Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
suikerfeest ook afschaffen dan
quote:consuelabananahammok schreef op 22 oktober 2013 @ 14:38:

[...]

Ik beweer niet dat je het feest gelijk zou moeten stellen. Het is een heel ander feest met een andere achtergrond. Het gaat om de figuur die als troubadour door de straten gaat, ook zwart gesschminkt.

Overigens gaat het mij totaal niet om het feit of we op de erfgoedlijst komen. Ik vier het feest al tig jaar zonder dus dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.Het zou kunnen dat de donkere mensen uit Iran en andere landen minder succesvol waren in hun protesten. Of mssn zien zij geen discriminatie in dit figuur? Of de VN heeft naar de oorsprong van het feest gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat het niet racistisch is. Ik weet niet wat de redenen waren.
quote:sole-mare schreef op 22 oktober 2013 @ 14:42:

[...]

Nou dat dacht ik nou ook toen ik dat twitterbericht las van die muts die vond dat de Duitsers alle Hollanders hadden moeten vergassen.Dat bericht heb ik gelukkig niet gelezen en slaat net zo min ergens op... om je kapot te schamen zoveel domheid...
Doe een hele zwarte piet (echt zwart en niet donker bruin) met blauwe, groene en rode lippen, maak het haar afwisselend blond, zwart en rood. Kleine aanpassingen om echt weg te komen van enige vergelijk met het verleden.

Het valt me ook op hoe racistisch NL eigenlijk is (veel mensen) naar aanleiding van deze discussie. Triest.
quote:richiee schreef op 22 oktober 2013 @ 14:43:

suikerfeest ook afschaffen danHe die hadden we nog niet gehoord...
quote:sole-mare schreef op 22 oktober 2013 @ 14:42:

[...]

Nou dat dacht ik nou ook toen ik dat twitterbericht las van die muts die vond dat de Duitsers alle Hollanders hadden moeten vergassen.Die reactie vind ik ook te ver gaan
Racisme is echt niet voorbehouden aan fanatieke blanke sinterklaasvierders hoor.
quote:sole-mare schreef op 22 oktober 2013 @ 14:40:

[...]

Die VN gans kent werkelijk het verschil tussen Sinterklaas en kerstman niet? Santa Claus en Sint Nicolaas ? Wordt anders gevierd, maar de oorsprong is dezelfde bisschop van Myra.
quote:Miss_Marvellous schreef op 22 oktober 2013 @ 14:34:

[...]

Dan ben ik blij dat jij geen onderzoeker bent. Anders zou je wel weten dat deze feiten een rol spelen.Het maakt toch ook niet uit hoe het Sinterklaasfeest uitgelegd wordt en dat voorstanders keer op keer uitleggen dat Zwarte Piet geen slaaf is, geen karikatuur van een neger en dat kinderen de link niet leggen met de negroïde buurman, het gaat de tegenstanders sec om de uitvoering van de zwarte Piet; de donkere schmink, de oorringen, de lippen. En dan blijkt er in de Arabische wereld exact zo'n fantasiefiguur rond te lopen en dan is het allemaal prima? Kom nou toch zeg. Dat is echt meten met twee maten.
quote:tekenis schreef op 22 oktober 2013 @ 14:44:

Doe een hele zwarte piet (echt zwart en niet donker bruin) met blauwe, groene en rode lippen, maak het haar afwisselend blond, zwart en rood. Kleine aanpassingen om echt weg te komen van enige vergelijk met het verleden.

Het valt me ook op hoe racistisch NL eigenlijk is (veel mensen) naar aanleiding van deze discussie. Triest.

Ik vind het ook onnodig om racistische tegen elkaar aan te trappen.

Je punt maken of mening geven kan ook wel fatsoenlijker.

Wat er gebeurd is dat het mensen persoonlijk raakt en dat is menselijk.

Wanneer je gaat tornen aan culturele traditie's, overtuigingen en religie van anderen die er mee opgegroeid zijn, deel uitmaakt van hun leven en diep geworteld zit ( en bij de 1 meer dan de ander, verschil van mens)

Dan maakt dat wat los. Nu is dat bij ons het Sinterklaasfeest, bij andere culturen gaat men net zo hard, dan wel harder steigeren als je aan die van de ander komt.
Er kunnen dan wellicht volgens sommige peilingen maar een handje vol mensen tegen zijn, maar eigenlijk laten vooral de reacties op internet van de voorstanders zien dat het de hoogste tijd is om Zwarte Piet te restylen. Want man o man een ieder die dacht dat we niet racistisch maar tolerant zijn is wel genezen.
quote:richiee schreef op 22 oktober 2013 @ 14:43:

suikerfeest ook afschaffen danWat heeft het Suikerfeest te maken met Sinterklaas?
quote:Iwannalive schreef op 22 oktober 2013 @ 14:33:

Toch wel eng om te lezen hoeveel racistische en discriminerende opmerkingen er hier gemaakt worden door zogenaamde niet-racisten...

Nou ja... Zwarte Piet heeft zijn langste tijd gehad... en ik vind het inmiddels maar beter ook. Het moet een leuk feest zijn. Geen feest dat blijkbaar zoveel haat en verdeeldheid zaait en met voorstanders die racistische opmerkingen maken zonder dat ze het blijkbaar door hebben...

Op www.nu.nl staat ook zo een pijnlijk commentaar... Hebben wij nou echt niet door in dit land wat racistisch of discriminerend is!??

4) 1 uur 51 minuten geleden door TC1100

Handen af van ONZE Zwarte Piet.

Er is niets racistisch aan een kinderfeest. Met ons Sinterklaas leren kinderen dat mensen met een donkere huid sympathieke kindervrienden kunnen zijn.

Die opmerking viel mij ook direct op.

Ik huil met je mee.
quote:Iwannalive schreef op 22 oktober 2013 @ 14:44:

[...]

Dat bericht heb ik gelukkig niet gelezen en slaat net zo min ergens op... om je kapot te schamen zoveel domheid...

Dit was hem:

quote:nessemeisje schreef op 22 oktober 2013 @ 14:46:

Racisme is echt niet voorbehouden aan fanatieke blanke sinterklaasvierders hoor.Iedereen staat vrij om racisme en discriminatie te melden bij het meldpunt.
quote:sole-mare schreef op 22 oktober 2013 @ 14:55:

[...]

Dit was hem:

[afbeelding]Gelukkig zit ik niet op twitter
Ah, het over één kam scheren van alle Zwarte Piet-voorstanders begint hier ook? Omdat er een paar idioten zich op internet laten gaan? Hoe heet dat ook alweer, als je de gehele groep verantwoordelijk houdt (en met de nek aankijkt) voor het gedrag van een kleine groep?

[...]

Dit was hem:

[img]http://www.revu.nl/files/2013/10/BXDSibeIMAAFTzG.jpg[/img]OMG wat erg...
quote:Miss_Marvellous schreef op 22 oktober 2013 @ 14:57:

[...]

Gelukkig zit ik niet op twitterIk ook niet ik snap geen hol van twitter maar deze kom je op zo'n beetje alle media tegen.

[...]

Dit was hem:

[afbeelding]

Je kunt natuurlijk een klacht over racisme neerleggen. Dit vind ik heel erg verdrietig en eigenlijk ook schandalig.

Zit me gewoon op te fokken over wat d'een of andere muts zonder schedelinhoud hier zit te twitteren.

quote:nessemeisje schreef op 22 oktober 2013 @ 14:57:

Ah, het over één kam scheren van alle Zwarte Piet-voorstanders begint hier ook? Omdat er een paar idioten zich op internet laten gaan? Hoe heet dat ook alweer, als je de gehele groep verantwoordelijk houdt (en met de nek aankijkt) voor het gedrag van een kleine groep?Wie doet dat dan? Ik scheer in ieder geval niemand over 1 kam.
quote:nuo schreef op 22 oktober 2013 @ 12:58:

http://www.eenvandaag.nl/ ... lavernij_en_moet_stoppen_

Ik ben toch heel benieuwd hoe dit allemaal afloopt.Ik ben de enquête van eenvandaag maar gaan invullen.
quote:liubi schreef op 22 oktober 2013 @ 15:00:

[...]

Je kunt natuurlijk een klacht over racisme neerleggen. Dit vind ik heel erg verdrietig en eigenlijk ook schandalig.

Zit me gewoon op te fokken over wat d'een of andere muts zonder schedelinhoud hier zit te twitteren.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit nog een heel jong meisje is waarvan de hersens nog niet volgroeid zijn.

Dus misschien is er nog hoop voor dit gansje.
quote:amarna schreef op 22 oktober 2013 @ 14:50:

[...]

Santa Claus en Sint Nicolaas ? Wordt anders gevierd, maar de oorsprong is dezelfde bisschop van Myra.

Dat is niet helemaal waar.

Amerika heeft de vorm die de kerstman heeft te danken aan de Nederanders.

Officieel was Father christmas geen kindervriend of bracht hij kadootjes met zich mee.

Sinterklaas zoals wij de traditie hebben is door Nederlanders meegenomen en een soort van gefuseerd met father christmas ( de kerstman zoals wij die kennen)

Later is de traditie rondom de kerstman weer overgewaaid naar deze kant op en zo geschiede en zijn wij de lul dat december een pokkedure maand is geworden waar je je blauw betaald aan kadootjes.

Good thinking!
Off topic, heb enkele pagina's eerder al inhoudelijk gereageerd (dat aanpassing van zwarte piet mij niks kan schelen).

Voor mensen die zo fel tegen zwarte piet zijn ivm slavernij associaties is onderstaande link misschien wel een interessante;

http://www.tonyschocolone ... kelijkheid-van-slavernij/

Ik ga dit jaar in ieder geval weer voor een fairtrade, ongeacht zwarte, witte of groene piet hem komt brengen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven