Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 14:13:

[...]

Van zulke mensen krijg ik ook kromme tenen.

Martin Gaus hoorde ik bij de late night show tegen Humberto tan zeggen "maar jij bent zwarte piet"

Zo, mag ik een teiltje?

Dan ben je toch uitgeluld met elkaar.

Ik vind dat mensen die Zwarte piet gaan misbruiken om hun racistische denkbeelden er aan op te hangen een smet op het beeld zwarte piet geven.

Bah, die opmerking hoorde ik gisteravond ook. Zeer storend! Ik denk dat het grootste probleem met zwarte piet, dit soort racistische opmerkingen, is. Van kinderen (zoals bij mij het geval was) maar ook van volwassenen. Dit is dus wat zwarte piet bij mensen losmaakt.

De vraag is of je dit probleem oplost door zwarte piet 'wat minder zwart en wat minder knecht' te maken, zoals van Muiswinkel dat zo mooi verwoordde.

Ik vind het persoonlijk wel de moeite waard om dat te proberen. Niet omdat ik moeite heb met de huidige zwarte piet, wel omdat ik het belangrijk vindt dat een minderheidsgroep, die zich gediscrimineerd voelt, zich gehoord voelt.
quote:cocosmakroon schreef op 23 oktober 2013 @ 14:14:

Zwarte piet niet mee laten doen met het het sinterklaasfeest omdat hij zwart is. Dat is pas racistisch!Ik vind hem in ieder geval origineel.
Hij mag toch wel blijven als hij blauw of groen is!
Hij mag toch wel blijven als hij blauw of groen is.
quote:cocosmakroon schreef op 23 oktober 2013 @ 14:26:

Hij mag toch wel blijven als hij blauw of groen is.Wit mag schijnbaar ook. Enige bezwaar tegen blanke pietjes was dat de kinderen dan de persoon zouden kunnen herkennen. Wat bij Sinterklaas ook het geval is maar dat telt dan niet.
Bah
quote:573g8b schreef op 23 oktober 2013 @ 14:30:

[...]

Wit mag schijnbaar ook. Enige bezwaar tegen blanke pietjes was dat de kinderen dan de persoon zouden kunnen herkennen. Wat bij Sinterklaas ook het geval is maar dat telt dan niet.

Ik heb nog nooit een Sint herkend hoor. Die enorme wenkbrauwen en baard bedekken het gezicht zo dat herkenning bijna niet mogelijk is.

En volgens mij is gesproken over kleurenpieten toe te voegen, niet om ZP niet mee te laten doen?
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 14:13:

[...]

Martin Gaus hoorde ik bij de late night show tegen Humberto tan zeggen "maar jij bent zwarte piet" Ik heb het niet gezien dus ken de context niet maar dit komt op mij meer over als een oude sukkel met geen of slechte humor dan als racisme. Racisme is rassenhaat. Waaruit is gebleken dat Martin Gaus negroïde mensen haat?
Bah
quote:573g8b schreef op 23 oktober 2013 @ 14:30:

[...]

Wit mag schijnbaar ook. Enige bezwaar tegen blanke pietjes was dat de kinderen dan de persoon zouden kunnen herkennen. Wat bij Sinterklaas ook het geval is maar dat telt dan niet.

Sinterklaas zit zo verstopt achter baard, snor en haren ( nog nooit een oude man gezien met zo veel weelderig haar maar soit ), slechts neus en ogen en een beetje wang zie je.

Bram van der vlught was van de week op tv en ik hoorde alleen maar dat het Sint was.
quote:573g8b schreef op 23 oktober 2013 @ 14:35:

[...]

Ik heb het niet gezien dus ken de context niet maar dit komt op mij meer over als een oude sukkel met geen of slechte humor dan als racisme. Racisme is rassenhaat. Waaruit is gebleken dat Martin Gaus negroïde mensen haat?Het ging zoiets als , "maar wat vind jij zelf van zwarte piet?, want jij bent zwarte piet"
quote:LadyZiva schreef op 23 oktober 2013 @ 14:33:

[...]

En volgens mij is gesproken over kleurenpieten toe te voegen, niet om ZP niet mee te laten doen?

Er zijn heel veel verschillende voorstellen gedaan. Ik heb o.a. foto's gezien van een aankomst van Sinterklaas met alleen blanke pietjes met de vraag waarom dit niet in Nederland kan. Ook was er een voorstel om het schminken te beperken tot kurkvegen. Verder moet je maar even teruglezen, ik heb niet alles bijgehouden.

Persoonlijk zie ik liever homo's op het dek. Die hebben ervaring op het water en kunnen van hun gay pride sloepen zo overstappen naar de stoomboot. Zij weten bovendien wél hoe te shinen zonder gene.

Zo dus!
Bah
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 14:39:

[...]

Het ging zoiets als , "maar wat vind jij zelf van zwarte piet?, want jij bent zwarte piet"

Maar wat bedoelde hij dan?

"want ik ben benieuwd wat jouw mening is, als man met een donkere huidskleur"?

"want jij bent ook een slaaf"?

"want ik haat negers"?
Bah
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 13:37:

[...]

50 tinten grijs dan maar?

DAT is pas van deze tijd Goed plan....de volgende vraag dient zich aan....de roe, houden of vervangen ?
quote:Lilith75 schreef op 23 oktober 2013 @ 15:03:

[...]

Goed plan....de volgende vraag dient zich aan....de roe, houden of vervangen ? Houden natuurlijk. Maar dan roze en met glitters!
Bah
Als we Piet iets minder zwart maken of alle kleuren van de regenboog mogen dan in ieder geval bij welke kleur Piet dan ook die pruik met krullen af? Volgens mij stigmatiseer je dan nl. nog steeds.

Vroeger toen Sint en Piet alleen nog maar bij de intocht op tv was en een keer (in de laagste klassen) op school kwam was het haar van die ene Piet gewoon ook zwart gemaakt met smeer of zo (hoe ze het er ooit weer uit kregen geen idee).

En laat Piet svp gewoon praten zonder stomme accenten.

De overkill aan films, series, elke hoek van de straat etc. lijkt me voor de kinderen van nu ook best elke keer erg spannend.

Verder houd ik erg van dit feest, lootjes trekken, gedichten, kleine cadeautjes, de verhalen van vroeger.

En nu ga ik verder met het maken van cadeautjes.
quote:573g8b schreef op 23 oktober 2013 @ 15:06:

[...]

Houden natuurlijk. Maar dan roze en met glitters!Bij 50 tinten grijs?? Ik zou dan eerder aan een zweepje denken. en zie de link van roze met glitters eerder bij barbie.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:doddie schreef op 23 oktober 2013 @ 15:09:

[...]

Bij 50 tinten grijs?? Ik zou dan eerder aan een zweepje denken. en zie de link van roze met glitters eerder bij barbie.Oh nee oh nee....de volgende discussie dient zich aan....
quote:doddie schreef op 23 oktober 2013 @ 15:09:

[...]

en zie de link van roze met glitters eerder bij barbie.Barbie is dan ook de nieuwe Sint.
Bah
quote:Lilith75 schreef op 23 oktober 2013 @ 15:03:

[...]

Goed plan....de volgende vraag dient zich aan....de roe, houden of vervangen ?

In het kader van 50 tinten grijs zou een zweep heel goed passen.

Ik denk alleen dat dat ook op weerstand gaat stuiten al zou de zweep met de link naar 50 tinten grijs een hele andere bedoeling hebben.
Ach, ik heb het zelf niet verzonnen. Maar een van de leden van Trafassi kon het heel goed formuleren.

Ze maken zich niet druk om de decembermoorden. Wel zeuren over de slavernij.

Ik kan het jammer genoeg niet meer vinden. Maar hij zei het in een van de afleveringen van "Hoe is het nu met..." of in "Man bijt hond".

Ik heb iig met plezier naar de man geluisterd. Dat is ook een vrolijke man. Mag niet meer terug naar land van herkomst.

P.S.: Trafassi had een hit met Trafassi - Wasmachine in 1985

http://www.youtube.com/watch?v=ulxwCxdLs-A
Ik bedoel dit niet als vervelende vraag, maar als oprechte vraag. De definitie van racisme is als volgt:

ra·cis·me (het; o)

1theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt

2 discriminatie op grond van iemands ras (waarbij discriminatie staat voor het maken van ongeoorloofd onderscheid)

Hoe doen we dat door de traditie van Zwarte Piet?

Laat onverlet dat mensen zich erdoor beledigd kunnen voelen en het als karikatuur kunnen zien, maar is racisme nu het juiste woord? Het wordt wel steeds gebruikt.
nev wijzigde dit bericht op 23-10-2013 15:26
Reden: van dale er even bijgepakt
% gewijzigd
quote:573g8b schreef op 23 oktober 2013 @ 14:48:

[...]

Maar wat bedoelde hij dan?

"want ik ben benieuwd wat jouw mening is, als man met een donkere huidskleur"?

"want jij bent ook een slaaf"?

"want ik haat negers"?

Wat hij bedoelde zal waarschijnlijk het eerste zijn, ik denk niet dat mijnheer gaus de rest bedoelde.

Wat je wel zag, is een ongemakkelijke houding van Umberto Tan.

Ik kan mij wel inleven dat je het niet prettig vind vergeleken te worden met de figuur Zwarte piet, enkel om je huidskleur.
Ook leuk: http://www.sinterklaasfan ... nterklaas-is-het-zat.html

Trouwens..... is Sinterklaas nog niet in verband gebracht met het kindermisbruik in de Katholieke kerk?

Is hij niet de oorzaak..... Of moet ik het trendsetter noemen?

Is NIET serieus bedoeld.
Even een zijspoor.

Zijn er ook vrouwelijke Pieten?

En dan bedoel ik niet dat ook vrouwen zich ook verkleden als piet, maar de figuur Piet. Is hij nog steeds alleen maar mannelijk?

Is er sprake van seksediscriminatie?

Kan dit nog wel in deze tijd?

Moeten we naast Piet een Petra in het leven roepen?
quote:Pumps_italiaans schreef op 23 oktober 2013 @ 15:25:

Ook leuk: http://www.sinterklaasfan ... nterklaas-is-het-zat.html

Trouwens..... is Sinterklaas nog niet in verband gebracht met het kindermisbruik in de Katholieke kerk?

Is hij niet de oorzaak..... Of moet ik het trendsetter noemen?

Is NIET serieus bedoeld.

Nog niet geloof ik, maar dubieus is het wel, zeker wanneer hij alle kindjes op schoot wil hebben.

Kan dat nog wel?
quote:consuelabananahammok schreef op 23 oktober 2013 @ 15:23:

[...]

Wat hij bedoelde zal waarschijnlijk het eerste zijn, ik denk niet dat mijnheer gaus de rest bedoelde.

Wat je wel zag, is een ongemakkelijke houding van Umberto Tan.

Ik kan mij wel inleven dat je het niet prettig vind vergeleken te worden met de figuur Zwarte piet, enkel om je huidskleur.

Dan had Gaus zich anders moeten uitdrukken.

Natuurlijk voelt Tan zich ongemakkelijk , en iemand greep in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven