Wederom een topic over geloof

09-09-2013 15:10 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mijn eigen geloof niet meer. Ik ben overtuigd dat Jezus voor mij gestorven is en geloof ook best in de bijbel. Best omdat ik denk dat dit boek vol waarheden staat, maar niet volkomen is, of niet volkomen wordt geïnterpreteerd.

Vanaf al heel jong (jaar of 8) vond ik de rol van vrouwen in de bijbel discutabel.

Pas hoorde ik een heel goed relaas waarom vrouwen niet een leiderschapsrol zouden mogen hebben met allemaal goede passages.

Mijn vraag… de hele bijbel is geschreven voor de man, niet de vrouw. Lees bijvoorbeeld de 10 geboden. Daar staat nergens dat een vrouw niet een echtgenoot van een ander mag begeren.

…ja maar, zo moet je dat niet lezen, hoor ik dan. Tenzij het gaat over de rol van de vrouw, dan behoor ik dat opeens wel zo te lezen. Waarom?

Al mijn hele leven voel ik al dat mijn talent ligt niet in mijn sekse, maar in wie ik ben. En toch zou ik dat, omdat ik vrouw ben, niet mogen uitdragen. Alleen in Nederigheid en mijn bek te houden. Laat dat nou net niet mijn talent zijn.

De zonen werden daarvoor gestraft. Dochters niet? Die mogen gewoon talenten krijgen en hun mannen behagen en verspelen aan een narcistische zak die ze per ongeluk tegen het lijf zijn gelopen?

In de bijbel staat ook dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. Maar volgens mij heeft het Israëlisch volk dat niet gedaan. Dat ging massaal door een opengespleten zee. Toch is het uitverkoren.

Er staat zoveel meer dat ik niet snap. Iemand een idee hierover?

Wat het met mij doet is dat ik me vaak alleen voel hierin. Voor de wereld ben ik een christen, voor de christenen ongehoorzaam. En dat ben ik volgens mijn hart niet. Dat voelt raar. Hier worstel ik trouwens al jaren mee.

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik soms (vaak) domme keuzes in het leven maak en dat daar een reactie op komt en consequenties zijn die ik niet als prettig ervaar (blaren op billen enzo). Dan zit je erop en dat is niet leuk.

Maar ik begrijp “the bigger picture” al niet, dus hoe kan ik dan iets met de details?

Ja, ik weet wel 1 ding, wat ik in mijn hart als waarheid voel en ik weet donders goed wanneer ik iets fouts/stoms doe.

Maar ik lees graag inzichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Ken je het boek 'een ongewoon gesprek met God'?

Ik heb allen het begin gelezen (niet dat het niet mooi was maar t kwam er niet van en toen moest ie weer naar de bieb) maar daar staat ergens dat het gaat over gevoel en 'nu' en niet om de dingen die vroeger zijn geschreven.

Een vriendin van mij was er erg van onder de indruk.
quote:Moonlight82 schreef op 09 september 2013 @ 15:13:

Ken je het boek 'een ongewoon gesprek met God'?

Ik heb allen het begin gelezen (niet dat het niet mooi was maar t kwam er niet van en toen moest ie weer naar de bieb) maar daar staat ergens dat het gaat over gevoel en 'nu' en niet om de dingen die vroeger zijn geschreven.

Een vriendin van mij was er erg van onder de indruk.Nee. Dat ga ik opzoeken.
Origineel is Engelstalig, mocht je dat prettiger vinden lezen.

(vond zelf de vertaling niet zo prettig lezen)
Ik ben christen maar neem de bijbel niet letterlijk.

Omdat mijn hobby geschiedenis is, ben ik me ook in historie van het christendom gaan verdiepen.

De bijbel zoals wij deze kennen is samengesteld door de toenmalige kerkelijke en wereldlijke machthebbers (keizer Constantijn de Grote), er was geen scheiding van kerk en staat. Daarom werd de nadruk gelegd op gehoorzaamheid, ook aan wereldse machthebbers. En werd vrouwen een minder belangrijke rol toebedeeld dan mannen.

Dat kwam de machthebbers destijds erg goed uit.

In diverse apocriefe (= niet in de bijbel opgenomen) boeken hebben vrouwen een grotere rol.
Dat was ook gewoon cultuur denk ik vroeger. De mannen waren sterk en de vrouwen moesten thuis koken.

In deze tijd is het anders.

Vind het ook lastig hoor, met die bijbel. Ik heb zelfs als kind op catechisatie dat al genoemd maar toen had de dominee er wat moeite mee (overigens prima vent, jonge kerel maar voor hem was t heilig boek)
Heel erg bedankt voor de tip moonlight, maar ik loop al tegen de beschrijving op. Ik geloof dus niet dat ik God ben. Ik ga het wel lezen. Ik ben vergeten dat je gewoon alles kan voorleggen. Dat is wel mooi aan dat boek zoals ik de omschrijving lees.
quote:amarna schreef op 09 september 2013 @ 15:20:

Ik ben christen maar neem de bijbel niet letterlijk.

Omdat mijn hobby geschiedenis is, ben ik me ook in historie van het christendom gaan verdiepen.

De bijbel zoals wij deze kennen is samengesteld door de toenmalige kerkelijke en wereldlijke machthebbers (keizer Constantijn de Grote), er was geen scheiding van kerk en staat. Daarom werd de nadruk gelegd op gehoorzaamheid, ook aan wereldse machthebbers. En werd vrouwen een minder belangrijke rol toebedeeld dan mannen.

Dat kwam de machthebbers destijds goed uit.

In diverse apocriefe (= niet in de bijbel opgenomen) boeken hebben vrouwen een grotere rol.Ik heb datzelfde euvel. Er staat ook in de bijbel dat men continu moet blijven onderzoeken, weet even niet zo gauw welke dat is. Maar dat wordt in elk geval niet erg gewaardeerd. En dat snap ik ook.
Oh jeetje staat dat er?

Het is echt al jaren terug dat ik het in huis had maar ik had toen teveel andere dingen aan mijn hoofd en heb maar klein stukje gelezen.

Wat ik me herinnerde is het juist een dialoog met God maar misschien heb ik het mis.

(dus niet dat je God bent, maar dat je met hem praat)
Nee, letterlijk staat het er niet, er staat " wees de schepper van je eigen leven".
Christendom is afgoderij omdat je ook jezus en maria en de heilige geest etc aanbidt en bijv gewoon een mens als de priester mag jou vergeving geven als je gaat biechten..

In de islam geloven we ook in Jezus maar niet dat hij Gods zoon is want God is niet iets wat kinderen kan krijgen.. En is er geen erfzonde waardoor je toch al slecht bent en alles mag uitvreten want dankzij Jezus wordt je toch alles vergeven.

Als je je in de islam verdiept zou je als God het wil ontdekken dat vrouwen de hoogste status boven alles hebben.. En zul je antwoord vinden op je vragen!
hmdl, dank je. Ja, ook de Koran heb ik gelezen.

Wat ik in het echte leven niet geloof en ook niet in de spirituele is dat een man boven een vrouw staat, ik geloof dus ook niet dat een vrouw boven een man staat.
http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert11.htm
Maar hoe kom je erbij dat dat zo is dan? Staat dat in de bijbel?

Wat in de koran wordt bedoeld met mannen als hoeders van de vrouwen, is dat ze ons kunnen beschermen etc. En zo zijn er nog wat verschillen maar alleen omdat ze anders zijn, niet de een beter.

En de hoge status van de vrouw, is ook niet zovan wij zijn beter, maar meer van vergeet niet om ze te waarderen, want waar was je zonder hun. Want wij zijn de helft van de samenleving zijn, en we voeden de andere helft op..

Ook qua goede daden/zondes etc zijn mannen en vrouwen gelijk in islam.

Vergeef mij als ik iets fout zeg.
Flakes, dan stel je God synoniem aan Schepper.

Maar een mens kan ook dingen scheppen, denk ik. Ander soort dingen, maar in je eigen leven kun je dingen scheppen.

Ik kan me er wel in vinden.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 15:37:

http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert11.htm

Goede link!

Er staan hele mooie en ware dingen in!

Voor mij is de overtuiging dat Jezus de zoon van God is rotsvast. De rest niet zo. Bijbel of Koran.

Ben nu wel benieuwd naar jouw verhaal hmdl?
quote:Moonlight82 schreef op 09 september 2013 @ 15:46:

Flakes, dan stel je God synoniem aan Schepper.

Maar een mens kan ook dingen scheppen, denk ik. Ander soort dingen, maar in je eigen leven kun je dingen scheppen.

Ik kan me er wel in vinden.Ja, ik ook wel, vandaar dat ik mezelf maar even corrigeerde.
Ik herken je vragen. En, het zijn vragen waar geen antwoord op is.

Want iedereen zal ze anders interpreteren en anders beantwoorden.

Het stuitte mij vooral tegen de borst dat ik niet zelf mocht denken, vooral niet redeneren. En dat is ook waarom ik alle geloofskwesties aan de kant heb gezet.

Mocht god bestaan, en de hemel en de hel, dan kom je daar ws toch wel achter als je dood bent. En dan hoef ik ook geen spijt te hebben als ik in de hel kom; dan had god het maar beter of makkelijker uit moeten leggen.

In dit leven ben ik er in elk geval klaar mee.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 15:41:

Wat in de koran wordt bedoeld met mannen als hoeders van de vrouwen, is dat ze ons kunnen beschermen etc. En zo zijn er nog wat verschillen maar alleen omdat ze anders zijn, niet de een beter.

En de hoge status van de vrouw, is ook niet zovan wij zijn beter, maar meer van vergeet niet om ze te waarderen, want waar was je zonder hun. Want wij zijn de helft van de samenleving zijn, en we voeden de andere helft op..

Vergeef mij als ik iets fout zeg.Het kan mij persoonlijk niet schelen of mannen me waarderen; als ik maar gelijke rechten heb dan volgt de waardering heus wel. En zo niet, dan is het niet mijn man.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:SpringDing schreef op 09 september 2013 @ 15:51:

Ik herken je vragen. En, het zijn vragen waar geen antwoord op is.

Want iedereen zal ze anders interpreteren en anders beantwoorden.

Het stuitte mij vooral tegen de borst dat ik niet zelf mocht denken, vooral niet redeneren. En dat is ook waarom ik alle geloofskwesties aan de kant heb gezet.

Mocht god bestaan, en de hemel en de hel, dan kom je daar ws toch wel achter als je dood bent. En dan hoef ik ook geen spijt te hebben als ik in de hel kom; dan had god het maar beter of makkelijker uit moeten leggen.

In dit leven ben ik er in elk geval klaar mee.Je hebt die vragen dus wel. Doe je daar echt helemaal niks meer mee? Heb jij dan niet zoiets dat je dan zelf ook iets beter je best had kunnen doen? Ik weet het niet hoor, maar zelf heb ik dat wel. Dat heb ik in een relatie ook.
Ik zelf zie Jezus wel als een profeet die de waarheid sprak maar dat zoals jullie zelf al zeggen mensen de bijbel aangepast hebben.. Maar wat dan ook in de Koran staat dat Joden en Christenen ook naar het paradijs gaan zolang ze geloven in het hiernamaals en goede daden verrichten ;).

Mijn verhaal is dat ik me er ook pas later in ben gaan verdiepen na het lezen van de Koran en dacht van dit is de waarheid. Maar pas na een paar jaar lukte het me vanuit het niets opeens te kunnen leven naar de voorschriften, wat me harmonie, rust, geluk, eigenliefde, alles gaf. Dat gevoel dankzij het bidden enz zie ik als een leiding van God wat hij ook zo weer van me af kan nemen. Ik ben er dan ook heel dankbaar voor.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 15:41:

Vergeef mij als ik iets fout zeg.Ik vergeef je direct hoor! Dat vind ik best erg mooi!
Ik hang geen religie aan.

De bijbel is voor mij een mooi geschreven verhaal, dat van generatie op generatie is doorverteld en later is opgeschreven, onderweg zijn veel van de verhalen veranderd, soms wat mooier gemaakt, soms wat afgezwakt. Wat niet is veranderd is de moraal in de verhalen. En ik denk ook dat je dat zo moet zien. Een boek met daarin een lijdraad voor het leven. Je hoeft niet alles letterlijk te nemen. Bekijk de bijbel vanuit de tijdgeest waarin het geschreven is, toen voornamelijk een patriarchische samenleving. De tijden zijn veranderd, men kwam tot inzichten, een vrouw kan net zo goed mannelijke taken op zich nemen, zoals een man de vrouwelijke taken op zich kan nemen. Behalve dan dat de man nog steeds niet kan baren

Ik zou zeggen, maak je niet te druk, richt je leven naar eer en geweten in en maak gebruik van de aspecten uit de bijbel die voor jou en je naasten het best passen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:SpringDing schreef op 09 september 2013 @ 15:51:

Mij staat het ook tegen dat je niet zelf een mening "mag" vormen, maar dat je iets af moet wijzen/moet accepteren "omdat het in de bijbel staat". Mijn schoonfamilie vormde nooit een mening door zelf over een kwestie na te denken, maar namen automatisch het oordeel over dat in de bijbel stond. Dat heb ik altijd heel gemakzuchtig gevonden.
@springding

In de islam is het de bedoeling om zelf te redeneren, je mag ook niet zomaar alles aannemen van een geleerde. Wat wel niet mag is dingen zelf gaan interpreteren.

Als ik bijv n makkelijk voorbeeld als de hoofddoek neem, mag je niet zomaar gaan zeggen ik interpreteer uit de koran dat ie niet verplicht js. maar je mag daar best zelf 100 voor en nadelen bij redeneren waarom dat zou zijn en of je je daar aan houdt. Zodra er sprake is van 'dwang' is het geen islam meer.. Alles draait om je intenties, of je het doet voor God.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven