Marktplaats: steeds minder leuk

27-09-2013 09:39 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me afschrijven hoor. Ik verkoop regelmatig spullen op Marktplaats maar de laatste tijd vind ik er niets meer aan. Mensen die bieden en het even later weer weghalen. Die rare mailtje sturen met biedingen die echt nergens op slaan. Die zeggen dat ze niets ontvangen hebben, zelfs dreigen met de politie. Die bieden maar daarna als je ze mailt niets meer laten horen. Pff, zo is het wel vermoeiend zeg. Iemand ook deze ervaringen de laatste tijd?
En als je vroeger dure schoenen kocht en het was een miskoop, dan had je pech, was je je geld kwijt, en bleven ze in je kast staan en gaf je ze hooguit nog aan een vriendin of zus met dezelfde maat (en daar vroeg je dan geen geld voor). Of je gooide ze 10 jaar later nauwelijks gedragen eindelijk maar eens weg.

Nu met MP heb je als verkoper het geluk dat je er nog een paar tientjes voor krijgt en je schade dus een beetje beperkt.
Ik ben bang dat het zo toch niet helemaal werkt.
quote:iones schreef op 27 september 2013 @ 20:54:

Ik ben bang dat het zo toch niet helemaal werkt.

Kom maar in mijn schoenenkast kijken.

Paul Smith (2 keer), Tod's (3 keer), Sergio Rossi (5 keer), Armani (1 keer), Hugo Boss (3 keer). Allemaal 20-30% van de nieuwprijs en dan hooguit 1-3 keer gedragen.

De laarzen die jij noemt zijn misschien heel specifiek en gewild vanwege model en merk. Net zoiets als Uggs. Misschien verkoopt dat beter. Dat kan.

Mijn ervaring is ook dat naar een kledingmerk als Didi veel vraag is en dan wordt er nog veel voor betaald, soms idd tot 50% nieuwprijs. Claudia Strater is nieuw veel duurder, maar dat publiek koopt niet veel tweedehands en de verkopers kijken niet op een tientje maar willen het kwijt. Dus dat kan je dan vaak veeeeel goedkoper krijgen
@iones: dan zal er meer vraag naar zijn. Bij Fred de la B kan ik in 1 oogopslag zien uit welke collectie de kleur en het model zijn. No way dat ik dan voor 2 jaar oude laarzen 265,- ga betalen. Leg er 10 euro bij en je hebt de laarzen in een sale, 1 jaar jonger.

Je moet dan maar gewoon het geluk hebben dat iemand exact dat model, maat en kleur zoekt.

(Die dubarry, is dat ook geschikt om in de paardenstallen rond te lopen? Of meer voor de sier?)
quote:hiltje schreef op 27 september 2013 @ 21:01:

[...]

Kom maar in mijn schoenenkast kijken.

Paul Smith (2 keer), Tod's (3 keer), Sergio Rossi (5 keer), Armani (1 keer), Hugo Boss (3 keer). Allemaal 20-30% van de nieuwprijs en dan hooguit 1-3 keer gedragen.

De laarzen die jij noemt zijn misschien heel specifiek en gewild vanwege model en merk. Net zoiets als Uggs. Misschien verkoopt dat beter. Dat kan.

Mijn ervaring is ook dat naar een kledingmerk als Didi veel vraag is en dan wordt er nog veel voor betaald, soms idd tot 50% nieuwprijs. Claudia Strater is nieuw veel duurder, maar dat publiek koopt niet veel tweedehands en de verkopers kijken niet op een tientje maar willen het kwijt. Dus dat kan je dan vaak veeeeel goedkoper krijgenIk geloof je wel maar dan heb ik de pech dat ik het verkeerde zoek. Maar ja, ik wil die laarzen nu eenmaal graag hebben en ze zijn reteduur. Ga maar kijken op marktplaats en zoek maar op dubarry laarzen, dan zie je het zelf. Wat ze er voor vragen en zo.
quote:lemoos2 schreef op 27 september 2013 @ 21:02:

(Die dubarry, is dat ook geschikt om in de paardenstallen rond te lopen? Of meer voor de sier?)

Het zijn echte outdoorlaarzen en de beste in dit soort. Je hebt ook nog Magellan & mulloy maar die zijn kwalitatief niet zo goed én nog eens duurder!

Het model Clare is ook nog geschikt om mee te rijden, en díe wil ik graag hebben. Ik heb dubarry's gehad en ik heb er gewoon iets van 5 jaar in gewóónd! Kun je nagaan.

De laarzen zijn waterdicht. Maar ik ga er niet mee door plassen en al helemaal niet door de modder. Er bestaat geen leer dat daar tegen kan. Modder schuurt. Eerst schuurt het de waslaag weg, en vervolgens de kleur van het leder.

Voor in de modder gebruik ik gewoon mooie jachtlaarzen van Aigle, met thermo tegen koude voeten (en die werken goed!).
@iones: bedankt voor de info (had echt nog nooit van het merk gehoord)
quote:lemoos2 schreef op 27 september 2013 @ 21:37:

@iones: bedankt voor de info (had echt nog nooit van het merk gehoord)

Dat verbaast me want het merk is in het algemeen bekend onder paardenmensen. Ze worden in luxere ruitersportzaken verkocht en ook in jachtzaken.

Maar ze zijn echt peperduur hoor. Vandaar dat er tweedehandse handel in is.

In de jachtzaken hier in de regio willen ze nog wel eens korting geven.
Ik ben ook geen paardenmens, mijn moeder wel. En ze klaagt al jaren over bevroren voeten en kuiten. Leek mij wel een mooi verjaardagscadeau (zag op google een stel met een soort ingebouwde wollen kousen).
quote:lemoos2 schreef op 27 september 2013 @ 21:42:

Ik ben ook geen paardenmens, mijn moeder wel. En ze klaagt al jaren over bevroren voeten en kuiten. Leek mij wel een mooi verjaardagscadeau (zag op google een stel met een soort ingebouwde wollen kousen).

Dan zou je die moeten nemen. Want ik kan het er best goed in uithouden maar als het om echt koude voeten gaat, ben ik met mijn aigle thermolaarzen toch het beste af. Maar ja, daar loop je binnen natuurlijk niet mee.

Die ingebouwde wollen kousen heb ik niet maar die zullen vast wel helpen.
quote:hiltje schreef op 27 september 2013 @ 18:57:

Het is gewoon vraag en aanbod hoor. Vaak staan er geen biedingen, is het artikel niet zo populair en dan mail ik en vraag ik wat ze willen hebben.Ja maar vaak staan er dus geen biedingen omdat iedereen privé gaat mailen niet perse omdat het artikel niet populair is, maar omdat men probeert het sneller/goedkoper te krijgen dan zou gebeuren bij openbaar bieden.
Ik zal nog een ander voorbeeld geven:

Je verkoopt een drie jarig paard. Een met stamboekpapieren.

Moet je even optellen: het dekgeld begint vaak bij 800 euro, varieert tot 2500 euro (8000 inmiddels voor de dekhengst Totilas maar dat is een hoge uitschieter).

Ik denk dat het gemiddeld rond 1100 - 1500 euro zit.

Gaat met KI begeleiding, dus ook vaak met veterinaire begeleiding, zo'n pakketje kost dan 250 euro.

De opfok kost toch wel vanaf de 1200 euro per jaar, meestal duurder.

Het dier is dan inmiddels drie jaar oud, en stel dat er écht een leuk papier bij zit, dus dat de moeder ook bewezen bloedlijnen heeft.

Het heeft dus dekgeld (zeg 1100 euro), + KI begeleiding 250 euro + opfok (ongeveer 2,5 jaar want eerste 4 tot 6 maanden bij moeder geweest) dus zo'n paard heeft al een kleine 4000 euro gekost.

En dan zijn er lefgozers die dan 900 euro bieden!!!!!! Echt compleet stijlloos vind ik dat. Mijn paarden komen er dus ook al jaren niet meer op te staan.
quote:iones schreef op 28 september 2013 @ 12:38:

Ik zal nog een ander voorbeeld geven:

Je verkoopt een drie jarig paard. Een met stamboekpapieren.

Moet je even optellen: het dekgeld begint vaak bij 800 euro, varieert tot 2500 euro (8000 inmiddels voor de dekhengst Totilas maar dat is een hoge uitschieter).

Ik denk dat het gemiddeld rond 1100 - 1500 euro zit.

Gaat met KI begeleiding, dus ook vaak met veterinaire begeleiding, zo'n pakketje kost dan 250 euro.

De opfok kost toch wel vanaf de 1200 euro per jaar, meestal duurder.

Het dier is dan inmiddels drie jaar oud, en stel dat er écht een leuk papier bij zit, dus dat de moeder ook bewezen bloedlijnen heeft.

Het heeft dus dekgeld (zeg 1100 euro), + KI begeleiding 250 euro + opfok (ongeveer 2,5 jaar want eerste 4 tot 6 maanden bij moeder geweest) dus zo'n paard heeft al een kleine 4000 euro gekost.

En dan zijn er lefgozers die dan 900 euro bieden!!!!!! Echt compleet stijlloos vind ik dat. Mijn paarden komen er dus ook al jaren niet meer op te staan.

Ja, maar dat is de paardenmarkt. Die ligt helemaal op zijn gat. En hobbyfokken is sowieso nooit lucratief geweest.

900 is natuurlijk heel weinig.

Maar 4.000 krijg je ook niet (meer) voor een normaal bewegend onbeleerd dier.
Ik doe het ook niet meer, was vroeger wel fan.

Verkocht merkkleding, had een nieuwe bodywarmer van Hilfiger erop gezet waar ik minimaal 75 euro voor wilde hebben (aankoopbedrag was 250,-), kreeg mail, hij bood 15 euro want hij was student.

Of goede originele uggs waar ook een foto van de aankoopbon (240,-) bij zit, bieden ze 10,-

Ik doe niet meer..
Be the change you want to see in the world
quote:boerderijgeit028 schreef op 27 september 2013 @ 10:11:

Ze moeten het bij Marktplaats doen zoals ze het bij eBay doen. Ben jij de hoogste bieder dan ben je verplicht om het af te nemen, kan je je bod niet meer terugtrekken. Ik heb soms het idee dat mensen bieden voor de lol.Alsjeblieft niet zeg! Ik bied vaak op meerdere gelijksoortige artikelen, zodat dat de kans vergroot dat ik ook daadwerkelijk eindig met dat artikel. Toen ik een fiets zocht voor mijn dochter, heb ik op 5 fietsen geboden en uiteindelijk heeft het me 1 fiets opgeleverd. Zou ik op 1 fiets mogen bieden, dan is de kans groot dat ik eindig met niks en zo weer weken verder ben.
quote:Maryni83 schreef op 27 september 2013 @ 10:30:

Wat ik als koper vooral irritant vind, is dat er zoveel (grote) winkels hun aanbod op marktplaats zetten. Als ik iets zoek moet ik eerst door een paar pagina's van dat soort advertenties heen, vóór ik de 'gewone' advertenties vindt. Niet praktisch..Ach, ik vind de 'nieuwe' marktplaats so wie so een achteruitgang van het oude marktplaats. Zoekopdrachten zijn ook veel lastiger geworden, omdat de categorien soms slecht zijn gebundeld (als ik kinderschoenen zoek in maat 36, mag ik gaan zoeken in alles tussen maat 34 en maat 36 wat ca. 2000 paar extra schoenen oplevert waar ik niet op zit te wachten). En je kunt ook niks meer uitsluiten qua woorden. Dus zoekopdracht: auto en het niet-woord: groen OR groene

Dan weet je dus haast zeker dat er geen groene auto's in je zoekopdracht voorkomen. Nu met de huidige instellingen weet ik niet hoe dat moet en de helft van de tijd gaat 'ie stuiteren van mijn zoekopdracht.
quote:iones schreef op 27 september 2013 @ 20:34:

[...]

Voor de helft van de nieuwprijs. Zeg mooie laarzen van 400 euro voor 200 euro. En dan gaan ze 50 euro bieden. Dat is krankzinnig. Ze mogen blij zijn dat ze niet het volle pond hoeven te betalen maar slechts de helft. (het is gewoon een voorbeeld hoor).

Maar dan hou je er geen rekening mee dat JIJ misschien wel 400 euro hebt betaald, maar die winkel heeft ook uitverkoop. En waar jij de volle pond voor hebt betaald, kun je bij diezelfde winkel soms twee maanden later voor de helft kopen (nieuw!). En weer terugbrengen als het niet bevalt. En soms, als je nog langer wacht, zijn diezelfde laarzen bij diezelfde winkel geen 200 in de uitverkoop meer, maar nog maar 120 euro (final sale). Misschien heb jij de volle pond betaald (iets wat ik so wie so nooit zou doen), maar misschien ook wel de final sale/leegverkoop/opheffingsuitverkoop oid en dan betaald iemand van marktplaats met jouw vraagprijs van 200 euro meer dan jij ervoor betaald hebt.

Marktplaats is gewoon een 'markt' en je kunt altijd onderhandelen. Als je iets belachelijk laag vindt, kun je ervoor kiezen om vanaf boden te hanteren en niet ingaan op mailtjes die minder bieden. Ik negeer sommige mailtjes ook wel eens. Vind ik de moeite van mijn aandacht niet waard en denken dat ik voor Sinterklaas wil spelen.

Kortom, bij marktplaats moet je je verwachtingen erg aanpassen naar wat men ervoor over heeft. En soms betekend dat dat je het voor minder verkoopt dan je wilde of dat je het dan liever gewoon (gratis) weggeeft aan bekenden.
Iones, bij dubbeltje op z'n kant (tv programma) ging die persoon ook zijn boot verkopen. Het ding had hem 10.000 euro gekost alles bij elkaar. En weet je wat hij kreeg? 750 euro! De bieder wilde eigenlijk 500 bieden, maar hij wist het nog op te schroeven naar 750. Tja.

Tis en blijft wat de gek ervoor geeft. Ik zou mogelijk ook mijn paard niet verkopen (geen verstand van). Maar als je 'm niet kwijtraakt voor de prijs die je ervoor hebben wilt (op MP of ergens anders), dan is het toch kiezen of delen.
Hij kreeg er 1750 voor ipv 750
quote:iones schreef op 27 september 2013 @ 10:09:

Ik vind adverteren op marktplaats ook niet leuk want mensen bieden belachelijk laag, heel irreëel. Ze willen de mooiste dingen voor niets hebben. Ze lijken je het licht niet in de ogen te gunnen.

Dit kun je natuurlijk langs 2 kanten bekijken, ik zie soms vraagprijzen die richting nieuwwaarde gaan, omdat iets weinig is gebruikt.

Weinig gebruikt of niet, het blijft 2ehands

Ik vind soms dat verkopers de hoofdprijs willen hebben
Zo heb ik laatst een nagenoeg onbeschadigde emaille broodtrommel gekocht via mp, ik heb er 20¤ voor betaald. Meer had ik er niet voor over.

Maar er zijn er ook die bieden vanaf 40¤ een te koop aanboden. Die worden logisch nog steeds aangeboden. Wie betaald er nu zoveel geld voor een oude doos.
Weinig slechte ervaringen met Marktplaats, maar ik denk dat mijn verwachtingen gewoon reëel zijn.

Qua kopen: ik geef nooit meer dan de helft van de nieuwwaarde. Alleen als het artikel helemaal goed is, kom ik tot de helft van de nieuwwaarde. En ja, ik kom op marktplaats voor een koopje. Liefst dubbeltje op de eerste rang. Pas als je iets heel bijzonders aanbiedt of precies dat wat ik zoek, wil ik er wel meer voor betalen. En als ik echt iets wil hebben, mail ik ook zonder eerst online te bieden.

Verkopen: op domme mails reageer ik niet of alleen met 'nee dank u' . Kost me weinig energie. En soms mail je heen en weer zonder resultaat. Hoort erbij. Ga maar eens op een rommelmarkt staan,d aar staan mensen ook eindeloos te kletsen en te vragen zonder dat ze het uiteindeljk kopen.

Verder eens met Hiltje. Je product is waard wat men er voor wil geven, en niet meer. Kan je wel miepen dat het jou zoveel gekost heeft, maar dan verkoop je het toch lekker niet?
Ik vind de advertenties van bedrijven zwaaaar irritant. Momenteel zoek ik een bankstel en er staan echt ontzettend veel advertenties van bedrijven tussen. Als ik een bank van 2400 euro wil kopen dan ga ik wel naar de winkel...

Wat ik ook niet snap, mensen die nauwelijks tot geen informatie in hun advertentie zetten. Titel advertentie: mooie hoekbank. Tekst advertentie: mooie hoekbank. Uh, ja? Dan hebben ze vaak wel ingevuld breedte 250-300 cm maar hoeveel moeite is het om even die bank op te meten en de maten in de advertentie te vermelden?

De prijzen zijn inderdaad niet altijd even realistisch. Zeker voor hele oude lelijke meuk waar je nog niet dood op gevonden wilt worden.

Wat me ook opvalt (maar dat staat verder eigenlijk los van MP)

regelmatig zie ik een advertentie staan: bank is bijna twee jaar geleden aangeschaft. We doen hem weg wegens verandering van interieur. Nieuwsprijs 1800 euro. Je zult mij niet horen zeggen dat je 10 jaar op dezelfde bank moeten zitten maar een dure bank aanschaffen en dan twee jaar later weer van de hand doen wegens 'verandering van interieur'... ik vind het nogal wat.
Blusher, de nieuwprijs van een bank zou mij niet uitmaken, het gaat erom wat ik ervoor wil geven
quote:hiltje schreef op 28 september 2013 @ 12:47:

[...]

Ja, maar dat is de paardenmarkt. Die ligt helemaal op zijn gat. En hobbyfokken is sowieso nooit lucratief geweest.

900 is natuurlijk heel weinig.

Maar 4.000 krijg je ook niet (meer) voor een normaal bewegend onbeleerd dier.Het klopt dat de paardenmarkt op z'n gat ligt. En ik weet ook wel dat je vrijwel geen 4000 euro meer kunt krijgen voor een onbeleerd dier. Maar kom, 900 euro!???? Dat is schandalig. Zulke mensen maken marktplaats kapot. Want ik zal er niet snel meer iets adverteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven