Verdrietig om feest

20-09-2013 10:24 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een paar dagen met een enorme knoop in mijn buik. Het zit zo.

Gisteren was de zoveelste trouwdag van mijn man en mij. We merken aan al onze vrienden dat we ons echt in de tropenjaren bevinden. We zijn allemaal druk met kinderen, werk, familie. We hebben de afgelopen jaren veel mee gemaakt, dus onze trouwdag leek ons een mooie gelegenheid om een feest te organiseren in plaats van lossse verjaardagsfeestjes door de jaren heen. We hebben ons best gedaan: uitnodigingen op tijd de deur uit, mooie zaal gehuurd, leuke dj, lekkere hapjes. So far, so good. Na verzending kwamen er uiteraard een paar afmeldingen ivm vakantie, ander familiefeest. Logisch allemaal.

Het feest is vanavond en sinds maandag stromen de afmeldingen binnen. En die van mijn vriendinnen (oa de ceremoniemeester van destijds) doen het echt pijn. Reden van afzegging: al gepland sportweekend (had je dat niet eerder kunnen melden?), toch ja gezegd tegen werk, baby is huilerig – kan de oppas niet aan, ben zo moe, ben druk met studie, als die niet komt, kom ik ook niet… en zo maar door.

Behalve dat we nu met een echt lege zaal zitten (als er 25 man komt, ben ik al blij ipv 65) ben ik echt verdrietig. Wat zegt dit over mijn vriendschappen? Wat zegt dit over mij? Mijn man meent dat ik het niet persoonlijk moet nemen, dat dit de maatschappij van tegenwoordig is. Maar hoe moet ik het dan opvatten? Ik zou het liefst alles annuleren, maar ja, er komen ook een paar man wel en de zaal is gehuurd. Ik geneer me ook naar de mensen die wel komen. Die hebben wel een oppas geregeld en verwachten een gezellig feest.

Pffff. Ik weet nu niet of ik dit moet loslaten (al vind ik dat laten afglijden wel moeilijk), zal ik het later eens bespreken of moet ik echt bij mezelf te rade gaan of die vriendschappen wel gelijkwaardig zijn (ik verwacht meer, misschien te veel). Misschien kunnen jullie me op weg helpen….
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:30:

drie minuten van te voren auto in de prak gereden

vreselijk slecht weer ( ijzel )

Werkzaamheden aan het spoor?

(Dat je er wel kunt komen, maar met een uur extra reistijd heen en terug.)
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:36:

[...]

Werkzaamheden aan het spoor?

(Dat je er wel kunt komen, maar met een uur extra reistijd heen en terug.)Nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alsnog gefeliciteerd met je trouwdag, Planck.

Ik zit me gewoon plaatsvervangend boos te maken over die score. Ik ben blij dat je het desondanks toch leuk hebt gehad, maar kan me voorstellen dat het laatste woord er nog lang niet over is gezegd. Een beetje een impertinente vraag, maar heeft het je niet ook ontzettend veel geld gekost, al die last minute afzeggingen?
Am Yisrael Chai!
Overmachtsituatie's, een plotselinge situatie, ziekte.

Ik lees hier veel over de uitnodiging: deze was officieel, mooi gedrukt en dus belangrijk!

de bruiloft waar ik het eerder over had: de uitnodiging kwam via Facebook: evenement. Ik merkte dus ook dat ik daardoor niet de noodzaak voelde om als enige afgevaardigde te gaan, omdat mij man ziek was. Mogelijk had ik dat wel mee gehad bij een officiële uitnodiging!

Wat vinden jullie van een uitnodiging voor een toch wel belangrijk feest via Facebook: evenement?

Planck: wat fijn dat het een goede avond was!!! Goed dat je hebt genoten en fijn dat mensen het zo waardeerden!!! Hiep hoi! Geniet van je weekend!

Betreft jouw vriendinnen: ik zou er zeker iets van zeggen. Ik kon het naderhand ook niet verzwijgen!
Gefeliciteerd, Planck!

Ik vind het knap asociaal om een dergelijke uitnodiging wat op de wachtplank te laten liggen en op het laatst te bedenken of je die week niet al teveel andere zaken aan je hoofd hebt. Je kunt er gemakkelijk rekening mee houden en zórgen dat je die avond voldoende energie over hebt voor een feestje .

Maargoed, ik vind feestjes vaak leuk, een kans om de andere vrienden/familie van mensen te leren kennen. En ik waardeer het als men de moeite neemt je deel te laten uitmaken van hun leven, want daar gaat het uiteindelijk ook om.
Computer says nooooo
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:35:

[...]

Dat ZIJ er nog niet aan toe zijn? Dat zou helemaal het toppunt zijn, zeg.Ja, ik weet dat het vreselijk not done is om dat te zeggen of zelfs maar te denken. Toch is het voor een familie die een groot verlies heeft geleden (ik bedoel nu in het algemeen, niet specifiek Planck) anders dan voor de mensen eromheen. Juist omdat je er niet zo dicht bij staat komt de schok langzamer binnen. Kan toch, dat je bang bent dat je dan staat te janken op zo'n feest en alle aandacht naar je toe trekt, terwijl je heel goed weet dat het niet over jou gaat.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:35:

[...]

Dat ZIJ er nog niet aan toe zijn? Dat zou helemaal het toppunt zijn, zeg.Ja, weer een prachtig voorbeeld hoe egocentrisch veel mensen tegenwoordig zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:37:

[...]

Nee.Maar waarom telt auto in de prak dan wel? Er gaan toch treinen, bussen, taxi's?
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:20:

Even voor mijn educatie: wat vinden jullie dan wél goede redenen om een feest af te zeggen?

Als je direct bij de uitnodiging afzegt is alles een reden om af te zeggen, wat mij betreft, ik denk dan tja, graag of niet. Maar als het een ikweetnietofikdanwelzinheb- afzegging is nodig ik iemand dan ook niet meer uit.

Last minute is wmb zelf ziek, kind ziek, familiecrisis, hele slechte weersomstandigheden.
Am Yisrael Chai!
quote:cootjep schreef op 21 september 2013 @ 10:39:

Wat vinden jullie van een uitnodiging voor een toch wel belangrijk feest via Facebook: evenement?

Zijn er mensen die uitnodigingen voor bruiloften e.d. via FB doen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:cootjep schreef op 21 september 2013 @ 10:39:

Wat vinden jullie van een uitnodiging voor een toch wel belangrijk feest via Facebook: evenement? Nogal belachelijk. Alsof iedereen Facebook leest.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:39:

[...]

Kan toch, dat je bang bent dat je dan staat te janken op zo'n feest .

Nou, en? Dan duik je de damesplee in.

Mensen die alleen het beste met me voor hebben als het slecht met me gaat.....apart.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:41:

[...]

Maar waarom telt auto in de prak dan wel? Er gaan toch treinen, bussen, taxi's?

Last minute in de prak, zei ik.

Auto weg laten slepen, naar huis zien te komen,....avond al voorbij.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:41:

[...]

Maar waarom telt auto in de prak dan wel? Er gaan toch treinen, bussen, taxi's?

Precies, dat vind ik ook. Ik vierde eens mijn verjaardag en een vriendin moest met de trein vanuit Groningen komen (ongeveer 2,5 uur reizen denk ik). Dat had ze ervoor over, ze zou vroeg komen die avond zodat ze ook weer enigszins op tijd weg kon (anders zou niet meer thuis kunnen komen). Er ontstonden echter problemen op het spoor (ze was halverwege), waardoor ze een uur extra reistijd zou hebben. Ze vroeg of ik het erg vond als ze maar weer richting huis zou gaan, want tegen de tijd dat ze bij mij zou zijn zou ze ook al weer weg moeten.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik haar dat dan niet kwalijk neem! Vond het zelfs vervelend voor haar, dat ze haar hele avond kwijt was en uiteindelijk alleen maar in de trein heeft gezeten...
Ik spreek toch geen Chinees?!

[...]

Ja, ik weet dat het vreselijk not done is om dat te zeggen of zelfs maar te denken. Toch is het voor een familie die een groot verlies heeft geleden (ik bedoel nu in het algemeen, niet specifiek Planck) anders dan voor de mensen eromheen. Juist omdat je er niet zo dicht bij staat komt de schok langzamer binnen. Kan toch, dat je bang bent dat je dan staat te janken op zo'n feest en alle aandacht naar je toe trekt, terwijl je heel goed weet dat het niet over jou gaat.Juist als de aanleiding is dat mensen een groot verlies hebben geleden kan je het in geen enkel geval maken om niet te gaan. Dan sta je maar ter plekke te janken, jammer dan. Overigens heb ik het weleens (meerdere keren zelfs) meegemaakt dat jaren later op mijn feest een van mijn vriendinnen vreselijk moest huilen omdat het ineens doordrong dat mijn moeder er nooit meer bij zou zijn en dat deed me alleen maar heel goed. Ik vond het juist fijn dat ik zag dat mijn vriendinnen om mijn verdriet ook verdriet hadden, of dat ze haar zelf ook misten.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 21 september 2013 @ 10:41:

[...]

Als je direct bij de uitnodiging afzegt is alles een reden om af te zeggen, wat mij betreft, ik denk dan tja, graag of niet. Maar als het een ikweetnietofikdanwelzinheb- afzegging is nodig ik iemand dan ook niet meer uit.Ik heb een vriendin die ik altijd voor alles uitnodig, die altijd ja zegt, en die 9 van de 10 keer niet komt, zonder af te zeggen. Die heeft een soort sociale angst. Toch blijf ik die uitnodigen en die ene keer dat ze er dan wel is, vind ik het hartstikke gezellig. Zo iemand zou jij dus niet meer uitnodigen?
quote:summer73 schreef op 21 september 2013 @ 10:39:

Gefeliciteerd, Planck!

Ik vind het knap asociaal om een dergelijke uitnodiging wat op de wachtplank te laten liggen en op het laatst te bedenken of je die week niet al teveel andere zaken aan je hoofd hebt. Je kunt er gemakkelijk rekening mee houden en zórgen dat je die avond voldoende energie over hebt voor een feestje .

Maargoed, ik vind feestjes vaak leuk, een kans om de andere vrienden/familie van mensen te leren kennen. En ik waardeer het als men de moeite neemt je deel te laten uitmaken van hun leven, want daar gaat het uiteindelijk ook om.

Ja, maar zo gaat dat niet. Men zegt tegen zichzelf wel te gaan, alleen op het laatste moment wordt echt duidelijk dat men er geen zin in heeft.

Begrijp me goed, ik ben zelf wel altijd naar dat soort vieringen gegaan, ook toen ik single was en het was soms echt verschrikkelijk. Zo'n "leuke" act bijv. en dan moet je daar leuk om meelachen. Later kaakpijn van dat onnatuurijke gedoe.

En intussen maar met volkomen oninteressante tantes en buurvrouwen babbelen.

Sorry, maar niks voor mij.

En na een uurtje weggaan valt ook niet altijd in goede aarde.

Ik was een x samen met vriend op een bruiloft van een collega en toen wij weg gingen, liepen al op straat, kwam de bruid ons rennend in haar grote witte jurk achterna!!

[...]

Ja, ik weet dat het vreselijk not done is om dat te zeggen of zelfs maar te denken. Toch is het voor een familie die een groot verlies heeft geleden (ik bedoel nu in het algemeen, niet specifiek Planck) anders dan voor de mensen eromheen. Juist omdat je er niet zo dicht bij staat komt de schok langzamer binnen. Kan toch, dat je bang bent dat je dan staat te janken op zo'n feest en alle aandacht naar je toe trekt, terwijl je heel goed weet dat het niet over jou gaat.

Dus stel....

Er komt een feest aan van een echtpaar uit jouw kennissenkring/ vriendenkring die een jaar geleden hun kind hebben verloren door een tragisch verkeersongeval of vreselijke ziekte.

Die vieren hun trouwdag/ behalen van diploma van ander kind / doop/ whatever en dan kom jij niet omdat jij het moeilijk denkt te krijgen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:45:

[...]

Last minute in de prak, zei ik.

Auto weg laten slepen, naar huis zien te komen,....avond al voorbij.O ja, daar denk ik dan niet aan. Ik denk dat je zo'n ding gewoon kunt laten staan en naar de tram lopen.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:47:

[...]

Ik heb een vriendin die ik altijd voor alles uitnodig, die altijd ja zegt, en die 9 van de 10 keer niet komt, zonder af te zeggen. Die heeft een soort sociale angst. Toch blijf ik die uitnodigen en die ene keer dat ze er dan wel is, vind ik het hartstikke gezellig. Zo iemand zou jij dus niet meer uitnodigen?Ik niet, in ieder geval.
Tja...wij zitten met een langdurig ziek familielid. En wij zeggen regelmatig dingen op het laatste moment af omdat dat nodig is (omdat ze anders de hele dag of 2 alleen is bijvoorbeeld).

Een zieke moeder is belangrijker dan een verjaardag en gelukkig nemen onze vrienden het ons niet kwalijk dat we dan last minute afzeggen. En als ze het ons wel kwalijk nemen..jammer dan hoor.
quote:korenwolf schreef op 21 september 2013 @ 10:47:

[...]

Ik heb een vriendin die ik altijd voor alles uitnodig, die altijd ja zegt, en die 9 van de 10 keer niet komt, zonder af te zeggen. Die heeft een soort sociale angst. Toch blijf ik die uitnodigen en die ene keer dat ze er dan wel is, vind ik het hartstikke gezellig. Zo iemand zou jij dus niet meer uitnodigen?Ik denk het niet, nee. Als ze echt altijd ja zegt en dan niet op komt dagen in ieder geval niet. Als het echt een hele goede vriendin is zou ik misschien, maar dat hangt echt van de situatie af en wat voor soort feest het is, melden dat ik dan en dan een feest geef en dat ze uiteraard welkom is om te komen, maar er dan vanuit gaan dat ze toch niet komt. Maar dat zou denk ik wel afhangen van wat voor soort feest het is en welke andere genodigden er wel komen.
Am Yisrael Chai!
quote:yasuko schreef op 21 september 2013 @ 10:48:

[...]

Ik was een x samen met vriend op een bruiloft van een collega en toen wij weg gingen, liepen al op straat, kwam de bruid ons rennend in haar grote witte jurk achterna!!Ik mis het punt?
En ja we RSVP'en dus vaak ook op het laatste moment omdat we gewoon niet weten of we kunnen of niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 september 2013 @ 10:49:

[...]

Dus stel....

Er komt een feest aan van een echtpaar uit jouw kennissenkring/ vriendenkring die een jaar geleden hun kind hebben verloren door een tragisch verkeersongeval of vreselijke ziekte.

Die vieren hun trouwdag/ behalen van diploma van ander kind / doop/ whatever en dan kom jij niet omdat jij het moeilijk denkt te krijgen?Nee, dan zou ik komen. Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen anders werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven