Werk & Studie alle pijlers

Uitzendbureau klaagtopic

15-09-2013 16:00 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is crisis. En er zijn, naast mij, honderdduizenden werkzoekenden. Volgens het nieuws zitten er zeker 400.000 mensen in de bijstand!

Mijn droombaan is het werken bij een vertaalbureau, het liefst als projectmanager maar een andere functie neem ik ook graag aan. Echter zijn er niet constant vacatures. Ik wil mijn tijd niet verspillen door thuis te zitten en ben daarom ook op zoek naar andere banen. Aangezien mijn hele cv gericht is op taal (NT2 lessen, vertalen, enzovoort) is het lastig om daarbuiten iets te vinden. Daar ben ik me erg van bewust.

Toch erger ik me rot aan de service bij uitzendbureau's. Omdat ik constant word afgewezen als ik via de site solliciteer, wou ik eens met iemand praten om te kijken hoe en wat. Bij Adecco kwam ik binnen, wachtte een half uur in de wachtkamer, maar niemand kwam vragen of ik iets nodig had. Terwijl ik ze gezellig hoorde kletsen in de kamer er tegenover. Randstad weet zelf niet eens waar ik het beste heen kon, werd 5 keer doorverbonden en soms gewoon heel bot te woord gestaan. Bij Tempo Team sprak ik, toen ik er naar binnen ging, eerst een hele aardige man, die mij terug zou bellen. Drie dagen later hoorde ik echter niets. "We hebben niks voor je, bel ons van de week nog terug". Ok, prima. Toen ik weer belde zou hij me doorverbinden met een ander. Diegene zei dat hij me later terug zou bellen. Niks dus. En eergisteren belde ik, na 3 dagen wachten (want ik had een "bel ons niet, wij bellen jou" gevoel), kreeg ik een vrouw aan de lijn die me spottend meldde "dan had je toch eerder terug moeten bellen" om vervolgens te zeggen dat ze niks voor me kon doen, want werkgevers willen alleen de beste mensen en die hebben ervaring. Sta je dan, met je universitaire opleiding en capaciteiten. Ik snap best dat mensen ervaring willen, maar voor een garderobe functie??? moet je daar tegenwoordig een PHD in jassenkunde voor hebben?! Het maakt me moedeloos en ik voel me niet gerespecteerd. Aan de ene kant hoor ik, bij een sollicitatie die ik laatst had (voor een "lagere" functie), dat ze me liever op een hogere, meer uitdagende functie zouden willen zien en dat ik, als ze vacatures hebben voor projectmanager, ik zeker meteen moest solliciteren. Aan de andere kant krijg ik bij uitzendbureau's een behandeling alsof ik zwakbegaafd ben en niks kan. Zucht. Ik ben het helemaal zat, ik ga wel gewoon via bedrijven zelf solliciteren.
quote:roosje87 schreef op 16 september 2013 @ 10:19:

[...]

Wat ben jij een arrogante snol zeg.

Zo, die opmerking raakt kant noch wal!

Buiten dat denk ik dat Sugarmiss hier een goed punt heeft. Jij klinkt als zo'n typische werkweigeraar wiens uitkering ze van mij rustig mogen intrekken.
quote:onipaa schreef op 16 september 2013 @ 10:32:

[...]

Zo, die opmerking raakt kant noch wal!

Buiten dat denk ik dat Sugarmiss hier een goed punt heeft. Jij klinkt als zo'n typische werkweigeraar wiens uitkering ze van mij rustig mogen intrekken.

Typische werkweigeraar? Ten eerste heb ik een parttime baan die ik al sinds mijn studie heb. Ten tweede ik ben op zoek naar een fulltime baan dit omdat mijn huidige werkgever mij geen meer uren kan bieden. En ten derde ik krijg geen uitkering en ik hoef geen uitkering.

Ik zou als ik jou was oppassen met wat je zegt.
Hmmm, Sugarmiss heeft wel een punt. Soms moet je investeren om verder te komen. Dat kan ook door shitbaanjtes van 1 a 2 dagen aan te pakken. Want inderdaad, als jij steeds op komt draven en de werkgevers zijn tevreden over je, zal een intercedente bij een langer contract eerder aan jou denken. Schelden is ook nergens voor nodig.
quote:roosje87 schreef op 16 september 2013 @ 11:18:

[...]

Ik zou als ik jou was oppassen met wat je zegt.Want anders? Ik hoop dat je je op je werk wat beschaafder opstelt dan hier.
Ik heb ook slechte ervaringen met uzb's, behalve met Randstad en Vitae. Maar ik vind het heel verfrissend om ook de ervaringen van intercedentes hier te lezen.

Geeft me toch een andere kijk op de zaak. En het zou mijn baan niet zijn, dat zie ik nu wel.
Huts!
quote:onipaa schreef op 16 september 2013 @ 11:55:

[...]

Want anders? Ik hoop dat je je op je werk wat beschaafder opstelt dan hier.Ik maak je er alleen op duidelijk dat je moet oppassen met wat je zegt. Je denkt dat je mij kent dan kom je met zulke uitspraken die nergens overgaan.
quote:Starshine schreef op 16 september 2013 @ 11:35:

Hmmm, Sugarmiss heeft wel een punt. Soms moet je investeren om verder te komen. Dat kan ook door shitbaanjtes van 1 a 2 dagen aan te pakken. Want inderdaad, als jij steeds op komt draven en de werkgevers zijn tevreden over je, zal een intercedente bij een langer contract eerder aan jou denken. Schelden is ook nergens voor nodig.

Dit is natuurlijk precies hoe het gaat.

Je kunt wel afgeven tegen die intercedent met haar shitbaantjes, maar je moet het toch van hem/ haar hebben.

En je eigen frustratie botvieren op die persoon is dan niet zo handig.

En vergeet niet: jij bent niet de klant van het uitzendbureau (dat zag ik hier iemand anders schrijven). De klant is degene die het uitzendbureau betaalt voor de geleverde diensten. Het bedrijf dus dat die precies 'passende kracht die in een keer alles kan en niets meer hoeft te leren' geleverd krijgt.

Jij bent een middel. Geen klant.
Ten eerste: ik vind sugarmiss en suzy_q echt een hele vervelende toon aanslaan. Waarom zou roosje elke rotbaan aannemen? Ze is toch zeker geen hond die elk toegeworpen bot, hoe klein en waardeloos dan ook, kwispelend en kwijlend van dankbaarheid aanpakt? Dat het crisis is betekent niet dat zo'n bureau mensen als goederen moet behandelen. Wat een onzin. Ik ga ook niet voor een dag een wc schoonmaken. Ik heb een master diploma en gelukkig kom ik op dit moment financieel nog prima rond. Pas als ik heel wanhopig ben zal ik dat doen, maar dan ga ik als nog niet akkoord met zo'n instelling als dat van het uzb. Nee, dan regel ik dat zelf wel, voor 5 dagen per week.
quote:ldp schreef op 16 september 2013 @ 12:19:

[...]

Dit is natuurlijk precies hoe het gaat.

Je kunt wel afgeven tegen die intercedent met haar shitbaantjes, maar je moet het toch van hem/ haar hebben.

En je eigen frustratie botvieren op die persoon is dan niet zo handig.

En vergeet niet: jij bent niet de klant van het uitzendbureau (dat zag ik hier iemand anders schrijven). De klant is degene die het uitzendbureau betaalt voor de geleverde diensten. Het bedrijf dus dat die precies 'passende kracht die in een keer alles kan en niets meer hoeft te leren' geleverd krijgt.

Jij bent een middel. Geen klant.Daarom vind ik uzb's zo walgelijk. Als het geen crisis is, komen ze niet aan hun "middelen" als ze werknemers zo blijven behandelen. Dan verdienen ze daar ook geen geld aan. Ze maken gewoon gruwelijk misbruik van de situatie dat iedereen alsnog bij hen aanklopt.
Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met uitzendbureaus. Bij sommige uitzendbureaus hadden ze regelmatig werk of deden in ieder geval echt hun best om werk te zoeken, bij andere uitzendbureaus wilden ze me niet eens inschrijven omdat ik geen ervaring had als secretaresse. Ik heb trouwens ook wel veel kortdurende baantjes gehad. Orders picken in een distributiecentrum, schoonmaken bij de schouwburg, maaltijden samenstellen bij de centrale keuken van bejaardentehuizen (wat in de praktijk inhield dat ik bij de lopende band stond en steeds een bakje jus op een dienblad moest zetten). Daarnaast ook wel langere banen van een aantal maanden, meestal licht admistratief werk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 12:29:

Daarom vind ik uzb's zo walgelijk. Als het geen crisis is, komen ze niet aan hun "middelen" als ze werknemers zo blijven behandelen. Dan verdienen ze daar ook geen geld aan. Ze maken gewoon gruwelijk misbruik van de situatie dat iedereen alsnog bij hen aanklopt.Waarom is dat zo walgelijk? Zelfs als ze je warme chocolademelk met slagroom en een appelpunt aanbieden en twee uur de tijd nemen om vacatures met je door te nemen ben je nog niet de klant, want jij betaalt niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 12:26:

Ten eerste: ik vind sugarmiss en suzy_q echt een hele vervelende toon aanslaan. Waarom zou roosje elke rotbaan aannemen? Ze is toch zeker geen hond die elk toegeworpen bot, hoe klein en waardeloos dan ook, kwispelend en kwijlend van dankbaarheid aanpakt? Dat het crisis is betekent niet dat zo'n bureau mensen als goederen moet behandelen. Wat een onzin. Ik ga ook niet voor een dag een wc schoonmaken. Ik heb een master diploma en gelukkig kom ik op dit moment financieel nog prima rond. Pas als ik heel wanhopig ben zal ik dat doen, maar dan ga ik als nog niet akkoord met zo'n instelling als dat van het uzb. Nee, dan regel ik dat zelf wel, voor 5 dagen per week.

Nee dat hoeft ook niet, maar als je -zeg maar - werk als telefoniste zoekt en ze hebben geen lang contract voor je, maar wel een weekje hier en een dagje daar, dan kan je dat aannemen omdat je je dan van je goede kant laat zien. Ik heb in het verleden ook wel eens een paar dagen ergens gewerkt. Werkgever was tevreden en vroeg toen er een langer contract beschikbaar was speciaal om mij, ik bedoel maar.

Wc's schoonmaken terwijl je ingeschreven staat als directiesecretaresse, dat zou ik ook weigeren in de eerste instantie, maar wel met respect. Zou wil je immers zelf ook behandeld worden.
quote:Starshine schreef op 16 september 2013 @ 12:38:

[...]

Nee dat hoeft ook niet, maar als je -zeg maar - werk als telefoniste zoekt en ze hebben geen lang contract voor je, maar wel een weekje hier en een dagje daar, dan kan je dat aannemen omdat je je dan van je goede kant laat zien. Ik heb in het verleden ook wel eens een paar dagen ergens gewerkt. Werkgever was tevreden en vroeg toen er een langer contract beschikbaar was speciaal om mij, ik bedoel maar.

Wc's schoonmaken terwijl je ingeschreven staat als directiesecretaresse, dat zou ik ook weigeren in de eerste instantie, maar wel met respect. Zou wil je immers zelf ook behandeld worden.Natuurlijk ! Voor een dagje zou ik ook wel invallen, staat goed op je cv. Als het een relevante functie is kan je je ook in het gezichtsveld van het bedrijf plaatsen. Maar als het een functie ver boven je niveau en kunnen is vind ik het weer wat anders. Zonde zelfs. Want als WO-ers de wc's schoonmaken, wat doet iemand met MBO 1 dan? Ik krijg geen smsjes, alleen mailtjes en dan ook op locaties die veeel te ver weg zijn (Hier ook Noord Holland, en dan vacatures in Den Bosch)
Ik heb een keer mijn eigen referentie moeten geven. Was ingeschreven bij een bureau en had het telefoonnummer van mijn werk doorgegeven voor referentie. Ik nam de telefoon van mijn manager aan, want die zat in een bespreking. Gewoon netjes met naam bedrijf en mijn eigen naam. Vroegen ze of ik wat meer kon vertellen over Mevrouw Merel73. Na een paar minuten heb ik maar gezegd dat ik dat zelf was. Nadat ik natuurlijk heel positief over mezelf was geweest
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 12:26:

Ten eerste: ik vind sugarmiss en suzy_q echt een hele vervelende toon aanslaan. Waarom zou roosje elke rotbaan aannemen? Ze is toch zeker geen hond die elk toegeworpen bot, hoe klein en waardeloos dan ook, kwispelend en kwijlend van dankbaarheid aanpakt? Dat het crisis is betekent niet dat zo'n bureau mensen als goederen moet behandelen. Wat een onzin. Ik ga ook niet voor een dag een wc schoonmaken. Ik heb een master diploma en gelukkig kom ik op dit moment financieel nog prima rond. Pas als ik heel wanhopig ben zal ik dat doen, maar dan ga ik als nog niet akkoord met zo'n instelling als dat van het uzb. Nee, dan regel ik dat zelf wel, voor 5 dagen per week.Inderdaad, ik vind ook dat ze een vervelende toon aannemen.
Weet je wat het is?

Als het uzb een baan voor je heeft, is het uzb je werkgever.

Je werkt dus niet bij de klant die een vacature heeft, ook al zou je daar elke dag verschijnen.

Je kunt je in de contacten met het uzb dus maar beter realiseren dat elk contact met het uzb eigenlijk al een sollicitatiegesprek is. Tijdens dat gesprek bepalen zij of ze zin hebben om jou namens henzelf naar een klant te sturen.

Dus nee, je hoeft geen baantjes aan te nemen die jou niet zinnen. Maar als jij heel kieskeurig bent, dan zullen zij dat ook zijn. Als zij denken dat jij niet representatief bent voor dat uitzendbureau, bijvoorbeeld doordat je nogal wat noten op je zang hebt of niet zo'n lekkere toon aanslaat in de omgang of je het werk niet aankan omdat je alles nog moet leren terwijl een ander het al wel kan, dan zullen ze je niet sturen.

En weet je, je hóeft natuurlijk niks met het uitzendbureau. Als je het zulke eikels vindt, dan doe je gewoon geen zaken met ze. Ga je lekker zelf die vacature ophalen bij het bedrijf. Heb je met geen uzb iets te maken.
quote:roosje87 schreef op 16 september 2013 @ 13:07:

[...]

Inderdaad, ik vind ook dat ze een vervelende toon aannemen.
quote:roosje87 schreef op 16 september 2013 @ 13:07:

[...]

Inderdaad, ik vind ook dat ze een vervelende toon aannemen.

Vind ik juist helemaal niet.

Maar het was denk ik al duidelijk dat we er niet helemaal hetzelfde in staan

(ik werk trouwens niet bij een uitzendbureau, maar heb in het verleden wel veel via uitzendbureaus gewerkt)
quote:ldp schreef op 16 september 2013 @ 13:11:

Weet je wat het is?

Als het uzb een baan voor je heeft, is het uzb je werkgever.

Je werkt dus niet bij de klant die een vacature heeft, ook al zou je daar elke dag verschijnen.

Je kunt je in de contacten met het uzb dus maar beter realiseren dat elk contact met het uzb eigenlijk al een sollicitatiegesprek is. Tijdens dat gesprek bepalen zij of ze zin hebben om jou namens henzelf naar een klant te sturen.

Dus nee, je hoeft geen baantjes aan te nemen die jou niet zinnen. Maar als jij heel kieskeurig bent, dan zullen zij dat ook zijn. Als zij denken dat jij niet representatief bent voor dat uitzendbureau, bijvoorbeeld doordat je nogal wat noten op je zang hebt of niet zo'n lekkere toon aanslaat in de omgang of je het werk niet aankan omdat je alles nog moet leren terwijl een ander het al wel kan, dan zullen ze je niet sturen.

En weet je, je hóeft natuurlijk niks met het uitzendbureau. Als je het zulke eikels vindt, dan doe je gewoon geen zaken met ze. Ga je lekker zelf die vacature ophalen bij het bedrijf. Heb je met geen uzb iets te maken.Bij elk gesprek wat ik had met een bedrijf kreeg ik nog wat tips mee en ben ik vriendelijk bejegend. Die uitzendbureau's daarentegen hebben me tot nu toe allemaal bot verteld dat ze niks voor me kunnen doen. Ik wil graag, ik doe moeite om ze te bellen en toch word ik zo behandeld. Dat ligt echt niet aan mij, want dan zouden gewone bedrijven me ook als vuil behandelen.
Ik heb meer incidenten meegemaakt met intercedenten dan die ik heb opgesomd. Overigens gaan mijn klachten vooral over het gedrag van de intercedenten, en niet eens zozeer in de wijze waarop ze me afwijzen of afbellen.

Zo heb ik eens als 17 jarige voor een erg laag loontje 4 maanden fulltime gewerkt. Over die periode zou ik dan ook een paar tientjes aan vakantiegeld ontvangen. Voor die leeftijd een groot bedrag! Uitzendbureau heeft dat - na vele telefoontjes van mijn kant - nooit uitbetaald.

Ook heb ik wel eens een maandje ergens fulltime gewerkt. Loon zou uitbetaald worden op datum x. Uiteindelijk heb ik vanuit Amerika (inclusief de telefoonkosten van mijn kant) moeten smeken om de uitbetaling. Na een paar weken kreeg ik het geld dan eindelijk. Ik heb mijn spaarrekening moeten raadplegen in de tussentijd.

Daarnaast heb ik toch werkelijk een incapabele intercedent meegemaakt. Mijn naam, geboortedatum én rekeningnummer werden door haar verkeerd overgenomen! Het zijn de gegevens van mijn paspoort en bankpasje, zo moeilijk kan het niet zijn. Het zijn ook nog eens vrij belangrijke gegevens...
Je zou bijna zelf een uitzendbureau willen oprichten, eentje die er voor het volk is en niet alleen voor de bedrijven... maar hoe pak je dat aan?
Maar hoe ga je dat financieel rondzetten dan?

'Het volk' gaat jou niet betalen.

Of in jouw variant wel?
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 13:36:

Je zou bijna zelf een uitzendbureau willen oprichten, eentje die er voor het volk is en niet alleen voor de bedrijven... maar hoe pak je dat aan?Dat is niet haalbaar, want 'het volk' betaalt over het algemeen niet.
Wat zijn we het eens
Wat ldp zegt dus. Volgens mij bestaat het wel, in de vorm van coaches ofzo, maar je kunt bedrijven natuurlijk niet dwingen iemand aan te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven