Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2013 @ 09:53:

[...]

Wat er hetzelfde aan is, is dat het allebei zwarte bladzijden zijn in de geschiedenis. En dat er in beide gevallen bevolkingsgroepen zijn die als gevolg daarvan een verleden hebben dat hen gevoelig maakt voor uitingsvormen uit die specifieke periode. Voor de een is dat de hitlergroet, voor de ander een pietenpak. Het kan allemaal nog zozeer niet kwaad bedoeld zijn, maar dat neemt niet weg dat die gevoeligheden er liggen.En juist dat zinnetje is waar het de bocht uit vliegt, maar waar sommigen zo wanhopig aan vasthouden. Een piet en de hitlergroet worden gelijk gesteld, en het gaat om gevoel, dus daar mag dan niets op aangemerkt worden. Nogmaals, ik moedig het alleen maar aan om door te gaan over die hitlergroet, en zover door te gaan tot me er vanzelf achterkomt hoe ridicuul de vergelijking is. Ik begin bijna te hopen dat die jongen uit debat op 2, straks met die hakenkruizen op de dam gaat staan op 4 mei, zoals hij zelf voorstelde. Als je het niet wilt begrijpen, dan maar meemaken. Kijken of het kwartje valt.quote:Wat zwarte Piet anders maakt, is dat hij stamt uit een heel oude traditie, waar op een gegeven moment een draai aan gegeven is waardoor hij eruit ziet zoals we hem nu kennen. Niets staat ons in de weg om er opnieuw een draai aan te geven, en zijn uiterlijk een beetje te veranderen. Misschien wel terug naar waar hij ooit vandaan kwam? Dan zijn alle mensen die volhouden dat het "nu eenmaal" een traditie is wellicht ook tevreden.Ik denk dat de meerderheid het totaal niet met je eens is. Daarom heeft deze discussie weinig nut, en de nazi;s erbij slepen maakt het er niet beter op.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:24:

De schrijver W.F. Hermans schreef in 1969 het boek: De laatste resten tropisch Nederland.

Daarin schrijft hij over zijn reizen in Suriname en de Antillen.

Over Zwarte Piet:

"Maar bij langer verblijf op de Antillen, na gezien te hebben met hoeveel fanatisme sommige mensen (gezagsdragers) dit feest organiseren, begin je je wel af te vragen of dit feest nog een ander aspect heeft behalve het stimuleren van de kleinhandel, zoals bij ons. Die vraag kan niet ontkennend beantwoord worden. Ik geloof niet dat het allemaal inbeelding is, wanneer de negers denken dat deze traditie in stand wordt gehouden om hen iets te laten voelen.

Op zijn minst genomen is het tactloos dat het gebeurt."

Nou was deze W.F. Hermans zo'n beetje de minst politiek correcte schrijver die we ooit gehad hebben. Hij hield zich zelfs niet aan de boycot van Zuid-Afrika.

Als uitgerekend hij nu, in 1969 (!) al tot de conclusie komt dat ten opzichte van de negers dit feest met zwarte piet bijbedoeling heeft, en dat je dat vooral merkt aan het fanatisme van de organisatoren... en dat dat géén inbeelding van de kant van de negers is... moeten we dan anno 2013 niet vaststellen dat het met de tactloosheid nog even droevig gesteld is als toen?

En ja, Hermans heeft het in 1969 over het feest op de Antillen. Maar in 2013 is, samen met de immigratie, het probleem verplaatst naar Nederland zelf.

lezen kan hier, even zoeken op 'sinterklaas': linkTja, de mening van 1 persoon maakt het nog geen waarheid voor anderen.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 09:54:

[...]

+1 en dan vooral je laatste conclusie is heel mooi en to the point.het is ook maar wat je wilt horen, en alleen daar ga jij op in. Ik wacht nog op je grappige hitlergroet. Doe het vandaag een paar keer zou ik zeggen, alleen maar voor de grap uiteraard. En report back.
quote:consuelabananahammok schreef op 24 oktober 2013 @ 23:26:

Sexisme is idd ook moeilijk in een kader te vangen.

Los van wat de ander bedoelt, is het hoe een ander het ervaart. En dat laatste wordt ook nog eens gevormd door ervaringen, opvoeding, waar je eigen grens ligt en hoe kwetsbaar je je voelt. En hoe kwetsbaar je je voelt bepaald weer de grenzen.

Ik weet niet of het vergelijk helemaal naast elkaar gelegd kan worden, maar je punt over de bedoeling en wat de ander ervaart is wel op beide van toepassing.

Daarom kom je er ook nooit uit in een discussie waar emotie een grote rol speelt.

En eigenlijk hoeft dat ook niet altijd in een discussie, je kunnen inleven in elkaar is al een mooi doel van een discussie.

In die vetgedrukte zin ligt volgens mij het begin van het probleem. Het valt mij op dat de "pro Zwarte Pieters", emotie vaak als argument gebruiken. En dan als argument tegen de "anti-Zwarte Pieters", welteverstaan.

Vooralsnog zie ik maar 1 kant van de discussie waar de emotie huizenhoog oplaait en dat is aan de kant van de mensen die Zwarte Piet willen houden. Het is toch van de zotte dat Humberto Tan met de dood bedreigd wordt, of dat een clubje mensen dat sympathiek denkt "nou, wij vinden het niet zo'n probleem om iets aan te passen, kleine moeite, groot plezier" inmiddels ook al met de dood bedreigd wordt.

Ik heb in het hele debat niemand uit het anti-Pieten kamp mensen met de dood zien bedreigen, of hysterisch zien uitschelden, verwensen of Nederland uit zien jagen. De mensen die ik ken die het publieke debat voeren, doen dat ook vrij emotieloos. Die hebben gewoon rustig over de zaak nagedacht, een mening gevormd, en die mening geuit. Meer niet.

Voor mezelf geldt dat overigens ook. Dat ik Zwarte Piet een racistisch fenomeen vind, heeft niet zoveel met emotie te maken. Het is net zo'n nuchtere constatering als wanneer ik zou zeggen "roze stofzuigers in een speelgoedgids is een seksistisch fenomeen". Dat ik zelf vrouw ben, maakt niet automatisch dat ik bij die constatering ook automatisch veel emotie voel. Hell, als je bij elk dingetje dat racistisch of seksistisch is heel veel emotie moest voelen, dan belandde je in een gesticht.
Am Yisrael Chai!
quote:waranaka schreef op 25 oktober 2013 @ 09:55:

[...]

Mee eens. De discussie over zwarte piet ligt een stuk ingewikkelder. Er is geen eenduidige duidelijke oorsprong voor het verhaal en ontstaan van zwarte piet. Alleen al daardoor verschillen de meningen over de figuur van zwarte piet en alleen al daardoor kun je een simplistische vergelijking met de hitlergroet en het nazisme niet maken.

Tsja, een hakenkruis komt ook uit India en de hitlergroet vindt z'n oorsprong bij de Romeinen. Zo kun je altijd wel een andere draai geven aan een discussie.

Feit blijft dat de manier waarop Piet uitgebeeld wordt is al dubieus is. Piet is een Moor (een Berber notabene!) maar hij wordt uitgebeeld als de typisch stereotype neger uit een racistisch tijdperk. Dat is al een reden op zich, nog zonder de slavernij erbij te halen.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 09:50:

[...]

Een verzinsel?

Hoe dan ook, voor sommige mensen herinnert Zwarte Piet aan een tijdperk dat voor hen even dramatisch was als de oorlog voor de joden. Een tijdperk dat niet eens zoveel eerder in de geschiedenis lag. Wat kun je daar niet aan begrijpen? Waarom wil je dat niet erkennen?

Ja een compleet verzinsel van jou, dat mijn standpunt voort zou komen uit het idee, dat ik denk dat NL goed is en de rest van de wereld (Duitsland) slecht was. Waar haal je die onzin vandaan.

En waarom ik iets niet wil erkennen, ik kan niet iets erkennen omdat jij die mening bent toegedaan en jij stampvoetend wilt dat ik deze erken als juist. Ik ben het niet eens met jouw vergelijking. Geen erkenning voor jou dus.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 17:45:

Dank, Kadanz!

Ik heb Prem niet gezien bij DWDD en ik ga het niet kijken want bij Pauw en Witteman ligt mijn ondergrens aan wat ik aankan aan Nederlands non-debat. Maar ik geloof meteen dat hij deed wat Prem altijd doet.

Overigens spreekt Prem altijd mét emotie maar daarom nog niet per se óver emotie. Ik vind dat hij soms best zinnige dingen te zeggen heeft, als je een beetje de wilde gebaren en stemverheffingen wegdenkt.

De anti-Zwarte Pieters, tsja, die heb ik alleen nog maar gehoord over dat het enerzijds complete onzin is en nergens over gaat (inbeelding van overgevoelige 'huilnegers'), maar anderzijds over hoe gemeen het is, hoe zielig voor de kindjes, er wordt "ons" iets afgepakt, 'er is een grens bereikt', het is een complot van beroepsnegers, enzoverder. Allemaal gevoelens, geprojecteerde en eigen gevoelens, en geen argumenten.Volgens mij heb jij dan niet de hele discussie gelezen. Er staan wel degelijk heel veel argumenten in, benoemd vanuit beide partijen!
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2013 @ 09:56:

[...]

Met andere woorden: we hebben het over onszelf afgeroepen? Lekker puh voor het Nederlandse volk, dat ons land binnengevallen werd.Nee, wat een vreemde conclusie.
quote:kadanz schreef op 24 oktober 2013 @ 17:54:

[...]

Er wordt herhaaldelijk gezegd dat de anti-pieten de rest beschuldigt van racisme, terwijl daar helemaal geen sprake van is. Zie melpomeme:

[...]

Ze gaat er dus vanuit dat als iemand aangeeft zich ongemakkelijk te voelen bij Zwarte Piet, diegene gelijk iedereen van racisme beschuldigt. Dat is niet waar en dat getuigt even zeer van het hebben van lange tenen als een Surinamer die overal racisme achter ziet.Mwah, ik lees haar post heel anders hoor. Zij heeft het over een grote groep en jij maakt er voor het gemak "de rest" van. En laat ons eerlijk zijn, een paar miljoen mensen zijn idd een grote groep!
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:01:

[...]

Tsja, een hakenkruis komt ook uit India en de hitlergroet vindt z'n oorsprong bij de Romeinen. Zo kun je altijd wel een andere draai geven aan een discussie.

Feit blijft dat de manier waarop Piet uitgebeeld wordt is al dubieus is. Piet is een Moor (een Berber notabene!) maar hij wordt uitgebeeld als de typisch stereotype neger uit een racistisch tijdperk. Dat is al een reden op zich, nog zonder de slavernij erbij te halen.Mee eens, voor mij heeft de slavernij eigenlijk weinig met mijn aversie jegens Piet te maken. Dat wordt dan ook makkelijk ervan gemaakt, alsof iedereen die tegen Piet is een slavernij trauma heeft. Newsflash: ik heb slechts een "zwarte Piet trauma", niet meer, niet minder. En als je bijvoorbeeld de reacties van het opiniepanel van Eenvandaag uit Surinaamse en Antilliaanse hoek leest, dan ben ik kennelijk niet de enige Surinaamse Nederlander die Zwarte Piet zélf als onprettig, naar, vervelend en (als je dan per se met zware termen wil gaan strooien) traumatisch heeft ervaren.
Am Yisrael Chai!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:01:

[...]

Ja een compleet verzinsel van jou, dat mijn standpunt voort zou komen uit het idee, dat ik denk dat NL goed is en de rest van de wereld (Duitsland) slecht was. Waar haal je die onzin vandaan.

En waarom ik iets niet wil erkennen, ik kan niet iets erkennen omdat jij die mening bent toegedaan en jij stampvoetend wilt dat ik deze erken als juist. Ik ben het niet eens met jouw vergelijking. Geen erkenning voor jou dus.Leg me dan uit waarom de slavernij niet met de Tweede Wereldoorlog vergeleken mag worden.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 09:42:

[...]

Slavernij en de relatie tot zwarte piet en het sinterklaasfeest nu, staat niet gelijk aan neonazi's, hitler en joden vergassingen. Maar er zullen altijd mensen zijn, die zullen blijven volhouden dat dit wel hetzelfde is. Ik denk dat als je een hitlergroet op de dam maakt, je in heel wat meer problemen komt, dan als je een pepernoot uitdeelt in een pietenpak.Zolang niemand met zekerheid kan zeggen waar de karikatuur Zwarte Piet vandaan komt en hij meer lijkt op een neger dan op een blanke die door de schoorsteen is gekropen kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en Piet restylen. Bijvoorbeeld door hem te schminken alsof hij roetvegen heeft en dan zonder kroeshaar pruik en dikke rode lippen of je geeft ze een ander kleurtje. De kinderen hebben er niet minder lol om. Misschien zelfs wel leuker, zijn ze ook niet meer bang voor Zwarte Piet.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 09:59:

[...]

In die vetgedrukte zin ligt volgens mij het begin van het probleem. Het valt mij op dat de "pro Zwarte Pieters", emotie vaak als argument gebruiken. En dan als argument tegen de "anti-Zwarte Pieters", welteverstaan.

Vooralsnog zie ik maar 1 kant van de discussie waar de emotie huizenhoog oplaait en dat is aan de kant van de mensen die Zwarte Piet willen houden. Het is toch van de zotte dat Humberto Tan met de dood bedreigd wordt, of dat een clubje mensen dat sympathiek denkt "nou, wij vinden het niet zo'n probleem om iets aan te passen, kleine moeite, groot plezier" inmiddels ook al met de dood bedreigd wordt.

Ik heb in het hele debat niemand uit het anti-Pieten kamp mensen met de dood zien bedreigen, of hysterisch zien uitschelden, verwensen of Nederland uit zien jagen. De mensen die ik ken die het publieke debat voeren, doen dat ook vrij emotieloos. Die hebben gewoon rustig over de zaak nagedacht, een mening gevormd, en die mening geuit. Meer niet.

Voor mezelf geldt dat overigens ook. Dat ik Zwarte Piet een racistisch fenomeen vind, heeft niet zoveel met emotie te maken. Het is net zo'n nuchtere constatering als wanneer ik zou zeggen "roze stofzuigers in een speelgoedgids is een seksistisch fenomeen". Dat ik zelf vrouw ben, maakt niet automatisch dat ik bij die constatering ook automatisch veel emotie voel. Hell, als je bij elk dingetje dat racistisch of seksistisch is heel veel emotie moest voelen, dan belandde je in een gesticht.Ik weet niet met welke bril op jij dit bekijkt, maar zo rustig ging en gaat het er niet aan toe. Er wordt aan beide kanten een hoop gescholden, geschreeuwd en geroepen (en ook gedreigd). De ene partij doet het niet fraaier en beter dan de ander, ook al zou jij dat graag willen geloven. Ook hier gaat het er niet fraai en toe, met de nazi's erbij gehaald en zeggen dat je voor grap de hitlergroet kan doen. Ik zie het aan, en kan niet concluderen dat 1 van de partijen eruit springt in hoffelijkheid.
Hoe komt het toch dat er behoorlijk wat mensen lijken te zijn die beginnen met: 'Ik ben niet racistisch, maar van zwarte piet blijf je af anders rot je maar op waar je vandaan komt' , of iets in die strekking.

En dat dit nu zo duidelijk naar voren komt. Dat gebrek aan kennis, historisch besef, feitenkennis enz.

Is dat slecht onderwijs?

Want daar maak ik mij op dit moment meer zorgen over dan of zwarte piet blijft of niet.

Ik schrik me soms echt dood wat ik hoor van mensen waar ik het eigenlijk helemaal niet van had verwacht. Familie, collega's e.d.

Maar ze zijn niet racistisch, nee dat niet.

Dat is toch eng?
quote:Iwannalive schreef op 25 oktober 2013 @ 10:07:

[...]

Zolang niemand met zekerheid kan zeggen waar de karikatuur Zwarte Piet vandaan komt en hij meer lijkt op een neger dan op een blanke die door de schoorsteen is gekropen kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en Piet restylen. Bijvoorbeeld door hem te schminken alsof hij roetvegen heeft en dan zonder kroeshaar pruik en dikke rode lippen of je geeft ze een ander kleurtje. De kinderen hebben er niet minder lol om. Misschien zelfs wel leuker, zijn ze ook niet meer bang voor Zwarte Piet.Ik ben niet ergens voor, of ergens tegen. Ik sla deze maatschappelijke discussie meer gade, dan dat ik in een kamp sta met een uitgesproken mening. Ik zie wel waar ze mee komen, ik vermoed dat er weinig gaat veranderen.
Succes verder met de discussie... ik ga mijn schoorsteen vegen.
Bbq's en kerstballen?! Kom op zeg! Nee als we het dan over buren moeten hebben om dit uit te leggen, dan is het meer als een eeuwendurend verhaal tussen twee buurfamilies. Onze familie heeft de over-over-overgrootouders van de buren eeuwen geleden uit hun eigen land meegenomen naar andere landen en ze tot slaaf gemaakt. Nadat de voorouders van de buren hun vrijheid terug hadden, zijn sommigen hier komen wonen. Daardoor werden ze buren van onze overgrootouders. Het contact tussen de buurfamilies verloopt de laatste generaties tussen de meesten van ons best goed. We gaan samen naar school, zijn collega's en er zijn leuke vriendschappen ontstaan. Er zijn er zelfs een paar met buurjongens en meisjes getrouwd. Toch zijn er ook regelmatig problemen. Niet iedereen kan omgaan met de verschillen. Wij hebben in onze familie een paar mensen die vinden dat de buren hier niet thuis horen en dat ze terug moeten naar het land waar onze voorouders hun voorouders ooit naartoe hebben gebracht. Deze familieleden van ons hebben ook allerlei scheldwoorden voor de buren. Ze noemen ze bijvoorbeeld Zwarte Piet. Het gevolg hiervan is dat sommigen uit de familie van de buren moeite hebben met de figuur Zwarte Piet. Ze hebben dat eerst binnen hun eigen familie besproken en nu vragen een paar van hen -zij die er echt mee zitten- of wij Zwarte Piet misschien zouden willen aanpassen.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:05:

[...]

Leg me dan uit waarom de slavernij niet met de Tweede Wereldoorlog vergeleken mag worden.

Pff, trek je al weer die kaart. Daar hadden we het een paar pagina's geleden ook al over.

Waarom de drang om zwarte Piet te vergelijken met de holocaust?

Dat begrijp ik gewoon echt niet.

De holocaust is niet ontstaan door een volksverhaal en is ook geen feestmoment en zal het ook nooit worden.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:07:

[...]

Ik weet niet met welke bril op jij dit bekijkt, maar zo rustig ging en gaat het er niet aan toe. Er wordt aan beide kanten een hoop gescholden, geschreeuwd en geroepen (en ook gedreigd). De ene partij doet het niet fraaier en beter dan de ander, ook al zou jij dat graag willen geloven. Ook hier gaat het er niet fraai en toe, met de nazi's erbij gehaald en zeggen dat je voor grap de hitlergroet kan doen. Ik zie het aan, en kan niet concluderen dat 1 van de partijen eruit springt in hoffelijkheid.Geef dan eens wat concrete voorbeelden van waar tegenstanders van Zwarte Piet hebben gescholden of met de dood bedreigd? Ik ken een aantal van de mensen uit het publieke debat persoonlijk, en allemaal hebben zij concrete doodsbedreigingen ontvangen omdat ze het lef hebben gehad te zeggen dat ze Zwarte Piet niet okee vinden. Wie van de voorstanders is ook met de dood bedreigd? Henk Westbroek? De oprichters van de Pietietie? volgens mij, niet toch?
Am Yisrael Chai!
quote:Baudolino schreef op 25 oktober 2013 @ 10:07:

Hoe komt het toch dat er behoorlijk wat mensen lijken te zijn die beginnen met: 'Ik ben niet racistisch, maar van zwarte piet blijf je af anders rot je maar op waar je vandaan komt' , of iets in die strekking.

En dat dit nu zo duidelijk naar voren komt. Dat gebrek aan kennis, historisch besef, feitenkennis enz.

Is dat slecht onderwijs?

Want daar maak ik mij op dit moment meer zorgen over dan of zwarte piet blijft of niet.

Ik schrik me soms echt dood wat ik hoor van mensen waar ik het eigenlijk helemaal niet van had verwacht. Familie, collega's e.d.

Maar ze zijn niet racistisch, nee dat niet.

Dat is toch eng?Nee, dat is niet eng. Wat ik eng zou vinden is als mensen slavernij en racisme door het sinterklaasfeest met de paplepel ingegoten krijgen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 09:59:

.

Niet mee eens. Het begon een paar jaar geleden met mensen die bij de intocht gingen protesteren met shirts en leuzen: Piet is racisme. Daar is door politie toen overigens ook véél te hard opgeknald maar ik vind wel: dat doe je niet. dat is niet de discussie zinnig aankaarten, dat is een kinderfeest verpesten.

Ik las ook in de krant over een school die bedreigingen van ouders kreeg als je zwarte pieten zouden hebben en die toen het hele feest niet hebben laten doorgaan. En wat te denken van Prem die veel te vroeg in de avond op tv schreeuwt dat Sint niet bestaat?

Dat doe je toch ook niet? Er kunnen toch kinderen mee kijken en het voegt niet eens iets aan de discussie toe!

De toon van het 'debat' is gezet door de leus 'Piet is racisme'. Dat is niet een gesprek openen of er misschien aanpassingen gedaan zouden kunnen worden, dat is frontaal en met harde emotionele woorden een aanval inzetten.
Zeg maar Spijker.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:08:

[...]

Ik ben niet ergens voor, of ergens tegen. Ik sla deze maatschappelijke discussie meer gade, dan dat ik in een kamp sta met een uitgesproken mening. Ik zie wel waar ze mee komen, ik vermoed dat er weinig gaat veranderen.Ik denk dat het wel gaat veranderen... zoals alles met de tijd verandert. En dat gaat steeds sneller.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:07:

[...]

Ik weet niet met welke bril op jij dit bekijkt, maar zo rustig ging en gaat het er niet aan toe. Er wordt aan beide kanten een hoop gescholden, geschreeuwd en geroepen (en ook gedreigd). De ene partij doet het niet fraaier en beter dan de ander, ook al zou jij dat graag willen geloven. Ook hier gaat het er niet fraai en toe, met de nazi's erbij gehaald en zeggen dat je voor grap de hitlergroet kan doen. Ik zie het aan, en kan niet concluderen dat 1 van de partijen eruit springt in hoffelijkheid.Het enige wat je hoeft te doen is de discussie te volgen op Viva. Op pagina één van de oorspronkelijke discussie worden de mensen die een kanttekening plaatsten bij Zwarte Piet belachelijk gemaakt. Op pagina één worden ze al teruggestuurd van waar ze vandaan komen. Hou jezelf niet voor de gek door te zeggen dat het van beide kanten komt. Natuurlijk schreeuwen mensen nu van beide kanten, nu de discussie geëscaleerd is. Maar het is duidelijk wie de discussie heeft laten escaleren en dat zijn niet de anti-pieten.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 10:10:

[...]

Geef dan eens wat concrete voorbeelden van waar tegenstanders van Zwarte Piet hebben gescholden of met de dood bedreigd? Ik ken een aantal van de mensen uit het publieke debat persoonlijk, en allemaal hebben zij concrete doodsbedreigingen ontvangen omdat ze het lef hebben gehad te zeggen dat ze Zwarte Piet niet okee vinden. Wie van de voorstanders is ook met de dood bedreigd? Henk Westbroek? De oprichters van de Pietietie? volgens mij, niet toch?Op facebook, op twitter komen de bedreigingen van beide kanten. Sorry dat ik niet zo;n hotemetoot ben dat ik de debaters in de media niet persoonlijk ken. Dat neemt niet weg dat de rest van de onbekende samenleving meedoet, kijk eens op die media zou ik zeggen. Het meisje dat twitterde dat de Nederlanders door de Duitsers vergast hadden moeten worden is ook een fraaie. En hier bij mij in de buurt gaat het er ook niet fraai aan toe, helaas is het vakantie, dan doen pubers mee aan iets, waar ze weinig van snappen. Maar blijkbaar zie jij alleen validiteit als je de mensen in de media kent, en die bedreigingen gaat het jou om.
Spijker,

Vooralsnog staat de teller van mensen die ik persoonlijk ken (publieke figuren) die met de dood bedreigd worden op 8. En dat zijn alleen de mensen waarvan ik het zeker weet. Niet al die mensen zijn zwart, niet al die mensen hebben gezegd dat Zwarte Piet racisme is, een aantal van die mensen hebben alleen maar gezegd "nou, ik snap best dat het voor een minderheid in dit land gevoelig ligt, en what's the big deal om er iets aan te veranderen?"
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven