Gezondheid alle pijlers

ontiegelijke pijn tandvlees

23-08-2013 15:23 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in principe wel bekend met ontstoken tandvlees dus ik dacht dat het weer eens zover was.

Twee dagen geleden begon het met dik, rood en bloeden bij het poetsen, ook pijn maar die was gewoon net als normaal.

Gisteren werd het allemaal wat erger, maar ben toen weer goed begonnen met stoken/flossen/paradontax/chloorhexide (oid) etc.

Nou, vanochtend leek het een beetje minder te worden maar nu kom ik net van boodschappen doen en heb ik gewoon echt ontiegelijk veel pijn. Er zit op mijn tandvlees nu ook een witte waas/blaar van zo'n centimeter en heel het gebied van rechtsboven doet gewoon pijn. Het bloed als een malle, dat is nog niet eens het ergste maar die verschrikkelijke pijn. Dat heb ik namelijk nog nooit eerder gehad bij ontstoken tandvlees (natuurlijk is dat heel erg vervelend en doet het super veel pijn, maarja...)

Omdat ik pas geleden nog langs de tandarts ben geweest en het ook over die onstoken tandvlees heb gehad, wil ik het weekend eigenlijk nog even afwachten, want wellicht is het dan weer over.

Herkent iemand deze klachten? Of is het erger dan ontstoken tandvlees? En wie heeft er nog goede tips?

Vandaag al 2 ibuprofen op en zelfs dat helpt niet eens, het lijkt gewoon ontzettend ontstoken want bij elke stoker die ik tussen een tand in dat gebied zet gil ik het bijna al uit van de pijn..
Kan een fistel zijn, zit dan een ontsteking bij de wortelpunt, geeft een kloppende pijn en pijn bij warme dranken oid.

Kan ook een grote aft zijn.

Kan ontstoken tandvlees zijn, dan juist goed stokeren/reageren en spoelen.

Wij adviseren vaak als het van het tandvlees komt: corsodyl gel, dat op een rager doen en

goed interdentaal (tussen de kiezen) reinigen.

Pijn aan tandvlees wordt inderdaad niet gezien als spoed, helaas
Ik twijfel of het een cyste is, want ik heb het moeilijk te zeggen, het is ook niet zodat een tand echt extreem pijn doet maar het is gewoon de gehele rechterbovenkant.
quote:amperbroekies schreef op 23 augustus 2013 @ 16:51:

Kan een fistel zijn, zit dan een ontsteking bij de wortelpunt, geeft een kloppende pijn en pijn bij warme dranken oid.

Kan ook een grote aft zijn.

Kan ontstoken tandvlees zijn, dan juist goed stokeren/reageren en spoelen.

Wij adviseren vaak als het van het tandvlees komt: corsodyl gel, dat op een rager doen en

goed interdentaal (tussen de kiezen) reinigen.

Pijn aan tandvlees wordt inderdaad niet gezien als spoed, helaasKloppende pijn geeft het ook ja, bij warme dranken doet het ook pijn, maar niet extreem. Ga morgen meteen bij de apotheek cordosyl halen. Moet ik nu juist toch verder gaan met stoken/rageren? Of het met rust laten omdat ik het misschien alleen maar meer kapot maak?
Alvast:

De foto is niet erg smakelijk:

Afgezien van de tanden, want daar lijken die van mij totaal niet op ...zo ziet mijn tandvlees er wel een beetje uit, en dan op dat hele donkerrode bovenaan zit dus nog die witte waas.
Dat kunnen wij helaas niet zeggen denk ik. Ik zou toch nog een keer met de sportarts bellen en het aan hem vragen. Leg het m nog een keer uit en stel hem ook de vraag die je ons nu stelt.
Juist rageren met een kloddertje corsodyl gel, in beide gevallen of het nou van het tandvlees of een ontsteking aan de wortelpunt is goed schoonhouden.

Je kunt testen of het een ontstoken zenuw is (dus bij de wortelpunt) door met bijv met een achterkant van een theelepeltje tegen de kies te tikken waarvan je denkt dat dat hem is. Zit er bij de wortelpunt een ontsteking dan doet het tikken vaak pijn.
quote:amperbroekies schreef op 23 augustus 2013 @ 16:59:

Juist rageren met een kloddertje corsodyl gel, in beide gevallen of het nou van het tandvlees of een ontsteking aan de wortelpunt is goed schoonhouden.

Je kunt testen of het een ontstoken zenuw is (dus bij de wortelpunt) door met bijv met een achterkant van een theelepeltje tegen de kies te tikken waarvan je denkt dat dat hem is. Zit er bij de wortelpunt een ontsteking dan doet het tikken vaak pijn.Nou, ik heb bij vier verschillende tanden en dus een kies die in dat onstoken gebied zitten getikt en alle vier doen ze pijn
Dan zou ik nog een keer bellen met de tandarts en je bevindingen ook aan hem vertellen. Hopelijk mag je dan wel langskomen, want dit klinkt niet goed.
Ja.....ik krijg hem nu niet eens meer te pakken..
Na 17.00 uur zal een volgende weer dienst hebben..
@amperbroekies: ben jij mondhygieniste oid?
Ben ruim 10 jr preventie assistente, dus behandel ook mensen met ontstoken tandvlees, niet zoals een mondhygiënist want die komt dieper onder het tandvlees, maar reinig en geef instructies enz
quote:amperbroekies schreef op 23 augustus 2013 @ 17:13:

Ben ruim 10 jr preventie assistente, dus behandel ook mensen met ontstoken tandvlees, niet zoals een mondhygiënist want die komt dieper onder het tandvlees, maar reinig en geef instructies enz

Aha, dankje voor je advies in ieder geval!

Mocht ik tot na het weekend wachten, kunnen er dan ernstige gevolgen komen omdat ik ermee heb gewacht?

Want ja, als die arts zegt dat ik maar gewoon even moet wachten, probeer ik het nog maar een dagje en mocht ik morgen nog steeds bijna door de grond zakken van de pijn, vraag ik gewoon of ik langs mag komen. Want ik ben hier ook niet gerust onder.
Hij moet helpen als jij het niet uit kan houden.

Een ontsteking kan erger worden dus je wang kan (hoeft niet) ook dikker worden.

Tijdens een spoeddienst willen ze nog weleens makkelijk antibiotica voorschrijven omdat er een ontsteking zit aan de wortelpunt, maar dit kan er voor zorgen dat een ontsteking inkapselt en duurt de genezing langer, het starten van een wortelkanaal behandeling is zinvoller, alleen voor de tandarts meer werk.

Je eigen tandarts zal de behandeling dan afmaken.

Naproxen helpt beter tegen een ontsteking in de mond dan paracetamol, misschien dat proberen?

Maar wie weet is het alleen je tandvlees.. Succes
quote:amperbroekies schreef op 23 augustus 2013 @ 17:27:

Hij moet helpen als jij het niet uit kan houden.

Een ontsteking kan erger worden dus je wang kan (hoeft niet) ook dikker worden.

Tijdens een spoeddienst willen ze nog weleens makkelijk antibiotica voorschrijven omdat er een ontsteking zit aan de wortelpunt, maar dit kan er voor zorgen dat een ontsteking inkapselt en duurt de genezing langer, het starten van een wortelkanaal behandeling is zinvoller, alleen voor de tandarts meer werk.

Je eigen tandarts zal de behandeling dan afmaken.

Naproxen helpt beter tegen een ontsteking in de mond dan paracetamol, misschien dat proberen?

Maar wie weet is het alleen je tandvlees.. Succes

Oké, dankjewel. Ik ga zo eerst even proberen te eten en even nadenken wat ik ga doen, bah wat een ellende, en net zoals iemand hier al eerder zei, dit soort dingen gebeuren aaaaaltijd voor het weekend>

Ik heb trouwens zitten denken: ik kan in principe ook een spoed(parodonoloog) bellen toch? Die zijn daar meer in gespecialliseerd lijkt mij?
Durf ik zo niet te zeggen. Je hebt als ik je zo hoor geen parodontitis. Je kunt even bellen?
Hoe is het nu, butterfly?

Ik hoop dat je nu minder pijn hebt.
De weekend dienst voor tandartsen gaat op vrijdagmiddag al in.. De meeste tandartsen hebben een ontmoedigingsbeleid. Dat wil zeggen dat ze het liefst de klachten telefonisch afhandelen en zoveel mogelijk patiënten aanraden te wachten tot maandag.

Je zult dus echt zelf moeten drukken. Zeggen dat je langs wilt komen.
Butterfly hoe is het met je tandvlees? Al bij de tandarts geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven