Werk & Studie alle pijlers

zzp versus detachering

18-10-2013 09:29 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoera, ik heb eindelijk weer een baan! Na heel lang solliciteren deze week op gesprek geweest en gelijk aangenomen, hoe blij kun je zijn!!

Deze baan kan zowel als zzp'er als op detacheringscontract worden ingevuld. Ik weet niet goed wat ik het beste zou kunnen doen.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die me over de voor en nadelen willen adviseren?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik zou op basis van ZZP doen. Maar, wel op voorwaarde dat je uurtarief een stuk hoger is dan detachering.

Er zal waarschijnlijk een bureau tussen jou en je opdrachtgever zitten, lijkt me. Anders snap ik die detachering niet helemaal.

ZZP is een stuk meer onzekerheid. Want als de opdracht eindigt heb je niets en weet je niets. Je weet niet wanneer je weer een opdracht zult hebben. De seconde dat je niet werkt, verdien je niets. Je bent verantwoordelijk voor je eigen inkomsten, ook wanneer je dus geen opdracht hebt. Daar tegenover staat dat je een hoger uurtarief hebt en daarmee een buffer opbouwt voor die onbetaalde tijden. Je moet wel hier goed in onderhandelen, want er zijn bedrijven die voor een duppie op de eerste rang willen zitten. En je moet goed kunnen netwerken, dat kan niet iedereen, heb ik door de jaren heen gemerkt. Dat moet je liggen.

Ik houd altijd een beetje als vuistregel aan dat je als ZZPer minstens 3 tot 4 keer het brutoloon moet verdienen wat je zou verdienen als je in loondienst was.

Detacheren heeft meer zekerheid, je bent als het ware in dienst bij het bedrijf dat jou ergens plaatst. Je werkt dus op opdrachten. Je wordt betaald wanneer je geen opdracht hebt (en dus thuis op de bank zit). Anderzijds moet je beseffen dat dat bedrijf dat alleen maar kan doen omdat zij zoveel aan je verdienen wanneer je op een opdracht zit. In feite innen zij je hele freelancers-tarief en keren je daar een deel van uit in salaris (en de rest houden ze zelf). Nou ja, zo kijk ik er altijd tegenaan. Maar ik ben ook al jaren ZZP-er en zou voor geen goud gedetacheerd willen zijn
Dank voor je toelichting! Ik ben even gaan rekenen, uitgaande van het maandloon wat voor de functie teruggerekend naar het aantal uren maal 4 en dan zou ik op een uurtarief van ca ¤100,- komen. Dit lijkt wel erg veel of is dat normaal? (is een WO niveau functie)
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Als je zzp'er bent moet je de belasting duidelijk maken dat het geen verkapte loondienst is. Dat betekent dat je er nog een of meer opdrachtgevers naast moet hebben of dat de opdracht van beperkte duur is. Is dat het geval met deze 'baan'?

Verder moet je je eigen btw-aangifte doen als zzp-er, heb je daar zin in of heb je een boekhouder?
quote:felice71 schreef op 18 oktober 2013 @ 09:55:

Dank voor je toelichting! Ik ben even gaan rekenen, uitgaande van het maandloon wat voor de functie teruggerekend naar het aantal uren maal 4 en dan zou ik op een uurtarief van ca ¤100,- komen. Dit lijkt wel erg veel of is dat normaal? (is een WO niveau functie)In sommige branches is dat heel normaal. In andere was het tot voor een aantal jaren normaal, en is het nu gekelderd naar de helft of zelfs nog minder.
O ja: als je ziek bent als zzp'er, verdien je niets. Ook niet onbelangrijk om mee te nemen in je overweging. Twee weken griep is twee weken geen geld.
Deze baan stopt uiteindelijk wel, maar dat kan lang duren. Wat je schrijft over ziekte, doet me wel nadenken. Ik ben nooit ziek, maar toch. En pensioenopbouw enzo moet je natuurlijk zelf regelen
Aan de andere kant, mijn partner verdient erg veel geld, dus als mijn inkomen even weg valt zitten we niet in de problemen.
Dat uurtarief ligt heel erg aan de branche. En inderdaad aan het niveau. Ik verdien 90,= per uur. Maar ik weet dat bijvoorbeeld in communicatie de uurtarieven weer lager liggen. Maar het ligt ook weer heel erg aan de functie. Want als het een leidinggevende functie is met bijvoorbeeld ook strategische/consultancy taken, dan kan het weer makkelijk boven de 100 uit schieten en nog hoger. Op zich vind ik je uurtarief niet gek hoor. Maar, zoals ik aangeef, het ligt ook erg aan de branche en de zwaarte van de functie (de impact op de organisatie).

Ken je geen andere freelancers in jouw vakgebied? Ik heb in mijn branche een netwerkje van freelancers - dat is heel fijn om elkaar werk toe te spelen, maar ook om mee te vergelijken en te overleggen.
quote:felice71 schreef op 18 oktober 2013 @ 10:07:

Deze baan stopt uiteindelijk wel, maar dat kan lang duren. Wat je schrijft over ziekte, doet me wel nadenken. Ik ben nooit ziek, maar toch. En pensioenopbouw enzo moet je natuurlijk zelf regelen

Dan kan het zo zijn dat de belastingdienst heel vervelend gaat doen.

Zou dat even uitzoeken voordat ik de ZZP vorm zou kiezen.
quote:felice71 schreef op 18 oktober 2013 @ 10:07:

En niet te vergeten je arbeidsongeschiktheid. Die verzekering is voor de meeste zzp'ers echter te duur. En zelfs als je hem hebt, moet je meestal drie maanden overbruggen voor je er aanspraak op kunt maken.

Mocht je toch willen zzp'en, google dan eens op 'broodfonds' en 'budget arbeidsongeschiktheid'
Ik zou ook even kijken hoe het zit als je maar 1 opdrachtgever hebt, als ZZP-er moet je meer opdrachtgevers hebben anders is het alsnog een soort verkapt dienstverband.
Ok, dat wist ik dus niet, van meerdere opdrachtgevers. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik!
Nou, ze schijnen wel uitzonderingen te maken hoor, ik zou de BD even bellen.
quote:felice71 schreef op 18 oktober 2013 @ 10:41:

Ok, dat wist ik dus niet, van meerdere opdrachtgevers. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik!Ja zou even bellen want er is een uitzondering mogelijk op bepaalde voorwaarden geloof ik.
Oh sorry, zie nu opeens dat Korenwolf dat ook al schreef!
Het is misschien slim om, naast de voordelen uit de eerste reactie, ook even de nadelen van een ZZP bestaaan op een rijtje te zetten.

Volgens de eesrte reactie is er echt niets mooiers dan ZZP-er zijn maar er zitten echt wat haken en ogen aan.

Je moet ingeschreven zijn bij de KVK, dit brengt jaarlijkse kosten met zich mee.

Je moet aantoonbaar meerdere opdrachtgevers per jaar hebben om door de belastingdienst als ZZP-er aangemerkt te worden.

Je dient ieder kwartaal belastingaangifte te doen voor het zakelijke deel. Ben je een week te laat dan heb je al snel een boete te pakken.

Je moet ieder jaar een zakelijke belasting aagifte doen.

Buiten deze zakelijke aangifte lopen de persoonlijke aangiftes uiteraard ook gewoon door.

Je dient zelf voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering te zorgen en deze zijn erg prijzig.

Je dient zelf te voorzien in een stukje pensioenopbouw wanneer je later pensioen wilt ontvangen.

Ben je ziek, of heeft je opdrachtgever even geen werk, dan ook geen inkomen. Ook al ben je nooit ziek, je kunt zo maar je been breken wanneer je de stoep af stapt.

Ook onvoorziene ziektes als een hartinfarct zorgen er voor dat je lang niet kunt werken. Dit soort dingen hoort afgedekt te zijn.

Als ZZP-er is het vaak lastiger om een hypotheek of lening te krijgen. Tenzij je al jaren als zelfstandige werkt en een goed en stabiel inkomen aan kunt tonen.

Ook als ZZP-er dien je de AOW-premie af te dragen, ook dit gaat van je tarief af.

Mocht je willen stoppen als ZZP-er dan heb je geen recht op WW, je zult dus eerst weer enige tijd in loondienst moeten zijn om daar rechten voor op te bouwen.

Er staat mij iets van bij dat het zelfs van invloed is op je rechten op een WWB-uitkering maar daar weet ik het fijne niet van.

Je bent persoonlijk aansprakelijk voor eventuele fouten welke je maakt. Een bedrijfs aansprakelijkheid verzekering voor die gevallen is dan ook zeker aan te raden. Zelfs met administratief werk kan je een fout maken met zeer grote gevolgen.

Je dient zelf actief te werven om werk te houden. Vergeet daarbij vooral de algemene voorwaarden niet van je bedrijf en zorg dat die zorgvuldig zijn opgesteld.
Niet geschoten is altijd mis
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga voor de detachering. En dan ga ik nu een gebakje kopen, want moet toch vieren dat ik weer aan de slag ga!!
quote:felice71 schreef op 18 oktober 2013 @ 11:13:

Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga voor de detachering. En dan ga ik nu een gebakje kopen, want moet toch vieren dat ik weer aan de slag ga!!
Ach ja, die meerdere opdrachtgevers. Daar liep ik me in het begin druk om te maken. Loop inmiddels vele jaren rond en soms heb ik meer opdrachtgevers en soms heb ik er maar één in een jaar. En zo ken ik vele, vele andere zzp-ers die al jaren op die manier opdrachten uitvoeren.
Goede beslissing. Niks mooiers dan zelfstandig zijn, maar alleen als je er met overtuiging voor kiest.

Veel plezier met je werk en je gebakje!
quote:pixiemorgan schreef op 18 oktober 2013 @ 11:37:

Ach ja, die meerdere opdrachtgevers. Daar liep ik me in het begin druk om te maken. Loop inmiddels vele jaren rond en soms heb ik meer opdrachtgevers en soms heb ik er maar één in een jaar. En zo ken ik vele, vele andere zzp-ers die al jaren op die manier opdrachten uitvoeren.Dat zeggen de meeste toch ook? Maar dat is jammer genoeg niet het enige probleem zou zijn aan het zzperschap.
Ah, mosterd zie ik. Nou ja, succes met de detachering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven