Lamp ontploft, nu geen licht!

24-08-2013 16:59 40 berichten
Net nu ik mn vader nodig heb zit hij in het vliegtuig!

Ik deed mn lampen aan in de woonkamer en 1 lampje in een kroonluchter ontplofte van binnen in de lamp.

Ik de lamp eruit gehaald, naar de kelder en de stop weer omhoog gedaan. Gaan me lampen nog niet aan.

Wat doe ik verkeert? Help!
quote:Ikje86 schreef op 24 augustus 2013 @ 18:10:

Lampje heb ik al vervangen. Nou ik geef het op! Mn buurman is helaas niet zo handig, vaak weet ik het zelf nog beter... Moet je nagaan!

Gelukkig heb ik een zak waxinelichten, oranje kerstlampjes in mn openhaard, nog een schemerlampje en mn tv aan, dus komt wel goed. Mn vader komt helaas pas over een week terug, Miss de overbuurman van de week is vragen.Oh, dus je zit niet zonder stroom. Dan is gewoon de kroonluchter stuk.
TO,

Hoe ziet het eruit in jouw meterkast? Kun je dat omschrijven, buiten de schakelaar om?

De schakelaar van de groep waarop je lamp is aangesloten dien je op uit te zetten wat je ook al gedaan had.

Heb je een automatische stop met een drukknopje, dan het knopje weer indrukken en je schakelaar weer aan/omhoog/op 1 zetten (bij mij werkt het met 0 en 1)

Heb je een stop zoals die ik in mijn vorige post liet zien: de witte stop eruit draaien en een nieuwe zekering erin doen want met dat soort modellen schiet het rondje aan de voorkant eraf.

Dan pas je schakelaar weer op aan/omhoog/op 1 zetten.

Of heb je inmiddels weer licht afgezien dat je schemerlamp en TV het wel gewoon doen? Of zijn aangesloten op een andere groep, kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 24 augustus 2013 @ 17:55:

[...]

Zitten die lampen niet gewoon op een andere groep?
Hey, wat een lekker duidelijk verhaal.

Iemand zei het al: als er een transformator aan de lamp zit, kan die ook kapot zijn.

Kan je eerst eens vertellen of je die hebt of niet? Dat herken je omdat aan de stroomdraad, waarschijnlijk tegen het plafond nog een vierkant of rond 'kastje' zit. Meestal niet groter dan zo'n 15 cm doorsnee. Kan ook verwerkt zitten in de ronde vorm waarmee je lamp aan het plafond is gehangen.

Als je denkt dat er geen transformator is, dan zou wat mij betreft de volgende stap zijn om te controleren of de groep waar je lamp op zit het op zich wel doet. Als je niet weet welke groep dat is, dan zou je zoveel mogelijk lampen/apparatuur e.d. aan kunnen zetten. Dan één voor één een groep uitzetten en kijken of er elke keer iets uitgaat. Als dat 'ja' is, dan zijn je groepen op zich wél goed, maar zit het toch in je lamp.

In dat geval: wachten tot je vader weer terug is.
Zit er een dimmer op je lamp?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Thanks mensen voor het meedenken. Het zijn gewoon van die schakelaartjes die dan omhoog moeten staan. Ja er zit een dimmer op. Mn andere lamp aan het plafon doet het ook niet.

Ik ga morgen aan de slag met al jullie reacties!
quote:Ikje86 schreef op 24 augustus 2013 @ 22:28:

Thanks mensen voor het meedenken. Het zijn gewoon van die schakelaartjes die dan omhoog moeten staan. Ja er zit een dimmer op. Mn andere lamp aan het plafon doet het ook niet.

Ik ga morgen aan de slag met al jullie reacties!Misschien is je dimmer stuk.
quote:Ikje86 schreef op 24 augustus 2013 @ 22:28:

Ik ga morgen aan de slag met al jullie reacties!Maak anders eens een foto van hoe jouw meterkast eruit ziet en plaats die hier, maakt het wellicht wat duidelijker want schakelaartjes heb ik nl ook. En ook nog stoppen die uit/aankunnen danwel vervangen moeten worden.
Jongens écht beter lezen. Als de tv het doet én de kerstlampjes doen het is er met de stroom verder niets mis hoor. De plafonlamp zal wel gewoon stuk zijn. Waarschijnlijk de dimmer.
Inderdaad beter lezen Nina. Er zijn twee lampen die het niet doen.
quote:Ikje86 schreef op 24 augustus 2013 @ 16:59:

Net nu ik mn vader nodig heb zit hij in het vliegtuig!

Ik deed mn lampen aan in de woonkamer en 1 lampje in een kroonluchter ontplofte van binnen in de lamp.

Ik de lamp eruit gehaald, naar de kelder en de stop weer omhoog gedaan. Gaan me lampen nog niet aan.

Wat doe ik verkeert? Help!Er zit toch ergens kortsluiting in die lamp/dimmer, ander dondert je stop er niet uit. Laat er even naar kijken door iemand die er verstand van heeft voordat de boel erger wordt.
Google of YouTube mensen kom op!!! Zo moeilijk is het toch niet op een lamp te fixen
quote:dr.love schreef op 25 augustus 2013 @ 11:28:

Google of YouTube mensen kom op!!! Zo moeilijk is het toch niet op een lamp te fixenAls je niet weet waar het defect zit kun je googlen tot je een ons weegt.
quote:FullHouse schreef op 25 augustus 2013 @ 08:05:

Inderdaad beter lezen Nina. Er zijn twee lampen die het niet doen.Inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven