Geld & Recht alle pijlers

Spaardoelen

15-10-2013 21:11 46 berichten
Door het topic over spaargeld, ga ik nog meer(dat het nog kan) nadenken over wat een goede buffer is en welke spaardoelen ik/wij verder zouden kunnen/moeten hebben.

Wij hebben nu 3 spaardoelen;

-buffer(ik vraag me nog steeds af hoe hoog deze zou moeten zijn, aangezien het nibud wel een heel raar bedrag voor ons in petto had)

Deze is voor als mijn vriend zonder werk komt te zitten, en in andere noodgevallen. (Wij wonen in een huurwoning en hebben geen kinderen)

-jaarlijkse rekeningen zoals eigen risico's/gemeentelijke heffingen etc

-onderhoud auto

Vergeet ik iets waarvoor we geld opzij zouden kunnen zetten?

Welke spaardoelen hebben jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 15 oktober 2013 @ 22:33:

En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.Deze vrouw weet.
Mijn reis naar Australië! Over een maand heb ik het hele bedrag bij elkaar binnen een half jaar!!:)
Mirt....super!! Geniet ervan!
We hebben nooit de situatie gehad dat we moeten sparen voor iets dat we willen/nodig hebben.

Als we iets nodig hebben dan gaat dat via de spaarrekening, deze wordt aangevuld met geld dat over is aan het einde vd maand. We gaan wel verstandig met geld om en kopen niet zomaar wat, maar als we bijv een nieuwe auto moet kopen dan kan dat direct gedaan worden.
quote:pierot123 schreef op 16 oktober 2013 @ 10:25:

Djurresmama, omdat ik natuurlijk al veel van je gelezen heb kan ik maar 1 ding zeggen....wordt budgetcoach ;)

Je hebt je zaakjes echt keurig op orde, en dat dat niet uit de lucht komt vallen maakt dat ik er echt veel respect voor heb.

Niet kunnen, komt in jouw vocabulaire duidelijk niet voor.

Maar over je lijstje, wederom goed geregeld.

Dank je Pierot. Fijn om te lezen dat ook anderen vinden dat we het netjes doen.

Niet kunnen is een woord wat het niet veel gebruikt wordt idd.

Vaak denk je wel eens dat kan niet of dat gaat nooit lukken. Maar probeer het eens en je zult zien, dat ook met minder geld veel dingen mogelijk zijn.

je moet alleen voor ogen waarvoor/waarom je het doet.

Wat ik eerder ook al eens schreef, ik kan ook meer geld nemen voor de dagelijkse boodschappen, maar dat doe ik niet. ik kom nu zo ook prima uit, en hoef er voor ons maar ook voor de kids niks om te laten.

af en toe een bakje chips of een lollie is goed. hoeft niet elke dag.

dure(duurdere) pakken drinken zijn voor het weekend. door de weeks is ranja goed. ook voor ons. in de avond doen we wel eens wat fris.
Wij sparen gezamenlijk voor:

- buffer

- toekomstig koophuis

- auto (onderhoud en vervanging)

- gemeentelijke belasting ed

- vakantie

En persoonlijk spaar ik nog voor:

- eigen risico

- een motor

- buffer

Dat wil zeggen, daar spaarden we voor. Nu ik zonder werk zit hebben we het sparen even stopgezet, afgezien van het sparen voor de gemeentelijke belastingen ed. Maar gelukkig ga ik in november weer aan het werk, en dan gaan we ook weer sparen.
Nooit te veel spaargeld bezitten. In tijden van nood moet je daar eerst op interen. Leef er liever nu goed van of stop het in je matras.
Lammy, mijn oma is daar een goed voorbeeld van. Altijd zuinig geleefd. Lang zelfstandig, verhuurde daarbij nog kamers in haar huis. Na een appartement is ze in een verzorgingstehuis gekomen. Ja, mogen we even vangen? Terwijl mevrouw een deur verderop geen cent te makken had en precies dezelfde zorg kreeg. Daar had ze het allemaal voor gedaan. Ik vind dat heel erg. Haar hele leven in het gestaan van niet afhankelijk zijn en nu moet ze haar geld inleveren en krijgt ze daarvoor niet eens de extra zorg die nodig heeft. Bah!
Ik vind het belangrijk om wel op een bepaalde manier luxe te leven, bv geven per maand ¤400 aan boodschappen, kopen veel biologisch.

Dan geef ik liever minder geld uit aan kleren, spulletjes.

Wij sparen voor toekomstig huis masr wil niet te veel in leveren, lekker eten af en toe uit eten, of eten halen moet blijven kunnen.

Wat ons helpt is wat velen hier doen : goed opschrijven wat je uitgeeft en geld reserveren voor bepaalde dingen.

Zoveel ¤ aan boodschappen, leuke extra dingen, verzorging, kleding. En je daar zo veel mogelijk aan houden.

Zo hebben wij de afgelopen 2 jaar veel kunnen sparen maar niet het gevoel gehad dat we veel hebben moeten inleveren.

@ Pierot, dat is wel heel treurig!
Ja elize zo doen wij dat ook. Wel leuk en goed om in te zien waar je geld naar toe gaat. Iedereen heeft daarin weer zijn/haar keuze in wat belangrijk is. We houden hier nu ruim over iedere maand. Alles op de spaar en we komen er wel.

Ja van mijn oma vind ik echt erg. Ik vind dat ze recht heeft op die extra zorg etc. Zo heeft ze het voor niks gedaan.
We staan op het punt om een groot huis te kopen (dmv huizenruil) dus veeel hogere hypotheek. Daar vind ik ook wel spannend ook al heb ik duizend x brkend dat we het goed redden maar ook dan ga ik heel goed onze fanancien bijhouden. Nogmaals op goed eten gaan we niet bezuiningen maar dan maar weinig uit eten en luxe dingen.

Maar zo hoop ik wel onze hypotheek over 5 jaar wat te verlagen, al is het maar 20.000. Scheelt toch weer.

Daardat we de afgelopen jaren veel gespaard hebben kunnen we de k.k. Van komende huis zelf betalen en flink klussen in het huis. Ben ik best wel trots op, anders hadden we nooit voor dit huis kunnen gaan...
ik heb maar 1 spaardoel: reizen!

Alles wat ik over houd gaat bij mij op 1 hoop en dan neem ik 4-6 maanden jaarlijks vrij. Heerlijk!
Life is fun. Live it.
quote:lammy schreef op 17 oktober 2013 @ 14:51:

Nooit te veel spaargeld bezitten. In tijden van nood moet je daar eerst op interen. Leef er liever nu goed van of stop het in je matras.

Dat is een nogal vreemd advies. Ik geef nog altijd de voorkeur van zelf mijn verdiende geld uitgeven dan elke cent die je uitgeeft en elke beweging die je doet, door de overheid te laten bepalen.

Zelf heb ik altijd goed gespaard en heb daarvan mijn huis afbetaald. Mijn lasten zijn nu zo laag dat ik zelfs met een minimaal betaalde baan, meer dan de helft maandelijks kan over houden. Zo groot is de kans echt niet dat je jaren zonder werk komt te zitten, als je een beetje je best doet.
Life is fun. Live it.
Lijkt me heerlijk: je hypotheek afbetalen.

Gaan wij voorlopig niet redden met het huis wat we hopelijk gaan kopen, maar zou al super blij zijn als we het flink kunnen verminderen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat. Als ik het nu zo zie kunnen we per jaar dan wel ¤10.000 sparen om af te lossen maar ik ben bang dat het flink gaat tegenvallen( bv onderhoud in huis) Nou ja belangrijkste is dat we kunnen rondkomen en in ieder geval wat kunnen sparen!
quote:Zebraa schreef op 17 oktober 2013 @ 21:37:

[...]

Dat is een nogal vreemd advies. Ik geef nog altijd de voorkeur van zelf mijn verdiende geld uitgeven dan elke cent die je uitgeeft en elke beweging die je doet, door de overheid te laten bepalen.

Zelf heb ik altijd goed gespaard en heb daarvan mijn huis afbetaald. Mijn lasten zijn nu zo laag dat ik zelfs met een minimaal betaalde baan, meer dan de helft maandelijks kan over houden. Zo groot is de kans echt niet dat je jaren zonder werk komt te zitten, als je een beetje je best doet.Maar ik snap het ook wel weer....het is ook wel heel erg zonde om niet te genieten van je geld.
Pas sinds vorige maand kunnen sparen, eerder kwam ik er maar net van rond. Eerste 'spaardoel' is eigen risico. Die is op en ik wacht op de rekeningen. Dat heb ik gelukkig alvast.

Daarna 'gewoon' als zekerheid.

En voor de katten wil ik een apart potje, voor de dierenarts.

Verder heb ik nu per maand 200 euro sparen als vaste lasten. Vast budget voor boodschappen en dergelijke, alles wat overblijft kan ook op de spaarrekening.
Lijkt me echt fantastisch, een hypotheek-vrij huis. Wij hopen volgend jaar samen een huis te kopen en ik wil dan wel heel graag jaarlijks een stukje afbetalen. Maar hypotheek-vrij is niet haalbaar denk ik want mijn vriend is van de geld-moet-rollen club. Ach, alle beetjes helpen.
Ik spaar voor een nieuwe badkamer. Ik vind het echt nodig, niet zozeer echt voor mijzelf (ik kan best in een geimproviseerde badkamer douchen), maar wel voor de mogelijkheden die ik dan heb met mijn huis. Hoewel ik het wel ontzettend leuk vind om de badkamer te verbeteren, en mijn huis te veranderen/ opknappen, het is gewoon een veredelde hobby.
quote:elize_ schreef op 18 oktober 2013 @ 11:25:

[...]

Maar ik snap het ook wel weer....het is ook wel heel erg zonde om niet te genieten van je geld.Maar dat kan toch? Lekker een jaartje reizen, maak je het geld op en kom je terug in de bijstand. ;)
Life is fun. Live it.
- buffer

- jaarlijkse gemeentedingen

- noodpotje voor huisdieren

- vakanties
Ik heb de afgelopen jaren gespaard voor:

- een buffer

- veel mooie reizen

- kunststof kozijnen

- een nieuwe keuken

- een nieuwe badkamer

- een nieuw toilet

- aflossing van de hypotheek.

Inmiddels is het hele huis opgeknapt en de hypotheek afbetaald. We hebben nog wel wat kleine wensen voor de tuin, maar die hebben geen haast. Nu sparen we dus zonder echt doel. Nou ja, nog meer mooie reizen, maar daar hebben we inmiddels geld genoeg voor. En misschien gaan we over een aantal jaar wel weer verhuizen, dan is het ook leuk om alvast een spaarpotje te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven