Werk & Studie alle pijlers

Talenkennis CV

10-10-2013 17:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met het maken van een CV, en ik vraag me af hoe ik mijn talenkennis moet benoemen.

Mijn Engels is naar mijn idee wel goed, ik kan prima een gesprek voeren maar zit soms wel naar woorden te zoeken. Ik heb tijdens mijn studie veel wetenschappelijke literatuur in het Engels moeten lezen, dus volgens mij is mijn woordenschat wel groot. Maar moet ik dit dan omschrijven als goed of uitstekend?

Daarnaast heb ik twee keer een cursus Spaans gevolgd (niveau A1 en A2), maar dit is wel een jaar geleden, dus het is alweer een beetje weggezakt. Een simpel gesprekje zou ik nog wel kunnen voeren in het Spaans. Is mijn kennis van het Spaans dan redelijk, basis of matig (dit laatste klinkt zo negatief..)?

Alvast bedankt!
Goed en basis zou ik zeggen. Uitstekend is het niet als je het dus niet vloeiend spreekt en je valt toch wel door de mand als je overdrijft.
Je engels is goed. Uitstekend zou het zijn als het je moedertaal zou zijn. Jouw Spaans zou ik als 'basis' omschrijven gezien de cursussen die je gevolgd hebt.

Ik zie weleens cv's voorbij komen van mensen waarvan ik denk, WTF??

Als ze een paar woordjes kennen in een taal dan schrijven ze op hun cv dat ze de taal vloeiend spreken. Ik ken ook een paar woorden in het frans en duits maar ik zet die twee talen nooit op mijn cv. Je staat ontzettend voor lul als ze je talenkennis toetsen en dan blijkt dat het echt minimaal is.
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
Geen Frans of Duits?
verba volant, scripta manent.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.uvatalen.nl/site/page.php?contentID=9149

Zou je dan ook A1/2, B1/2 of C1/2 op je CV moeten zetten ipv goed/uitstekend? Wil ik ook wel weten...
quote:maaike0105 schreef op 10 oktober 2013 @ 18:28:

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.uvatalen.nl/site/page.php?contentID=9149

Zou je dan ook A1/2, B1/2 of C1/2 op je CV moeten zetten ipv goed/uitstekend? Wil ik ook wel weten...

Deze omschrijvingen zijn iets duidelijker, hoewel dan ook vaak mensen hun eigen kunnen een beetje overschatten.

Met goed/ uitstekend etc, ga ik er eigenlijk al standaard vanuit dat ze eigenlijk een treetje of misschien wel 2 lager bedoelen.
Bedankt voor de reacties!quote:MarianneDavids schreef op 10 oktober 2013 @ 18:19:

Geen Frans of Duits?

Goeie... Duits kan ik er ook nog wel opzetten, hoewel ik dat beter kan verstaan dan zelf spreken. Mijn Frans is echt belabberd, dus die zet ik er maar niet op

Maaike: Bedankt! Op basis hiervan zou ik mijn Spaans inderdaad als basiskennis kunnen omschrijven. Ik denk trouwens dat je beter de termen goed/uitstekend/etc. kunt gebruiken, omdat sommige mensen niet bekend zijn met die niveau's.
quote:piccadilly_circus schreef op 10 oktober 2013 @ 18:49:

Ik denk trouwens dat je beter de termen goed/uitstekend/etc. kunt gebruiken, omdat sommige mensen niet bekend zijn met die niveau's.Dat is ook wel weer zo.
quote:Mevrouw75 schreef op 10 oktober 2013 @ 18:45:

[...]

Met goed/ uitstekend etc, ga ik er eigenlijk al standaard vanuit dat ze eigenlijk een treetje of misschien wel 2 lager bedoelen.Haha, in dat opzicht kun je dus eigenlijk beter een treetje hoger gaan zitten
Maar dat os dan weer lastig als je al op een best hoge tree zit . Ik spreek een weinig voorkomende taal vrijwel vloeiend, maar ben geen native speaker. Dat laatste ga ik dus ook niet opschrijven, dat is simpelweg een leugen. Dan zit je dus bij 'uitstekend', en dan gaan mensen er inderdaad standaard vanuit dat je het 'wel een beetje kunt'. Hoe vaak ik niet verbaasd commentaar kreeg als ik gewoon met een native speaker bleek te kunnen praten, of de krant lezen (blijkbaar vinden ze dat al een aardig niveau).

Tegenwoordig zet ik er maar een taal bij die ik minder beheers, en dan als 'basis' gewoon om aan te geven dat ik weet dat er ook lagere niveau's bestaan.

TO: als je wel naar woorden moet zoeken zou ik inzetten op 'goed'.
Nausica: ik herken dat wat jij zegt. Ik spreek ook een bepaalde taal vloeiend en als ik dan opschrijf uitstekend dan schat men het standaard lager in. Wanneer ze dan tijdens een gesprek gaan testen dan zijn ze opeens verbaasd. " je spreekt het idd uitstekend!" Ja anders schrijf ik dat niet op. Ik heb er nu neergezet ' near native'. Uit mijn CV blijkt verder ook wel waarom ik die taal zo goed spreek: bij jou ook?

Mss is near native voor jou ook wel een optie?
Hmm, dat is misschien ook wel een idee. Op zich blijkt uit mijn cv wel waarom ik die taal spreek (heb hem twee haar gestudeerd), maar omdat het een extra studie was ver buiten mijn normale vakgebied, wordt dat blijkbaar toch over het hoofd gezien. Maakt voor mij verder ook niet uit, ik heb het niet nodig voor mijn vak. Maar het valt wel echt op dat ze standaard een paar 'treetjes' van je niveau af halen.
Ik ga ook voor near-native voor de taal die ik vloeiend spreek. Voor de rest heb ik er een paar basics op staan (want veel vergeten sinds de middelbare school) en een intermediate. En dan zou ik advanced ook nog een optie vinden, maar ik heb verder geen taal die ik zo goed spreek.

Ik zou in dit geval ook voor goed, gevorderd, of uitstekend gaan qua Engels. En basis, denk ik, voor Spaans.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Wapiti schreef op 10 oktober 2013 @ 21:40:

Nausica: ik herken dat wat jij zegt. Ik spreek ook een bepaalde taal vloeiend en als ik dan opschrijf uitstekend dan schat men het standaard lager in. Wanneer ze dan tijdens een gesprek gaan testen dan zijn ze opeens verbaasd. " je spreekt het idd uitstekend!" Ja anders schrijf ik dat niet op. Ik heb er nu neergezet ' near native'. Uit mijn CV blijkt verder ook wel waarom ik die taal zo goed spreek: bij jou ook?

Mss is near native voor jou ook wel een optie?Dat komt dus door al die mensen die uitstekend opschrijven maar die taal helemaal niet uitstekend beheersen. In mijn optiek uitstekend dan.
Ja dat blijkt mevrouw 75. Echt heel ergerlijk vind ik. Zo was ik altijdvrij bescheiden over mn talenkennis, totdat...

Een tijd terug werd ik uitgenodigd en tijdens het gesprek kwam naar voren dat ze iemand zochten die oa. Nlse teksten naar die bepaalde vreemde taal wilde vertalen. Ik heb toen aangegeven dat ik geen native ben en van mening ben dat dat soort teksten (voorklanten) door een native vertaald moet worden.

Later wezen ze me juist hierom af omdat anderen dit wel konden (ja ik kan het ook wel en wrs beter maar vind het niet slim). Dus tegenwoordig geef ik gewoon aan dat ik dat doe. Aldoende leert men!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven