Soort "expeditie Robinson" met mijn gezin

02-10-2013 10:11 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een rare reisvraag. Ik wil over een jaar of twee met mijn man en zoons een soort "expeditie Robinson" houden op een onbewoond eiland, een week of drie, vier. Dat lijkt me vooral voor mijn zoons heel leerzaam; zonder elektriciteit en dus computers, iPads etc overleven, zelf voedsel zoeken, kampje bouwen etc.

Maar ja, hoe 'echt' het ook moet zijn, ik wil wel hulp in kunnen roepen als dat noodzakelijk is en ook binnen een dag van het eiland weg kunnen indien nodig.

Overigens lijkt me dit een gat in de markt voor groepen reizigers. Dat de boel wel een kléin beetje georganiseerd is en de veiligheid redelijk gegarandeerd en zo, maar dat je wel echt aan de bak moet en zelf overleven in de natuur kunt ervaren.

Iemand een idee waar ik kan beginnen? Is er misschien al een reisbureau dat zulke dingen organiseert? Andere tips?

xYella.
Ugglover en Esther: Op alle eilandjes in die buurt (dus ook pulau Besar en Tengah) stikt het van de zandvliegjes, dus lekker op het strand liggen is er dan echt niet bij, tenzij je je van top tot teen insmeert met deet.
quote:heleboelnummers schreef op 03 oktober 2013 @ 18:08:

[...]

Het idee dat jij hebt over hoe makkelijk het is om te survivallen is naar mijn idee erg geromantiseerd (door televisie?), al heb ik wel het idee dat het besef steeds meer komt.

Ik heb nu het hele topic doorgelezen en blijf je niet begrijpen. Wat is nou echt de reden dat je dit wilt doen? Je zegt zelf dat het geen droomvakantie voor je is en ik kan me ook niet voorstellen dat dat voor je kinderen leuk is. Je krijgt als kind zomervakantie en je hoort iedereen over hun vakantie praten en jij gaat survivallen, hongerlijden en als je geluk hebt krijg je een visje bij je rijst voor 4 weken. Dat terwijl mama en papa steeds chagrijniger worden door gebrek aan eten, wat ook niet bijdraagt aan de sfeer. Tevens weinig te doen als kind, want er moet ook veel tijd worden besteed aan eten en schoon drink water en geen vakantievriendjes en vriendinnetjes om je mee te vermaken. Klinkt in mijn oren meer als een straf dan als een levensles.Op 'n Maleisisch eiland hutten mogen bouwen en in de tropische zee kunnen zwemmen klinkt in elk geval nog wel 'n stuk boeiender dan naar de massacamping in Frankrijk of 'n fietsvakantie in Nederland. Zou wel gewoon eten meenemen voor als het met de visvangst niet wil lukken. En wellicht beter zelf 'n motorbootje huren zodat je ook op eigen gelegenheid terug kunt mocht het toch tegenvallen. En waarom gelijk 4 weken? Ga 'n weekje survivallen en ga daarna lekker op rondreis en doe je tegoed aan het heerlijke eten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 oktober 2013 @ 19:21:

hele gevaarlijke levensles bovendien. Of denk je dat het zo gezond is om zonder enige kennis een zee-egel te koken of een kogelvisje te vangen en te verorberen. Of bessen te vinden die niet zijn besmet met parasieten. Elk jaar komen vele mensen terug uit de tropen met vreselijke infecties en virussen. Zwemmen in besmet water, eten van besmet voedsel, gestoken door besmette insecten. Leuke levensles hoor met je reet in de zandvlooien

Dit dus!

En wat doe je je kinderen aan? Die zijn in de groei, die hebben de eiwitten en andere bouwstoffen hard nodig voor de ontwikkeling van hun lichaam en hun hersenen. En jij vindt het 'leuk' om ze dat een paar weken te ontzien? Komen ze na een paar weken terug van survivallen met aangetaste spieren omdat het lichaam die nodig heeft gehad om leuk met moeder te overleven. Doe dit jezelf aan, maar niet je kinderen...

Wil je back to the basics, ga dan naar een geen-sterren-camping of hutje en geef je kinderen enkel een zakmes om zich te vermaken. En haal lekker je eten in de winkel en maak zelf een keer de tropische versie van dennennaaldenthee. Net zo leuk en uitdagend en je weet zeker dat je hele gezin weer fatsoenlijk terug naar werk en school kan, zonder kort- of langdurende schade op te hebben gelopen.
quote:jellybelly schreef op 03 oktober 2013 @ 17:49:

@ Hallon: ik hoef niet zo nodig primitief te kamperen, maar wat jij over Zweden vertelt maakt me wel enthousiast over het land. Heb jij tips, sites, info, over vakanties in Zweden? Dingen die leuk zijn om te doen, eventueel campings of hotels en mooie gebieden die de moeite waard zijn? Weet zelf niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken.

Sorry voor de offtopic.Even snel, want er zijn zo veel leuke plekjes in Zweden. Informatie over Kungsleden kun je hier vinden: http://www.svenskaturistf ... ties/Lappland/kingstrail/

Heb je enigzins een idee wat je wil doen tijdens de vakantie? En hoever je wilt rijden? En hoeveel tijd je hebt? Het hangt er nogal vanaf of je twee weken hebt of dat je twee maanden hebt. Of je met de auto vanuit NL wil komen rijden of dat je in Zweden een auto wil huren/met het ov reizen.

Zelf vind ik Lapland echt heel erg mooi. Maar Värmland/Dalarna zijn ook zeker de moeite waard.

TO, wat denk je dan van Australie? Daar heb je op veel plekken een soort van natuurcampings, zonder elektriciteit/douches en ook op veel plekken verlaten, maar wel op enige uren afstand van de bewoondere wereld.

Dat docastaway heeft wel echt fantastische bestemmingen!
quote:hallon schreef op 04 oktober 2013 @ 09:14:

[...]

Even snel, want er zijn zo veel leuke plekjes in Zweden. Informatie over Kungsleden kun je hier vinden: http://www.svenskaturistf ... ties/Lappland/kingstrail/

Heb je enigzins een idee wat je wil doen tijdens de vakantie? En hoever je wilt rijden? En hoeveel tijd je hebt? Het hangt er nogal vanaf of je twee weken hebt of dat je twee maanden hebt. Of je met de auto vanuit NL wil komen rijden of dat je in Zweden een auto wil huren/met het ov reizen.

Zelf vind ik Lapland echt heel erg mooi. Maar Värmland/Dalarna zijn ook zeker de moeite waard.

TO, wat denk je dan van Australie? Daar heb je op veel plekken een soort van natuurcampings, zonder elektriciteit/douches en ook op veel plekken verlaten, maar wel op enige uren afstand van de bewoondere wereld.

Dat docastaway heeft wel echt fantastische bestemmingen!

Campings zonder elektriciteit of douches vind je ook gewoon in Europa, daar hoef je echt niet voor naar de andere kant van de wereld.

Ga inderdaad eerst eens een weekendje paalkamperen zoals eerder al werd genoemd.
quote:mayou schreef op 04 oktober 2013 @ 02:35:

Ugglover en Esther: Op alle eilandjes in die buurt (dus ook pulau Besar en Tengah) stikt het van de zandvliegjes, dus lekker op het strand liggen is er dan echt niet bij, tenzij je je van top tot teen insmeert met deet.Ja maar daar heeft TO toch helemaal geen tijd voor: op het strand liggen
Maar in Australie is het weer meestal beter en ik kreeg de indruk dat Europa niet is wat TO zoekt... Ik bedoelde trouwens de campings in (afgelegen) nationale parken, maar ja, daar moet je wel weer letten op slangen en giftige spinnetjes...
quote:hallon schreef op 04 oktober 2013 @ 11:25:

Maar in Australie is het weer meestal beter en ik kreeg de indruk dat Europa niet is wat TO zoekt... Ik bedoelde trouwens de campings in (afgelegen) nationale parken, maar ja, daar moet je wel weer letten op slangen en giftige spinnetjes...

( afgelegen) nationale parken vindt je ook in Europa.

To weet helemaal niet wat ze zoekt volgens mij.
TO zoekt iets dat volgens mij niet realistisch is.
quote:Frizzy schreef op 04 oktober 2013 @ 12:10:

TO zoekt iets dat volgens mij niet realistisch is.Of ze wil gewoon zelf op het strand hangen en haar kinderen niet constant aan die apparaten. Oplossing is dan een strandvakantie waarbij de apparaten thuis blijven.
Of expres een camping boeken zonder elektriciteit.
quote:esther766 schreef op 04 oktober 2013 @ 11:23:

[...]

Ja maar daar heeft TO toch helemaal geen tijd voor: op het strand liggen Tuurlijk wel, laat de mannen maar sjouwen, doen ze in ER ook altijd!
TO wil meedoen aan een tv programma, dat kan niet
Meedoen aan het tv-programma? Alsjeblieft zeg, ik moet er niet aan denken.

Oorspronkelijk was mijn nog verre van goed doordachte idee om mijn jongens, als ze eenmaal tieners waren, een soort van overlevingservaring te laten opdoen. Bijvoorbeeld op zo'n tropisch eiland, waarbij mijn man en ik dan in een luxe resort niet heel veel verderop een heerlijk ontspannen vakantie zouden houden :-))

Nu wil ik dat idee langzaam maar zeker wat concreter oppakken, om het zo maar te zeggen. Ik wil niet volgende zomervakantie afreizen en dan een beetje lekker gaan survivallen natuurlijk, zoals ik al aangaf wil ik het wel een beetje echt, maar niet gevaarlijk en wellicht dus wel met een gids erbij, zo begint me wel te dagen.

Mijn belangrijkste vraag hier is dus in feite of iemand wel eens van zoiets gehoord heeft, of het bestaat (begeleide "Robinsonachtige" reizen) en of er wellicht andere suggesties zijn.

Ik vind de serieuze reacties van mensen hier leuk, maar na het doornemen van alle postings weet ik ook weer waarom ik hier de laatste jaren bijna nooit meer kom. De kift is onvoorstelbaar. Het is kennelijk voor sommigen een sport om zo cynisch mogelijk en met zo veel mogelijk steken onder water te reageren. Ik begrijp gewoon niet waarom dat zo leuk schijnt te zijn, het is in de loop der jaren steeds meer toegenomen en op een dag zal het forum daar aan kapot gaan (als de stekker er niet al vanzelf uit getrokken wordt vanwege stoppen met Viva of zoiets).

En nee, doordat mijn vraag misschien niet heel helder is vraag ik niet per se om stekelige reacties. Het is ook niet zo dat ik er niet tegen kan, ik begrijp gewoon niet waarom dat kennelijk leuker is dan normaal reageren of helemaal niet reageren.

xYella.
Overigens hebben wij vorig jaar een rondreis door Denemarken, Zweden en nog een stukje van Noorwegen gemaakt. Zeker een aanrader!
Maar waarom wil jij dat voor je kinderen? Geven zij zelf aan dat ze dat willen doen? Denk dat als zij vastgegroeid zitten aan hun smartphones ze je zo'n survival niet in dank zullen afnemen en dan is het zonde van 't geld. Als het jouw eigen wens is, waarom ga je dat dan niet 'ns doen samen met je man? Als je kinderen wat ouder worden kunnen ze zelf beslissen of zo'n soort reis ook iets voor hen is.
't Is niet zo warm en wel georganiseerd, maar je kunt in Zweden met een zelfgebouwd vlot de Klärälven afzakken. Dan overnacht je in het wild, desgewenst op onbewoonde eilandjes. Je kunt overdag vissen in de rivier en die 's avonds opeten als je wilt.

Lijkt mij wel leuk om eens te doen als m'n jongens allemaal wat groter zijn.
..
Waarom wil je je zoons een 'overlevingservaring' laten opdoen en zelf in een luxe resort gaan zitten? Ik vind dat een beetje als een wraakactie klinken. Jij lekker luxe en je zoons moeten leren waarderen wat ze hebben ofzo?

Geen wonder dat er cynische reacties hoor.
Ik ben heel benieuwd of je het uiteindelijk gaat lukken/vinden! Ik vind het ook helemaal geen slecht plan om kinderen mee te geven dat melk uit een koe komt... Als ik die additude van de gemiddelde tiener om me heen hoor... Pffffff! En idd, helaas zijn er altijd mensen die je behandelen alsof je een domme blondie bent, dat is nou eenmaal zo op een/dit forum. Niet op reageren is de beste remedie! :-)
quote:Ugglover schreef op 04 oktober 2013 @ 15:18:

Ik ben heel benieuwd of je het uiteindelijk gaat lukken/vinden! Ik vind het ook helemaal geen slecht plan om kinderen mee te geven dat melk uit een koe komt... Als ik die additude van de gemiddelde tiener om me heen hoor... Pffffff! En idd, helaas zijn er altijd mensen die je behandelen alsof je een domme blondie bent, dat is nou eenmaal zo op een/dit forum. Niet op reageren is de beste remedie! :-)En waarom nou weer op een tropisch eiland als jij in een luxe resort zit? Die kennis kun je ook gewoon vanuit je eigen huis meegeven hoor. Die attitude van de gemiddelde tiener is door de gemiddelde ouder gewoon doorgegeven.
Rustig rustig rustig... Dat moet je niet aan mij vragen haha, ik heb het niet geschreven...
Oh shit, nou reageer ik zelf ook... Pfff, vrijdagmiddag...
Ik vind de reacties helemaal niet stekelig of naar.

Jij komt gewoon met een ridicuul plan wat niet uitvoerbaar is. En niet zonder gevaar bovendien. Ik zou je als puber zijnde of snoeihard uitlachen of vragen waar jouw hersenen zitten.

No way dat ik egover zou peinzen mee te gaan. Hell, als volwassene ook niet!
Huts!
Ik zou morgen gaan als ze me zouden vragen! Ik zou kindlief thuis laten hoor...
Mijn belangrijkste vraag hier is dus in feite of iemand wel eens van zoiets gehoord heeft, of het bestaat (begeleide "Robinsonachtige" reizen) en of er wellicht andere suggesties zijn.

Heb je überhaupt die link die BGB heeft neergezet (en oa ik heb gequote) aangeklikt, laat staan bekeken? Daar staan locaties, mate van zelfredzaamheid, gidsen en survivalcursussen te over.

Ik vind de serieuze reacties van mensen hier leuk, maar na het doornemen van alle postings weet ik ook weer waarom ik hier de laatste jaren bijna nooit meer kom. De kift is onvoorstelbaar. Het is kennelijk voor sommigen een sport om zo cynisch mogelijk en met zo veel mogelijk steken onder water te reageren. Ik begrijp gewoon niet waarom dat zo leuk schijnt te zijn, het is in de loop der jaren steeds meer toegenomen en op een dag zal het forum daar aan kapot gaan (als de stekker er niet al vanzelf uit getrokken wordt vanwege stoppen met Viva of zoiets).

Je overdrijft schromelijk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven