Geld & Recht alle pijlers

Spaardoelen

15-10-2013 21:11 46 berichten
Door het topic over spaargeld, ga ik nog meer(dat het nog kan) nadenken over wat een goede buffer is en welke spaardoelen ik/wij verder zouden kunnen/moeten hebben.

Wij hebben nu 3 spaardoelen;

-buffer(ik vraag me nog steeds af hoe hoog deze zou moeten zijn, aangezien het nibud wel een heel raar bedrag voor ons in petto had)

Deze is voor als mijn vriend zonder werk komt te zitten, en in andere noodgevallen. (Wij wonen in een huurwoning en hebben geen kinderen)

-jaarlijkse rekeningen zoals eigen risico's/gemeentelijke heffingen etc

-onderhoud auto

Vergeet ik iets waarvoor we geld opzij zouden kunnen zetten?

Welke spaardoelen hebben jullie?
Alle reacties Link kopieren
Vakansie!

En andere leuke dingen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vakanties?

Ev huwelijk/koophuis/spullen voor kinderen tzt?
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Vakantie...heerlijk, die ga ik erbij zetten! We gaan eigenlijk nooit, komt door mijn gezondheid de laatste jaren. Maar wie weet...

Huwelijk... niet meer na de scheiding die ik achter de rug heb. Even genezen. Koophuis zal er nooit komen, wij huren om verschillende redenen liever. Kinderen hebben we niet.

Wel een compleet nieuw interieur ;)
Waarom gaf het nibud iets raars aan dan? Weinig of veel?

Ja dingen waar ik voor spaar zijn vakantie, nieuwe auto, verbouwing, buffer.
Wij sparen nu voor verschillende doeleinden.

- onderhoud huis

- onvoorziene uitgaven (kapotte koelkast ofzo)

- onderhoud auto's (3) en nieuwe auto

- vakantie

- schoolgeld voor dochter later

- nieuwe keuken

Nog genoeg te sparen zie ik zo
Wil je op termijn misschien een koopwoning?
Ik kan vanaf volgende maand eindelijk gaan sparen! Ik wil sparen voor een buffer en voor een vakantie. Oh ja, en ik wil ook mijn rijbewijs eigenlijk wel eens halen. Maar dat laatste is zeker geen prioriteit.
Geen doel. Maar als een superhogeresolutietv een beetje schappelijk geprijsd is dan ga ik hem kopen. Ze zijn nog veel te duur. Ik vind plm 5000 euro veel teveel.
Pensioen. Ga in vredesnaam zelf sparen want tegen de tijd dat je aan de beurt bent krijg je niet meer genoeg.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mijn koophuisje is mijn pensioen, daar spaar ik verder niet doelbewust voor.

Als ik kan sparen, dan doe ik dat voor vakanties en natuurlijk een buffer.

Ik heb echter twee doelen op de korte termijn en dat is een PADI diploma (duiken) en een rijbewijs.
@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.
quote:blommit schreef op 15 oktober 2013 @ 22:30:

@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 15 oktober 2013 @ 22:33:

[...]

Laat die AOW maar zitten dan, dan leef ik liever van mijn spaargeld, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Afschaffing kinderbijslag ga ik denk ik nog wel mee maken. En ik heb mijn beste pensioen al binnen, namelijk huis afbetaald.

Als je je eigen inkomsten wil sparen zonder AOW dan heb je ergens tussen de 1500 en de 2500 p.m. nodig om leuk te leven. Gesteld dat je 20 jaar gepensioneerd bent dan heb je nodig: 20 x 12 x 2000 = 480.000 euro.

Daar betaal je elk jaar 1,2% vermogensbelasting over en het vermogen inflateert natuurlijk ook.
Het begon voor een verbouwing, nu is het mijn vrijheid voor 'wat als'.
Een koop-appartement

Huwelijk

Een buffer

Vakantie

Onvoorziene uitgaven (bijvoorbeeld kapotte wasmachine)

Gemeentebelastingen enzo

En kinderen hoeven we niet, dus dat scheelt alweer.
Wij hebben veel kleine potjes

-nieuwe laptop

-koophuis

-onderhoud auto

-nieuwe auto

-bruiloft
(aflossen) Koophuis

Nood-buffer

Afschrijving witgoed

Nieuwe pc

Nieuwe auto

Droomkeuken

Meubels/interieur (vervanging & omdat het leuk is)

Droomreis

'Gewone' vakanties

Huwelijk

Studeerpotje voor kinderen

Luxe benodigdheden voor hobby

Pensioen

Jaarlijks terugkerende kosten (onderhoud huis, belastingen, etc)

Er is zoveel om voor te sparen
Voor mijn pensioen hoef ik niet te sparen, als ik dat red vreet ik m'n schoen wel op. Mijn vriend heeft daar wel geld voor staan.

Wij willen ook in de toekomst geen koophuis. Persoonlijke redenen voor.
Wij zijn voor meerdere dingen aan het sparen:

- de belastingdienst ( helaas ...).

- Verbouwen en opknappen van de slaapkamers, keuken, en vloer in de woonkamer.

- Buffer.
Iemand een plakje cake ? :-)
quote:blommit schreef op 15 oktober 2013 @ 22:30:

@Fame: Ik denk dat als je spaart, zij dat gespaarde bedrag af gaan trekken van je AOW als zijnde eigen kapitaal wat eerst op moet. En als je niet spaart, krijg je de volledige AOW. Natuurlijk zeggen ze dat niet van tevoren.

Op dit moment is dat niet zo. Alleen als je in de bijstand terecht komt moet je je eigen kapitaal eerst onder een bepaald niveau brengen.

Maar hoe het zal zijn als wij in de AOW terecht komen weet niemand natuurlijk.
Ik doe trouwens niet aan potjes. Ik spaar een vast bedrag per maand en wat er over is hevel ik ook over naar de spaarrekening. Daar staat genoeg op om dingen te vervangen of spontaan op vakantie te gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
- Belastingen

- Meubels (woon er nog geen jaar en moet nog mooi ingericht worden)

- Buffer bij eventueel ontslag

- Verzekeringen/ Belastingen

En zo zal ik nog wel wat vergeten zijn:S
deels even gekopieerd uit het andere topic.

we sparen elke maand automatisch.

zowel voor onszelf als voor de kinderen alle 3. ze hebben allemaal 2 spaarrekeningen. een gewone kinderspaarrekening en een studiespaarrekening

wij hebben er zelf 3 .

1 gewone spaarrekening

2: spaarrekening voor de vakantie.

3: voor de jaarrekeningen, eigen risico,gemeente belastingen etc.

sparen staat bij ons onder de vaste lasten. we zouden ook minder kunnen gaan sparen, en meer voor bijv de boodschappen kunnen gebruiken. maar dat vinden wij niet nodig.

zeker gezien de onzekere periode voor mn man zijn werk.

waarschijnlijk staat hij net voor de kerstdagen op straat.

we hebben bewust een 3e spaarrekening vanwege de gemeentebelastingen, eigen risico etc.

wij hebben het maximale eigen risico genomen allebei dit jaar. daarnaast hebben we er het geld voor de gemeentebelastingen en het waterschap er staan.

aan het begin van het nieuwe jaar kijken we globaal wat we dat jaar moeten betalen, en delen dat door 12 maand.en dat is dan voor het jaar erop.

ik ben nu dus al aan het ''sparen '' voor de gemeentebelastingen voor volgend jaar. zodat ik dat in febr. in 1x kan betalen.

idem voor de rest.

er moet voor ons bijv. dus standaard ong ¤2500 op die rekening staan op 1 jan. tenzij ik een lager eigen risico neem.

het is al bekend dat het eigen risico volgend jaar ¤360 p.p.

dus voor ons minimal ¤720, en ong ¤250 waterschapsheffingen en ong ¤375 aan gemeentebelastingen.

dus de buffer daarop is minimaal ¤1500 voor komend jaar, uitgezonderd het verhoogd eigen risico.

dan grijp ik nooit mis daarop, vanwege de eventuele rekeningen.

ons spaardoelen:

- genoeg buffer voor als manlief thuis komt zonder werk etc.

- voor de kinderen genoeg voor als ze gaan studeren. en daarnaast willen we ze een leuk potje meegeven voor bijv. het rijbewijs o.i.d.

- sparen voor de vakantie, doen we elke maand automatisch. kan ik alleen schriftelijk laten wijzigen. wat ik dus niet ga doen.

- en sparen voor een andere auto. die van manlief wordt minder nu na bijna 14 jaar.
Djurresmama, omdat ik natuurlijk al veel van je gelezen heb kan ik maar 1 ding zeggen....wordt budgetcoach ;)

Je hebt je zaakjes echt keurig op orde, en dat dat niet uit de lucht komt vallen maakt dat ik er echt veel respect voor heb.

Niet kunnen, komt in jouw vocabulaire duidelijk niet voor.

Maar over je lijstje, wederom goed geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven