Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Als je dit leest snap ik wel waarom ze in de VS nog lang niet toe zijn aan een zwarte piet.
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 01:20:

Nessemeisje: achja mijn opa is nu eenmaal niet moeders mooiste en nogal grumpy. Maar ook grappig

Kadanz: ja dat zou wel kunnen. Mijn oom en nichtje die beiden zwart zijn kijken ook altijd uit naar Sinterklaas. Mijn nichtje doet zelfs mee als piet bij de intocht dit jaar.

Misschien zijn wij in de familie gewoon niet zo drukmakerig om die dingen.

Maar kan niet ontkennen dat ik het idee heb dat het de wereld niet zou misstaan om wat laconieker te zijn.

Dan geef ik het toch weer de draai naar de Nederlanders: een handjevol kleurlingen tekent bezwaar aan tegen Zwarte Piet, zoals elk jaar gebeurt. Dit jaar echter springt de media er bovenop en voor je het weet is half blank Nederland hysterisch aan het schreeuwen dat wie tegen Piet is maar op moet hoepelen naar eigen land. Wie moet er nu wat laconieker zijn?

Ik zeg allebei, zowel die Quincy en z'n club als de hysterische autochtonen.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 01:04:

[...]

Had je haakneuspieten wel getolereerd?

Ik heb vandaag er nog over nagedacht ( heb mij nu eenmaal in de hele discussie mee laten zuigen waar je ook bijna niet omheen kan)

Bij sommige mensen raakt het een gevoelige snaar, het triggert om aan iets te denken wat met hun verleden te maken heeft. Wij kunnen 100 keer roepen dat dat het niet is, dat dit het verhaal niet is maar het beeld triggert de gedachte en emotie.

Zo is het niet bedoeld, neemt dat niet weg. Ik snap dat wel, de vraag die ik hier al een aantal keer heb neergezet, moet het daarom aangepast worden? en hoe ver moet dat dan gaan?

En wat maakt het zo'n heet hangijzer dat de trigger weggenomen moet worden.

Mensen over de hele wereld hebben een geschiedenis, complete volken, individuen, groepen. Nare herinneringen, pijnlijke en overal liggen voor deze mensen triggers waardoor ze er last van hebben, of het ze raakt.

Maar kan het dat we overal met alles en iedereen rekening houden? Moeten we het nu nog verantwoordelijk houden?

Dat zijn serieuze vragen waar ik echt nog geen volmondig antwoord op heb.

Ik zelf heb op persoonlijk vlak ook een verleden( die velen helaas met mij delen) waarbij triggers dagelijks en onverwacht om de hoek kunnen zetten en daar heb ik last van. Niemand doet dat met opzet, het is ook niet de bedoeling.

Ik weet dat niemand er op uit is om mij er mee te willen kwetsen. De grap die de ander zo lollig vindt, is voor mij niet om te lachen en zo kan het van alles zijn. Maar moet ik anderen de mond snoeren? vinden dat sommige zaken uit het leven weggenomen moeten worden?

Het kan simpelweg niet om met elke gevoeligheid rekening te houden, zeker als het niet eens de bedoeling is.

Ik zelf zou geen last hebben van kleine verandering waardoor de verschijning Piet nog de Zwarte piet uitbeeld zoals het in het verhaal bekend is, maar voldoende verschilt dat de trigger minder/niet aanwezig is.

Dat is voor mij geen andere kleur. Een ander kapsel, weg met de rode lippen zou ik prima nog zwarte piet in zien. Niet meer in gekleurde Pieten.

Elkaar tegemoet komen is prima, zoals Bram van de Vlught zo prachtig zei, laat het een feest blijven die voor iedereen leuk blijft.

Alleen Zwarte Piet is Zwart, net als Sint een lange witte baard heeft.
Ja op dat punt zijn we het dan ook volledig Kadanz.

Kan me niet voorstellen dat mensen daadwerkelijk denken dat het Sinterklaasfeest verpest wordt door gekleurde pieten. Dus schilder ze in alle kleuren van de regenboog en over 5 jaar is iedereen het vergeten.

Maar ik kan me wel voorstellen dat het pijn doet voor mensen om indirect als racist uitgemaakt te worden. Want ja, de karikatuur zwarte piet ís van oorsprong racistisch. Maar ik vind het jammer dat het niet voldoende is om te zeggen: ja da's wel waar, maar ja zo zien wij dat helemaal niet, 150 jaar na dato, piet is volksheld nummer 1... Dus sorry voor de geschiedenis van zwarte piet maar we bedoelen 'm niet gemeen.. En dat het dan klaar is (met nieuwe kleurtjes).

Want de pro-pietenbeweging kan alleen maar conservatief gillen dat het hún traditie is en dat NL juist niet racistisch is.

En de anti-pietenbeweging kan alleen maar slachtofferig janken dat het zoveel pijn doet om nationaal gediscrimineerd te worden met een kinderfeest.

Beiden volstrekt overtrokken als je het mij vraagt.
Grotendeels eens met wat je hierboven schrijft Consuela. Als we op zo'n genuanceerde manier met elkaar kunnen blijven praten dan is er altijd wel een oplossing te vinden. Nee, je kunt niet altijd rekening houden met alle gevoeligheden. Maar je kunt die gevoeligheden ook niet wegzetten als gezeur. Een volwassen samenleving komt tot een compromis waar iedereen mee kan leven. Kunnen we dat in Nederland?
Ohja en stiekem wil ik piet ook het liefste zwart. Want ja, anders moet ik allemaal nieuwe sinterklaasliedjes gaan leren

O ja, ik dacht vroeger dat zwarte piet een clown was en dat hij daarom zo'n grote rode mond had. sterker: ik vond het zo zielig voor piet, dat hij geen rode neus mocht zoals een échte clown.
quote:Miss_Marvellous schreef op 23 oktober 2013 @ 01:16:

[...]

Nou heb je de berichten op facebook en andere fora al gelezen? Ik vind ze toch erg hysterisch overkomen.Ja, dat heb ik ook allemaal gelezen. En alhoewel ik sommige berichten over "the top" vind, is hysterie toch echt wat anders hoor.
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 01:37:

Kan me niet voorstellen dat mensen daadwerkelijk denken dat het Sinterklaasfeest verpest wordt door gekleurde pieten. Dus schilder ze in alle kleuren van de regenboog en over 5 jaar is iedereen het vergeten.

Maar ik kan me wel voorstellen dat het pijn doet voor mensen om indirect als racist uitgemaakt te worden. Want ja, de karikatuur zwarte piet ís van oorsprong racistisch. Maar ik vind het jammer dat het niet voldoende is om te zeggen: ja da's wel waar, maar ja zo zien wij dat helemaal niet, 150 jaar na dato, piet is volksheld nummer 1... Dus sorry voor de geschiedenis van zwarte piet maar we bedoelen 'm niet gemeen.. En dat het dan klaar is (met nieuwe kleurtjes).

Want de pro-pietenbeweging kan alleen maar conservatief gillen dat het hún traditie is en dat NL juist niet racistisch is.

En de anti-pietenbeweging kan alleen maar slachtofferig janken dat het zoveel pijn doet om nationaal gediscrimineerd te worden met een kinderfeest.

Beiden volstrekt overtrokken als je het mij vraagt.Ook mee eens. Wat mijn ogen best geopend heeft is het feit dat sommige blanken het persoonlijk opvatten als er beweerd wordt dat Zwarte Piet racistisch is en ik denk oprecht dat de Surinamers en Antillianen die bezwaar maken tegen Piet dit nooit hebben verwacht.
quote:kadanz schreef op 23 oktober 2013 @ 01:25:

[...]

Vind jij, vind ik, maar dat vindt meneer Gario niet. En dat is zijn goed recht. Het is niet alsof hij helemaal geen punt heeft.

[...]

Vraag nogmaals elke Surinamer of Antilliaan van boven de zestig hoe hij het kolonialisme heeft ervaren en misschien krijg je het antwoord op je vraag. Het is allemaal nog heel recent hoor.

[...]

Het slecht behandelen van de Palestijnen is van een heel andere orde dan Zwarte Piet ter sprake stellen

Nou meneer Gario heeft de slavernij ook niet meegemaakt hoor!

Waar deze hele discussie over gaat is dat zwarte mensen het vervelend vinden om als een karikatuur neergezet te worden. En dat mag. Ze voelen zich gediscrimineerd en dat mag, hun gevoelens mogen er ook zijn. Maar ik zet mijn hakken in het zand als ze over de slavernij beginnen dan is de discussie over voor mij.
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 01:41:

Ohja en stiekem wil ik piet ook het liefste zwart. Want ja, anders moet ik allemaal nieuwe sinterklaasliedjes gaan leren 8-)

Over die liedjes ben ik onverbiddelijk

Welterusten!
quote:dekleinekapitein schreef op 23 oktober 2013 @ 01:37:

Beiden volstrekt overtrokken als je het mij vraagt.

Ik ben ook erg pro-piet en ook echt voorstander van het behouden van de zwarte kleur. Misschien gil ik dat ook,al bedoel ik het niet als gillen.

Het is gewoon echt mijn standpunt, persoonlijk vind ik het te ver gaan om aan de traditie zo ver te gaan sleutelen dat Zwarte Piet een heel ander beeld krijgt.

Het zou best minder een karikatuuur mogen zijn, en dat kan volgens mij ook door bepaalde trekken te veranderen.

Voor mij zijn die trekken overigens nietszeggend, ik zie zwarte piet en echt niets anders. Maar ben mij wel er van bewust dat dit komt omdat ik met het feest ben opgegroeid dus daar staar ik mij helemaal blind op.
Ik vind jou ook niet gillen. En ik vind ook dat zwarte piet gewoon alleen zwarte piet is en niks anders.

Maar ik vind ook dat we tegemoet moeten komen aan een ander. En dat vind jij ook.

Wat ik zo erg vind is dat er twee groepen zijn die de boel enorm aan het opjutten zijn, waardoor iemand die nog nooit in NL geweest is het hele feest wil verbieden.

Vanmiddag was ik daar ook pissed over naar de antizwartepietenbeweging toe. Nu heb ik er eens over nagedacht en het is evengoed de schuld van de propietenbeweging.

Als 1 van de twee had toegezegd had het zo'n vaart niet gelopen, maar allebei even koppig en strijdbaar.

En dat is jammer, want het zou een leuk feest moeten zijn, geen wrange discussie.
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 01:46:

[...]

Ik ben ook erg pro-piet en ook echt voorstander van het behouden van de zwarte kleur. Misschien gil ik dat ook,al bedoel ik het niet als gillen.

Het is gewoon echt mijn standpunt, persoonlijk vind ik het te ver gaan om aan de traditie zo ver te gaan sleutelen dat Zwarte Piet een heel ander beeld krijgt.

Het zou best minder een karikatuuur mogen zijn, en dat kan volgens mij ook door bepaalde trekken te veranderen.

Voor mij zijn die trekken overigens nietszeggend, ik zie zwarte piet en echt niets anders. Maar ben mij wel er van bewust dat dit komt omdat ik met het feest ben opgegroeid dus daar staar ik mij helemaal blind op.Ik was ook altijd voor ZP maar de afgelopen weken ben ik er toch anders over gaan denken. Als zwarte mensen echt gekwetst worden door ZP dan vind ik dat het anders moet. Ik zou zelf wat zwarte vegen het leukst vinden maar ik heb geen kleine kinderen meer dus dat laat ik aan de jongere generatie over
En nee mevr. VN , ik denk echt niet dat all black people look like that.

Waar zie je mij voor aan?

Ik denk alleen dat zwarte piet er zo uit ziet. Daarom zie ik ook prima dat Gerda, Humberto tan, Prem, Quincy, en u zwarte piet NIET zijn.
Noem me een optimist, maar toch denk ik dat we door die absurde uitspraken van madame VN iets dichter bij elkaar komen. We hebben ons zegje gedaan, beide partijen hebben zich van hun lelijkste kant laten zien, we zien hoe belachelijk dat uitpakt, dus kijken we er wat nuchterder tegenaan. We moeten wel!

Ik zie een Polderpiet in het verschiet!
quote:mika65 schreef op 23 oktober 2013 @ 01:51:

[...]

Ik was ook altijd voor ZP maar de afgelopen weken ben ik er toch anders over gaan denken. Als zwarte mensen echt gekwetst worden door ZP dan vind ik dat het anders moet. Ik zou zelf wat zwarte vegen het leukst vinden maar ik heb geen kleine kinderen meer dus dat laat ik aan de jongere generatie over

Zwarte vegen zou op zich ook nog prima te verklaren zijn, alleen is dat nog steeds een rigoreuze verandering voor kinderen, te opvallend.

En ik zie een praktisch probleem om vrijwilligers onherkenbaar te houden die veelal bekenden kunnen zijn van kinderen.

Overigens blijf ik wel bij mijn standpunt dat Zwarte Piet geen slavernij uitbeeld.

Daar is het verhaal echt niet naar.

Als het iets ermee te maken heeft is het juist tegen slavernij.

Ik had overigens de hoeren, verbrande kinderen en afgeslachte jongens eerder nog benoemd.

Zou het verhaal wel compleet maken om die toe te voegen.

Iemand voorstander? nee?..... dacht ik al
En om het even reeel te houden. Echt niet alle zwarte mensen voelen zich gekwest.

Zeker diegene die net als ik als oerhollandse meid opgegroeid zijn met dit feest zullen echt niet allemaal tegen zijn en er net zo van genieten en geen kwaad er in zien.
Zwarte piet beeldt voor ons ook geen slavernij uit maar hij is natuurlijk wel op een slaaf gebaseerd.

Wel heb ik altijd begrepen dat dat pakje geen slavenpak was maar een pak dat juist aan van die kinderen werden gegeven die zo'n schildknaap werden.

Hoe dan ook, hopelijk heb je gelijk Kadanz.

Mijn oogjes vallen toe dus ik zwaai af. Welterusten allemaal
Oh en zwarte vegen vind ik ook te herkenbaar maar ik had als kind echt wel door dat piet geschminkt was dus tegen de kinderen kun je mi gewoon zeggen:

Joh, Sinterklaas had eens zin in wat anders / de zwarte schmink was op / eerlijk uitleggen dat sommige mensen zwarte piet leuker vinden als hij alle kleuren heeft.
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 02:05:

En om het even reeel te houden. Echt niet alle zwarte mensen voelen zich gekwest.

Zeker diegene die net als ik als oerhollandse meid opgegroeid zijn met dit feest zullen echt niet allemaal tegen zijn en er net zo van genieten en geen kwaad er in zien.Wedden dat het journaal dit jaar uitgebreid stil zal staan bij de intocht van Sint en Piet op de Antillen waar het feest even fanatiek gevierd wordt als hier?
Ik snap denk ik ook wel waarom de reactie's zo veel en heftig zijn.

Het is een kinder feest.

En genieten we allemaal niet van de betovering op hun snoetjes, meegesleept door de hele happpening en de spanning van wat ze krijgen, het schoentje zetten, gekluisterd aan de buis als de club van Sinterklaas er op is, bakken pepernoten weg kanen, de verwondering als Zwarte piet hun naam roept ( is de buurman maar weet hij veel)

Zien we onze eigen jeugdsentiment er niet in, hebben we niet enorm veel plezier in de voorbereiding met als klapper pakjesavond waar kinderen enthousiast de pakjes uitpakken met een beetje schrik nog omdat Piet zo hard op de deur klopte ( waarom mijn broer ook zo hard moet kloppen dat zelfs ik tegen het plafond schiet beats me).

En de lol die we zelf hebben met surprises ( althans op de avond zelf, de bloed zweet en tranen om er iets van te maken waar ik mee voor de dag kan komen vervloek ik soms) , de gedichten waar je zo over loopt te verkneukelen om iemand lekker in de zeik te nemen ( is dat nu leuk? ja dat is leuk! )

Niemand die er mee opgegroeid is zal het denk ik kunnen begrijpen, de magie.

En daar aan sleutelen en bekritiseren haalt ff de sprankeling er van af.

Die voor mij niets meer is dan enorme lol, plezier en genieten van kindersnoetjes.

Mijn jongste gelooft nog, maar is op een leeftijd dat dat eigenlijk niet meer kan en ik voor de taak sta dit binnenkort te openbaren.

Ik heb er nu al de pest in dat dat moet
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 02:01:

[...]

Overigens blijf ik wel bij mijn standpunt dat Zwarte Piet geen slavernij uitbeeld.

Daar is het verhaal echt niet naar.

Als het iets ermee te maken heeft is het juist tegen slavernij.

Dat hele slavernijverleden is er bij gesleept zonder goede onderbouwing.

Sinterklaas heeft nooit in de rol van plantage houder gezeten.

Toch is het wel slim verzonnen van de anti-piet-brigade, dat moet ik ze na geven, je koppelt zwarte Piet aan slavernij & racisme en uiteindelijk raakt ZP zo besmet dat er wel een verandering doorgevoerd moet worden.

Want let maar op, ZP zoals we hem nu hebben heeft zijn langste tijd gehad, welk gemeentebestuur of schooldirecteur wil een feest waar een luchtje aan zit?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
https://scontent-a-ams.xx ... 18558118_1182448022_n.jpg
quote:Lilith75 schreef op 23 oktober 2013 @ 07:38:

https://scontent-a-ams.xx ... 18558118_1182448022_n.jpgHaha die is leuk..
Ik zat even te denken: als ik het goed begrijp is het Sinterklaasfeest racistisch omdat Sinterklaas (wit), Zwarte Pieten (zwart) als slaven gebruikt??? Ze doen werk voor Sinterklaas (wit) en zijn zelf zwart (gekleurd door de schoorsteen). Maar sommige donkere mensen werken toch ook voor witte mensen en doen wat witte mensen hun opdraagt (in de zin van werkgever en werknemer). En dat is dan geen slavernij…Dus als Sinterklaas nou de Zwarte Pieten zou betalen….zou het dan nog een probleem zijn? Volgens mij zijn Zwarte Pieten blije werknemers, want ze lachen altijd, zijn vrolijk etc. Ik heb niet het idee dat ze het een rot baan vinden. En als ze dan ook nog geld krijgen (dus werknemers die goed betaald krijgen)..zou dat dan minder racistisch zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven