Gezondheid alle pijlers

multi-focale bril

21-08-2013 21:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had al een bril met een leesgedeelte. Dat beviel prima. Ik was nu toe aan een nieuwe, maar in tegenstelling tot de vorige keer moet ik hier erg aan wennen. Vooruit kijken en lezen gaan prima maar als ik naar de beneden kijk, zoals je doet met stofzuigen dan loopt de hele rechterkant schuin weg en bureau's lijken ook schuin naar beneden te lopen naar rechts.

Ik wil niet direct naar de winkel terugrennen, misschien komt het door de overloop. Dit monteur is groter dan mijn vorige.

Iemand dezelfde ervaring?

Het is trouwens multifocaal, zie ik net.
odi et amo
Multivocaal? Dat wordt nog wat als dat ding gaat zingen. :-)
Ik heb het al verbeterd.
odi et amo
Sorry, vraag even aan de mod of ze er multifocaal van wil maken.

Is de sterkte van de bril erg veranderd? Of had je eerst een leesdeel in de vorm van een halve maan? Je schijnt er aan te moeten wennen.
Haha, dat dacht ik ook Roelfien

Misschien kan de monteur helpen

Geen persoonlijke ervaring, maar aan elke bril moet je wennen en met multifocaal is dat nog veel erger. Ik denk dat je het nog even de tijd moet geven.
Ik kwam op de muziek af.
Geen muziek, was een lokkertje. Nu nog zinnige reacties
odi et amo
Geef het minimaal 10 dagen. Dan moet er verbetering optreden. Hoeft dan nog niet perfect te zijn. Wordt het niet beter dan moet er gekeken worden naar de afstelling van de bril. Went het daarna nog niet, dan vragen of er een ander type ingezet kan worden (na controle van de sterktes en een tweede oogmeting)
Probeer er ook al 3 of 4 weken aan te wennen, maar lijkt niet echt goed te komen. Al 3 keer terug geweest om te laten stellen enzo. Bij traplopen donder ik zowat eraf, autorijden voelt ook niet echt veilig maar ja, iedereen roept dat ik moet doorzetten.....

In het begin ook veel misselijk geweest, dat is nu minder.

Kan wel redelijk op bv mijn telefoon kijken (wel goed houden anders wordt het een salmiak), maar boek of krant lezen lukt niet want regels buigen af. Pc gaat ook niet.

Veraf kijken gaat redelijk, dat dan weer wel.....
quote:Roelfien schreef op 21 augustus 2013 @ 21:06:

Multivocaal? Dat wordt nog wat als dat ding gaat zingen. :-)
quote:hoggy schreef op 21 augustus 2013 @ 21:25:

Geef het minimaal 10 dagen. Dan moet er verbetering optreden. Hoeft dan nog niet perfect te zijn. Wordt het niet beter dan moet er gekeken worden naar de afstelling van de bril. Went het daarna nog niet, dan vragen of er een ander type ingezet kan worden (na controle van de sterktes en een tweede oogmeting)Spreek je uit ervaring Hoggy? Of werk je toevallig als opticien.
odi et amo
Als het leesdeel sterker is geworden t.o.v. het vertedeel dan treedt er relatief meer vertekening van het beeld op. Ook als het montuur groter is valt het met name als je vanuit de ooghoeken wegkijkt meer op. Bij kleinere glazen wordt dit er 'af' geslepen omdat je glas daar ophoud.

Qua voor het eerst wennen aan multifocaal is het juist op een gegeven moment de bedoeling dat het een soort automatisme word. Ik merk dat mensen vaak heel bewust met alles bezig gaan terwijl ze voorheen hoppa de trap op renden zonder naar de tenen te kijken om een voorbeeld te noemen. Doordat ze bewuster naar alles gaan kijken voelt het ' eng' .

Treedt desondanks na pak m beet 10 dagen geen verbetering op, dan is het zaak om toch terug te gaan naar je opticien.

Was getekend,

uw Viva Huisopticien
Let love rule!
quote:lamaatje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:22:

Geen muziek, was een lokkertje. Nu nog zinnige reacties

Ik plaag maar.

Succes met je bril, ik hoor meerdere mensen over zo'n bril en ze breken allemaal hun nek over de eerste traptrede of over opstapjes, dus kijk een beetje uit buiten.
Dat zijn brillen die handig zijn op plekken waar je zowel veraf als dichtbij wil kijken. Als je langdurig dichtbij wil kijken zou ik een aparte bril daarvoor nemen.
[quote]Cateautje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:42:

[...]

Ik plaag maar.

Ik ook
odi et amo
quote:Tashy schreef op 21 augustus 2013 @ 21:41:

Als het leesdeel sterker is geworden t.o.v. het vertedeel dan treedt er relatief meer vertekening van het beeld op. Ook als het montuur groter is valt het met name als je vanuit de ooghoeken wegkijkt meer op. Bij kleinere glazen wordt dit er 'af' geslepen omdat je glas daar ophoud.

Qua voor het eerst wennen aan multifocaal is het juist op een gegeven moment de bedoeling dat het een soort automatisme word. Ik merk dat mensen vaak heel bewust met alles bezig gaan terwijl ze voorheen hoppa de trap op renden zonder naar de tenen te kijken om een voorbeeld te noemen. Doordat ze bewuster naar alles gaan kijken voelt het ' eng' .

Treedt desondanks na pak m beet 10 dagen geen verbetering op, dan is het zaak om toch terug te gaan naar je opticien.

Was getekend,

uw Viva Huisopticien Klinkt heel logisch. Mijn vorige glazen waren kleiner. Zou het best kunnen zijn.
odi et amo
PS houdt de klacht echt aan laat dan goed controleren of het leesdeel op de juiste hoogte zit ingeslepen en of de afstand tussen de pupillen goed is opgemeten. Dit scheelt vaak ook al een hele jas en ik heb regelmatig klanten van Optiekketen X in mijn zaak gehad waarbij de glazen er na controle totaal verkeerd inzaten. Dan klopte de sterkte wel maar zat het leesdeel veelte hoog/laag of zat er groot verschil tussen links en rechts. Heb genoeg gekke dingen langs zien komen.
Let love rule!
quote:lamaatje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:44:

[quote]Cateautje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:42:

[...]

Ik plaag maar.

Ik ook Maar kijk je dan toch uit buiten?
Overloop?

Monteur?

Oh my god....
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:51:

[...]

Maar kijk je dan toch uit buiten?

Het gekke is dat ik er geen last van heb als ik gewoon buiten loop.

Ik werk in de schoonmaak en bijvoorbeeld bij grote lappen vloerbedekking gaat het weglopen als ik kijk waar ik stofzuig.

Ook als ik de bureau's schoonmaak. Als ik dan buig om ze te poetsen lijken ze naar beneden af te lopen. Kan ook zijn dat ik dan misschien teveel door het leesgedeelte kijk. Maar bij de vorige bril had ik nergens last van. Was perfect vanaf het begin.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:58:

[...]

Ik werk in de schoonmaak en bijvoorbeeld bij grote lappen vloerbedekking gaat het weglopen als ik kijk waar ik stofzuig.

Ook als ik de bureau's schoonmaak. Als ik dan buig om ze te poetsen lijken ze naar beneden af te lopen. Kan ook zijn dat ik dan misschien teveel door het leesgedeelte kijk. Maar bij de vorige bril had ik nergens last van. Was perfect vanaf het begin.Maar waarom draag je een multifocale bril op plekken waar je toch niet leest? Lijkt het je niet beter om dan een verafbril te dragen?
quote:Cateautje schreef op 21 augustus 2013 @ 22:00:

[...]

Maar waarom draag je een multifocale bril op plekken waar je toch niet leest? Lijkt het je niet beter om dan een verafbril te dragen?

Dit is een bril voor veraf en dichterbij tegelijkertijd.

Juist handig dat je niet steeds hoeft te wisselen bij bijvoorbeeld

een tekst op de computer typen. Of handwerken terwijl je televisie

kijkt.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 21 augustus 2013 @ 21:58:

[...]

Ook als ik de bureau's schoonmaak. Als ik dan buig om ze te poetsen lijken ze naar beneden af te lopen. Kan ook zijn dat ik dan misschien teveel door het leesgedeelte kijk. Maar bij de vorige bril had ik nergens last van. Was perfect vanaf het begin.Is je leessterkte (addittie) veel toegenomen t.o.v. je vertesterkte?
Let love rule!
quote:lamaatje schreef op 21 augustus 2013 @ 22:05:

[...]

Dit is een bril voor veraf en dichterbij tegelijkertijd.

Juist handig dat je niet steeds hoeft te wisselen bij bijvoorbeeld

een tekst op de computer typen. Of handwerken terwijl je televisie

kijkt.Dat snap ik, maar daar ben je toch niet druk mee terwijl je aan het stofzuigen bent op je werk? Je bent vrouw en kan vast multitasken, maar dat zou te gek zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven