Opgroeien zonder vader
dinsdag 24 september 2013 om 23:36
Mijn zoon zal opgroeien zonder zijn vader, we zijn al gescheiden toen hij 1 was ongeveer en nu breng ik hem alleen groot en is de vader ver weg. Het blijft onduidelijk of hij ooit nog in één keer tevoorschijn komt.
Mijn vraag is: Je hoort vaak, niet altijd, dat in één-ouder gezinnen het kind de vaderrol mist enz enz.
Hoe zorg ik ervoor dat ik hem als een sterke en goede jongeman groot kan brengen?
Hij is op het moment 4 jr en mijn ouders blijven ook veel betrokken.
De familie van mijn ex is helemaal buiten beeld net zoals mijn ex zelf.
Mijn vraag is: Je hoort vaak, niet altijd, dat in één-ouder gezinnen het kind de vaderrol mist enz enz.
Hoe zorg ik ervoor dat ik hem als een sterke en goede jongeman groot kan brengen?
Hij is op het moment 4 jr en mijn ouders blijven ook veel betrokken.
De familie van mijn ex is helemaal buiten beeld net zoals mijn ex zelf.
woensdag 25 september 2013 om 00:06
woensdag 25 september 2013 om 00:27
Tsja, komt tijd komt raad. Ik ga er geen relatie om aan omwille van het invullen van een vaderrol in zijn leven. Hij heeft een aantal mannen in zijn leven zoals zwagers, vrienden van mij, mijn vader, stiefvader van zijn beste vriendje.
Er zullen ongetwijfeld vragen komen. Zit je ermee? Kun je het zelf niet aan? Zat eenoudergezinnen waar de vader geen rol speelt.
Ik ben er overheen gestapt. Het is nu eenmaal zo en ik ga zelf ook geen plaatsvervangende vader spelen.
Er zullen ongetwijfeld vragen komen. Zit je ermee? Kun je het zelf niet aan? Zat eenoudergezinnen waar de vader geen rol speelt.
Ik ben er overheen gestapt. Het is nu eenmaal zo en ik ga zelf ook geen plaatsvervangende vader spelen.
Krijg motto niet verwijderd :-)
woensdag 25 september 2013 om 07:30
Mijn kinderen groeien ook op zonder vader, ik ben een bewust alleenstaande moeder. Ik zie daar persoonlijk geen enkel probleem in.
Wel denk ik dat het belangrijk is dat je probeert nooit negatief over de vader van je kind te praten, hoewel me dat heel lastig lijkt als hij zich niet betrokken toont.
Wat die vaderrol betreft zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Wel denk ik dat het belangrijk is dat je probeert nooit negatief over de vader van je kind te praten, hoewel me dat heel lastig lijkt als hij zich niet betrokken toont.
Wat die vaderrol betreft zou ik me niet zo'n zorgen maken.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 25 september 2013 om 08:59
Ik heb 2 neefjes zonder vader. Wat ik zie is dat ze altijd omringd zijn door vrouwen. Opa van moeders kant deed nog veel mannendingen, maar is ook overleden. Oma is daar veel voor de opvang, gaat ook mee op vakantie. Opa van vaders kant is al op hoge leeftijd. Verder krijgt moeder zo langzamerhand een vriendenkring om zich heen van alleenstaande moeders, die zoeken elkaar toch op om met elkaar leuke dingen te doen. Dus altijd veel vrouwen over de vloer, die menen zich overal mee te moeten bemoeien, ook omdat moeder het vaak niet aan kan. Vrienden, neven etc van vader riepen allemaal op de begrafenis dat ze er altijd zouden zijn, maar in de praktijk valt dat na een aantal jaren nogal tegen. Mijn man en een oom van de andere kant zijn eigenlijk de enige mannen in hun leven, maar die zitten daar ook niet dagelijks. Ook druk met werk, sporten, sporten van de eigen kinderen etc. Mijn man neemt de oudste nog wel eens mee naar een voetbalwedstrijd en gaat ook wel eens bij hem kijken als hij zelf moet voetballen. De andere oom doet weer meer met de jongste. Wij (als familie van de vader) hopen erg dat er weer eens een nieuwe partner komt, maar dat heb je niet voor het zeggen.
woensdag 25 september 2013 om 09:54
quote:malu3 schreef op 25 september 2013 @ 08:31:
Een mannelijk rolmodel is zeker wel belangrijk, zeker voor een jongetje. Het is daarom goed dat jouw eigen vader wel een grote rol in het leven van jouw kind speelt.
Want?
Mijn generatie (ik ben bijna 50) is vrijwel geheel opgegroeid met een voornamelijk afwezige vader, omdat vader fulltime werkte en in het weekend de auto moest wassen en/of de kranten moest lezen. Die vader die op zondag het vlees sneed. De meeste kinderen hadden voornamelijk vrouwen om zich heen, heb ik nog nooit iemand over horen zeggen dat die jongens een slecht mannelijk rolmodel hadden.
En nu, in een maatschappij waar mannen veel zichtbaarder zijn, zouden die jongens ineens een tekort aan voorbeeld hebben? Ik geloof er helemaal niks van.
Een mannelijk rolmodel is zeker wel belangrijk, zeker voor een jongetje. Het is daarom goed dat jouw eigen vader wel een grote rol in het leven van jouw kind speelt.
Want?
Mijn generatie (ik ben bijna 50) is vrijwel geheel opgegroeid met een voornamelijk afwezige vader, omdat vader fulltime werkte en in het weekend de auto moest wassen en/of de kranten moest lezen. Die vader die op zondag het vlees sneed. De meeste kinderen hadden voornamelijk vrouwen om zich heen, heb ik nog nooit iemand over horen zeggen dat die jongens een slecht mannelijk rolmodel hadden.
En nu, in een maatschappij waar mannen veel zichtbaarder zijn, zouden die jongens ineens een tekort aan voorbeeld hebben? Ik geloof er helemaal niks van.
woensdag 25 september 2013 om 09:58
Mijn vader heeft toch wel degelijk invloed gehad op mijn kindertijd, ook al werkte hij meer dan fulltime. Ik denk dat 't een grote misvatting is dat degene die het meest met het kind optrekt en er het meest voor zorgt, ook de meeste invloed heeft. Dat uurtje per dag met m'n vader voor ik naar bed moest en de uren dat we in het weekend iets als gezin deden wogen voor mij even zwaar.
woensdag 25 september 2013 om 10:02
woensdag 25 september 2013 om 10:05
quote:elninjoo schreef op 25 september 2013 @ 09:58:
Mijn vader heeft toch wel degelijk invloed gehad op mijn kindertijd, ook al werkte hij meer dan fulltime. Ik denk dat 't een grote misvatting is dat degene die het meest met het kind optrekt en er het meest voor zorgt, ook de meeste invloed heeft. Dat uurtje per dag met m'n vader voor ik naar bed moest en de uren dat we in het weekend iets als gezin deden wogen voor mij even zwaar.Misschien moet ik het anders omschrijven: dat voorbeeld van die vader die er maar af en toe een uurtje is, is niet het rolmodel dat ik mijn zoons wil meegeven.
Mijn vader heeft toch wel degelijk invloed gehad op mijn kindertijd, ook al werkte hij meer dan fulltime. Ik denk dat 't een grote misvatting is dat degene die het meest met het kind optrekt en er het meest voor zorgt, ook de meeste invloed heeft. Dat uurtje per dag met m'n vader voor ik naar bed moest en de uren dat we in het weekend iets als gezin deden wogen voor mij even zwaar.Misschien moet ik het anders omschrijven: dat voorbeeld van die vader die er maar af en toe een uurtje is, is niet het rolmodel dat ik mijn zoons wil meegeven.
woensdag 25 september 2013 om 10:30
mijn zoon gaat volgende week naar orthopedagogie.
hij wil nu wel met iemand praten over dingen , mij wil hij daar niet mee lastig vallen.
toen hij 5 was had hij ook zo,n periode.
dan haakt hij af, leeft in zijn hoofd en hij wordt heel traag.
inwendig is hij dan heel onrustig, maar omdat hij van nature heel relaxed is moet je dat heel goed aanvoelen.
hij wil nu wel met iemand praten over dingen , mij wil hij daar niet mee lastig vallen.
toen hij 5 was had hij ook zo,n periode.
dan haakt hij af, leeft in zijn hoofd en hij wordt heel traag.
inwendig is hij dan heel onrustig, maar omdat hij van nature heel relaxed is moet je dat heel goed aanvoelen.
wij slapen nooit.
woensdag 25 september 2013 om 10:34
quote:Solomio schreef op 25 september 2013 @ 10:05:
[...]
Misschien moet ik het anders omschrijven: dat voorbeeld van die vader die er maar af en toe een uurtje is, is niet het rolmodel dat ik mijn zoons wil meegeven.
Wil je van je zoons huispapa's maken mochten ze kinderen willen?
Ik denk juist dat degene die je 24/7 ziet als vanzelfsprekend gaat zien en degene die je maar een uurtje per dag ziet, daar kijk je naar uit. Dus de werkende papa is dan eigenlijk juist beter af omdat er naar zijn thuiskomst uit wordt gekeken.
[...]
Misschien moet ik het anders omschrijven: dat voorbeeld van die vader die er maar af en toe een uurtje is, is niet het rolmodel dat ik mijn zoons wil meegeven.
Wil je van je zoons huispapa's maken mochten ze kinderen willen?
Ik denk juist dat degene die je 24/7 ziet als vanzelfsprekend gaat zien en degene die je maar een uurtje per dag ziet, daar kijk je naar uit. Dus de werkende papa is dan eigenlijk juist beter af omdat er naar zijn thuiskomst uit wordt gekeken.
woensdag 25 september 2013 om 10:42
Je kunt als moeder nooit de vaderrol vervullen. Zou ik dus ook niet proberen als ik jou was.
Hoe je ervoor kunt zorgen dat je zoon een sterke goede jongeman wordt? Door hem te blijven stimuleren en vooral regels mee te geven, waar je hem ook aan houdt.
De aan- of afwezigheid van een vader heeft mijns inziens weinig met het opgroeien tot een 'goede man' te maken. In de maatschappij zijn er genoeg mannelijke rolmodellen. Denk aan de meester op school, de andere vaders bij de voetbal, ooms, neefjes, opa's. Komt vast wel goed. En wellicht kom je ooit een leuke man tegen en neemt hij die rol op zich in het leven van je zoon.
Ik merk dat mijn zoon wel baat heeft bij de relatie die hij heeft met zijn stiefvader, maar dat komt voornamelijk doordat hij beter is in regels stellen. Ik ben vaak te makkelijk, maar dat is volgens mij moeders eigen.
Hoe je ervoor kunt zorgen dat je zoon een sterke goede jongeman wordt? Door hem te blijven stimuleren en vooral regels mee te geven, waar je hem ook aan houdt.
De aan- of afwezigheid van een vader heeft mijns inziens weinig met het opgroeien tot een 'goede man' te maken. In de maatschappij zijn er genoeg mannelijke rolmodellen. Denk aan de meester op school, de andere vaders bij de voetbal, ooms, neefjes, opa's. Komt vast wel goed. En wellicht kom je ooit een leuke man tegen en neemt hij die rol op zich in het leven van je zoon.
Ik merk dat mijn zoon wel baat heeft bij de relatie die hij heeft met zijn stiefvader, maar dat komt voornamelijk doordat hij beter is in regels stellen. Ik ben vaak te makkelijk, maar dat is volgens mij moeders eigen.
do remember to forget
woensdag 25 september 2013 om 10:43
Pas op dat je, als hij ouder wordt, niet teveel op hem gaat 'leunen'. Dat is eigenlijk een grotere ingreep in zijn leven dan het missen van een vader.
Dus houd jouw grotemensenproblemen waar ze horen: in de grotemensenwereld. Bespreek ze met vriendinnen, collega's of andere volwassenen. Ik ken iemand die er helemaal aan onderdoor is gegaan dat zijn moeder op hem ging leunen en het is een heel vanzelfsprekend mechanisme, want jij hebt nu geen partner en na verloop van tijd snapt hij genoeg om er met je over te praten. Maar doe het niet.
Voor de rest lijkt een mannelijk rolmodel me slim in de buurt, maar überhaupt mensen om hem heen die om hem geven en bevestiging geven zijn hard nodig.
Dus houd jouw grotemensenproblemen waar ze horen: in de grotemensenwereld. Bespreek ze met vriendinnen, collega's of andere volwassenen. Ik ken iemand die er helemaal aan onderdoor is gegaan dat zijn moeder op hem ging leunen en het is een heel vanzelfsprekend mechanisme, want jij hebt nu geen partner en na verloop van tijd snapt hij genoeg om er met je over te praten. Maar doe het niet.
Voor de rest lijkt een mannelijk rolmodel me slim in de buurt, maar überhaupt mensen om hem heen die om hem geven en bevestiging geven zijn hard nodig.
woensdag 25 september 2013 om 10:53
Donkerrood, jongens hebben wel degelijk (dichtbij) een rolmodel nodig dat ze laat zien hoe ze zich als man moeten gedragen.
Hoe hij omgaat met zijn kracht, en met de vrijheid die hij nog krijgt (dichtsnoeren lijkt me ook niet slim). Hoe je omgaat met meisjes en hoe je stoer bent zonder anderen te pesten. Dat is echt een mannending hoor.
Steeds meer docenten zijn juffen (bijna alleen maar) en ik denk echt niet dat de vader van voetbal zich met andermans kind gaat bemoeien. Dus dit komt echt niet 'vanzelf' goed.
Maar je kunt natuurlijk beter geen vader hebben dan een die het slechte voorbeeld geeft.
Hoe hij omgaat met zijn kracht, en met de vrijheid die hij nog krijgt (dichtsnoeren lijkt me ook niet slim). Hoe je omgaat met meisjes en hoe je stoer bent zonder anderen te pesten. Dat is echt een mannending hoor.
Steeds meer docenten zijn juffen (bijna alleen maar) en ik denk echt niet dat de vader van voetbal zich met andermans kind gaat bemoeien. Dus dit komt echt niet 'vanzelf' goed.
Maar je kunt natuurlijk beter geen vader hebben dan een die het slechte voorbeeld geeft.
woensdag 25 september 2013 om 10:58
dat is erg zeg.
mijn zoon heeft geen driftbuien enzo, wel moet in een lastige periode in 1 keer alles goed gaan anders stopt hij ermee.
ik zou soms wel willen dat hij uit zijn plaat ging.
hij blijft cool, doet nonchalant.
het enige wat hij doet is weglopen uit een situatie of gewoon helemaal niks meer doen.
is ook lastig, dan krijgt hij straf of wordt lui genoemd.
mijn zoon heeft geen driftbuien enzo, wel moet in een lastige periode in 1 keer alles goed gaan anders stopt hij ermee.
ik zou soms wel willen dat hij uit zijn plaat ging.
hij blijft cool, doet nonchalant.
het enige wat hij doet is weglopen uit een situatie of gewoon helemaal niks meer doen.
is ook lastig, dan krijgt hij straf of wordt lui genoemd.
wij slapen nooit.