Te gespannen bekkenbodemspier
woensdag 11 september 2013 om 16:12
Hallo, ik ben sinds een jaartje aan het sukkelen met een (ik dacht) blaas. Na een bezoek aan de huisarts werd ik doorgestuurd naar een bekkenbodemfysio, omdat ik een lichte verzakking heb (voorwand) Daar werd geconstateerd dat ik een te strak gespannen bekkenbodem spier heb die voor de pijn in mijn onderbuik en -rug zorgt en een ontzettend branderig gevoel helemaal onderaan. Ik moest ontspanningsoefeningen doen voor de grote spier en als dat goed gaat, spanningsoefeningen en voor mijn kleine spiertjes. Ook is het nu heel lastig om mijn plas op te houden, als ik moet dan moet ik ook echt meteen. Ik heb ook als opdracht meegekregen om niet meer dan 7/8 x per dag te plassen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik ben zo benieuwd hoe andere mensen dit ervaren. Ik doe erg graag aan hardlopen en ben hier even mee moeten stoppen door de pijnlijke klachten.
Pluk de dag en geniet van de kleine dingen om je heen.
woensdag 11 september 2013 om 16:29
Na bevalling lichte voor en achterwand verzakking. Schijnbaar heb ik jaren die spieren onnodig aangespand en was de bevalling de druppel. Spieren zijn nu "moe"
Ook ik moet nu oefeningen doen om die spieren los te kunnen laten
Heb ook een inwendig onderzoek gehad met een probe. Bio feedback heet dat geloof ik..
Heb ook een inwendig onderzoek gehad met een probe. Bio feedback heet dat geloof ik..
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
woensdag 11 september 2013 om 16:31
woensdag 11 september 2013 om 17:52
Ik had een tijd terug vergelijkbare klachten - al een tijdje last van stressincontinentie (scheutjes verliezen bij hoesten en niezen en zwaar tillen). Dat negeerde ik min of meer, maar op een bepaald moment was het zo dat ik soms ineens heel nodig moest plassen, en wel direct - terwijl je dan natuurlijk niet acuut op de wc bent.
Fijne situaties als wankelend en 'knijpend' van de bus naar huis wandelen en dan zodra je de sleutel in het slot steekt, het niet meer kunnen houden. Geen kwestie van een enorm volle blaas, maar desondanks kon ik het niet ophouden.
Naar de huisarts, die dacht dat de boel verslapt was. Ze verwees me naar een bekkenfysiotherapeut, die al snel ontdekte dat de bekkembodem juist teveel gespannen was - en als je dan aandrang krijgt, kun je niet extra aanspannen en gaat het mis. Ik ben 10 keer bij haar geweest, kreeg veel oefeningen mee om bewust spieren aan te spannen en te ontspannen. Werkte heel goed, en die aandrangincontinentie ben ik kwijt, de stressincontinentie is een stuk verminderd. Dat laatste kan eventueel nog verbeterd worden door een steunpessarium, maar ik kan er wel mee leven zo.
Maak gebruik van de tips en oefeningen die je bij de fysio krijgt, stel alle vragen die je hebt. Hopelijk heb je er net zoveel aan als ik! Succes.
Fijne situaties als wankelend en 'knijpend' van de bus naar huis wandelen en dan zodra je de sleutel in het slot steekt, het niet meer kunnen houden. Geen kwestie van een enorm volle blaas, maar desondanks kon ik het niet ophouden.
Naar de huisarts, die dacht dat de boel verslapt was. Ze verwees me naar een bekkenfysiotherapeut, die al snel ontdekte dat de bekkembodem juist teveel gespannen was - en als je dan aandrang krijgt, kun je niet extra aanspannen en gaat het mis. Ik ben 10 keer bij haar geweest, kreeg veel oefeningen mee om bewust spieren aan te spannen en te ontspannen. Werkte heel goed, en die aandrangincontinentie ben ik kwijt, de stressincontinentie is een stuk verminderd. Dat laatste kan eventueel nog verbeterd worden door een steunpessarium, maar ik kan er wel mee leven zo.
Maak gebruik van de tips en oefeningen die je bij de fysio krijgt, stel alle vragen die je hebt. Hopelijk heb je er net zoveel aan als ik! Succes.
woensdag 11 september 2013 om 19:26
Dank voor jullie reactie's. Tanja Ik heb dat nu ook inderdaad. Als ik moet plassen dan moet dat ook nu gebeuren. Ik heb vorige week oefeningen mee gekregen om te ontspannen en om andere spieren juist weer aan te spannen. Helaas kwam toen die branderige pijn weer terug. Mijn fysio gebeld en die adviseerde me om nu alleen even de ontspanningsoefeningen te doen. Volgende week kijken we dan weer verder, dan bezoek ik haar voor de 3e keer. Ik ben blij om te horen dat er nog iemand is die dit kent. Het was voor mij namelijk totaal nieuw. Ik heb een lichte voorwand verzakking van een zwangerschap, maar daar komen waarschijnlijk niet de klachten vandaan. Er is nog niet gezegd dat hardlopen niet kon, maar ik kan het zelf gewoon "nog" niet. Maar kan niet wachten tot ik mijn schoenen kan onderbinden. Dus er is hoop
zaterdag 5 oktober 2013 om 12:44
quote:woepsie schreef op 11 september 2013 @ 16:29:
Na bevalling lichte voor en achterwand verzakking. Schijnbaar heb ik jaren die spieren onnodig aangespand en was de bevalling de druppel. Spieren zijn nu "moe"
Heb ook een inwendig onderzoek gehad met een probe. Bio feedback heet dat geloof ik..@Woepsie ik krijg Myo (?) onderzoek a.s. dinsdag omdat ik er met mijn andere bekkenbodem fysio niet uit komt. De pijn is nu constanter aanwezig ondanks de ontspanningsoefeningen en ik wordt er gek van. Dus vandaar de doorverwijzing. Hoe heb jij dit ervaren? Weet je nu welke spier jou problemen geeft en waarOm ? ik ben hier echt erg benieuwd naar.
Heb ook een inwendig onderzoek gehad met een probe. Bio feedback heet dat geloof ik..@Woepsie ik krijg Myo (?) onderzoek a.s. dinsdag omdat ik er met mijn andere bekkenbodem fysio niet uit komt. De pijn is nu constanter aanwezig ondanks de ontspanningsoefeningen en ik wordt er gek van. Dus vandaar de doorverwijzing. Hoe heb jij dit ervaren? Weet je nu welke spier jou problemen geeft en waarOm ? ik ben hier echt erg benieuwd naar.
zaterdag 5 oktober 2013 om 15:51
zaterdag 5 oktober 2013 om 21:21
Door dat onderzoek word t voor mij gewoon duidelijker wat er gebeurd als ik spieren aanspan. Ik ben nu 7 keer geweest en het gaat al omlaag. Ik vind t erg lastig, maar beetje bij beetje kan ik beter ontspannen.
Bij mij ligt t voor n deel aan de ademhaling. Ik adem vaak via de borst en houd dan mijn mijn buik in. Daarbij wordt de bekkenbodem aangespannen
Bij mij ligt t voor n deel aan de ademhaling. Ik adem vaak via de borst en houd dan mijn mijn buik in. Daarbij wordt de bekkenbodem aangespannen
zaterdag 5 oktober 2013 om 21:24
Ik moet op letten hoe ik op n stoel zit bijv. Hoe ik de trap op ren etc. Bij alles moet ik proberen alles te ontspannen, wat ik erg moeilijk vind.
Soms denk ik t goed te doen en zie ik op de pc dat t geen resultaat bied.
Onderzoek vind ik trouwens niets voorstellen. Deed geen pijn en voel er amper wat van.
Soms denk ik t goed te doen en zie ik op de pc dat t geen resultaat bied.
Onderzoek vind ik trouwens niets voorstellen. Deed geen pijn en voel er amper wat van.