Foute einddatum contract; wat te doen?
vrijdag 13 september 2013 om 15:35
Eind 2011 heb ik een tweejarige contractverlenging gekregen. In het contract staat echter als einddatum december 2014 ipv 2013; typtfoutje denk ik. Ik heb dat onlangs pas gezien. Op mijn loonstroken stond een tijd dec. 2013 als einddatum, maar met nieuwe vormgeving staat er geen einddatum meer.
Dit is mijn derde contract en ik ben dus in de running voor een vast contract. Ik sta er nu goed voor, al worden er niet onbeperkt vaste contracten gegeven, maak ik een goede kans. Maar aangezien de typfout in de personeelsadministratie blijkt overgenomen, zal ik moeten aantonen dat de einddatum van mijn contract fout is, als ik nu voor een vast contract in aanmerking wil komen.
Ik ga deze herfst met zwangerschapsverlof en kom in 2014 terug. Eind 2014 is er een grote reorganisatie. Als mijn contract op dat moment afloopt, kunnen ze erg makkelijk van me af. Sterker nog, het kan zijn dat ze me niet kunnen houden al zouden ze willen, ivm sociaal plan.
Wat is nu wijsheid?
1) Doen of mijn neus bloed en na mijn verlof dit aankaarten, waardoor ik in elk geval zeker ben dat ik in 2014 terug kan komen, maar met het risico dat ik bij de reorganisatie op straat sta
2) Het nu al bespreken en helderheid over een vaste aanstelling vragen- met het risico dat mijn contract nu niet wordt verlengd, maar ook een kans dat ik met vast contract de reorganisatie in ga
Graag jullie advies, vooral met reorganisatie ervaring
Dit is mijn derde contract en ik ben dus in de running voor een vast contract. Ik sta er nu goed voor, al worden er niet onbeperkt vaste contracten gegeven, maak ik een goede kans. Maar aangezien de typfout in de personeelsadministratie blijkt overgenomen, zal ik moeten aantonen dat de einddatum van mijn contract fout is, als ik nu voor een vast contract in aanmerking wil komen.
Ik ga deze herfst met zwangerschapsverlof en kom in 2014 terug. Eind 2014 is er een grote reorganisatie. Als mijn contract op dat moment afloopt, kunnen ze erg makkelijk van me af. Sterker nog, het kan zijn dat ze me niet kunnen houden al zouden ze willen, ivm sociaal plan.
Wat is nu wijsheid?
1) Doen of mijn neus bloed en na mijn verlof dit aankaarten, waardoor ik in elk geval zeker ben dat ik in 2014 terug kan komen, maar met het risico dat ik bij de reorganisatie op straat sta
2) Het nu al bespreken en helderheid over een vaste aanstelling vragen- met het risico dat mijn contract nu niet wordt verlengd, maar ook een kans dat ik met vast contract de reorganisatie in ga
Graag jullie advies, vooral met reorganisatie ervaring
vrijdag 13 september 2013 om 15:46
Voor welke duur waren die eerste twee contracten? Als er geen uitzondering bij CAO is gemaakt, mag er maximaal 3x of 3 jaar verlengd worden. Is er een CAO van toepassing die daar een uitzondering op maakt? En zo nee, wanneer ben je voor het eerst in deze functie (bij de werkgever of via een bureau) aan de slag gegaan?
vrijdag 13 september 2013 om 15:48
Ik zou het intern bespreken. Aangeven dat je open staat voor een contractwijziging, maar alleen als het contract wordt omgezet naar onbepaalde tijd.
Ik vraag me nl. af of ze de fout achteraf zomaar mogen herstellen. Beide partijen zijn akkoord met het getekende document, beiden hebben getekend voor eind 2014. En volgens mij gaan schriftelijk vastgelegde documenten boven mondelinge afspraken.
Ik vraag me nl. af of ze de fout achteraf zomaar mogen herstellen. Beide partijen zijn akkoord met het getekende document, beiden hebben getekend voor eind 2014. En volgens mij gaan schriftelijk vastgelegde documenten boven mondelinge afspraken.
vrijdag 13 september 2013 om 15:48
Die eerste twee contracten waren in totaal 2,5 jaar, maar in onze organisatie geldt een uitzondering op de 3x verlenging in 3 jaar vanwege een megaproject- het is 3x verlenging in 5 jaar, mits je voor dat project werkt. Wat overigens ook in mijn geval niet zo is, ik zit inmiddels in een reguliere functie, maar dat is moeilijker te betwisten.
Ik ben dus aug. 2009 aan de slag gegaan hier.
Ik ben dus aug. 2009 aan de slag gegaan hier.
vrijdag 13 september 2013 om 15:49
Ik denk dat je in je handjes mag knijpen wanneer jouw werkgever inderdaad denkt dat je contract tot eind 2014 loopt. Zodra hij / zij ontdekt dat het eind 2013 is, is het game over.
Het is namelijk heel simpel, een tijdelijk contract wat afloopt tijdens zwangerschapsverlof hoeft niet verlengd te worden. Zeker met een reorganisatie in het verschiet zal het voor je werkgever erg makkelijk zijn in dat geval afscheid van je te nemen.
Dus: mondje dicht en hopen dat je in 2014 nog poosje mag werken. Wat eind 2014 brengt zie je daarna wel weer.
Het is namelijk heel simpel, een tijdelijk contract wat afloopt tijdens zwangerschapsverlof hoeft niet verlengd te worden. Zeker met een reorganisatie in het verschiet zal het voor je werkgever erg makkelijk zijn in dat geval afscheid van je te nemen.
Dus: mondje dicht en hopen dat je in 2014 nog poosje mag werken. Wat eind 2014 brengt zie je daarna wel weer.
vrijdag 13 september 2013 om 15:49
vrijdag 13 september 2013 om 15:52
@Deja maar een tijdelijk contract hoeft nóóit verlengd te worden toch? daar doet dat verlof niets aan af.
Ik zit inmiddels in een functie en positie waarin ik moeilijk tot niet vervangen kan worden, met een enorm project wat nog tot eind 2014 loopt. Mijn baas zal er alles aan doen om mij niet kwijt te raken nu. Bovendien wordt bij ons in geval van nood de "draaideur" gehanteerd, waarbij je na 3 maanden weer terug mag komen.
En men is redelijk scheutig met vaste contracten nu, juist vanwege de naderende reorganisatie. Als ze van me af willen met de reorganisatie kan dat sowieso, maar dan kost het ze met een vast contract wel wat. Het risico is dat ik met een aflopend contract uberhaupt geen verlenging (want vast) kan krijgen bij de reorganisatie...
Ik zit inmiddels in een functie en positie waarin ik moeilijk tot niet vervangen kan worden, met een enorm project wat nog tot eind 2014 loopt. Mijn baas zal er alles aan doen om mij niet kwijt te raken nu. Bovendien wordt bij ons in geval van nood de "draaideur" gehanteerd, waarbij je na 3 maanden weer terug mag komen.
En men is redelijk scheutig met vaste contracten nu, juist vanwege de naderende reorganisatie. Als ze van me af willen met de reorganisatie kan dat sowieso, maar dan kost het ze met een vast contract wel wat. Het risico is dat ik met een aflopend contract uberhaupt geen verlenging (want vast) kan krijgen bij de reorganisatie...
vrijdag 13 september 2013 om 15:55
Als tijdelijke contracten alleen langer dan 3 jaar verlengd mogen worden voor dat project, en jij niet voor het megaproject aan de slag bent, dan lijkt het mij dat jij nu al in vaste dienst bent. Ik zou dus gewoon fijn doorwerken, niets zeggen, en op het moment dat men jouw tijdelijke contract niet wil verlengen eind 2014 pas roepen dat je allang al in vaste dienst bent.
vrijdag 13 september 2013 om 16:47
Moet ik nog wel tot half 2014 blijven zitten zonder iets te zeggen he 
Ik ga het volgende week nog wel even met mijn baas bespreken. Als het enigszins kan laat ik het liever niet op eind 2014 aankomen, dan zit ik ook niet lekker. Als hij aangeeft er nu echt niets mee te kunnen oid dan zal ik wel moeten wachten. Maar helemaal prettig vind ik het niet.
Ik ga het volgende week nog wel even met mijn baas bespreken. Als het enigszins kan laat ik het liever niet op eind 2014 aankomen, dan zit ik ook niet lekker. Als hij aangeeft er nu echt niets mee te kunnen oid dan zal ik wel moeten wachten. Maar helemaal prettig vind ik het niet.
vrijdag 13 september 2013 om 16:56
vrijdag 13 september 2013 om 16:57
vrijdag 13 september 2013 om 16:57
Bijv hier: http://www.kamerbeekfille ... 4012001-foutjebedankt.asp