeven moet een leerling je gunnen!
Ja gelukkig, ik ben het helemaal met je eens..
Mijns inziens moet To ofwel eerst maar eens een school bellen en vragen of ze een paar dagen mag meedraaien en dan beslissen of zé dit echt wil.
time2change dat ga ik sowieso doen. Misschien mijn oude basisschool?

Je hebt gelijk, respect geven. Ik vond dat lastig, ik nam het te persoonlijk op, als een leerling klierde was ik de volgende keer ook minder geduldig met hem. Vicieuze cirkel.

En het platteland is vaak ook wat sneller met drank en drugs. In mijn klas waren er misschien 2 die rookten, maar goed, dat was 2001.

En als je op de pabo voor de klas staat, dan sta je toch nog begeleid, je hoeft niet alles meteen goed te kunnen. Dat moest wel op de minor namelijk, na 2 maanden moest je het al volledig zelf doen.
quote:squirrelmonkey schreef op woensdag 21 augustus 2013 00:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Universitaire Pabo"" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2013 @ 00:17</a>:</b>

Ik zie zelf grote overeenkomsten tussen kleuters en pubers namelijk. Ze doen precies hetzelfde, de grenzen opzoeken. En als ze daar tegenaanlopen dan gebeurt er ook precies hetzelfde; woede, hysterie, uitbarsting, escalerend gedrag etc.

Waarom zou jij die puber niet kunnen handelen en die kleuter wel?</div></blockquote>Kinderen kijken meer op tegen de juf, zien ze vaak als bron van wijsheden, en je bent groter dan zij, dus indrukwekkender. Een kleuter zet je gewoon op de gang. Een puber loopt dan weg. "Kinderen kijken meer op tegen de juf, zien ze vaak als bron van wijsheden, en je bent groter dan zij, dus indrukwekkender. Een kleuter zet je gewoon op de gang. Een puber loopt dan weg."

Dit intrigeert me. Net als de opmerking dat kinderen met downsyndroom in de klas 'verschrikkelijk' zijn.

Ik ken meerdere kleuters (juist kleuters) die weglopen. En, op de gang zetten? Waarom zou je dan willen? Je wil ze toch iets leren?

Door je lengte ga je geen overwicht krijgen, dat werkt zo niet. Je hebt een bepaalde rust in je uitstraling nodig. Je kan dat tot op zekere hoogte leren, maar je moet het ook in je hebben.

Kinderen met down (of andere syndromen, stoornissen etc) komen tegenwoordig gewoon bij je in de klas. Dat is de grote uitdaging in het onderwijs:

Het Weer Samen Naar School traject wordt nu echt ingezet. Geen speciaal onderwijs meer, maar de school vangt zelf alle kinderen uit de wijk op. De klassen worden groter, en je hebt/krijgt in een klas met 32 leerlingen een aantal ADHD-ers, zwakke leerlingen, kind met syndroom van Down, kinderen met een vorm van autisme en een paar hoogbegaafden. En allemaal moet je ze naar leerbehoefte bedienen. Dus niks niet gezellig 'verhalen verzinnen en zingen', maar werken! En hard ook!

Ik weet niet of de academische pabo zo veel meer biedt. Hoeveel stageperiodes moet je lopen? In de praktijk leer je namelijk. En nada je je diploma gehaald hebt, dan leer je het pas echt. Ik hoef voor mijn kind geen juf die meer weet van de psychologie achter het kind. Ik wil een juf die in de praktijk mijn kind lesgeeft zoals in het handelingsplan staat. Die doet ipv denkt. Daar heeft een kind veel meer aan.

Je schrijft ook over je buurjongen van zes, die schreeuwend op straat staat. Dat zie je, maar begeleid jij ook? Heb jij dat kind al eens weer rustig naar binnen/school geloodst? Of observeer je?
Ik heb hem niet begeleid, dan zouden die ouders gek worden, hoe durf ik me te bemoeien?

Ik vind samen naar School slecht voor de kinderen met stoornis en zonder. Speciaal onderwijs is nodig. Mijn moeder heeft een diploma in hert speciaal onderwijs en geeft af en toe les in het regulier onderwijs. Speciaal onderwijs is er helemaal op gebouwd om die kinderen goed op te vangen. Als je een kind met Down in de klas hebt gaat dat ten koste van de andere 24.
Ik neem aan dat je 4 jaar stage loopt trouwens.
Ik heb nu even de link van Enn bekeken.

Ik vraag me af hoe 'onderzoek doen naar leren en leerresultaten' in je latere baan gaat passen.

Ik ben bang dat daar namelijk helemaal geen tijd voor is.

Een klas draaien is al meer dan een fulltime baan (gecompenseerd in de vakanties), zou je verwachten vrijgeroosterd te worden voor onderzoek? Ik denk helaas dat het geen haalbare kaart is, want dan moet een ander jouw klas overnemen.

De intern begeleider gaat bij ons op school over de leerresultaten en de begeleiding van kinderen die meer zorg nodig hebben.

Ik heb het idee dat dat wel een baan is die bij jou past. Ik heb geen idee of je vooropleiding daarvoor pabo moet zijn. Het lijkt me wel handig, want je moet wel feeling hebben met de praktijk om goede, haalbare, handelingsplannen te schrijven.
quote:pop1980 schreef op 21 augustus 2013 @ 01:39:

Ik vraag me af hoe 'onderzoek doen naar leren en leerresultaten' in je latere baan gaat passen.

Een klas draaien is al meer dan een fulltime baan (gecompenseerd in de vakanties), zou je verwachten vrijgeroosterd te worden voor onderzoek? Ik denk helaas dat het geen haalbare kaart is, want dan moet een ander jouw klas overnemen.

De intern begeleider gaat bij ons op school over de leerresultaten en de begeleiding van kinderen die meer zorg nodig hebben.

Ik heb het idee dat dat wel een baan is die bij jou past. Ik heb geen idee of je vooropleiding daarvoor pabo moet zijn. Het lijkt me wel handig, want je moet wel feeling hebben met de praktijk om goede, haalbare, handelingsplannen te schrijven.

Dat doe je toch? Je evalueert nieuwe methodes (ICT, boeken, modules, vakoverstijgend onderwijs, etc), bewaakt leerresultaten, enz. Ontwikkelt nieuwe modules en projecten. Ik zit dagelijks na de lessen nog de handelingsplannen door te nemen, in overleg met ambulante begeleiders/schoolbegeleidingsdienst/BJZ/zorgloket/you name it.

Zelf werkzaam in VO, maar PO heeft daar nog veel meer werk aan door de variëteit aan niveau per groep.
quote:squirrelmonkey schreef op woensdag 21 augustus 2013 01:38 Ik heb hem niet begeleid, dan zouden die ouders gek worden, hoe durf ik me te bemoeien?

Ik vind samen naar School slecht voor de kinderen met stoornis en zonder. Speciaal onderwijs is nodig. Mijn moeder heeft een diploma in hert speciaal onderwijs en geeft af en toe les in het regulier onderwijs. Speciaal onderwijs is er helemaal op gebouwd om die kinderen goed op te vangen. Als je een kind met Down in de klas hebt gaat dat ten koste van de andere 24.

Over het WSNS traject zijn we het eens, helaas wordt het je wel opgelegd. Je kan moeilijk een paar kinderen bij de deur weigeren aan er begin van het schooljaar

Over je buurjongetje:

Ik vroeg dat, omdat je dan zulk gedrag kent van de zijlijn, maar nog niet mee omgegaan bent. En juist door de ervaring en het handelen kun je voelen of dat bij je past.

Een soort van snuffelstage lopen zou denk ik heel goed voor je zijn. Want ook ik vind jouw beeld van kinderen wat vertekend. Kinderen zijn niet makkelijk en lief. Dat is iets wat je afdwingt.
quote:lemoos2 schreef op woensdag 21 augustus 2013 01:50 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="pop1980 in "Universitaire Pabo"" class="messagelink">pop1980 schreef op 21 augustus 2013 @ 01:39</a>:</b>

<b>Ik vraag me af hoe 'onderzoek doen naar leren en leerresultaten' in je latere baan gaat passen.</b>

Ik heb het idee dat dat wel een baan is die bij jou past. Ik heb geen idee of je vooropleiding daarvoor pabo moet zijn. Het lijkt me wel handig, want je moet wel feeling hebben met de praktijk om goede, haalbare, handelingsplannen te schrijven.</div></blockquote>

Dat doe je toch? Je evalueert nieuwe methodes (ICT, boeken, modules, vakoverstijgend onderwijs, etc), bewaakt leerresultaten, enz. Ontwikkelt nieuwe modules en projecten. Ik zit dagelijks na de lessen nog de handelingsplannen door te nemen, in overleg met ambulante begeleiders/schoolbegeleidingsdienst/BJZ/zorgloket/you name it.

Zelf werkzaam in VO, maar PO heeft daar nog veel meer werk aan door de variëteit aan niveau per groep. Ja zeker doe en dat al, maar het wordt als expliciete extra aangegeven bij de academische pabo. Ik zie niet echt in wat dat extra moet zijn, want je doet al veel zelf, maar wat is dan dat extra stuk wat de universitaire studie toevoegt?
Zo, dat quoten gaat vreemd en ik maak een boel fouten.

Ik ga maar weer eens in slaap vallen, na mijn nachtelijke hongerklopbui :-), zodat ik morgen fris en fruitig weer mijn eigen klas kan begeleiden.

Ik vind het wel een interessant topic, morgen kom ik weer even kijken!

Slaap lekker allen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven