Werk & Studie alle pijlers

Vervelende collega

07-09-2013 12:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Vandaag ben ik gezellig op bezoek bij een vriendin en zij heeft mij overtuigd om mijn probleem op een forum te plaatsen. Het schijnt dat hier erg veel goede adviezen en tips worden gegeven.

Ik heb het volgende probleem en ik zou het erg fijn vinden als jullie mij zouden willen helpen, alvast erg bedankt.

8 maanden geleden ben ik via via aangenomen als logistiek medewerker op een leuk internationaal logistiek bedrijf.

Ik werk nu met een manager, een boekhouder en een andere logistiek medewerker. Deze persoon (ik noem haar voor het gemak ‘X’) werkt er al bijna 15 jaar en heeft mij dan ook ingewerkt. Mijn taken zijn deeltijd dingen die zij ook doet; dus de administratieve werkzaamheden, maar andere taak is een soort van project/afdeling die ik erbij heb gekregen en die ik dan zelfstandig moet doen tussendoor (is groeiend, dus wordt in toekomst meer).

Op dit moment heb ik alle taken eindelijk onder de knie, ook heb ik alles gedaan in de afwezigheid van deze collega. Toen de manager op vakantie was, heeft X haar taken overgenomen en ik die van haar (X). Het ging super goed. Nu is de manager weer terug en zijn we weer op zelfde niveau aan het werk, maar sindsdien doet collega X anders tegen mij. Ik vind haar eerlijk gezegd vervelend. Ik noem een paar voorbeelden.

1. Makkelijke taken die veel papierwerk hebben legt ze iedere keer bij mij in het bakje en niet bij haarzelf. Terwijl als ik het pak, dan geef ik een deel aan haar en een deel neem ik zelf. Als ik ze aan haar geef dan zie ik haar boos kijken, met een ‘waarom leg je dit hier neer’ blik.

2. Als ik haar vraag om mij te helpen met een taak wat deadline heeft (dingen die ze bij mij in het bakje legde bv, maar dat ik het niet haal wegens mijn eigen werk erbij) dan zegt ze dat ze geen tijd heeft, maar vervolgens zie ik haar andere dingen doen die zeker 2 weken kunnen wachten.

3. Om kleine fouten (bv iets niet opgeruimd) spreekt ze me iedere keer aan. Alsof ze bewust naar fouten zoekt om dan commentaar op te geven (terwijl ze deze fouten soms zelf ook doet, maar dan zeg ik er niks van). Zo reageert ze op alle kleine/simpele foutjes (die zelfs de manager af en toe maakt).

Ik maak soms spelfouten (als ik in het Nederlands schrijf) en daar gaat ze uitgebreid over praten en mij uitlachen. Ook doet ze dat als ik andere fouten maak.

Maar als ik (of iemand anders in een andere situatie) haar op een fout aanspreekt (zij vergat mij bv iets door te mailen, waardoor de bestelling een week te laat geplaatst was), zegt ze ‘ja, maakt niet uit WIE deze fout gedaan heeft, het gaat erom dat het wordt opgelost’. Terwijl ze zo’n houding niet heeft als het om andermans fouten gaat.

Verder zijn er dingen als overdreven zuchten, klagen of haar eigen dingen op mij afreageren. Over iedereen commentaar geven, heel hard praten en lachen. Mij negeren als zij met manager praat (ik wil dan meepraten en lachen) etc.. Als je haar dingen vraagt, reageert ze erg verdedigend (alsof iemand haar verweten doet, terwijl het niet zo is).

Herken iemand zo’n soort collega? Ik heb met de manager over gehad, omdat ik het geen fijne situatie vind en zij vindt dat ik het zelf moet proberen op te lossen en als het niet gaat, gaat zij zelf ingrijpen. Ik heb X ook al soms commentaar gegeven, als in “is er iets?’ of “waarom doe je zo?”, maar dan kreeg ik commentaar dat de jonge generatie een grote mond heeft etc..

Ik wil best zelf ook aanpassen als het nodig is, maar ik zou niet weten hoe. Ik weet niet wat ik fout doe. Ik doe heel hard mijn best, neem veel werk van haar over (soms ga ik echt om van het werk zelfs en zij niet) en toch is niks goed. Terwijl ik weet dat het ook anders kan. Ik heb haar anders gezien die 3 weken toen de manager op vakantie was.

Ik ben trouwens 25 en zij is 46.
quote:Eindeloos schreef op 07 september 2013 @ 15:25:

Geen aandacht aan besteden.Dit is het beste denk ik, zolang jij niet 'hapt' is er voor haar geen eer te behalen. En misschien is een assertiviteitstraining wel iets voor jou.
@boebezoebe goede tip om dit juist als uitdaging te zien. Leren omgaan met zon mensen kan geen kwaad. Dat ga ik eens proberen.

Haar veranderen lukt niet en dat is ook niet erg. Eigenlijk zou ik het fijn vinden om zoveel mogelijk dingen zelfstandig te doen en zo weinig mogelijk met haar.
quote:sophiej25 schreef op 07 september 2013 @ 13:32:

@nlies zij werkt er 14/15 jaar en heeft een vast contract dus waarom zou ik haar overnemen, ik ben toch juist een aanwinst? Ik heb wel een redelijk goed CV en de eigenaar v/h bedrijf heeft me zelf die baan aangeboden. Misschien zou dat het zijn?

Mensen kunnen erg irrationeel gaan denken.

Ik heb ook iemand gekend die jarenlang de leiding had over een afdeling, niets aan de hand. Totdat zijn leidinggevende opeens de opmerking maakte dat het eigenlijk niet kon, hij zonder hbo-opleiding leiding geven aan hbo-ers (toen hij die studie deed, bestond er niet eens hbo) Sindsdien had ik het idee dat die persoon vooral iemand van zijn personeel er uit pikte om zijn of haar negatieve kanten te benadrukken , om de aandacht van zichzelf af te schuiven. Of zijn frustraties te botvieren, kan ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
gewoon aardig en beleefd blijven doen tegen deze collega. Laat zien dat jij hierboven staat.

Jij staat nog aan het begin van je carriere, met wellicht nog veel mogelijkheden tot doorgroeien (misschien niet nu, maar wie weet tussen nu en 5 jaar), terwijl zij misschien al bij haar 'eindstation' is. Voor haar misschien heel lastig dat zo'n jong grietje zomaar haar taken kan overnemen, terwijl zij eerst de enige in het bedrijf was die deze taken vervulde.

Tja, dat is haar probleem he.

Ik zou me inderdaad ook niet meer mengen in gesprekken tussen haar en de manager, dan heeft ze misschien het gevoel dat wat dat betreft nog steeds de touwtjes in handen heeft.
.
Tot nu heb ik nog altijd aardig en beleefd gedaan en ik ga me niet tot haar niveau verlagen. Daar ben ik zeker mee eens.

Ik heb wel over nagedacht dat het inderdaad wellicht te maken heeft met het feit dat zij mij als bedreiging ziet en daar houd ik ook rekening mee. Maar ik vind dat men zich met het werk bezig moet houden en niet met zichzelf.

Vaak gebeuren er dingen die totaal niet relevant zijn en geen toegevoegde waarde hebben.

Maar goed, zoals meesten hier zeggen ik ga me niet druk maken om kleine dingen maar gewoon met mijn eigen dingen bezig houden.

Bedankt voor de reacties iedereen!
Het is een collega, jullie hoeven geen beste vriendinnen te worden / zijn.

Richt je op je werk. Maak geen fouten en hou dingen zakelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven