Spaardoelen
dinsdag 15 oktober 2013 om 21:11
Door het topic over spaargeld, ga ik nog meer(dat het nog kan) nadenken over wat een goede buffer is en welke spaardoelen ik/wij verder zouden kunnen/moeten hebben.
Wij hebben nu 3 spaardoelen;
-buffer(ik vraag me nog steeds af hoe hoog deze zou moeten zijn, aangezien het nibud wel een heel raar bedrag voor ons in petto had)
Deze is voor als mijn vriend zonder werk komt te zitten, en in andere noodgevallen. (Wij wonen in een huurwoning en hebben geen kinderen)
-jaarlijkse rekeningen zoals eigen risico's/gemeentelijke heffingen etc
-onderhoud auto
Vergeet ik iets waarvoor we geld opzij zouden kunnen zetten?
Welke spaardoelen hebben jullie?
Wij hebben nu 3 spaardoelen;
-buffer(ik vraag me nog steeds af hoe hoog deze zou moeten zijn, aangezien het nibud wel een heel raar bedrag voor ons in petto had)
Deze is voor als mijn vriend zonder werk komt te zitten, en in andere noodgevallen. (Wij wonen in een huurwoning en hebben geen kinderen)
-jaarlijkse rekeningen zoals eigen risico's/gemeentelijke heffingen etc
-onderhoud auto
Vergeet ik iets waarvoor we geld opzij zouden kunnen zetten?
Welke spaardoelen hebben jullie?
dinsdag 15 oktober 2013 om 21:25
Vakantie...heerlijk, die ga ik erbij zetten! We gaan eigenlijk nooit, komt door mijn gezondheid de laatste jaren. Maar wie weet...
Huwelijk... niet meer na de scheiding die ik achter de rug heb. Even genezen. Koophuis zal er nooit komen, wij huren om verschillende redenen liever. Kinderen hebben we niet.
Wel een compleet nieuw interieur
Huwelijk... niet meer na de scheiding die ik achter de rug heb. Even genezen. Koophuis zal er nooit komen, wij huren om verschillende redenen liever. Kinderen hebben we niet.
Wel een compleet nieuw interieur
dinsdag 15 oktober 2013 om 22:25
dinsdag 15 oktober 2013 om 22:33
quote:blommit schreef op 15 oktober 2013 @ 22:30:
@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.
@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 15 oktober 2013 om 22:46
quote:Fame schreef op 15 oktober 2013 @ 22:33:
[...]
Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.
Als je je eigen inkomsten wil sparen zonder AOW dan heb je ergens tussen de 1500 en de 2500 p.m. nodig om leuk te leven. Gesteld dat je 20 jaar gepensioneerd bent dan heb je nodig: 20 x 12 x 2000 = 480.000 euro.
Daar betaal je elk jaar 1,2% vermogensbelasting over en het vermogen inflateert natuurlijk ook.
[...]
Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.
Als je je eigen inkomsten wil sparen zonder AOW dan heb je ergens tussen de 1500 en de 2500 p.m. nodig om leuk te leven. Gesteld dat je 20 jaar gepensioneerd bent dan heb je nodig: 20 x 12 x 2000 = 480.000 euro.
Daar betaal je elk jaar 1,2% vermogensbelasting over en het vermogen inflateert natuurlijk ook.
dinsdag 15 oktober 2013 om 23:23
(aflossen) Koophuis
Nood-buffer
Afschrijving witgoed
Nieuwe pc
Nieuwe auto
Droomkeuken
Meubels/interieur (vervanging & omdat het leuk is)
Droomreis
'Gewone' vakanties
Huwelijk
Studeerpotje voor kinderen
Luxe benodigdheden voor hobby
Pensioen
Jaarlijks terugkerende kosten (onderhoud huis, belastingen, etc)
Er is zoveel om voor te sparen
Nood-buffer
Afschrijving witgoed
Nieuwe pc
Nieuwe auto
Droomkeuken
Meubels/interieur (vervanging & omdat het leuk is)
Droomreis
'Gewone' vakanties
Huwelijk
Studeerpotje voor kinderen
Luxe benodigdheden voor hobby
Pensioen
Jaarlijks terugkerende kosten (onderhoud huis, belastingen, etc)
Er is zoveel om voor te sparen
woensdag 16 oktober 2013 om 10:02
quote:blommit schreef op 15 oktober 2013 @ 22:30:
@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.
Op dit moment is dat niet zo. Alleen als je in de bijstand terecht komt moet je je eigen kapitaal eerst onder een bepaald niveau brengen.
Maar hoe het zal zijn als wij in de AOW terecht komen weet niemand natuurlijk.
@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.
Op dit moment is dat niet zo. Alleen als je in de bijstand terecht komt moet je je eigen kapitaal eerst onder een bepaald niveau brengen.
Maar hoe het zal zijn als wij in de AOW terecht komen weet niemand natuurlijk.
woensdag 16 oktober 2013 om 10:04
woensdag 16 oktober 2013 om 10:14
deels even gekopieerd uit het andere topic.
we sparen elke maand automatisch.
zowel voor onszelf als voor de kinderen alle 3. ze hebben allemaal 2 spaarrekeningen. een gewone kinderspaarrekening en een studiespaarrekening
wij hebben er zelf 3 .
1 gewone spaarrekening
2: spaarrekening voor de vakantie.
3: voor de jaarrekeningen, eigen risico,gemeente belastingen etc.
sparen staat bij ons onder de vaste lasten. we zouden ook minder kunnen gaan sparen, en meer voor bijv de boodschappen kunnen gebruiken. maar dat vinden wij niet nodig.
zeker gezien de onzekere periode voor mn man zijn werk.
waarschijnlijk staat hij net voor de kerstdagen op straat.
we hebben bewust een 3e spaarrekening vanwege de gemeentebelastingen, eigen risico etc.
wij hebben het maximale eigen risico genomen allebei dit jaar. daarnaast hebben we er het geld voor de gemeentebelastingen en het waterschap er staan.
aan het begin van het nieuwe jaar kijken we globaal wat we dat jaar moeten betalen, en delen dat door 12 maand.en dat is dan voor het jaar erop.
ik ben nu dus al aan het ''sparen '' voor de gemeentebelastingen voor volgend jaar. zodat ik dat in febr. in 1x kan betalen.
idem voor de rest.
er moet voor ons bijv. dus standaard ong ¤2500 op die rekening staan op 1 jan. tenzij ik een lager eigen risico neem.
het is al bekend dat het eigen risico volgend jaar ¤360 p.p.
dus voor ons minimal ¤720, en ong ¤250 waterschapsheffingen en ong ¤375 aan gemeentebelastingen.
dus de buffer daarop is minimaal ¤1500 voor komend jaar, uitgezonderd het verhoogd eigen risico.
dan grijp ik nooit mis daarop, vanwege de eventuele rekeningen.
ons spaardoelen:
- genoeg buffer voor als manlief thuis komt zonder werk etc.
- voor de kinderen genoeg voor als ze gaan studeren. en daarnaast willen we ze een leuk potje meegeven voor bijv. het rijbewijs o.i.d.
- sparen voor de vakantie, doen we elke maand automatisch. kan ik alleen schriftelijk laten wijzigen. wat ik dus niet ga doen.
- en sparen voor een andere auto. die van manlief wordt minder nu na bijna 14 jaar.
we sparen elke maand automatisch.
zowel voor onszelf als voor de kinderen alle 3. ze hebben allemaal 2 spaarrekeningen. een gewone kinderspaarrekening en een studiespaarrekening
wij hebben er zelf 3 .
1 gewone spaarrekening
2: spaarrekening voor de vakantie.
3: voor de jaarrekeningen, eigen risico,gemeente belastingen etc.
sparen staat bij ons onder de vaste lasten. we zouden ook minder kunnen gaan sparen, en meer voor bijv de boodschappen kunnen gebruiken. maar dat vinden wij niet nodig.
zeker gezien de onzekere periode voor mn man zijn werk.
waarschijnlijk staat hij net voor de kerstdagen op straat.
we hebben bewust een 3e spaarrekening vanwege de gemeentebelastingen, eigen risico etc.
wij hebben het maximale eigen risico genomen allebei dit jaar. daarnaast hebben we er het geld voor de gemeentebelastingen en het waterschap er staan.
aan het begin van het nieuwe jaar kijken we globaal wat we dat jaar moeten betalen, en delen dat door 12 maand.en dat is dan voor het jaar erop.
ik ben nu dus al aan het ''sparen '' voor de gemeentebelastingen voor volgend jaar. zodat ik dat in febr. in 1x kan betalen.
idem voor de rest.
er moet voor ons bijv. dus standaard ong ¤2500 op die rekening staan op 1 jan. tenzij ik een lager eigen risico neem.
het is al bekend dat het eigen risico volgend jaar ¤360 p.p.
dus voor ons minimal ¤720, en ong ¤250 waterschapsheffingen en ong ¤375 aan gemeentebelastingen.
dus de buffer daarop is minimaal ¤1500 voor komend jaar, uitgezonderd het verhoogd eigen risico.
dan grijp ik nooit mis daarop, vanwege de eventuele rekeningen.
ons spaardoelen:
- genoeg buffer voor als manlief thuis komt zonder werk etc.
- voor de kinderen genoeg voor als ze gaan studeren. en daarnaast willen we ze een leuk potje meegeven voor bijv. het rijbewijs o.i.d.
- sparen voor de vakantie, doen we elke maand automatisch. kan ik alleen schriftelijk laten wijzigen. wat ik dus niet ga doen.
- en sparen voor een andere auto. die van manlief wordt minder nu na bijna 14 jaar.
woensdag 16 oktober 2013 om 10:25
Djurresmama, omdat ik natuurlijk al veel van je gelezen heb kan ik maar 1 ding zeggen....wordt budgetcoach 
Je hebt je zaakjes echt keurig op orde, en dat dat niet uit de lucht komt vallen maakt dat ik er echt veel respect voor heb.
Niet kunnen, komt in jouw vocabulaire duidelijk niet voor.
Maar over je lijstje, wederom goed geregeld.
Je hebt je zaakjes echt keurig op orde, en dat dat niet uit de lucht komt vallen maakt dat ik er echt veel respect voor heb.
Niet kunnen, komt in jouw vocabulaire duidelijk niet voor.
Maar over je lijstje, wederom goed geregeld.