Speltbrood: jouw ervaringen?

29-09-2013 20:40 41 berichten
Is speltbrood echt zoveel beter dan "gewoon" brood? Wat vind jij?

Vandaag m'n eerste speltbrood gekocht: lekker. Wel duurder maar heb al gezien dat zelf bakken niet goedkoper zal zijn.
het is gewoon brood.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk en veel meer verzadigen dan ander brood.
Lekker op zijn tijd. Maar goed volkoren brood vind ik ook heerlijk. Ik merk niet echt 'verschil' hoewl er allerlei fantastische eigenschappen aan toegekend worden.
Ik ging er niet makkelijker door af, juist moeilijker. Exit speltbrood dus!!

Vond het trouwens wel goed weg te krijgen, ben niet zo'n brood-liefhebster . . . . . . .
Ik vind speltbrood lekkerder. (Wel de volkoren variant van de natuurwinkel).

Ik kies ervoor omdat ik vegetariër ben met veganistische neigingen In spelt zit meer eiwitten en b-vitamines dan in tarwe!
Gewoon, brood. Net als alle andere broden. Ik raak er niet sneller door verzadigd, het doet niets voor de darmen of stoelgang. Prima brood, maar duur.
Ik vind het speltbrood van de bakker lekkerder dan tarwebrood, maar het speltbrood van de Appie vind ik niks. Smaakt al droog en oud als het uit de winkel komt...

@Carenza, niet makkelijk door af gaan?

Je bedoelt dat het poepen er niet beter van gaat?
Af gaan is idd poepen maar dan met andere woorden.

Spelt van Apple vind ik ook niets, die van Deen (super in NH) is heerlijk!
Ik heb het 1 keer gekocht bij AH en vond het niet zo vers.
Ik heb het van de week toevallig gekocht, vind het niet bijzonder. Heb het gekocht doordat het gezonder schijnt te zijn, maar wissel het gewoon af met mijn volkoren boterham. Weet nog niet of ik het blijf halen.
Het speltbrood van de bakker op de hoek is lekker, maar dat is het zuurdesem en maïsbrood ook. Spelt is kennelijk hot, sinds kort hebben ze ook speltcroissants en spelteierkoeken.
Ik heb het een poosje gegeten, omdat het a) verzadigender zou zijn en b) bij mij aan de overkant vers warm uit de oven kwam vlak voor de lunch.

Verzadigender vond ik het niet, lekker omdat het vers was wel, maar daardoor at ik makkelijk nog een extra boterham (of 2), dus qua evt minder eten had het een averechts effect.

En dan is het gewoon duur brood, dus nu eet ik weer gewoon volkoren brood van de supermarkt.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik eet alleen nog maar speltbrood. Ook vanwege mijn prikkelbaar darmsyndroom. Het brood vind ik heerlijk, en ik merk dat het beter verteerbaar is. Ik heb geen last meer van pijn in mijn buik, mijn stoelgang is ook weer regelmatig.

Maar ondanks dat ik speltbrood eet, koop ik ook andere producten van spelt. Crackers, meel, koek en wat andere producten. Ik eet het nu al een paar weken, en merk het meteen als ik gewoon brood heb gegeten.

Dit is natuurlijk bij mij zo, ik weet niet of het bij andere mensen ook zo werkt.
Waar koop je die andere spelt-prodecten dan? Gewoon in de supermarkt?
dubbel
bij voeding moet je variëren, variëren, en nog eens variëren, volkorenbrood, speltbrood, roggebrood, maisbrood, etc etc etc allemaal hebben ze weer andere voordelen.
Lekker. Het werkte beter op mijn darmen (PDS), en vult goed, maar het is wel erg aan de prijzige kant voor brood. Meestal dus gewoon een normale volkoren boterham, 's ochtends ontbijt ik meestal helemaal niet meer met brood.

En wat Meds zegt. Hier ligt dus ook vaak gewoon ander brood dan volkoren. Ik vind alles lekker, mais, spelt, volkoren, bruin, stevig brood van de AH, enz.
Wat zou er dan 'beter' aan zijn? Of gezonder? Het blijft toch een soort tarwe/graan?
quote:JustMyLuck schreef op 29 september 2013 @ 21:36:

Wat zou er dan 'beter' aan zijn? Of gezonder? Het blijft toch een soort tarwe/graan?http://www.speltwinkel.nl/Waarom%20spel ... spelt.html

En Google levert nog tig hits op.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb roggebrood herontdekt, ook lekker!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb al maanden twee speltbroden in de vriezer liggen, maar ga toch telkens weer tarwevolkorenbtood halen.

Het zuurdesemspelt vond ik wel heel goed te doen, maar onbetaalbaar dus dan maar niet.

Had van de week een Marokkaans brood met roomboter en banaan. Dat is pas een echte traktatie.
Ik heb veel minder last van mijn darmen als ik speltbrood ert, ook zit ik er sneller van vol.
quote:Cateautje schreef op 29 september 2013 @ 21:52:

Had van de week een Marokkaans brood met roomboter en banaan. Dat is pas een echte traktatie.Waar haal je dat?
Ik vind speltbrood erg lekker, en heb er minder van nodig voor een verzadigd gevoel dan met gewoon brood. Ik eet nu sinds enkele maanden, na het lezen van de voedselzandloper helemaal geen brood meer, en dat bevalt nog beter. Krijg er meer energie van, heb geen middagdips meer en val langzaam maar zeker af.
anoniem_6890 wijzigde dit bericht op 29-09-2013 22:06
Reden: spelfout
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven