Gezondheid alle pijlers

Verpleeghuisellende

07-10-2013 21:21 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik weet dat er op dit forum een aantal medecollega's en ervaringsdeskundingen uit de zorg zijn open in dit topic, ik ben op zoek naar tips en adviezen!

Mijn oom heeft Parkinson, hij kreeg een terugval en werd een weekje opgenomen in het ziekenhuis om de medicatie bij te stellen. Het ziekenhuis heeft hem verwezen naar een verpleeghuis met revalidatieafdeling om te revalideren (parkinsonrevalidatie niet beschikbaar), zodat over drie maanden duidelijk is of hij weer naar huis kan.

Hij is daar nu anderhalve week en ik krijg van mijn familie allerlei verontrustende verhalen. Ik ben er zelf ook geweest en alles wat er mis kan zijn op deze afdeling is mis. Wat mij betreft zo mis dat ik een klacht in wil dienen bij de inspectie als ik een andere plek heb gevonden voor mijn oom. Een gesprek over verbetering is niet mogelijk.

En daar zit het probleem, want hoe krijg ik hem zo snel mogelijk ergens anders heen? Overal zijn wachtlijsten en daar willen ze hem met alle liefde op plaatsen, maar zolang kan hij niet wachten. Hebben jullie tips hoe ik dit proces kan versnellen? Ik bel morgen de casemanager, maar wat kan ik zelf nog meer doen?

Toevoeging: oom en tante hebben geen kinderen, ik ben per volmacht benoemd om zaken te regelen mochten zij dat zelf niet meer kunnen. Dit doe ik nu in overleg met oom en tante.
Misschien enorme mosterd, maar a la!

De combinatie Parkinson en dementie maakt het moeilijk om een goede revalidatieplek te vinden.

Ik vind het een farce vanuit het ziekenhuis dat er niet naar een goede plek is gezocht. Ziekenhuizen zijn verplicht om een patiënt goede nazorg te bieden, dus ook een goede nazorgplek. Is deze er (nog) niet, dan mag de patiënt officieel niet eens ontslagen worden uit het ziekenhuis.

Een ZZP9B kan alleen aangevraagd worden als je oom al een geldige ZZP indicatie heeft. Heeft hij geen ZZP indicatie, dan kan het verpleeghuis een DBC openen voor de revalidatie.

Tevens hangt het er vanaf voor de revalidatie of je oom corrigeerbaar is en hij instructies kan opvolgen.

Daarom zou een PG observatieplek een goede plaats zijn om te revalideren. Hier hebben ze de goede kennis en vaardigheden.

In mijn provincie ken ik zo'n plek erg goed, maar weet niet vanuit welke provincie jij bezig bent.

Iemand schreef over de afdeling neurologie en de kennis en vaardigheden op deze afdeling wat betreft dementie, NAH en andere aandoeningen. Ik kan me daar echt niks bij voorstellen, daar deze aandoeningen juist de expertise zijn van deze afdeling. Maar mocht dit wel het geval zijn, dan is dat een melding waard richting het betreffende ziekenhuis.

Hoe dan ook; veel succes bootje! Fijn dat je zo'n goede mantelzorger bent!!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 oktober 2013 @ 20:39:

@tinydancer

Ik kan niet voor eva30 spreken, maar ik kan me voorstellen dat de begeleiding nogal intensief is en dat daar niet genoeg personeel voor is. Daarnaast heb je vaak te maken met ontremde emoties en dat mensen niet meer zo snel zijn, terwijl veel dingen snel snel moeten in een ziekenhuis. Maar ik denk dat de combi psychische en lichamelijke problematiek lastig is.

Maar goed, ik ben eva30 niet. Herken dat wel van de gehandicaptenzorg, als cliënten van een klasgenoot opgenomen worden huurt het ziekenhuis haar in omdat hij eigen personeel er niet mee om kan gaan. Ze zit dus vaak in het ziekenhuis.

Dank je wel voor je antwoord, bootje op de golven.

En ik hoop voor je dat je morgen de juiste indicatie krijgt, en snel een goede plek voor je oom kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven