Wederom een topic over geloof

09-09-2013 15:10 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mijn eigen geloof niet meer. Ik ben overtuigd dat Jezus voor mij gestorven is en geloof ook best in de bijbel. Best omdat ik denk dat dit boek vol waarheden staat, maar niet volkomen is, of niet volkomen wordt geïnterpreteerd.

Vanaf al heel jong (jaar of 8) vond ik de rol van vrouwen in de bijbel discutabel.

Pas hoorde ik een heel goed relaas waarom vrouwen niet een leiderschapsrol zouden mogen hebben met allemaal goede passages.

Mijn vraag… de hele bijbel is geschreven voor de man, niet de vrouw. Lees bijvoorbeeld de 10 geboden. Daar staat nergens dat een vrouw niet een echtgenoot van een ander mag begeren.

…ja maar, zo moet je dat niet lezen, hoor ik dan. Tenzij het gaat over de rol van de vrouw, dan behoor ik dat opeens wel zo te lezen. Waarom?

Al mijn hele leven voel ik al dat mijn talent ligt niet in mijn sekse, maar in wie ik ben. En toch zou ik dat, omdat ik vrouw ben, niet mogen uitdragen. Alleen in Nederigheid en mijn bek te houden. Laat dat nou net niet mijn talent zijn.

De zonen werden daarvoor gestraft. Dochters niet? Die mogen gewoon talenten krijgen en hun mannen behagen en verspelen aan een narcistische zak die ze per ongeluk tegen het lijf zijn gelopen?

In de bijbel staat ook dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. Maar volgens mij heeft het Israëlisch volk dat niet gedaan. Dat ging massaal door een opengespleten zee. Toch is het uitverkoren.

Er staat zoveel meer dat ik niet snap. Iemand een idee hierover?

Wat het met mij doet is dat ik me vaak alleen voel hierin. Voor de wereld ben ik een christen, voor de christenen ongehoorzaam. En dat ben ik volgens mijn hart niet. Dat voelt raar. Hier worstel ik trouwens al jaren mee.

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik soms (vaak) domme keuzes in het leven maak en dat daar een reactie op komt en consequenties zijn die ik niet als prettig ervaar (blaren op billen enzo). Dan zit je erop en dat is niet leuk.

Maar ik begrijp “the bigger picture” al niet, dus hoe kan ik dan iets met de details?

Ja, ik weet wel 1 ding, wat ik in mijn hart als waarheid voel en ik weet donders goed wanneer ik iets fouts/stoms doe.

Maar ik lees graag inzichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Veel reacties!

@ elllka ik weet niet of jij naar de hemel gaat het is niet aan mij om daar over te oordelen, het is in ieder geval wel zo dat een moslim gewoon naar de hel kan gaan als hij zondes pleegt!

Ook ik kan gewoon naar de hel gaan.. Dat is niet de reden waarom ik dat zo voel 'zonder emotie'.. Maar door een vertrouwen in God, dat als ik de hel verdient heb, ik deze ook onderga, en ik zo dankbaar ben om uberhaubt te heb mogen geloven dat de pijn van de hel daar niks bij is. Maar als gelovige kan ik in de islam in ieder geval wel gewoon naar de hel gaan!

Wat voorbestemd en vrije wil betreft, als jij de keuze hebt tussen stelen en niet stelen, terwijl niemand erachter zou komen, is het voorbestemd wat je kiest. Je hebt daar toch een vrije wil in? Het is dus allang voorbestemd of je naar de hel of de hemel gaat, en ook voorbestemd of je kiest voor het goede of het slechte pad. Dat alles al vastligt betekent niet dat je geen vrije wil had.. Stel je ziet een moordenaar zijn wapen richten, dan weet je al dat zijn doelwit gaat sterven. Hier kiest die moordenaar zelf voor, maar het heeft wel zo moeten zijn, en dat jij/god er naar 'kijkt' betekent niet dat jij er verantwoordelijk voor bent. Moeilijk uit te leggen..

Ook is het zo dat alle onrecht de mensen zichzelf aandoen.. En al het goede een gunst of een beproeving is.

En ik kan oprecht zeggen dat als je dingen doet voor God hij je overspoelt met gunsten.

@ debora hoe je dat ziet over sadisme enz is jouw mening, dit is mijn mening, alleen god weet de bedoeling

Wat je zegt over hij slaat me, maar is wel lief:

De Profeet zei: "Wanneer God iets goed wil voor zijn dienaar, spoedt Hij zich om zijn bestraffing teweeg te brengen op deze wereld, en wanneer Hij geen goed voor hem wenst, houdt hij de bestraffing in tot wanneer hij voor zijn zonde aangesproken wordt op Oordeelsdag." (Tirmidhi)

Wat vind je er zo erg aan dat mensen die zondigen gestraft worden? Een ouder houdt toch ook van je maar moet toch ook straffen?
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 17:07:

[...]

Ik denk dat jij het niet snapt: ik kom uit een gelovige positie. Ik ken de twijfels die flakes heeft. En het enige wat bij mij geholpen heeft om al die verschrikkelijke twijfels en daarmee gepaard gaande angst onder ogen te zien, is durven twijfelen aan dat 'rotsvaste' gedeelte in je geloof.

Geloven in een god die mensen de gruwelijkste dingen aandoet (jij en ik weten wat de Koran over de hel zegt en die dingen zijn niet mals), is hetzelfde als moedwillig in een relatie blijven waar je geslagen wordt. Omdat je jezelf wijsmaakt dat, hoewel God mensen hun huid afbrandt en opnieuw laat aangroeien en dan weer afbrandt zodat de mens tot in de oneindigheid de pijn van huidverbrandng kan voelen, hij toch ook de natuur heel mooi heeft gemaakt. Ergo: Hij slaat me wel, maar hij kan ook heel lief zijn.

[...]

Als God een vrije wil zo belangrijk vond, had hij daar geen consequenties aan moeten verbinden. Want in feite heb je nog steeds geen vrije wil, nee, God heeft het alleen maar ingewikkelder gemaakt. Of vind jij de keuze tussen de hemel en de verschrikkelijke hel een redelijke? Ergo, we hadden beter engelen kunnen zijn, dan waren we beter afgeweest. God heeft ons totaal geen dienst bewezen door de vrije wil te creeëren. Dat was geen daad van liefde. Dat was een daad van sadisme. Een Sophie's Choice...

[...]

Nee, als je in God gelooft, probeer je die gedachtes te verdringen. Immers: jij gaat niet naar de hel, dus hoef je je daar ook niet druk over te maken. Wel lullig voor die andere ongelovigen, maar daar denk je liever maar niet aan.

En flakes, ik wil hier echt geen welles-nietes discussie van maken. Maar ik herkende gedachtengangen in jouw post en ik wilde alleen maar duidelijk maken wat míj geholpen heeft toen ik die twijfels kreeg. Hoop dat je dat in ieder geval kunt waarderen.Oh ja, dat kan ik zeker waarderen, ik vraag er ook om. Dank je.
quote:ellka schreef op 09 september 2013 @ 17:07:

[...]

Ik geloof inderdaad niet in God. En ben al helemaal niet religieus.

Ik ken genoeg islamiten, joden en chirstenen die meer zondes begaan dan mij. Mijn normen en waarden zijn staan als een huis en ook ik probeer geen één van de 7 zondes te begaan. Ik hang er alleen geen boek, god of kerk aan. Ik geloof hier in omdat ik een mens ben met een hart en hersennen en mijn natuur vertelt dat dit goed is. Verdien ik geen plek ik de hemel?Ook zo'n goede vraag.
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 17:38:

[...]

Wederom bedankt. Maar ook hier gaat het weer uit van de man toch? Hoe moet ik dat zien dan? Is daar iets over geschreven? Ik ga even verder lezen..... Ik ben heel blij met iedereens reactie.Het is geschreven door een man (een Griek, als ik me goed herinner). Maar dat betekent niet dat je er als vrouw niets mee kan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 17:46:

Wat voorbestemd en vrije wil betreft, als jij de keuze hebt tussen stelen en niet stelen, terwijl niemand erachter zou komen, is het voorbestemd wat je kiest. Je hebt daar toch een vrije wil in?

Op mij komt het onderstreepte totaal tegenstrijdig over. Misschien wil je het op een andere manier uitleggen?

Het is dus allang voorbestemd of je naar de hel of de hemel gaat, en ook voorbestemd of je kiest voor het goede of het slechte pad. Dat alles al vastligt betekent niet dat je geen vrije wil had.. Stel je ziet een moordenaar zijn wapen richten, dan weet je al dat zijn doelwit gaat sterven. Hier kiest die moordenaar zelf voor, maar het heeft wel zo moeten zijn, en dat jij/god er naar 'kijkt' betekent niet dat jij er verantwoordelijk voor bent. Moeilijk uit te leggen..En het doelwit (waarom niet slachtoffer genoemd?) kiest daar dan ook zelf voor, als alles toch voorbestemd is?
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 16:09:

[...]

Dat is ook heel dogmatisch. De bijbel is niet minder mild. Laat dat nou net mijn probleem zijn met de bijbel. Zie je dat ook zo?

In het Nieuwe Testament staat niet honderden keren in de gebiedende wijs dat niet-moslims moeten worden geslacht; in de Koran is dat wel het geval.

Ik begrijp dat je aardig wil praten over andere geloven, met name de Islam, maar dat vind ik onterecht. Geen geloof heeft zoveel mensen omgebracht, verkracht, vernederd, mishandeld, als de Islam. Daar is het Christendom heilig bij. En nog worden Christenen in naam van de Islam vermoord of geknecht. Ik raad je aan om daar wat over te googlen. Er is erg veel informatie beschikbaar. Je moet dat niet in een roze waas van liefde en respect hullen.

Ik ben zelf niet gelovig en ook niet zo opgevoed. Ik geloof niet in indoctrinatie. Ik reageer alleen maar op je post omdat je iets verdedigt (Islam) wat niet te verdedigen is door een weldenkend mens.

Succes en wijsheid verder!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Veel reacties!

@ elllka ik weet niet of jij naar de hemel gaat het is niet aan mij om daar over te oordelen, het is in ieder geval wel zo dat een moslim gewoon naar de hel kan gaan als hij zondes pleegt!

Ook ik kan gewoon naar de hel gaan.. Dat is niet de reden waarom ik dat zo voel 'zonder emotie'.. Maar door een vertrouwen in God, dat als ik de hel verdient heb, ik deze ook onderga, en ik zo dankbaar ben om uberhaubt te heb mogen geloven dat de pijn van de hel daar niks bij is. Maar als gelovige kan ik in de islam in ieder geval wel gewoon naar de hel gaan!

Wat voorbestemd en vrije wil betreft, als jij de keuze hebt tussen stelen en niet stelen, terwijl niemand erachter zou komen, is het voorbestemd wat je kiest. Je hebt daar toch een vrije wil in? Het is dus allang voorbestemd of je naar de hel of de hemel gaat, en ook voorbestemd of je kiest voor het goede of het slechte pad. Dat alles al vastligt betekent niet dat je geen vrije wil had.. Stel je ziet een moordenaar zijn wapen richten, dan weet je al dat zijn doelwit gaat sterven. Hier kiest die moordenaar zelf voor, maar het heeft wel zo moeten zijn, en dat jij/god er naar 'kijkt' betekent niet dat jij er verantwoordelijk voor bent. Moeilijk uit te leggen..

Ook is het zo dat alle onrecht de mensen zichzelf aandoen.. En al het goede een gunst of een beproeving is.

@ debora hoe je dat ziet over sadisme enz is jouw mening, dit is mijn mening, alleen god weet de bedoelingSchiet ik meteen weer in mijn logica module....dat verhaal klopt niet. Dat zou betekenen dat er mensen gemaakt zijn om naar de hel te gaan. Dat geloof ik niet. Weer een vraag. Verrekte moeilijke materie.
Flakes, je hebt net iets heel heftigs meegemaakt en probeert hiermee om te gaan. De manier hoe je eerst in het leven stond past niet meer bij je omdat door het overlijden van je partner alles onlogisch lijkt. Ik vrees dat geen enkel geloof daar een oplossing heeft. Misschien kun je er wel steun uit putten en kun je je daar op richten i.p.v. het geloof en het leven proberen te begrijpen. Want dat zijn zulke moeilijke vraagstukken, daar kom je nooit uit.

Misschien helpt het ook om bij een andere kerk/stroming te shoppen. En daar kun je vast met iemand praten om je te helpen.

Sterkte!
quote:scriptum schreef op 09 september 2013 @ 17:53:

[...]

En het doelwit (waarom niet slachtoffer genoemd?) kiest daar dan ook zelf voor, als alles toch voorbestemd is?

Volgens mij is het zoiets dat het wel voorbestemd is, maar dat je een vrije wil hebt hoe er mee om te gaan.

Tja.
quote:retrostar schreef op 09 september 2013 @ 17:54:

[...]

In het Nieuwe Testament staat niet honderden keren in de gebiedende wijs dat niet-moslims moeten worden geslacht; in de Koran is dat wel het geval.

Ik begrijp dat je aardig wil praten over andere geloven, met name de Islam, maar dat vind ik onterecht. Geen geloof heeft zoveel mensen omgebracht, verkracht, vernederd, mishandeld, als de Islam. Daar is het Christendom heilig bij. En nog worden Christenen in naam van de Islam vermoord of geknecht. Ik raad je aan om daar wat over te googlen. Er is erg veel informatie beschikbaar. Je moet dat niet in een roze waas van liefde en respect hullen.

Ik ben zelf niet gelovig en ook niet zo opgevoed. Ik geloof niet in indoctrinatie. Ik reageer alleen maar op je post omdat je iets verdedigt (Islam) wat niet te verdedigen is door een weldenkend mens.

Succes en wijsheid verder! Oh, ik begrijp ook dat ik aardig wil praten over moslims. Maar niet om de reden die jij zegt. Heb je meteen weer een probleem te pakken, zit gewoon niet in mijn aard, wat de bijbel ook zegt. En ook wat de Islam ook zegt. Ik begrijp dat dan ook gewoon niet. Waarom zou ik niet aardig zijn?
quote:DollyParton schreef op 09 september 2013 @ 17:55:

Flakes, je hebt net iets heel heftigs meegemaakt en probeert hiermee om te gaan. De manier hoe je eerst in het leven stond past niet meer bij je omdat door het overlijden van je partner alles onlogisch lijkt. Ik vrees dat geen enkel geloof daar een oplossing heeft. Misschien kun je er wel steun uit putten en kun je je daar op richten i.p.v. het geloof en het leven proberen te begrijpen. Want dat zijn zulke moeilijke vraagstukken, daar kom je nooit uit.

Misschien helpt het ook om bij een andere kerk/stroming te shoppen. En daar kun je vast met iemand praten om je te helpen.

Sterkte! Je bedoeld het vast heel lief, maar het komt heel erg beledigend over. Ik ben niet opeens knettergek geworden. Ja, ik heb vragen en stel die hier.
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:01:

[...]

Je bedoeld het vast heel lief, maar het komt heel erg beledigend over. Ik ben niet opeens knettergek geworden. Ja, ik heb ragen en stel die hier.Sorry dat bedoelde ik helemaal niet zo! Ik denk ook niet dat je gek bent geworden, ik denk dat dit gewoon een heel moeilijk vraagstuk is waar je niet zomaar uitkomt. Niemand overigens. Daarom vroeg ik me af of je niet beter met iemand kunt praten van je kerk. Niet een psycholoog ofzo, gewoon een pastoor of zuster oid.

Ook ik kan gewoon naar de hel gaan.. Dat is niet de reden waarom ik dat zo voel 'zonder emotie'.. Maar door een vertrouwen in God, dat als ik de hel verdient heb, ik deze ook onderga, en ik zo dankbaar ben om uberhaubt te heb mogen geloven dat de pijn van de hel daar niks bij is.

Dit zeg je maar. Je maakt jezelf wijs dat je dat met alle liefde ondergaat. Ben je wel eens verbrandt? De gruwelijke pijn die daarbij komt kijken? Je weet niet wat je zegt. Of je weet het wel, maar probeert vanuit jouw cirkeltje te redeneren omdat je anders alsnog naar de hel gaat. Die vrije wil van jou is ver te zoeken.

quote:

En ik kan oprecht zeggen dat als je dingen doet voor God hij je overspoelt met gunsten.

Dat is gewoon niet waar. En ik ken genoeg Christenen die het daar niet mee eens zijn. Er zijn zat moslims die veel ellende over zich heenkrijgen. Neem alleen al het verhaal van vandaag van het 8-jarige Jemenitische meisje dat op haar 'huwelijksnacht' doodgebloed is door de handelswijze van haar veel oudere echtgenoot. Was dat meisje geen oprechte moslim? Het is niet 'The Secret' ofzo...

quote:

@ debora hoe je dat ziet over sadisme enz is jouw mening, dit is mijn mening, alleen god weet de bedoeling

Wat je zegt over hij slaat me, maar is wel lief:

De Profeet zei: "Wanneer God iets goed wil voor zijn dienaar, spoedt Hij zich om zijn bestraffing teweeg te brengen op deze wereld, en wanneer Hij geen goed voor hem wenst, houdt hij de bestraffing in tot wanneer hij voor zijn zonde aangesproken wordt op Oordeelsdag." (Tirmidhi)

Wat vind je er zo erg aan dat mensen die zondigen gestraft worden? Een ouder houdt toch ook van je maar moet toch ook straffen?

Ik weet niet hoor, maar ik zou mijn kinderen nooit de huid afbranden of ze oneindig laten wenen en tandenknarsen. Dat heeft niks met ouderliefde te maken.

En grappig dat je die quote geeft waaruit blijkt dat jouw God wel degelijk een sadist is en waarmee je jezelf tegenspreekt. Want volgens die quote zullen moslims (degenen die God zo top vindt) juist veel ellende over zich heenkrijgen, geen gunsten (zoals je eerder beweerde). Want die gunsten zijn bewaard voor de ongelovigen die God lekker na hun dood, als ze alle autonomie volledig kwijt zijn (de vrije wil is blijkbaar maar een tijdelijk iets en dus niet iets wat God heel erg belangrijk vindt), gaat straffen.
Occam's razor
Flakes, ik had de OP niet goed gelezen. Gecondoleerd en sterkte met je verlies.
@flakes, ja dat vind ik zelf ook moeilijk om te geloven, maar je kunt niet in het binnenste van sommige mensen kijken.. Als je alleen al ziet hoe sommige mensen onder nieuwsartikelen ofzo kunnen reageren en je voorstelt dat je buurman zoiets zou zeggen..

Mensen die naar de hel gaan, maken het voor ons moeilijker om het goede te doen, maar als je het alsnog doet, is de voldoening des te groter.. Zelfs hun kun je zien als een beproeving en als je het juiste kiest profiteer je er alleen maar van.

@ scriptum: ik kwam even niet op het woord! Nee natuurlijk kiest een slachtoffer daar niet zelf voor, dan was het zelfmoord.. Maar het heeft dan wel gewoon zo moeten zijn dat diegene stierf, om allerlei redenen die alleen bij god bekend zijn..

Stel dat het is voorbestemd dat jij naar het paradijs gaat. En jij staat voor de keuze om een zonde te plegen. Je zou denken dat je die zonde niet pleegt omdat je dus voorbestemd bent voor t paradijs.

Maar omdat je een vrije wil hebt, kun je er net zo goed voor kiezen om die zonde wel te plegen en te eindigen in de hel. Dan verandert je voorbestemming dus meteen. En zelfs dat is weer voorbestemd. Haha

Ik merk dat ik het niet goed kan uitleggen, ik weet ook niet alles :( miss dat ik straks even een linkje plaats als ik hem terugvind, daardoor snapte ik het!
quote:retrostar schreef op 09 september 2013 @ 17:54:

[...]

Succes en wijsheid verder!

Ik wil geen islamdiscussie hier maar ik ben wel nieuwsgierig naar je bron? Ik dacht namelijk dat het christendom in die gruwelijke wedstrijd (wie heeft het meest gemoord uit naam van geloof) nog steeds voor staat.

quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 17:54:

[...]

Schiet ik meteen weer in mijn logica module....dat verhaal klopt niet. Dat zou betekenen dat er mensen gemaakt zijn om naar de hel te gaan. Dat geloof ik niet. Weer een vraag. Verrekte moeilijke materie.Toch is dat precies wat de predestinatieleer zegt (Luther en Calvijn o.a.), dus de protestanten. Goede daden doen er niet toe, wie naar de hemel gaat en wie niet is voorbestemd. Als je heel devoot gelooft is dat een teken dat je bent uitverkoren, niet een methode om een plaatsje in de hemel te veroveren.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:DollyParton schreef op 09 september 2013 @ 18:04:

[...]

Sorry dat bedoelde ik helemaal niet zo! Ik denk ook niet dat je gek bent geworden, ik denk dat dit gewoon een heel moeilijk vraagstuk is waar je niet zomaar uitkomt. Niemand overigens. Daarom vroeg ik me af of je niet beter met iemand kunt praten van je kerk. Niet een psycholoog ofzo, gewoon een pastoor of zuster oid.Geeft niet, ik ben juist geïnteresseerd in de meningen van de niet dogmatische opvattingen. Ik voel me best alleen in dit gevoel. En ja, dat is versterkt door het overlijden van partner, maar ik heb het al van kinds af aan. Het is niet nieuw.
Wat ik maar wil zeggen: Als God autonomie zo belangrijk vindt, omdat we anders niet écht voor Hem kunnen kiezen, moet Hij ons die autonomie niet afnemen ná de dood. Anders was het allemaal een wassen neus.

En dan moeten gelovigen die autonomie niet op zo'n voetstuk zetten, want blijkbaar vindt God autonomie helemaal niet belangrijk.

En namens mij ook condoleances flakes. Was je partner gelovig?
Occam's razor
@ hmdl, dank voor je uitleg, al vind ik het nog steeds onlogisch. Ik had de OP maar half gelezen en dacht dat het een discussie topic over godsdiensten in het algemeen was maar nu lees ik (pas) dat er een bijzonder persoonlijk tintje voor Flakes aan zit en vind ik het derhalve niet gepast om hierover verder te schrijven.
Flakes,

Dat in bepaalde Arabische talen het verschil tussen hij en zij niet bestaat, kan je daar iets mee?
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 18:14:

Wat ik maar wil zeggen: Als God autonomie zo belangrijk vindt, omdat we anders niet écht voor Hem kunnen kiezen, moet Hij ons die autonomie niet afnemen ná de dood. Anders was het allemaal een wassen neus.

En dan moeten gelovigen die autonomie niet op zo'n voetstuk zetten, want blijkbaar vindt God autonomie helemaal niet belangrijk.

En namens mij ook condoleances flakes. Was je partner gelovig?Nee. Ik snap trouwens dat stuk ook niet. Ik snap echt heel veel niet van de bijbel. Tyche haar stukken hebben me wel erg enorm geholpen . Ook andere posts, zoals die van Nldh.
@flakes dat heb ik ook vaak ja dat mensen geloof meteen gek vinden, dolly je bedoelde t niet zo ma bij anderen die t wel zo bedoelen irritant. Gecondoleerd met je verlies.. Ik zou het heel mooi voor je vinden als je kracht en steun vindt in god.

@debora, dat met die gunsten en bestraffing is ook weer ingewikkeld.. Stel god wil iets goeds voor mij.. En ik kies ervoor om bier te gaan drinken, uiteindelijk alcoholist te worden, in de goot terecht te komen, dan is dat mijn bestraffing, tot ik inzie dat je beter geen alcohol kunt drinken = het goede wat god voor je wou

En natuurlijk onderga ik liever geen pijn en heb ik heus wel angst voor de hel! Maar het is niet mijn motivatie, god is mijn motivatie.

Jij ziet de bestraffing van de hel als disportioneel, omdat je minder gelooft dat je iets fouts doet. Ik voel god zo sterk, ik ga iedere dag op mijn knieen voor hem omdat ik hem zo aanbid, dat ik het wel als heel fout zie en als logisch dat er dan zo gestraft wordt.

Ook moet je niet vergeten dat god ten alle tijden rechtvaardig is.. Wie weet ga ik wel naar de hel en jij niet, omdat jij misschien betere intenties hebt ofzo.

En als je in het hiernamaals gelooft heb je geen probleem met hier geen gunsten ontvangen.. Stel je bent rijk is dat een gunst of een beproeving wat je met je geld doet. Zonder dat geld, ook minder verleidingen ed.

En alle geld en andere gunsten van de wereld, vallen in het niet bij het eeuwige paradijs tov 80 jaar op deze wereld.. God heeft 1 deel genade over de aarde verdeeld, tussen wilde dieren en hun welpen, tussen vriend en vijand, etc. De andere 99 heeft hij zelf. Als ik denk aan dat kleine beetje geluk en rust en harmonie wat hij me nu al geeft in dit leven, geef ik zo alle gunsten op voor hoe het paradijs zal voelen.
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 18:22:

Flakes,

Dat in bepaalde Arabische talen het verschil tussen hij en zij niet bestaat, kan je daar iets mee?

Ik vond het nou juist zo fijn dat dat niet hoefde

Serieus, dat moet ik maar eens goed onderzoeken dan.
Flakes, de bijbel staat vol met metaforen, het gaat niet over letterlijkheden. Het is een boek over geloof, niet over feiten en waarheden, wat overigens ook geldt voor andere geloofsboeken (al presenteren die zich soms wel als wetten)
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:14:

[...]

Geeft niet, ik ben juist geïnteresseerd in de meningen van de niet dogmatische opvattingen. Ik voel me best alleen in dit gevoel. En ja, dat is versterkt door het overlijden van partner, maar ik heb het al van kinds af aan. Het is niet nieuw.

O, je bent écht niet de enige. Echt niet. Maar het kan moeilijk zijn om daar met medegelovigen over te praten. Want iedereen schiet meteen in de kramp, omdat ze zelf bang zijn hun geloof kwijt te raken. Of door er over te praten het onheil overzich af te roepen.

Als ik er met mijn medegelovigen over probeerde te praten, kreeg ik braaf bijbelteksten als antwoord. Maar dat schoot niet op, want ze snapten niet wat ik bedoelde. Ik ben toen naar een christelijke psycholoog gegaan. Die kon me ook niet helpen, ik wilde gewoon antwoord op de vraag of het zinvol en waar was om te geloven. En een psycholoog probeert toch meer je gedachten helder te krijgen. Nou, die waren wel helder...

Uiteindelijk heb ik een random gesprek gehad met een pastoor op een Open Dag van een kerk die me uitlegde dat het Oude Testament helemaal niet praat over zoiets als de hel. Dat het idee wat wij van de hel hebben, helemaal niet bijbels is. Hij heeft me allemaal boekentips gegeven. Maar die had ik niet nodig. De schellen vielen me van de ogen. Ik heb er ook nooit meer iets over willen lezen.

De hel is mijn grootste probleem met religie. Ik heb daar veel te veel tijd en angstige gedachten aan besteed.

Ik snap het zingevende aspect van religie, het fijne van rituelen, het saamhorigheidsgevoel bij de bijeenkomsten en de feestdagen. Ik kan oprecht genieten van koorzang, van een verhaal met een moraal, ik vind het idee wat wij hebben rond de persoon van Jezus fantastisch, maar de enige reden om actief te geloven is de stille angst voor de hel. Want zonder hel is het niet nodig om twee keer op de zondag de vermaningen van de dominee aan te horen. Zonder hel is het niet erg om seks voor het huwelijk te hebben: je kunt volop van de ander genieten. Zonder hel hoef ik mijn medemens niet actief te wijzen op zijn ongelovige levensstijl.

Zonder hel is het leven de hemel. En zonder hel kan ik ongedwongen genieten van de mooiere dingen in het leven. Ik ben een groot fan van de Johannes Passion. Maar ik vermoed dat zonder hel, de Johannes Passion heel anders had geheten. Wat zou Bach dán gedaan hebben? En zou iemand anders die niet gebukt ging onder angst voor de hel grootse dingen hebben gedaan die wij eeuwen later nog zouden toejuichen?

Wie weet...
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven