Vetluis in de wasmachine

05-09-2013 09:53 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben er na een tijdje zoeken achter dat ik vetluis in de wasmachine heb... De was ruikt muf als die uit de machine komt. Ik heb al van alles geprobeerd om het eruit te krijgen: goed van binnen schoonmaken, op 90 graden de machine laten draaien met soda, enz enz. Het lijkt niet te helpen.

Iemand nog tips om dit op te lossen?
quote:Lulu62 schreef op 05 september 2013 @ 11:27:

Maar schoonmaakazijn stinkt echt onwijs. Ruikt je hele was daar niet naar dan? Ook niet als het weer nat wordt?Nee, ruik je niks van. Ik gebruik het ook (heb ook geen vetluis meer) en dan vooral ook tegen kalk (wasmachines leven langer met...azijn)
quote:Pretzel66 schreef op 05 september 2013 @ 14:00:

Maar welke azijn dan de een zegt schoonmaakazijn de ander natuurzaijn ?Ik gebruik schoonmaakazijn (groene fles van ah) en draai geregeld kookwasjes.
quote:slobberbone schreef op 05 september 2013 @ 20:51:

[...]

Dus je hebt de deuren van de auto ook altijd open staan, want dat is beter voor de rubbers Die krijgen een laagje babypoeder voordat de winter toeslaat.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:schouderklopje schreef op 06 september 2013 @ 00:30:

[...]

Nee, ruik je niks van. Ik gebruik het ook (heb ook geen vetluis meer) en dan vooral ook tegen kalk (wasmachines leven langer met...azijn)Thanks voor je antwoord Schouderklopje! Ga het toch eens proberen dan..
quote:babiche schreef op 05 september 2013 @ 17:28:

Zo... De tip van vaatwastablet (geen azijn in huis..) meteen geprobeerd. Wasmachine draait nu op 95 gr met 2 tabletten erin. Ben benieuwd! Ook hier vaker soda geprobeerd, maar dat vond ik niet echt veel resultaat geven. Ik was nooit heter dan 40, behalve beddegoed en handdoeken op max. 60. De meeste wasjes gaan er op 30 in, want veel fijne was hier...

Bedankt voor deze tips!

De ecoli-bacterie (=poep-bacterie) gaat pas dood bij 60 graden. Ondergoed moet dus eigenlijk wel op 60 graden, wil je niet nog met onzichtbare viezigheid in je onderbroek rondlopen.

Vies praatje, wel waar.
Van mij hoeven alle bacterieën niet dood, dus alleen op 60 graden als er griep oid heerst.
quote:Phips schreef op 06 september 2013 @ 10:50:

Van mij hoeven alle bacterieën niet dood, dus alleen op 60 graden als er griep oid heerst.En diezelfde bacterieën groeien goed op zeepresten en water in je wasmachine.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Maar nog even over azijn... Azijn 'vreet' aan rubber, is mij verteld. Zo had ik laatst een probleem met mijn thermostatische douchekraan. En toen vertelde een monteur me, dat azijn goed is tegen kalk op het warmte-element, maar juist slecht voor de rubberen ring in de kraan.

Dus tja....ik weet het ook niet met al die theorieen.

Ikzelf gebruik trouwens speciale zakjes poeder, voor zowel de wasmachine als de vaatwasser. Erin strooien en aanzetten, zonder was. En daarna zijn en ruiken de machines weer heerlijk schoon. Die poeders koop ik gewoon bij de Aldi of Lidl. Maar zitten niet standaard in het assortiment.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
http://www.wasautomatenve ... ads/vetluisinstructie.pdf
Waarom hebben machines dan geen 70 graden-was?
quote:ElleMichelle schreef op 06 september 2013 @ 14:24:

http://www.wasautomatenve ... ads/vetluisinstructie.pdf

Leuk stuk en dat klopt.

Vooral dat wassen met zo min mogelijk water is hier ook enorm debet aan. 8 kilo machines die nog geen 45 liter water gebruiken dat is per wascycles nog geen 15 liter(met 2 spoelbeurten) dat wordt in zijn geheel opgenomen en je hoort het was ook niet door het water slaan tijdens het ronddraaien.

Wil je wassen en goed schoon heb je echt wat water nodig daarom geniet mijn voorkeur de wat oudere type wasmachine.
Onderhoudsmonteur van HG, werkt supergoed! Was het enige dat bij mijn wasmachine werkte.
quote:mara1983 schreef op 05 september 2013 @ 09:53:

Iemand nog tips om dit op te lossen?

- In ieder geval stoppen met vloeibare wasmiddelen gebruiken, want dat is de grootste veroorzaker ervan. Sinds ik met poeder was, heb ik er nooit meer last van gehad. En poeder is nog goedkoper ook. Ook het gebruik van wasverzachter is niet aan te raden. Als wasverzachter gebruik ik azijn, zie het volgende punt.

- Ik doe bij elke was preventief een wasbol schoonmaakazijn in de trommel. Dit zorgt dat de kleuren van je kleren langer mooi blijven, gaat vieze geuren tegen, ontkalkt je wasmachine en werkt als wasverzachter.

- Bij iedere wasbeurt activeer ik de optie "extra spoelen". Daardoor blijven er minder zeepresten in het wasgoed zitten waardoor je weer minder kans hebt op vetluis.

- Ik laat het deurtje en het wasmiddellaatje altijd open staan als ik niet was.

- Ik haal de was er zo snel mogelijk uit als het klaar is, anders kun je ook een muffe lucht krijgen.

Ik hoef de wasmachine nooit op 90 graden te laten draaien, want met bovenstaande maatregelen heb ik nooit meer last van een muffe geur/vetluis gehad.

Sokken, onderbroeken en handdoeken was ik op 60 graden. Verder alles op lagere temperaturen.
Even een tip. Heb mijn zeepbakje eruit gehaald. En als je het bakje eruit is. Kijk dan aan de bovenkant. Bij mij was het helemaal zwart. Echt heel vettig. Nou weet ik waar die naam vetluis vandaan komt. Het waren zwarte schifertjes die ik met een doekje ervan haalde. Hopelijk wast onze machine weer goed. Ook het zeepbakje even in de azijn gezet.
quote:Phips schreef op 06 september 2013 @ 10:50:

Van mij hoeven alle bacterieën niet dood, dus alleen op 60 graden als er griep oid heerst.

Die poep-bacterie veroorzaakt schimmel etc. in de "intieme delen". En echt iedereen heeft 'm in den onderbroek, ook meisjes met mooie dure lingerie.

Just sayin'.
Hallo dames,

Gelukkig geen stinkende was meer! Schoonmaak azijn heeft uiteindelijk geholpen.

Bedankt!
quote:factor15 schreef op 06 september 2013 @ 14:52:

Waarom hebben machines dan geen 70 graden-was?Mijn Miele heeft een 75 graden knop, daar was ik meestal mijn hete was mee, soms draai ik een kookwas.
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven