Werk & Studie alle pijlers

INFP verkloot leven

22-08-2013 16:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
op
anoniem_181765 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 19:12
99.53% gewijzigd
INFP? Geen idee wat dat is, maar ik wens je er veel sterkte mee.
http://mens-en-samenlevin ... -onder-de-mbti-types.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Profiel van de Vredesstichter

Andere benamingen: hulpverlener, sprookjesprins(es), moeder/vaderfiguur, Jezus

Engelse Benaming: Healer, Prince(ss) of Fairy Tale

INFP

Introverted iNtuitive Feeling Perceiving

Introvert Intuïtief Gevoelig Globaal

Sleutelwoorden: Vrede, Geduld, Menslievendheid, Oprechtheid, Goedhartigheid, Holisme, Fantasie

Succesfactoren: mensenkennis, empathie, tolerantie, openheid, behulpzaamheid, diepzinnigheid, oprechtheid, altruïsme, risicobereidheid, onafhankelijkheid, voorzichtigheid, idealisme, flexibiliteit

Verbeterpunten: assertiviteit, ego, realisme, teamspirit, resultaatgerichtheid, overzicht, zakelijkheid, externe structuur, gevoel voor humor

Complementaire Myers-Briggs Typeringen:

1 ENTP (innovator)

2 ESTP Promotor, ENTJ Mobiliser, ESTJ Supervisor

3 ENFP Wereldverbeteraar

Studies: alle sociale (humanitaire studies), P&O, Talen, Muziek, Filosofie

Werk: hulpverlener, verpleegster, sociaal werker, personeelsfunctionaris, schrijver, dichter, musicus, filosoof.

Korte omschrijving type:

INFP’s zijn binnen de hoofdgroep de Creators de introverte gevoelstypes, wat duidt op Toewijding (IF) en het zich bezighouden met universeel relevante thema’s (NP: globale visie). Geen wonder dat de rol van vredesstichter of hulpverlener in de meest brede zin van het woord het type INFP het beste "pakt". Kenmerkend voor een INFP is het verlangen naar vrede, welzijn en harmonie voor iedereen. De aangeboren liefde voor alles wat leeft is typerend voor de INFP. Dankzij deze gave hebben zij een sterk ontwikkeld gevoel voor goed en kwaad, GOOD and EVIL. INFP’s zullen het uiterste van zichzelf geven om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen in hun basisbehoeften worden voorzien. Het zijn juist de INFP’s die met hun superieure voelsprieten merken wat anderen nodig hebben.

INFP's komen voor de buitenwereld over als kalm en gelijkmoedig. Van binnen beschikken zij daarentegen over een rijke fantasie en een diepe gevoelswereld waarin van zelfs het onmogelijke mogelijk is. Bovendien zijn zij in staat meer liefde te geven dan welke andere typering dan ook. De gevoelens van een INFP zijn zo sterk dat de INFP zich zelf daar eigenlijk ook niet van bewust is. In de praktijk komen veel INFP's over als mensen die midden in het normale leven staan: veel INFP's verbergen zich onder een façade van een geharde persoonlijkheid. Dit doen zij onbewust om zich minder kwetsbaar op te stellen. Niet zozeer voor zichzelf maar omwille van de mensen die zich in hetzelfde wereldje bevinden. Veel INFP's hebben een slechte jeugd gehad, waarin te weinig rekening werd gehouden met de sterke innerlijke gevoelswereld van de vredesstichter. Veel vredesstichters herkennen zich dan ook in het lelijke eendje dat er vroeger net niet bijhoorde.

INFP’s treden in crisissituaties heldhaftig en onbaatzuchtig op en doen dingen voor anderen die de andere types niet zouden doen. Deze vorm van zelfopoffering is typerend voor de INFP. Evenals de INFJ, lijken zij soms meer extravert dan introvert, in werkelijkheid zijn zij echt introvert: INFP’s praten vrijwel nooit over hun eigen wensen en behoeftes, aangezien zij steeds optreden in het belang van anderen. Van alle types zou volgens de opvatting van het Christendom de INFP de meeste kans maken om zalig of heilig verklaard te worden: de maagd Maria en de here Jezus waren ook vredesstichters (INFP’s). Desalniettemin zal een echte INFP zijn /haar eigen goedheid altijd bagatelliseren of openlijk in twijfel trekken, juist omdat de missie van de INFP altijd zal blijven bestaan.

Men zou kunnen zeggen dat INFP's de wereld door een roze bril zien, een vredige wereld waarin flora en fauna menselijke vormen aannemen, een wereld waar iedereen met elkaar bevriend is. Dit ideale wereldbeeld is tevens debet aan hun sterke schuldgevoel: waaraan hebben zij immers al dit moois te danken? Dit is dan ook de reden dat zij constant twijfelen aan hun eigen goedheid en denken dat zij anderen steeds iets verschuldigd zijn. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarin een INFP zich schuldig voelt voor leed van een familielid of vriend. Als de situatie ernstig genoeg is, zal de INFP de neiging hebben zichzelf hiervoor te kastijden. Een voorbeeld hiervan is de dochter die zich schuldig voelt aan de ernstige ziekte van haar vader en zich aansluit bij het klooster om als non haar hele leven te wijden aan God. Eigenlijk weten zij ook wel dat zij helemaal niet hoeven te twijfelen aan hun goedheid: dit profiel zal de INFP hopelijk ondersteunen in hun zelfvertrouwen. Ook zijn INFP's in staat om in de meest corrupte figuren nog iets goeds te zien. In feite is iedere mens diep in zijn hart een vredesstichter en daar is de INFP goed van bewust.

Omdat zij zo geïnspireerd worden door het goede, denken sommige INFP's vaak weinig aan hun presentatie naar buiten toe, andere INFP's daarentegen willen anderen altijd hun glimlach en vriendelijkheid tonen. Hierdoor kunnen zij in de eerste instantie nogal onbeholpen overkomen. Dit kwetsbaar opstellen heeft echter weer als voordeel dat zij anderen laten zien dat je als mens fouten mag maken en gebreken mag hebben. Niemand is per slot van rekening perfect. Het resultaat spreekt voor zich: door hun oprechtheid wekken zij automatisch het vertrouwen en de goedheid op in de ander. Het enige waar de INFP niet van houdt is het veroordelen van mensen, sterker nog een INFP oordeelt niet.

Qua werk voelt een INFP zich het meeste thuis in een maatschappelijke organisatie, een instituut of gewoon in het bedrijfsleven. De enige eis (dit dankzij de hoge coherentie) die zij stellen aan het werk is de mogelijkheid om anderen te helpen. Vandaar dat in de zorgsector INFP’s met dan gemiddeld vertegenwoordigd zijn. Combinaties met andere types, vooral shapers, maken de INFP’s erg artistiek: bijv. ISFP-INFP, ESFP-INFP. Vele kunstenaars zullen zich gedeeltelijk een INFP voelen maar nooit helemaal. Een zuivere INFP is door zijn/ haar hoge coherentie niet artistiek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank je BGB, als ik jou niet had...

Maar zo dramatisch is dat toch niet, dat INFP?
eh is dat dus net is als HSP?
Ik ben een NCVW

daar valt ook best mee te leven. Het gaat niet om wat je bent het gaat om wie je bent.
Notoir Chagrijnig Vervelend Wijf
voor het geval je het je af mocht vragen
Ik denk dat je meer waarde hecht aan dat INFP dan dat het daadwerkelijk voorstelt. Het heeft geen reet te maken met of je wel of niet goed bent in iets willen. Je moet voor jezelf op kunnen komen, en dat heb je 4 jaar geleden niet gedaan met de keuze van je studie. Daar heb je nu spijt van. Net als velen trouwens, en dat is soms gewoon je eigen stomme fout. Na 3 jaar HBO dacht ik ook van 'goh, dit vind ik echt totaal niet leuk/boeiend allemaal'. Maar goed, dan ben je al zo ver dat je het maar af maakt omdat het zonde is om er ineens mee te stoppen.

Tips? Kiezen op elkaar en zorgen dat je dat papiertje in je pocket hebt. Ga dan kijken wat je écht leuk vindt of wat je wil gaan doen.
Dit is nou een prachtig voorbeeld van een (zelfverzonnen) excuuslabeltje.
Oohh, dus je hebt INFP en je kan er niks aan doen

Echt, neem van me aan: actie ondernemen is het enige wat helpt in deze situatie. Actie kan van alles zijn, herscholing, gesprek met studieadviseur, informeren naar mogelijkheden tot tweede studie, gesprek met je ouders, stoppen met je studie en een wereldreis maken... Succes.

Ik vraag me af trouwens: héb je IFNP of bén je IPNF?
Gewoon je studie afmaken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 augustus 2013 @ 16:35:

Notoir Chagrijnig Vervelend Wijf

Denkt je omgeving daar ook zo over? ;)
bij mij verschilt het per situatie, ben thuis RM (rotmoeder) en op werk BB (bedrijfsbitch) staat tegenover dat ik ook ISD ben (ideale schoondochter)
inderdaad gewoon je studie afmaken.. je bent nu al zo ver.. en dan na je studie gaan uitvogelen wat je leuk vind.

Maar dan heb je al wel een diploma op zak.
Waarom laat je alles afhangen van een zelfverzonnen labeltje? Raap jezelf bij elkaar, vraag of iemand je een schop onder je kont geeft en maak je studie af.
Studie afmaken, dan zijn je ouders blij. En dan een studie gaan doen die je leuk vind en die bij je past. 2 studies staan erg goed op je cv.

Enne, niet teveel schermen met je afkorting, dat valt niet goed, nergens niet.
Maar goed, als ik alle overbodige informatie uit je OP heb gewied hou ik het feit over dat je de verkeerde studie hebt gekozen. Verder heb ik het vermoeden dat je iemand bent die de oorzaken van haar 'levensellende' graag buiten zichzelf zoekt (ouders, INFP). Dat laatste is niet alleen onterecht, maar het belemmert je ook in hoge mate je leven in eigen hand te nemen. Spreek dus met jezelf af dat je mans genoeg bent om je leven in eigen hand te nemen, maak je studie even af en bekijk intussen welke mogelijkheden deze studie je wél biedt en of een tweede studie een oplossing zou kunnen zijn.

Maar hou op met bij de pakken neerzitten. Je leven laten verkloten door iemand die op een achternamiddag ook eens een indeling van persoonlijkheden heeft gemaakt... belachelijk.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 augustus 2013 @ 16:35:

Notoir Chagrijnig Vervelend WijfIk ben blij dat je het zelf nu eens bespreekbaar maakt SatanicalKets.
Gewoon je studie afmaken. En daarna een baan zoeken. Echt, denk je werkelijk dat elke geschiedkundige, archeoloog, rechtentype, bedrijfskundige, whatever, alleen maar precies in dát vakgebied terecht komt? Ik kom in mijn werk vanalles en nog wat tegen - je denkniveau bepaalt je richting, niet je opleidingsrichting alleen. Zelfs als je iets heel specifieks als tandheelkunde studeert kan je weet ik hoe veel kanten uit.

Ophouden met excuus-truus spelen en er gewoon voor gaan.
MBTI is geen psychiatrisch diagnostisch instrument. Het stelt dus geen "ziekte" of "psychisch gebrek" vast.

Het enige wat het doet, is mensen helpen om wat meer inzicht te krijgen in hun eigen voorkeuren en in die van anderen waar zij mee samen werken. Door je daar bewuster van te zijn, kun je in teamverband de samenwerking verbeteren en kun je op individueel niveau geholpen worden met het ontdekken van je sterke/zwakke punten zodat je daarmee betere keuzes kunt maken voor studie of werk.

Het is dus NIET een label waar jij je achter kunt verschuilen, zoals hier al eerder is gezegd.

Maak je opleiding af, en ga daarna aan de hand van jouw voorkeuren eens onderzoeken wat wel bij jou past.
Studies: alle sociale (humanitaire studies), P&O, Talen, Muziek, Filosofie

Toevallig iets van dit gedaan, volgens de post van BGB is dit helemaal voor jou!
.
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 augustus 2013 @ 17:08:

Maar goed, als ik alle overbodige informatie uit je OP heb gewied hou ik het feit over dat je de verkeerde studie hebt gekozen. Verder heb ik het vermoeden dat je iemand bent die de oorzaken van haar 'levensellende' graag buiten zichzelf zoekt (ouders, INFP). Dat laatste is niet alleen onterecht, maar het belemmert je ook in hoge mate je leven in eigen hand te nemen. Spreek dus met jezelf af dat je mans genoeg bent om je leven in eigen hand te nemen, maak je studie even af en bekijk intussen welke mogelijkheden deze studie je wél biedt en of een tweede studie een oplossing zou kunnen zijn.

Maar hou op met bij de pakken neerzitten. Je leven laten verkloten door iemand die op een achternamiddag ook eens een indeling van persoonlijkheden heeft gemaakt... belachelijk.Duidelijker kan ik niet zijn. Helemaal mee eens! (En dit geld trouwens voor heel veel OP's!)
Joehoeeee nog een rondje in de zweefmolen
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven