Gezondheid alle pijlers

Verpleeghuisellende

07-10-2013 21:21 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik weet dat er op dit forum een aantal medecollega's en ervaringsdeskundingen uit de zorg zijn open in dit topic, ik ben op zoek naar tips en adviezen!

Mijn oom heeft Parkinson, hij kreeg een terugval en werd een weekje opgenomen in het ziekenhuis om de medicatie bij te stellen. Het ziekenhuis heeft hem verwezen naar een verpleeghuis met revalidatieafdeling om te revalideren (parkinsonrevalidatie niet beschikbaar), zodat over drie maanden duidelijk is of hij weer naar huis kan.

Hij is daar nu anderhalve week en ik krijg van mijn familie allerlei verontrustende verhalen. Ik ben er zelf ook geweest en alles wat er mis kan zijn op deze afdeling is mis. Wat mij betreft zo mis dat ik een klacht in wil dienen bij de inspectie als ik een andere plek heb gevonden voor mijn oom. Een gesprek over verbetering is niet mogelijk.

En daar zit het probleem, want hoe krijg ik hem zo snel mogelijk ergens anders heen? Overal zijn wachtlijsten en daar willen ze hem met alle liefde op plaatsen, maar zolang kan hij niet wachten. Hebben jullie tips hoe ik dit proces kan versnellen? Ik bel morgen de casemanager, maar wat kan ik zelf nog meer doen?

Toevoeging: oom en tante hebben geen kinderen, ik ben per volmacht benoemd om zaken te regelen mochten zij dat zelf niet meer kunnen. Dit doe ik nu in overleg met oom en tante.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 oktober 2013 @ 22:50:

[...]

Ik denk dat dat een goed plan is. Een intakegesprek is er nog niet geweest, alleen de arts even heel kort gesproken.Echt doen hoor, ze moeten het ook weten, anders verandert er niets. En wie weet kan maatschappelijk werk je helpen aan een andere afdeling.
quote:popje85 schreef op 07 oktober 2013 @ 22:53:

[...]

Echt doen hoor, ze moeten het ook weten, anders verandert er niets. En wie weet kan maatschappelijk werk je helpen aan een andere afdeling.Ja, ze moeten het zeker weten, wat ze doen is echt tegen de regels en soms gewoon gevaarlijk.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 oktober 2013 @ 22:56:

[...]

Ja, ze moeten het zeker weten, wat ze doen is echt tegen de regels en soms gewoon gevaarlijk.

Veel sterkte in ieder geval!

Laat me even weten hoe het afloopt als je wilt?
quote:popje85 schreef op 07 oktober 2013 @ 22:57:

[...]

Veel sterkte in ieder geval!

Laat me even weten hoe het afloopt als je wilt?Dank je, ik zal morgenavond even een update posten, maak maar een herinnering aan voor dit topic
.
Oddjob, ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar ik zal proberen antwoord te geven. De medicatie is in het ziekenhuis aangepast, hier hoeft niets meer aan veranderd te worden nu. De reden dat hij gaat revalideren is om te kijken of hij de verloren functies nog genoeg terug kan krijgen om naar huis te gaan. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan komt de permanente woonoplossing in beeld: het verpleeghuis.

Dit is dus de enige weg om te volgen op dit moment. Hij kan nu niet naar huis en het is misschien nog niet nodig om naar een verpleeghuis te gaan.

Hoewel het makkelijker is om van een afstand de situatie te beoordelen zit mijn verwarring niet in het traject wat gevolgd moet worden, daar heb ik genoeg inzicht voor door mijn opleidingen. Wel ben ik op zoek naar extra mogelijkheden die ik misschien over het hoofd zie om deze kink in de kabel zo snel mogelijk op te lossen. Ik wil dat hij van deze afdeling weggaat, want zelfs al gaan ze nu echt revalidatie aanbieden, dan is de basiszorg nog zo slecht dat ik hem daar niet wil laten zitten. Wat mij betreft mag de inspectie komen kijken.

Ik probeer mijn best te doen voor mijn oom (en tante), zij zijn zo ontzettend betrokken geweest bij mij toen ik opgroeide en ik ben ze dankbaar voor wat ze mij gegeven hebben.
.
Dank je oddjob!

Verzekering is goed geregeld gelukkig, geen restitutie, maar dat is niet zo'n probleem aangezien oom niet naar het buitenland kan ivm ziekte tante en bezoek van de familie (er komt elke dag een broer of zus langs).

Ik neem je checklist mee in gedachten.
ik hoop dat je snel een prettiger verpleeghuis vind. Want deze veranderen zal je waarschijnlijk niet lukken. Chronisch personeelstekort en desinteresse is niet zo snel anders.

Weet je zeker dat hij niet naar huis kan? Je kan heel veel thuiszorg overdag krijgen. ( bijv 4 keer per dag ) en 's nachts iemand die aanwezig blijft ( eventueel slaapdienst in een logeerkamer of gewoon pertinent wakker )

Dat bij elkaar is goedkoper dan een verpleeghuis.

Je zou kunnen overleggen met een Buurtzorg in de buurt hoe zij het zien.

( je tante moet het ook zien zitten natuurlijk )
Buurtzorg was betrokken tot hij opgenomen werd. Thuis is er helaas geen ruimte voor een passieve tillift etc. Daardoor is rond de klok thuiszorg ook niet mogelijk.

Om naar huis te kunnen zal de stafunctie moeten verbeteren zodat je, evt met actieve lift, de transfers kunt doen.
.
Geen plaats voor een passieve tillift?

Hoe klein woont hij dan wel niet? Ik heb er zelfs in kleine flatjes mee gewerkt!
Ik heb geen tips maar wil zeggen dat ik het super van je vind dat je zo voor je oom opkomt! Zouden meer mensen moeten doen, dan zou de zorg vanzelf mee veranderen.
Ik lees trouwens dat je geen klacht kunt indienen bij de Inspectie van de Gezondheidszorg.

Je moet het doen bij de klachtencommissie van de instelling, maar die is onafhankelijk, en die beoordeeld vervolgens of de klacht naar de IGZ gaat of niet.

Ik zou toch eerst die arts gaan spreken. Als het echt dodelijk is voor je oom om daar nog een week langer te zitten, zal het bij andere patienten ook zo zijn en het sterftecijfer heel hoog zijn daar, niet?

http://www.igz.nl/actueel ... en_over_klachten/#alinea1
.
.
quote:oddjobx schreef op 08 oktober 2013 @ 09:15:

Tillifts zijn er ook ter grootte van een boerenkool, die je dan ook nog aan 't plafond vast kan maken.

Ik weet niet of dat thuis zomaar kan. Daar zit ook een verbouwing aan vast he, moet je misschien weer toestemming hebben van de gemeente en is het de vraag of ze die vergoeden enz.

Maar een passieve lift in een kleine woning, heb er toen ik bij de thuiszorg werkte vaak genoeg mee gewerkt.
Ja ik werk in de thuiszorg maar ik help ook mensen helemaal zonder sta functie, met een plafondlift ( heb je heel weinig ruimte voor nodig )

'S ochtends in een rolstoel, ' s middags eventueel terug in bed en er weer uit twee uur later en ' s avonds naar bed.

Dat kan het probleem niet zijn.
quote:absor schreef op 08 oktober 2013 @ 09:26:

Ja ik werk in de thuiszorg maar ik help ook mensen helemaal zonder sta functie, met een plafondlift ( heb je heel weinig ruimte voor nodig )

'S ochtends in een rolstoel, ' s middags eventueel terug in bed en er weer uit twee uur later en ' s avonds naar bed.

Dat kan het probleem niet zijn.In bestaande oudere woningen of nieuwere woningen (appartementen)?
.
Hm, de plafondliften waar ik mee werk dat zijn niet supernieuwe huizen maar geen houten plafond oid,
.
Wat zijn jullie toch lievers, dat jullie zo meedenken!

Ik heb vanmorgen de casemanager gesproken, die schrok van mijn verhaal. Ook toen ik de risico's beschreef die hij nu loopt. Zij heeft goed geluisterd naar mij en ook gerealiseerd dat hij hier niet kan blijven, omdat verbeteringen (als die al mogelijk zijn) veel teveel tijd in beslag gaan nemen.

Toen heeft zij aan wat touwtjes getrokken in haar netwerk en is er een echte revalidatieplek uitgerold in een ander verpleeghuis op een afdeling voor hoger functionerende mensen dan PG. De inspectie en cliënten zijn erg tevreden over dit huis.

Er ging dus een zucht van verlichting door de familie dat het allemaal zo goed opgepakt is door de casemanager. Donderdag of vrijdag gaat hij over!

De info over de tilliften zal ik aan het einde van de revalidatieperiode bekijken, als het duidelijk is of hij nog terug naar huis kan.
Gelukkig Bootje op de golven, fijn dat er toch zo snel nu een oplossing is voor je oom.
Waarom zou je pas een klacht indienen op het moment dat hij ergens anders heen kan?

btw, ik heb zelf ook in drie verschillende verpleeghuizen gewerkt en 1tje vond ik persoonlijk erg schockend. Ik heb daar dan ook maar vier maanden gewerkt en wist niet hoe snel ik daar weg moest komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven