Wederom een topic over geloof

09-09-2013 15:10 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mijn eigen geloof niet meer. Ik ben overtuigd dat Jezus voor mij gestorven is en geloof ook best in de bijbel. Best omdat ik denk dat dit boek vol waarheden staat, maar niet volkomen is, of niet volkomen wordt geïnterpreteerd.

Vanaf al heel jong (jaar of 8) vond ik de rol van vrouwen in de bijbel discutabel.

Pas hoorde ik een heel goed relaas waarom vrouwen niet een leiderschapsrol zouden mogen hebben met allemaal goede passages.

Mijn vraag… de hele bijbel is geschreven voor de man, niet de vrouw. Lees bijvoorbeeld de 10 geboden. Daar staat nergens dat een vrouw niet een echtgenoot van een ander mag begeren.

…ja maar, zo moet je dat niet lezen, hoor ik dan. Tenzij het gaat over de rol van de vrouw, dan behoor ik dat opeens wel zo te lezen. Waarom?

Al mijn hele leven voel ik al dat mijn talent ligt niet in mijn sekse, maar in wie ik ben. En toch zou ik dat, omdat ik vrouw ben, niet mogen uitdragen. Alleen in Nederigheid en mijn bek te houden. Laat dat nou net niet mijn talent zijn.

De zonen werden daarvoor gestraft. Dochters niet? Die mogen gewoon talenten krijgen en hun mannen behagen en verspelen aan een narcistische zak die ze per ongeluk tegen het lijf zijn gelopen?

In de bijbel staat ook dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. Maar volgens mij heeft het Israëlisch volk dat niet gedaan. Dat ging massaal door een opengespleten zee. Toch is het uitverkoren.

Er staat zoveel meer dat ik niet snap. Iemand een idee hierover?

Wat het met mij doet is dat ik me vaak alleen voel hierin. Voor de wereld ben ik een christen, voor de christenen ongehoorzaam. En dat ben ik volgens mijn hart niet. Dat voelt raar. Hier worstel ik trouwens al jaren mee.

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik soms (vaak) domme keuzes in het leven maak en dat daar een reactie op komt en consequenties zijn die ik niet als prettig ervaar (blaren op billen enzo). Dan zit je erop en dat is niet leuk.

Maar ik begrijp “the bigger picture” al niet, dus hoe kan ik dan iets met de details?

Ja, ik weet wel 1 ding, wat ik in mijn hart als waarheid voel en ik weet donders goed wanneer ik iets fouts/stoms doe.

Maar ik lees graag inzichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 15:58:

Ik zelf zie Jezus wel als een profeet die de waarheid sprak maar dat zoals jullie zelf al zeggen mensen de bijbel aangepast hebben.. Maar wat dan ook in de Koran staat dat Joden en Christenen ook naar het paradijs gaan zolang ze geloven in het hiernamaals en goede daden verrichten ;).

Mijn verhaal is dat ik me er ook pas later in ben gaan verdiepen na het lezen van de Koran en dacht van dit is de waarheid. Maar pas na een paar jaar lukte het me vanuit het niets opeens te kunnen leven naar de voorschriften, wat me harmonie, rust, geluk, eigenliefde, alles gaf. Dat gevoel dankzij het bidden enz zie ik als een leiding van God wat hij ook zo weer van me af kan nemen. Ik ben er dan ook heel dankbaar voor.Joden en Christenen moeten zich dan wel eerst bekeren tot de Islam, en jammerdebammer, terug mag niet. Is een belangrijke reden voor vervolging in de Islamlanden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
God is niet beinvloedbaar....dus waarom zou je dan nog bidden?

Je kan heel goed leven zonder bijbel of god hoor, gewoon je verstand gebruiken, daar heb je het tenslotte voor gekregen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:retrostar schreef op 09 september 2013 @ 16:06:

[...]

Joden en Christenen moeten zich dan wel eerst bekeren tot de Islam, en jammerdebammer, terug mag niet. Is een belangrijke reden voor vervolging in de Islamlanden.Dat is ook heel dogmatisch. De bijbel is niet minder mild. Laat dat nou net mijn probleem zijn met de bijbel. Zie je dat ook zo?
@amarna, dat is het hem juist, als je iets doet omdat het in de Koran staat, leg je je vertrouwen in God. (Ik zeg even koran omdat ik geloof dat in de bijbel fouten staan)

En zodra je iets doet voor God, krijg je zoooveel gunsten van hem terug (met de juiste intentie dan he) Het is een kwestie van geloof dat God het het beste weet en het beste met ons voor heeft.. Wij mensen weten niet altijd wat het beste is, en het is dan een teken van nederigheid om erin te vertrouwen dat iets groots als God alwetend is.
quote:mienietjefietje schreef op 09 september 2013 @ 16:09:

God is niet beinvloedbaar....dus waarom zou je dan nog bidden?

Je kan heel goed leven zonder bijbel of god hoor, gewoon je verstand gebruiken, daar heb je het tenslotte voor gekregen.

Zeker mee eens dat God ons verstand heeft gegeven. Hij doet er in de bijbel ook een beroep op. (letterlijk alleen bij mannen, niet bij vrouwen).

Wel raar dat we hersenen hebben gekregen als we alles op 1 manier moeten uitleggen.

.
@mieniefietje, ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er stond ergens iets dat de profeet zei van alles wat allah heeft voorgeschreven is voor jezelf, alleen het bidden is voor hem.

Het bidden is je uiting van ontzag en bewondering of hoe je het wil noemen.. Als je beseft hoe groots zijn schepping is.

Daarbij lijkt het op mindfulnessoefeningen, die je dan 5x per dag doet. Waarbij een groots gevoel van bewondering en dankbaarheid je overspoelt! En het geeft je rust dat alles voorbestemd is etc.. De benaming 'salaat' voor het gebed kan ook vertaald worden als 'in verbinding staan met'. Zo voelt bidden voor mij ook echt, je staat 5x per dag in verbinding met God waarbij alle zondes weer even van je afvallen.

Ik probeer trouwens niemand te bekeren ofzo he haha ik geef gewoon graag uitleg hoe het voor mij is, iemand anders ziet t weer heel anders
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 16:17:

@mieniefietje, ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er stond ergens iets dat de profeet zei van alles wat allah heeft voorgeschreven is voor jezelf, alleen het bidden is voor hem.

Het bidden is je uiting van ontzag en bewondering of hoe je het wil noemen.. Als je beseft hoe groots zijn schepping is.

Daarbij lijkt het op mindfulnessoefeningen, die je dan 5x per dag doet. Waarbij een groots gevoel van bewondering en dankbaarheid je overspoelt! En het geeft je rust dat alles voorbestemd is etc.. De benaming 'salaat' voor het gebed kan ook vertaald worden als 'in verbinding staan met'. Zo voelt bidden voor mij ook echt, je staat 5x per dag in verbinding met God waarbij alle zondes weer even van je afvallen.

Ik probeer trouwens niemand te bekeren ofzo he haha ik geef gewoon graag uitleg hoe het voor mij is, iemand anders ziet t weer heel andersIk lees het ook niet zo en vind het fijn dat je reageert. Ik mag toch wel nare vragen stellen? :-) Ik stel die in mijn op voor christenen nl ook.
Zou een dosis bijbelkritiek je kunnen helpen?

Bijbelkritiek is de kritische, wetenschappelijke lezing van de Bijbel. Het gaat dan om: wanneer is dit geschreven, door wie, voor wie, en onder welke omstandigheden.

De Bijbel wordt gepresenteerd als geheel, maar is dat helemaal niet. Voorbeeldje: de traditie wil dat Mozes de auteur is van het boek Exodus. Maar zijn eigen dood wordt erin beschreven, dus dat is wat onwaarschijnlijk. De moderne opvatting is dat het boek door andere auteurs is geschreven (wie weten we niet) en dat dat bovendien twee eeuwen in beslag nam, waarin verschillende auteurs versies van elkaar overnamen, aanvulden en verbeterden.

En dit is dan één boek... de Bijbel bestaat uit meer dan 60 boeken, en die zijn door nog veel meer mensen geschreven. Niet zo vreemd dus dat er contradicties in staan. Dat lijkt mij een heel legitieme reden om het meeste niet letterlijk te nemen.

Dan de vraag voor wie dit geschreven is. Het is een verhaal over de joodse ontsnapping aan Egypte, de aard van het joodse volk, de band van dat volk met God. Er zitten wonderen in, waarvan men toen ook heus wel wist dat het niet kon. Dat suggereert dat het verhaal (in elk geval deels) metaforisch is: de god(sdienst) van de joden overwint die van andere volken.

Dit boek is dus geschreven voor joden (zoals het hele OT). En niet zomaar joden, maar joden die te maken hadden met onderdrukking en strijd met andere volken in de eeuwen voor Christus in het Midden-Oosten. De auteur had niet een 21ste-eeuwse Nederlandse, christelijke vrouw in gedachten.

Idem met Leviticus, het boek dat berucht is om zijn onleesbaarheid en bizarre, precieze voorschriften over allerlei zaken, van reine en onreine dieren tot het materiaal en kleur van de doeken van de tempel van gemaakt moeten worden tot het verbod op het dragen van gemengde stoffen. Dit zijn heel duidelijk regels voor een heel specifieke groep.

Dat betekent niet dat je er niets uit kunt halen, maar het zet de boel wel in perspectief. Wat betreft de positie van vrouwen is de Bijbel gewoon een duidelijke afspiegeling van de joodse orthodoxe elite van de eeuwen waarin ze geschreven is. Er zijn wel uitzonderingen, werp maar eens een blik op het boek Prediker. Je zou er met gemak een aansporing in kunnen lezen om atheïst te worden.

Ik weet niet of je naar de kerk gaat, maar dominee's en priesters weten dit (als ze tenminste een studie theologie gedaan hebben). Je zou eens in gesprek kunnen gaan met zo iemand.

Ik lees in je OP dat je voor christenen ongehoorzaam bent. Ik kan je verzekeren dat echt niet alle christenen op die manier naar twijfel en vragen kijken. Juist het omgekeerde: twijfel is een teken van oprechte betrokkenheid bij het geloof en de levensvragen. Misschien zit je niet op je plek bij de christenen die je kent, en zou je veel meer thuis zijn in een vrijzinniger gemeente.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
@retrostar, is dat zo dat joden en christenen zich moeten bekeren?

Ik dacht juist dat joden zich gewoon aan de thora moeten houden, en christenen gewoon aan de bijbel, maar dat er wel wordt gezegd van hun boeken kloppen niet enz. En dat ze dus echt wel naar het paradijs gaan zolang ze geloven in het hiernamaals en goede daden doen. Stel dat ze zich bekeren dan is het voorbestemd en zo niet ook.

Het enige dat de islam hen 'verwijt' is dat er maar 1 god is, wat voor mij de waarheid is.
quote:tyche schreef op 09 september 2013 @ 16:21:

Zou een dosis bijbelkritiek je kunnen helpen?

Bijbelkritiek is de kritische, wetenschappelijke lezing van de Bijbel. Het gaat dan om: wanneer is dit geschreven, door wie, voor wie, en onder welke omstandigheden.

De Bijbel wordt gepresenteerd als geheel, maar is dat helemaal niet. Voorbeeldje: de traditie wil dat Mozes de auteur is van het boek Exodus. Maar zijn eigen dood wordt erin beschreven, dus dat is wat onwaarschijnlijk. De moderne opvatting is dat het boek door andere auteurs is geschreven (wie weten we niet) en dat dat bovendien twee eeuwen in beslag nam, waarin verschillende auteurs versies van elkaar overnamen, aanvulden en verbeterden.

En dit is dan één boek... de Bijbel bestaat uit meer dan 60 boeken, en die zijn door nog veel meer mensen geschreven. Niet zo vreemd dus dat er contradicties in staan. Dat lijkt mij een heel legitieme reden om het meeste niet letterlijk te nemen.

Dan de vraag voor wie dit geschreven is. Het is een verhaal over de joodse ontsnapping aan Egypte, de aard van het joodse volk, de band van dat volk met God. Er zitten wonderen in, waarvan men toen ook heus wel wist dat het niet kon. Dat suggereert dat het verhaal (in elk geval deels) metaforisch is: de god(sdienst) van de joden overwint die van andere volken.

Dit boek is dus geschreven voor joden (zoals het hele OT). En niet zomaar joden, maar joden die te maken hadden met onderdrukking en strijd met andere volken in de eeuwen voor Christus in het Midden-Oosten. De auteur had niet een 21ste-eeuwse Nederlandse, christelijke vrouw in gedachten.

Idem met Leviticus, het boek dat berucht is om zijn onleesbaarheid en bizarre, precieze voorschriften over allerlei zaken, van reine en onreine dieren tot het materiaal en kleur van de doeken van de tempel van gemaakt moeten worden tot het verbod op het dragen van gemengde stoffen. Dit zijn heel duidelijk regels voor een heel specifieke groep.

Dat betekent niet dat je er niets uit kunt halen, maar het zet de boel wel in perspectief. Wat betreft de positie van vrouwen is de Bijbel gewoon een duidelijke afspiegeling van de joodse orthodoxe elite van de eeuwen waarin ze geschreven is. Er zijn wel uitzonderingen, werp maar eens een blik op het boek Prediker. Je zou er met gemak een aansporing in kunnen lezen om atheïst te worden.

Ik weet niet of je naar de kerk gaat, maar dominee's en priesters weten dit (als ze tenminste een studie theologie gedaan hebben). Je zou eens in gesprek kunnen gaan met zo iemand.

Ik lees in je OP dat je voor christenen ongehoorzaam bent. Ik kan je verzekeren dat echt niet alle christenen op die manier naar twijfel en vragen kijken. Juist het omgekeerde: twijfel is een teken van oprechte betrokkenheid bij het geloof en de levensvragen. Misschien zit je niet op je plek bij de christenen die je kent, en zou je veel meer thuis zijn in een vrijzinniger gemeente.Dit raakt me. Ga nog even een keer lezen en denken.Dank je wel.
Als je niet joods of christenen bent maar je gelooft wel in het hiernamaals en je bent een goed mens (wat dat dan ook mag zijn) mag je dan ook naar de hemel?
Nog een keer gelezen en ik voel me nogal stom.

Dan de vraag voor wie dit geschreven is

Dat heb ik me nog nooit afgevraagd op die manier.
Wil je er meer over vertellen Tyche?
@flakes ja hoor dat mag je zeker ik vind het fijn om wat misverstanden de wereld uit te helpen! Ik zei dat fftjes omdat ik alleen kennis heb van de islam en niet van de bijbel of thora.

Ik zie t zo dat je je verstand hebt gekregen om er goede daden mee te doen, om te gebruiken om voor je gezin te zorgen, om kennis op te doen enzovoorts. En om als je in God gelooft, zelf te ontdekken waarom hij bepaalde dingen heeft voorgeschreven. Je doet het omdat je hem vertrouwt, maar door kennis en filosoferen enz ook echt te begrijpen waarom vind ik zelf juist heel fascinerend.. Dat je zelf de voordelen ontdekt en denkt, wow dit is inderdaad het beste voor me.

Ook kun je juist door intelligentie meer en beter op de kleine details in je leven letten waarin je iets goeds wil doen.. Bijv goed zijn voor je ouders, een goede buur zijn, mensen helpen, etc, er zijn 1000den hadiths waarbij je als je ze toepast ook echt zult merken dat er verbetering en harmonie optreedt. Een hele leuke en eindeloze uitdaging!
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 16:31:

Nog een keer gelezen en ik voel me nogal stom.

Dan de vraag voor wie dit geschreven is

Dat heb ik me nog nooit afgevraagd op die manier.

Was voor mij ook een eye-opener hoor, toen ik er college over kreeg.

Sindsdien vraag ik het me veel vaker af. En kijk ook naar de belangen, zoals armana al eerder zei. Is het geschreven door een filosoof die aan het eind van zijn leven voor zichzelf op een rijtje zet wat hij geleerd heeft, dan heb je een heel ander resultaat dan wanneer het geschreven is door een machthebber die vooral gehoorzaamheid wil van zijn onderdanen.
Een hele vergelijking van de positie van de vrouw in de 3 religies: http://www.dewaregodsdien ... &catid=20:islam&Itemid=93
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 16:34:

Wil je er meer over vertellen Tyche?

Wat wil je weten?

Ik ben geen bijbelexpert hoor, ik weet er wel wat van (dankzij een studie), en ik heb er veel over gelezen. Maar misschien wel handig voor jou om te weten: ik geloof niet in God of de Bijbel als woord van God. Maar ik ben geen bekerende atheïst, heb ook niets tegen alle religie, wel tegen machtsmisbruik, onnodige angst en starheid.

Kun je mijn mening ook weer in perspectief plaatsen.
@ elllka waarom vraag je je dit af?

Geloof je in God?

Of je naar de hemel gaat weet ik natuurlijk niet..

In het christendom waarschijnlijk wel omdat jezus voor hen gestorven zou zijn? Klopt dit?

In de islam moeten alsnog je goede daden groter zijn dan je zondes.
Tyche, ik moet even nadenken. Hmdl, ook over jouw stukje. Dat betekend dat ik alles door een andere bril moet/kan gaan lezen.

Ik ga even nadenken.... Bedankt voor jullie inzichten.
Religie is de bron van alle oorlogen.

We verkondigen vrede en om de hoek maken we elkaar af, amen.

Ik doe niet mee.
Ja en?
Ik denk maar zo:

Als ik nou God was, en almachtig. En ik had de aarde gemaakt, met alle prachtige dieren en de geniaal interessante mens. En de regen en de zonneschijn die beiden zo lekker aanvoelen op je huid. En de imposante bomen en heerlijk ruikende bloemen. En het voedsel dat zulke fantastische sensaties oproept in je mond. En de humor en de liefde.

Dan zou het werkelijk waar NIET in me opkomen om een ieder die niet in mij gelooft tot de eeuwige pijniging en verdoemenis te veroordelen.

Er is werkelijk waar geen énkel excuus waarom een Almachtig en Wijs Iemand zoiets Zijn eigen creaties aan zou doen. Als Hij niet had gewild dat mensen zondigden, dan had Hij ze beter moeten ontwerpen. Mensen volledig afschrijven omdat ze niet in hem geloven, klinkt als een kleuter die een blokkentoren bouwt die van scheefheid omvalt en vervolgens boos alle blokken de kamer door gaat gooien (in plaats zichzelf afvragen wat ie fout heeft gedaan en hoe ie kan voorkomen dat de toren de volgende keer omvalt).

Ik kan niet anders concluderen dat een dergelijke Iemand een psychopaat is of een andere persoonlijkheidsstoornis in het B-cluster heeft. En ik geloof niet dat ik tot in de eeuwigheid naast een onvoorspelbare Borderliner aan de heilige avonddis wil zitten...

Jij zegt dat jij een rotsvast geloof hebt in dat Jezus voor je zonden gestorven is. Maar dat komt eigenlijk vooral neer op een angstvallig vastklampen aan. Want als jij jezelf toestaat te twijfelen aan het bizarre gegeven dat een ontwerper zó slecht bezig is geweest dat ie nog liever zijn eigen zoon een gruwelijke dood toewenst dan met zn hand over zn hart te strijken en te vergeven en vergeten, dan zul je volgens jouw overtuiging naar de hel gaan. En die gedachte is zo eng, dat veel gelovigen die gedachte met alle macht proberen weg te drukken. In plaats daarvan gaan ze krampachtig proberen om kleine inconsistenties te proberen te verklaren. Geloof me, been there, done that.

Maar de grote inconsistentie is dat een écht Almachtig en Intelligent Opperwezen, niemand naar de hel stuurt omdat Zijn narcistisch verschijnen niet voldoende aanbeden wordt door zijn eigen mislukte creaties.
Occam's razor
Even off-topic: ik heb laatst nog onbedaarlijk gelachen om het Hooglied, je weet wel, dat stuk erotische poëzie waar sommige kerkleiders een beetje verlegen van worden.

Uw tanden zijn als een kudde schapen

Het compliment waar elke vrouw op zit te wachten...
quote:tyche schreef op 09 september 2013 @ 16:41:

[...]

Wat wil je weten?

Ik ben geen bijbelexpert hoor, ik weet er wel wat van (dankzij een studie), en ik heb er veel over gelezen. Maar misschien wel handig voor jou om te weten: ik geloof niet in God of de Bijbel als woord van God. Maar ik ben geen bekerende atheïst, heb ook niets tegen alle religie, wel tegen machtsmisbruik, onnodige angst en starheid.

Kun je mijn mening ook weer in perspectief plaatsen. Maakt niet uit, ik grijp je verhaal ook niet als waarheid aan, het geeft me wel iets om over na te denken. En past ook bij me. Beter dan doe een doekkie om je kop en hou je muil.
@elllka http://users.telenet.be/myprojects/peac ... vigen.html
quote:tyche schreef op 09 september 2013 @ 16:46:

Even off-topic: ik heb laatst nog onbedaarlijk gelachen om het Hooglied, je weet wel, dat stuk erotische poëzie waar sommige kerkleiders een beetje verlegen van worden.

Uw tanden zijn als een kudde schapen

Het compliment waar elke vrouw op zit te wachten...LOL! .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven