Vertaal hulp Latijn
zaterdag 24 augustus 2013 om 17:40
Ik weet niet zo goed of ik mijn vraag hier moet posten of niet maar ik ga toch een poging wagen. Ik vind het gezegde stille wateren diepe gronden heel mooi en ik wil deze graag in het latijn hebben vertaald en dan met name het stukje stille wateren.
Ik heb zelf al even gegoogled en ik kom de volgende vertaling tegen:
Altissima quaeque flumina minimo sono labi
De diepste rivieren stromen met het minste geluid
Maar ik wil dus stille wateren vertaald hebben. Ik heb wel even een vertaal machine gebruik maar ik weet niet in hoeverre deze grammaticaal goed vertalen.
Ik kwam ook nog deze zin tegen:
Fluvii silentii, terrae profundi
Geen idee wat het betekend maar het silentii doet me denken aan stille.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb zelf al even gegoogled en ik kom de volgende vertaling tegen:
Altissima quaeque flumina minimo sono labi
De diepste rivieren stromen met het minste geluid
Maar ik wil dus stille wateren vertaald hebben. Ik heb wel even een vertaal machine gebruik maar ik weet niet in hoeverre deze grammaticaal goed vertalen.
Ik kwam ook nog deze zin tegen:
Fluvii silentii, terrae profundi
Geen idee wat het betekend maar het silentii doet me denken aan stille.
Kan iemand mij helpen?
zaterdag 24 augustus 2013 om 17:45
zaterdag 24 augustus 2013 om 17:53
quote:Nemesis. schreef op 24 augustus 2013 @ 17:49:
Het is een Nederlandse uitdrukking, toch? In het Latijn slaat dat toch nergens meer op?Nee, het heeft wel klassieke oorsprong. Maar vroeger was het wel meer een waarschuwing dat stille mensen gevaarlijk zijn. Je kunt ook gaan voor: "There's More Danger in a Reserv'd and Silent, than in a Noisy, Babbling Enemy." Leuk op je onderrug.
http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Wate ... ep_(fable)
Het is een Nederlandse uitdrukking, toch? In het Latijn slaat dat toch nergens meer op?Nee, het heeft wel klassieke oorsprong. Maar vroeger was het wel meer een waarschuwing dat stille mensen gevaarlijk zijn. Je kunt ook gaan voor: "There's More Danger in a Reserv'd and Silent, than in a Noisy, Babbling Enemy." Leuk op je onderrug.
http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Wate ... ep_(fable)
zaterdag 24 augustus 2013 om 17:57
quote:borderwalk schreef op 24 augustus 2013 @ 17:45:
Het is toch niet voor een tatoeage?
Want stel dat iemand hier grappig wil doen en "de grootste draken hebben de minste hersenen" vertaald en een paar mede gymnasiasten ziet de grap er wel van in en bevestigen dat het klopt, dan heb je het eeuwig op je lijf staan.Nou ik denk wel eens over een tatoeage na en ik vind dit gezegde gewoon heel mooi dus ik wil graag weten hoe het vertaald in het latijn klinkt. Mare..ik zal niet zomaar iets laten tatoeëren hoor, toch bedankt voor de waarschuwing!
Het is toch niet voor een tatoeage?
Want stel dat iemand hier grappig wil doen en "de grootste draken hebben de minste hersenen" vertaald en een paar mede gymnasiasten ziet de grap er wel van in en bevestigen dat het klopt, dan heb je het eeuwig op je lijf staan.Nou ik denk wel eens over een tatoeage na en ik vind dit gezegde gewoon heel mooi dus ik wil graag weten hoe het vertaald in het latijn klinkt. Mare..ik zal niet zomaar iets laten tatoeëren hoor, toch bedankt voor de waarschuwing!
zaterdag 24 augustus 2013 om 17:59
quote:borderwalk schreef op 24 augustus 2013 @ 17:53:
[...]
Nee, het heeft wel klassieke oorsprong. Maar vroeger was het wel meer een waarschuwing dat stille mensen gevaarlijk zijn. Je kunt ook gaan voor: "There's More Danger in a Reserv'd and Silent, than in a Noisy, Babbling Enemy." Leuk op je onderrug.
http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Wate ... (fable)Dus die zin klopt grammaticaal en in het latijn slaat het ergens op? of is het eerste gezegde het van oorsprong latijnse gezegde?
[...]
Nee, het heeft wel klassieke oorsprong. Maar vroeger was het wel meer een waarschuwing dat stille mensen gevaarlijk zijn. Je kunt ook gaan voor: "There's More Danger in a Reserv'd and Silent, than in a Noisy, Babbling Enemy." Leuk op je onderrug.
http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Wate ... (fable)Dus die zin klopt grammaticaal en in het latijn slaat het ergens op? of is het eerste gezegde het van oorsprong latijnse gezegde?
zaterdag 24 augustus 2013 om 18:14
quote:gerbera* schreef op 24 augustus 2013 @ 17:59:
[...]
Dus die zin klopt grammaticaal en in het latijn slaat het ergens op? of is het eerste gezegde het van oorsprong latijnse gezegde?
Nee, die engelse zin was een grapje, omdat het mij geen mooie betekenis lijkt om op je lijf te laten tatoeëren
De oxford concise dictionary of proverbs geeft je eerste vertaling als de eerste mention van het gezegde.
:
STILL waters run deep
Now commonly used to assert that a placid exterior hides a passionate or subtle nature. Cf. Q. CURTIUS
De Rebus Gestis Alexandri Magni VII. iv. 13 altissima quaeque flumina minimo sono labi, the deepest
rivers flow with least sound [said there to be a Bactrian saying].
c 1400Cato's Morals in Cursor Mundi (EETS) 1672 There the flode is deppist the water standis stillist.
c 1410 Minor Poems (EETS) 476 Smothe waters ben ofte sithes [oftentimes] depe.
1616 Adages 178 Where riuers runne most stilly, they are the deepest.
1721 Scottish Proverbs 287 Smooth Waters run deep.
1858 Woman's Thoughts about Women xii. In maturer age .. the fullest, tenderest tide of which the loving
heart is capable may be described by those ‘still waters’ which ‘run deep.’
1979 Victim of CircumstancesII. 86 As for her, still waters run deep, it seems. She always looked so
solemn … Fancy her shooting him!
[...]
Dus die zin klopt grammaticaal en in het latijn slaat het ergens op? of is het eerste gezegde het van oorsprong latijnse gezegde?
Nee, die engelse zin was een grapje, omdat het mij geen mooie betekenis lijkt om op je lijf te laten tatoeëren
De oxford concise dictionary of proverbs geeft je eerste vertaling als de eerste mention van het gezegde.
:
STILL waters run deep
Now commonly used to assert that a placid exterior hides a passionate or subtle nature. Cf. Q. CURTIUS
De Rebus Gestis Alexandri Magni VII. iv. 13 altissima quaeque flumina minimo sono labi, the deepest
rivers flow with least sound [said there to be a Bactrian saying].
c 1400Cato's Morals in Cursor Mundi (EETS) 1672 There the flode is deppist the water standis stillist.
c 1410 Minor Poems (EETS) 476 Smothe waters ben ofte sithes [oftentimes] depe.
1616 Adages 178 Where riuers runne most stilly, they are the deepest.
1721 Scottish Proverbs 287 Smooth Waters run deep.
1858 Woman's Thoughts about Women xii. In maturer age .. the fullest, tenderest tide of which the loving
heart is capable may be described by those ‘still waters’ which ‘run deep.’
1979 Victim of CircumstancesII. 86 As for her, still waters run deep, it seems. She always looked so
solemn … Fancy her shooting him!
zaterdag 24 augustus 2013 om 18:31
Nou bedankt voor alle uitleg..ik ga nog maar verder twijfelen, fluvii silentii klinkt een beetje als fluffy silentii als je het snel uitspreekt.
Een ander gezegde wat ik erg mooi vind is het Amor fati van Nietzsche, en dit is sowieso wel latijn.
Ik vind teksttattoos heel mooi, als er een mooie betekenis achter zit. Een dolfijn of een tribal vind ik toch net een iets ander verhaal.
Een ander gezegde wat ik erg mooi vind is het Amor fati van Nietzsche, en dit is sowieso wel latijn.
Ik vind teksttattoos heel mooi, als er een mooie betekenis achter zit. Een dolfijn of een tribal vind ik toch net een iets ander verhaal.
zaterdag 24 augustus 2013 om 19:08
quote:wendy7474 schreef op 24 augustus 2013 @ 18:53:
Je kunt dus geen woord Latijn lezen. Waarom kies je daar dan voor?
Nou ik heb een minor filosofie gehad en dan kom je toch wel veel latijn tegen, vandaar ook het Amor Fati.
Ik vind het gewoon heel mooi klinken. Ik vind Engels ook weer zo afgezaagd en tja Nederlands is nou niet de mooiste taal.
Je kunt dus geen woord Latijn lezen. Waarom kies je daar dan voor?
Nou ik heb een minor filosofie gehad en dan kom je toch wel veel latijn tegen, vandaar ook het Amor Fati.
Ik vind het gewoon heel mooi klinken. Ik vind Engels ook weer zo afgezaagd en tja Nederlands is nou niet de mooiste taal.
zaterdag 24 augustus 2013 om 21:28
Ik vind Latijn ook leuk, maar ik heb het ook 6 jaar op school gehad dus ik kan het enigszins vertalen.
Iets op je lichaam laten vereeuwigen dat je zelf niet kunt lezen lijkt me helemaal niet zo verstandig.
Als ik een tatoeage in het Latijn neem dan kies ik denk ik maar voor furcifer, mooiste scheldwoord dat ik ooit heb gelezen
Iets op je lichaam laten vereeuwigen dat je zelf niet kunt lezen lijkt me helemaal niet zo verstandig.
Als ik een tatoeage in het Latijn neem dan kies ik denk ik maar voor furcifer, mooiste scheldwoord dat ik ooit heb gelezen