Werk & Studie alle pijlers

Vervelende collega

07-09-2013 12:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Vandaag ben ik gezellig op bezoek bij een vriendin en zij heeft mij overtuigd om mijn probleem op een forum te plaatsen. Het schijnt dat hier erg veel goede adviezen en tips worden gegeven.

Ik heb het volgende probleem en ik zou het erg fijn vinden als jullie mij zouden willen helpen, alvast erg bedankt.

8 maanden geleden ben ik via via aangenomen als logistiek medewerker op een leuk internationaal logistiek bedrijf.

Ik werk nu met een manager, een boekhouder en een andere logistiek medewerker. Deze persoon (ik noem haar voor het gemak ‘X’) werkt er al bijna 15 jaar en heeft mij dan ook ingewerkt. Mijn taken zijn deeltijd dingen die zij ook doet; dus de administratieve werkzaamheden, maar andere taak is een soort van project/afdeling die ik erbij heb gekregen en die ik dan zelfstandig moet doen tussendoor (is groeiend, dus wordt in toekomst meer).

Op dit moment heb ik alle taken eindelijk onder de knie, ook heb ik alles gedaan in de afwezigheid van deze collega. Toen de manager op vakantie was, heeft X haar taken overgenomen en ik die van haar (X). Het ging super goed. Nu is de manager weer terug en zijn we weer op zelfde niveau aan het werk, maar sindsdien doet collega X anders tegen mij. Ik vind haar eerlijk gezegd vervelend. Ik noem een paar voorbeelden.

1. Makkelijke taken die veel papierwerk hebben legt ze iedere keer bij mij in het bakje en niet bij haarzelf. Terwijl als ik het pak, dan geef ik een deel aan haar en een deel neem ik zelf. Als ik ze aan haar geef dan zie ik haar boos kijken, met een ‘waarom leg je dit hier neer’ blik.

2. Als ik haar vraag om mij te helpen met een taak wat deadline heeft (dingen die ze bij mij in het bakje legde bv, maar dat ik het niet haal wegens mijn eigen werk erbij) dan zegt ze dat ze geen tijd heeft, maar vervolgens zie ik haar andere dingen doen die zeker 2 weken kunnen wachten.

3. Om kleine fouten (bv iets niet opgeruimd) spreekt ze me iedere keer aan. Alsof ze bewust naar fouten zoekt om dan commentaar op te geven (terwijl ze deze fouten soms zelf ook doet, maar dan zeg ik er niks van). Zo reageert ze op alle kleine/simpele foutjes (die zelfs de manager af en toe maakt).

Ik maak soms spelfouten (als ik in het Nederlands schrijf) en daar gaat ze uitgebreid over praten en mij uitlachen. Ook doet ze dat als ik andere fouten maak.

Maar als ik (of iemand anders in een andere situatie) haar op een fout aanspreekt (zij vergat mij bv iets door te mailen, waardoor de bestelling een week te laat geplaatst was), zegt ze ‘ja, maakt niet uit WIE deze fout gedaan heeft, het gaat erom dat het wordt opgelost’. Terwijl ze zo’n houding niet heeft als het om andermans fouten gaat.

Verder zijn er dingen als overdreven zuchten, klagen of haar eigen dingen op mij afreageren. Over iedereen commentaar geven, heel hard praten en lachen. Mij negeren als zij met manager praat (ik wil dan meepraten en lachen) etc.. Als je haar dingen vraagt, reageert ze erg verdedigend (alsof iemand haar verweten doet, terwijl het niet zo is).

Herken iemand zo’n soort collega? Ik heb met de manager over gehad, omdat ik het geen fijne situatie vind en zij vindt dat ik het zelf moet proberen op te lossen en als het niet gaat, gaat zij zelf ingrijpen. Ik heb X ook al soms commentaar gegeven, als in “is er iets?’ of “waarom doe je zo?”, maar dan kreeg ik commentaar dat de jonge generatie een grote mond heeft etc..

Ik wil best zelf ook aanpassen als het nodig is, maar ik zou niet weten hoe. Ik weet niet wat ik fout doe. Ik doe heel hard mijn best, neem veel werk van haar over (soms ga ik echt om van het werk zelfs en zij niet) en toch is niks goed. Terwijl ik weet dat het ook anders kan. Ik heb haar anders gezien die 3 weken toen de manager op vakantie was.

Ik ben trouwens 25 en zij is 46.
Mijn opmerking zouden zijn: jij hebt zeker je maandelijkse!

Wat een vervelend mens zeg!

Daarbij ging ik een gesprek met haar aan bij de manager.
joh laat je niet zo imponeren door haar, ze voelt zich duidelijk bedreigd. Waarom ga je niet gewoon door met zijn wie je bent, je doet het duidelijk goed!

Als je een fout maakt antwoord je toch gewoon dat het niet uitmaakt wie de fout maakt..

als ze je wijst op dat iets opgeruimd moet worden, kan je ook aangeven dat je er geen last van hebt en dat ze het zelf kan opruimen als het haar stoort..Wees iets assertiever...we hebben misschien wel een grotere mond, ..maar brutale mensen hebben de wereld:..

en daarbij als ze alleen maar zuur kijkt op het moment dat je werk bij haar naar neerlegd, zou ik vragen of ze iets verkeerds gegeten heeft oid..blijkbaar heeft ze niet de guts om er iets van te zeggen..
Nog een keer proberen het gesprek met collega X aan te gaan. Daarna wederom bij je manager aankaarten. Helpt dit allemaal niet? Accepteren of een andere baan zoeken.
I am surrounded by morons
Als ik in gesprek ben en een derde mengt zich ongevraagd in het gesprek, dan vind ik dat vervelend. Kan dat een rol spelen?

Verder denk ik dat jij de volwassene maar moet zijn, als zij dat niet is.

Als zij bijv een opmerking maakt over een fout, zeg dan heel hartelijk en welgemeend "dankjewel, fijn dat je het me meld, daar leer ik van". Als je dat 3x gedaan hebt, gaat de lol van het opmerken er vanzelf vanaf. Zo niet, dan zou ik ook haar op haar fouten wijzen, maar dan heel netjes, bijv "als je ... zoekt, dat had je per ongeluk bij ... opgeruimd, dus ik heb het weer voor je op zijn plek gelegd".

En voor wat betreft die werkzaamheden kan ik me voorstellen dat de junior wat makkelijke zaken toegeschoven krijgt en de senior de moeilijker klussen op pakt.
Heb je haar al gevraagd hoe het zit?
" Mij negeren als zij met manager praat (ik wil dan meepraten en lachen) "

Oeps. Als ik met manager een op een even in gesprek ben, stel ik het ook niet op prijs als een derde tussenkomt alleen maar om "mee te doen". Daar zou ik dus mee stoppen TO.

Verder mag je op die kleine prikken de hele dag door best reageren. Je hoeft niet over je heen te laten lopen.
Huts!
Ik heb ooit een gesprek gehad met haar en de manager. Het ging over hoe mijn werk was en hoe ik het deed. X zei dat ik het heel goed deed en dat ze niks op te merken had.

Ik vind het wel inderdaad een goede tip om precies zelfde zeggen (maakt niet uit wie het gedaan heeft…). Dus dat ga ik wel doen.

Soms weet ik van tevoren al wat ze gaat zeggen, vandaar dat ik het soms maar zelf overneem. Is slecht, ik weet het. Moet ik eigenlijk niet doen, maar gewoon even doorheen bijten.

Ik vind het werk zelf super leuk, dus ik wil dit echt een kans geven. Is voor het eerst dat ik beetje verantwoordelijkheden heb. Ik vind het erg spannend.

Het is overigens niet dat ik over me heen laat lopen. Ik hoopte dat ze bij zou draaien en had bewust haar tijd gegeven om te wennen etc. Want ik begrijp natuurlijk dat een nieuwe, jonge collega even wennen is.

@ NummerZoveel het is niet zo dat ik me bemoei. Maar ze praten over koetjes en kalfjes en over leuke series en dan voeg ik commentaar toe (ik probeer een beetje mee te praten en lachen). Als ze over belangrijke dingen praten dan bemoei ik me niet mee. Of ik zeg vaker ‘sorry, mag ik even onderbreken?’ .. Ik probeer altijd beleefd te zijn met zo’n dingen. Overigens bemoeit ze zich wel mee en onderbreekt mij continu.

Als ik commentaar krijg op fouten ed. dan zeg ik vaker al dankjewel of ik zal er aan denken. Ik reageer niet kattig terug of zo. Want ik weet wat ze dan gaat zeggen en daar begin ik niet aan. Ik vind het vaker niet eens erg als ik word aangesproken op dingen (juist prettig), maar haar houding is wat me stoort. Heel bot en geïrriteerd.

Ik vroeg haar eens hoe het zat en zij snapte mijn vraag niet, maw ze wist niet waar ik het over had. Ze is volgens mij niet bewust van zichzelf.

Eerste half jaar moest ik trainen, dus eigenlijk moest ik alles doen en heel veel in korte tijd (zodat ik het zou leren). Nu ik alles goed doe, ben ik in zelfde patroon gebleven, terwijl ik dingen aan haar 'terug moet geven', maar zij neemt ze niet terug en gaat er vanuit dat ik dingen doe. Want als ik haar vraag of zij dit en dat gedaan heeft, zegt ze heel boos nee, in de toon dat ik het allang gedaan moest hebben en niet zij.
Gewoon wat minder op haar letten en zorgen dat je zelf je werk goed doet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Jij hebt har taken overgenomen in de vakantie en dat ging goed. Gevolg: zij is als de dood dat je haar taken over gaat nemen, dus ze moet je nu "onder de duim houden" Heb jij misschien ook diploma's die zij niet heeft?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vraagje: is Nederlands niet je moedertaal? Je schrijft hier best kromme zinnen soms.

Zou in dat geval een cursus schrijfvaardigheid niks zijn voor jou? Kan je werk ten goede komen en je zelfvertrouwen oppeppen.

Uitlachen om fouten is trouwens heel kinderachtig, geef dan gewoon feedback.
@ boebezoebe het is moeilijk als je veel samen moet werken en als er op mij veel commentaar wordt gegeven.

@ wendy7474 Nederlands is niet mijn moedertaal nee. Ik schrijf erg weinig Nederlands, 90% van de communicatie is in het Engels dus Nederlands is niet eens nodig (alleen intern). Maar cursus schrijfvaardigheid lijkt me inderdaad wel handig ja. Goed idee

@nlies zij werkt er 14/15 jaar en heeft een vast contract dus waarom zou ik haar overnemen, ik ben toch juist een aanwinst? Ik heb wel een redelijk goed CV en de eigenaar v/h bedrijf heeft me zelf die baan aangeboden. Misschien zou dat het zijn?
quote:h0nda schreef op 07 september 2013 @ 12:30:

Mijn opmerking zouden zijn: jij hebt zeker je maandelijkse!

Wat een vervelend mens zeg!

Daarbij ging ik een gesprek met haar aan bij de manager.Hmz..beter wachten tot je zelf je maandelijkse hebt en dan goed losgaan TO.
quote:sophiej25 schreef op 07 september 2013 @ 13:32:

@ boebezoebe het is moeilijk als je veel samen moet werken en als er op mij veel commentaar wordt gegeven.

Dan wordt het tijd om te leren je niet alles aan te trekken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 07 september 2013 @ 13:36:

[...]

Dan wordt het tijd om te leren je niet alles aan te trekken.Dat wil ik op zich wel leren, maar is het niet dan 'over je heen laten lopen'? Ik weet niet hoe ik het beste kan aanpakken. Niet te veel aantrekken vs. niet over je heen laten lopen.
Door het je zoveel aan te trekken heeft ze je precies waar ze je wil.
Dus ik moet meer zen zijn?
quote:sophiej25 schreef op 07 september 2013 @ 13:43:

Dus ik moet meer zen zijn?

Leren onderscheid maken wanneer iets belangrijk is om je druk over te maken of niet.

Ze negeert je in een gesprek met jullie manager. Nou en? Staat alleen maar stom voor haar. Dat soort dingen moet je niet mee zitten.
Ik vraag me af of de taakverdeling tussen jullie ook wel helder is. Als ik het zo lees gaat zij er vanuit dat jij bepaalde taken in principe doet, en jij dat jullie de stapel gelijk verdelen. Misschien heeft zij er wel op aangedrongen dat er iemand bijkwam om juist die stapel te doen, plus dat jij taken van haar kunt overnemen indien nodig. Terwijl jij denkt dat jullie het werk gelijk verdelen.

Heb je geen werkoverleg met 'jullie twee en de manager, waarop je dit aan de orde kunt stellen?
@wiezewo de taakverdeling is helder. We hebben het vaak genoeg besproken. Eerste 6 maanden ben ik in het leer, maar daarna neemt ze de taken terug en wordt het gelijkmatig verdeeld. Alleen heb ik een extra taak (project waar ik mee bezig ben), maar daar heeft zij verder niks mee te maken. Zij hoeft het niet te doen, alleen ik. Deze heb ik van de manager overgenomen.

Verder zijn we op gelijk niveau betreft onze gezamenlijke werkzaamheden.
quote:sophiej25 schreef op 07 september 2013 @ 14:26:

Verder zijn we op gelijk niveau betreft onze gezamenlijke werkzaamheden.het lijkt er toch op dat zij denkt een senior te zijn ten opzichte van jou
Geen aandacht aan besteden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:smulrol schreef op 07 september 2013 @ 14:58:

[...]

het lijkt er toch op dat zij denkt een senior te zijn ten opzichte van jouDit ook.
Ik vind het jammer. Ik ben een redelijk rustige collega en ik doe bv nooit bijdehand of zo. En als ik iets doe dan is het in belang van het bedrijf. Ik werk graag samen met mensen. Ook ben ik niet geïnteresseerd in een leidinggevende functie. Ik doe overigens wel respectvol naar haar (mijn collega's zeggen dat ook van mij). Ik vraag dingen netjes ("..vind je het goed?") en ik ben altijd beleefd (ik hoor het ook vaker van mensen).

Ik ben ook bereid om me aan te passen waar het nodig is maar tot nu toe zegt manager dat het niet hoeft.
quote:sophiej25 schreef op 07 september 2013 @ 21:43:

Ik vind het jammer. Ik ben een redelijk rustige collega en ik doe bv nooit bijdehand of zo. En als ik iets doe dan is het in belang van het bedrijf. Ik werk graag samen met mensen. Ook ben ik niet geïnteresseerd in een leidinggevende functie. Ik doe overigens wel respectvol naar haar (mijn collega's zeggen dat ook van mij). Ik vraag dingen netjes ("..vind je het goed?") en ik ben altijd beleefd (ik hoor het ook vaker van mensen).

Ik ben ook bereid om me aan te passen waar het nodig is maar tot nu toe zegt manager dat het niet hoeft.

Prima toch? Ze zijn tevreden met je, alleen het lijkt er op dat je collega een probleem heeft met jou. Laat het lekker haar probleem blijven. Ik weet niet of je al lang werkende bent, maar er zullen altijd collga's blijven met wie het minder lekker gaat.

Je zou dit zelfs als een mooie gelegenheid kunnen zien om te leren met zoiets om te gaan. En in dit geval betekent dat misschien dat je niet kan verwachten dat zij zich precies zo gaat gedragen als jij wilt.

Zolang je goede feedback krijgt van je leidingevende moet je er misschien geen groot probleem van maken en het idee loslaten dat je collega moeten veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven