Werk & Studie alle pijlers

Statistiek vraag

25-09-2013 13:25 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met data-analyse van een onderzoek.

Hierbij werk ik met meerdere variabelen,

ABC

Ieder van deze variabelen heeft een eigen standaardafwijking. Echter bereken ik met behulp van deze variabelen een nieuwe variabele namelijk Q.

Q = (A-B) / C

Mijn hoofdvraag: hoe bereken ik de standaardafwijking van Q

Ik weet dat je voor onafhankelijke variabelen bij aftrekken de varianties mag optellen en dus is de standaardafwijking dan makkelijk te berekenen (wortel van de opgetelde varianties).

Echter zijn A en B afhankelijke variabelen. Hoe bereken ik de nieuwe standaardafwijking dan?

En de vervolgvraag: hoe bereken je de nieuwe standaardafwijking als je variabelen deelt?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Sorry, ik begrijp eigenlijk alleen de eerste 2 zinnen van je OP. (En dat ligt geheel en al aan mij natuurlijk!)

Succes met je onderzoek en hopelijk komt er nog een slimmere forummerT langs!
Dankje pippertje.

Ik hoop het ook (de statistiekpersoon van de afdeling antwoord voorlopig nog niet).
Ik begrijp ook alleen de eerste twee zinnen van je OP, en dat ligt niet geheel aan mij. :P

Het komt op mij over alsof Q een nieuwe variabele is. Als ik nieuwe variabelen maak om mee te werken dan bereken ik gewoon de SD van die nieuwe variabele, en dan ga ik niet zitten te rotzooien met de variabelen waaruit die nieuwe variabele bestaat.
quote:amby schreef op 25 september 2013 @ 14:38:

Ik begrijp ook alleen de eerste twee zinnen van je OP, en dat ligt niet geheel aan mij. :P

Het komt op mij over alsof Q een nieuwe variabele is. Als ik nieuwe variabelen maak om mee te werken dan bereken ik gewoon de SD van die nieuwe variabele, en dan ga ik niet zitten te rotzooien met de variabelen waaruit die nieuwe variabele bestaat.

Ik had geprobeerd het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, maar kennelijk is dat niet helemaal gelukt.

Q is inderdaad een nieuwe variabele. Ik had er nog helemaal niet bij stilgestaan dat ik daarvoor los standaardafwijking kan berekenen

zonder geklooi.

Ik bereken Q nu op basis van de gemiddeldes van A, B en C.

Maar ik kan deze natuurlijk ook gewoon berekenen op basis van mijn uitkomsten en dan een gemiddelde en standaardafwijking berekenen. Bedankt!

*Dat wordt even puzzelen in mijn bestand.*
Welke software gebruik je?
Excel (hierin werd de data ook aangeleverd) en voor wat ik wil doen (alleen gemiddelde en standaardafwijking) is excel geschikt
Oh, dan is een nieuwe variabele zo gepiept.
Inderdaad, het is ondertussen ook al gelukt.
Mooi zo, succes verder!
sigma_Q^2 = (sigma_a^2+sigma_b^2)/C^2 + ((A-B)^2*sigma_c^2)/C^4

zie ook :

http://www.physics.umd.ed ... /F06/ErrorPropagation.pdf

(gaat over meetfouten maar dat komt op hetzelfde neer)

edit: ah ik lees nu pas dat het afhanklijke variabelen zijn. Het bovenstaande geldt voor onafhankelijke variabelen. Maar ook dan is het dus iets ingewikkelder dan alleen kwadratisch optellen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven