Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:13:

[...]

Het enige wat je hoeft te doen is de discussie te volgen op Viva. Op pagina één van de oorspronkelijke discussie worden de mensen die een kanttekening plaatsten bij Zwarte Piet belachelijk gemaakt. Op pagina één worden ze al teruggestuurd van waar ze vandaan komen. Hou jezelf niet voor de gek door te zeggen dat het van beide kanten komt. Natuurlijk schreeuwen mensen nu van beide kanten, nu de discussie geëscaleerd is. Maar het is duidelijk wie de discussie heeft laten escaleren en dat zijn niet de anti-pieten.Ik houd mezelf niet voor de gek, jij ziet wat je wilt zien en horen, ik kijk toe en denk
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 09:57:

[...]

En juist dat zinnetje is waar het de bocht uit vliegt, maar waar sommigen zo wanhopig aan vasthouden. Een piet en de hitlergroet worden gelijk gesteld, en het gaat om gevoel, dus daar mag dan niets op aangemerkt worden. Nogmaals, ik moedig het alleen maar aan om door te gaan over die hitlergroet, en zover door te gaan tot me er vanzelf achterkomt hoe ridicuul de vergelijking is. Ik begin bijna te hopen dat die jongen uit debat op 2, straks met die hakenkruizen op de dam gaat staan op 4 mei, zoals hij zelf voorstelde. Als je het niet wilt begrijpen, dan maar meemaken. Kijken of het kwartje valt.

[...]

Ik denk dat de meerderheid het totaal niet met je eens is. Daarom heeft deze discussie weinig nut, en de nazi;s erbij slepen maakt het er niet beter op.

Ik stel de hitlergroet niet gelijk met ZP, ik zeg alleen dat beide uitingsvormen zijn die bij bepaalde mensen gevoelig liggen. Het maakt mij niet uit of dat tien mensen zijn of honderdduizend. Ik heb ook geen oordeel over die gevoelens an sich. Maar dat dit een feit is, kun je niet ontkennen.

En de meerderheid hoeft het ook niet met mij eens te zijn hoor. Want wie ben ik? Ook slechts een individu met een mening. Maar op basis van een verkeerde interpretatie zeggen dat een discussie weinig nut heeft omdat mensen een afwijkend standpunt hebben, vind ik dan toch weer een beetje jammer.

Je laatste vergelijking over met hakenkruizen op de Dam gaan staan begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Maar ik heb debat op 2 niet gezien, daar ligt het misschien aan.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:01:

[...]

Tsja, een hakenkruis komt ook uit India en de hitlergroet vindt z'n oorsprong bij de Romeinen. Zo kun je altijd wel een andere draai geven aan een discussie.

Ik geef niet steeds een andere draai aan de discussie Ik vind je vergelijking geen goede, omdat in jouw voorbeeld het nu juist wél een stuk simpeler ligt.

quote:Feit blijft dat de manier waarop Piet uitgebeeld wordt is al dubieus is. Piet is een Moor (een Berber notabene!) maar hij wordt uitgebeeld als de typisch stereotype neger uit een racistisch tijdperk. Dat is al een reden op zich, nog zonder de slavernij erbij te halen.

En nu heb je weer een nieuwe reden bedacht... Op deze manier maak je de discussie onduidelijk en zul je weinig mensen zover krijgen dat ze jouw standpunt gaan horen of proberen te begrijpen, denk ik.

Voor mij volstaat het hele verhaal met aanpassingen aan de figuur van zwarte piet, waarbij zijn rol als clowneske hulp van de sint overeind blijft.
Tot nu toe worden de mensen die Piet leuk vinden allemaal uitgemaakt voor racist. Dat vind ik ook nogal kwalijk en kwetsend!
Zeg maar Spijker.
quote:Iwannalive schreef op 25 oktober 2013 @ 10:13:

[...]

Ik denk dat het wel gaat veranderen... zoals alles met de tijd verandert. En dat gaat steeds sneller.Goed, ik moet blijkbaar heel specifiek zijn: naar aanleiding van de huidige discussie zie ik dat er weinig zal gaan veranderen dit jaar. Wat er over 20 jaar gebeurt, geen idee.
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2013 @ 10:16:

Je laatste vergelijking over met hakenkruizen op de Dam gaan staan begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Maar ik heb debad op 2 niet gezien, daar ligt het misschien aan.Dat werd in het debat gezegd, dat zware piet zien op straat hetzelfde is als met hakenkruizen op de dam gaan staan op 4 mei.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:17:

[...]

Goed, ik moet blijkbaar heel specifiek zijn: naar aanleiding van de huidige discussie zie ik dat er weinig zal gaan veranderen dit jaar. Wat er over 20 jaar gebeurt, geen idee.

Dit jaar verwacht toch ook niemand. Ik geef het hooguit nog 5 jaar.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:15:

[...]

Op facebook, op twitter komen de bedreigingen van beide kanten. Sorry dat ik niet zo;n hotemetoot ben dat ik de debaters in de media niet persoonlijk ken. Dat neemt niet weg dat de rest van de onbekende samenleving meedoet, kijk eens op die media zou ik zeggen. Het meisje dat twitterde dat de Nederlanders door de Duitsers vergast hadden moeten worden is ook een fraaie. En hier bij mij in de buurt gaat het er ook niet fraai aan toe, helaas is het vakantie, dan doen pubers mee aan iets, waar ze weinig van snappen. Maar blijkbaar zie jij alleen validiteit als je de mensen in de media kent, en die bedreigingen gaat het jou om.

Dat ene meisje is al door tig mensen aangehaald, kennelijk omdat dat het enige voorbeeld is dat men kan vinden. Die bedreigde overigens niemand met de dood, die zei alleen iets wat van dezelfde orde van grootte is als "we hadden ze terug moeten sturen op hun bananenboot".

Het heeft niks met mijn hotemetoterigheid te maken, ik vraag gewoon feitelijk wie van de mensen die zich publiekelijk hebben uitgelaten VOOR Zwarte Piet, met de dood bedreigd is. Volgens mij namelijk geen 1, terwijl iedereen die zich publiekelijk TEGEN heeft uitgelaten inmiddels kan rekenen op een doodsbedreiging uit diverse hoeken. Of sterker nog, Humberto Tan bijvoorbeeld heeft zich eigenlijk niet eens echt uitgelaten over het onderwerp, hij heeft alleen in zijn programma een discussie gefaciliteerd.
Am Yisrael Chai!
quote:Baudolino schreef op 25 oktober 2013 @ 10:10:

[...]

Pff, trek je al weer die kaart. Daar hadden we het een paar pagina's geleden ook al over.

Waarom de drang om zwarte Piet te vergelijken met de holocaust?

Dat begrijp ik gewoon echt niet.

De holocaust is niet ontstaan door een volksverhaal en is ook geen feestmoment en zal het ook nooit worden.

Je bedoelt slavernij vergelijken met de holocaust. Ik geef alleen maar aan waarom sommige mensen nog gevoelig reageren op de slavernij.

En net zoals de hitlergroet een symbool is uit een donker tijdperk, is de negerkarikatuur waar Piet op gebaseerd is een symbool van een voor sommige mensen zeer duister tijdperk. Ik snap echt niet waarom ik dat niet mag zeggen. Het is geen 'kaart' die ik trek. Het is de werkelijkheid die velen van ons niet willen zien.
quote:Spijk-er schreef op 25 oktober 2013 @ 10:17:

Tot nu toe worden de mensen die Piet leuk vinden allemaal uitgemaakt voor racist. Dat vind ik ook nogal kwalijk en kwetsend!En dat is dus gewoon niet zo. Zwarte Piet wordt racistisch genoemd, dat is iets heel anders. Pas wanneer de voorstanders daarop reageren met racistische uitlatingen, dan worden die specifieke mensen racistisch genoemd. En dat zijn ze dan ook.
Am Yisrael Chai!

Tot nu toe worden de mensen die Piet leuk vinden allemaal uitgemaakt voor racist. Dat vind ik ook nogal kwalijk en kwetsend!

Waarom denk je dat?

Het feit dat je geliefde feest voor sommigen aanstootgevend is maakt van jou nog geen racist. Dat is de denkfout die velen maken.
quote:waranaka schreef op 25 oktober 2013 @ 10:16:

[

En nu heb je weer een nieuwe reden bedacht... Op deze manier maak je de discussie onduidelijk en zul je weinig mensen zover krijgen dat ze jouw standpunt gaan horen of proberen te begrijpen, denk ik.

.

Tsja, wil je begrijpen waarom mensen bezwaar hebben tegen Zwarte Piet of niet? Wil je een discussie of wil je alleen maar zeggen dat er 'niks racistisch aan Zwarte Piet is'?

Ik bedenk geen redenen waranka, ik schrijf het op zoals het is, althans, zoals het ervaren wordt.
@juniper: en nog even dit, ook op Facebook en twitter zie ik nergens onbekende tegenstanders van Zwarte Piet andere onbekende mensen met de dood bedreigen. Zelf doe ik op die media bijvoorbeeld ook niks anders dan af en toe eens een linkje dat ik goed vind delen, toch staat mijn hele tijdslijn vol met de meest racistische grappen en grollen van de voorstanders van Zwarte Piet. Dat zie ik de tegenstanders van Zwarte Piet, die in mijn tijdslijn ook zwaar vertegenwoordigd zijn, niet doen.
Am Yisrael Chai!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:18:

[...]

Dat werd in het debat gezegd, dat zware piet zien op straat hetzelfde is als met hakenkruizen op de dam gaan staan op 4 mei.Nee, dat lijkt me niet hetzelfde inderdaad. Het was ook niet mijn bedoeling om het op die manier met elkaar te vergelijken.
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:18:

[...]

Dat werd in het debat gezegd, dat zware piet zien op straat hetzelfde is als met hakenkruizen op de dam gaan staan op 4 mei.Die uitzending heb ik niet gezien. Als dat echt zo gezegd is dan ben ik het er ook niet mee eens. Dat zou een duidelijke provocatie zijn, iets wat Zwarte Piet echt niet is.

Dat slaat ook nergens op.

Ik vraag me wel af of we echt daarvoor worden uitgemaakt. Een t-shirt met de tekst Piet is racisme, betekent niet dat de mensen die eraan mee doen bewust racistisch bezig willen zijn. Ik denk dat veel mensen niet eens beseffen wat racisme is. Dat valt hier bijvoorbeeld al wel te lezen. Ik vond Zwarte Piet vorig jaar ook nog iets onschuldigs. O.a. door de discussie en de reacties zie je toch wel dat we helemaal niet zo tolerant zijn en er -ik denk zonder dat we het ons beseffen, dus niet met opzet- echt racistische opmerkingen gemaakt worden. Ik denk dat gelukkig maar een heel klein gedeelte echt overtuigd racist is, en die heb je in alle landen, alle volkeren en alle rassen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 10:27:

@juniper: en nog even dit, ook op Facebook en twitter zie ik nergens onbekende tegenstanders van Zwarte Piet andere onbekende mensen met de dood bedreigen. Zelf doe ik op die media bijvoorbeeld ook niks anders dan af en toe eens een linkje dat ik goed vind delen, toch staat mijn hele tijdslijn vol met de meest racistische grappen en grollen van de voorstanders van Zwarte Piet. Dat zie ik de tegenstanders van Zwarte Piet, die in mijn tijdslijn ook zwaar vertegenwoordigd zijn, niet doen.Ik wel, maar het ging jou om de bekende nederlanders die zich voor of tegen hadden uitgesproken. Dat kreeg ik niet mee van je eerste bericht, daarin beweerde dat de 'anti-pieten' zo beheerst en ingetogen correct zich opstellen. De andere kant zou grof en emotioneel zijn. Dat is niet wat ik zie in de discussie. Maar als je het moet afmeten aan de publieke figuren en de bedreigingen, daar weet jij dus meer van dan ik. Ik ben niet goed op de hoogte daarvan.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:26:

[...]

Tsja, wil je begrijpen waarom mensen bezwaar hebben tegen Zwarte Piet of niet? Wil je een discussie of wil je alleen maar zeggen dat er 'niks racistisch aan Zwarte Piet is'?[...]Kadanz, hou nu eens op met suggereren wat anderen zouden willen zeggen volgens jou en al of niet zouden begrijpen, want je zit er nogal vaak naast. En, erger: je maakt van anderen in de discussie tegenstanders terwijl ze dat niet zijn. Je zet jezelf daarmee buiten spel als serieuze discussiepartner.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 10:20:

[...]

Dat ene meisje is al door tig mensen aangehaald, kennelijk omdat dat het enige voorbeeld is dat men kan vinden. Die bedreigde overigens niemand met de dood, die zei alleen iets wat van dezelfde orde van grootte is als "we hadden ze terug moeten sturen op hun bananenboot".

Verwijzen naar vergassingen, dat vind ik nou niet echt hetzelfde als we hadden ze moeten terugsturen. Zou ik moeten zeggen, die Surinamers hadden maar mee de gaskamers in gemoeten destijds! Jemig, dan zijn de rapen echt gaar.
quote:waranaka schreef op 25 oktober 2013 @ 10:34:

[...]

Kadanz, hou nu eens op met suggereren wat anderen zouden willen zeggen volgens jou en al of niet zouden begrijpen, want je zit er nogal vaak naast. En, erger: je maakt van anderen in de discussie tegenstanders terwijl ze dat niet zijn. Je zet jezelf daarmee buiten spel als serieuze discussiepartner.Het was algemeen bedoeld waranka, net als jouw post het heeft over mensen die mij in het algemeen niet meer zouden begrijpen als ik uitleg waar Zwarte Piet voor staat. Het sloeg niet persoonlijk op jou.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 10:21:

[...]

En dat is dus gewoon niet zo. Zwarte Piet wordt racistisch genoemd, dat is iets heel anders. Pas wanneer de voorstanders daarop reageren met racistische uitlatingen, dan worden die specifieke mensen racistisch genoemd. En dat zijn ze dan ook.

Oh? Mag ik jou even citeren dan?

De gemiddelde Nederlander WIL Zwarte Piet niet loslaten en heeft daar heel veel racistische redenen voor.

en

Ik denk serieus, en dat zeg ik niet om te beledigen, dat veel Nederlanders heel racistisch zijn, maar zelf niet beseffen dat wat ze zeggen of vinden racistisch is.

en

Ik snap best dat het niet leuk is om gewezen te worden op racisme, want niemand vindt het leuk om een racist genoemd te worden, maar juist omdat het in Nederland zo'n taboe is blijft het bestaan. Het zit een beetje in de Nederlandse volksaard om wat krom is recht te lullen, en vooral racisme is daar een voorbeeld van.
quote:wendy7474 schreef op 25 oktober 2013 @ 10:42:

[...]

Oh? Mag ik jou even citeren dan?

De gemiddelde Nederlander WIL Zwarte Piet niet loslaten en heeft daar heel veel racistische redenen voor.

en

Ik denk serieus, en dat zeg ik niet om te beledigen, dat veel Nederlanders heel racistisch zijn, maar zelf niet beseffen dat wat ze zeggen of vinden racistisch is.

en

Ik snap best dat het niet leuk is om gewezen te worden op racisme, want niemand vindt het leuk om een racist genoemd te worden, maar juist omdat het in Nederland zo'n taboe is blijft het bestaan. Het zit een beetje in de Nederlandse volksaard om wat krom is recht te lullen, en vooral racisme is daar een voorbeeld van.

Wat is er zo aanstootgevend aan deze stellingen? Ze worden driedubbel en dwars bevestigd door wat er in de social media wordt geschreven. Een deel van de Nederlanders (niet allemaal) is veel racistischer of in ieder geval veel minder tolerant dan ik altijd gedacht heb.

Het is niet voor niets det de gemiddelde racistische opmerking begint met het de aankondiging 'Ik ben geen racist maar...'

Verder helemaal eens met o.a. Iwana, FV en Kadanz.
Het gaat er niet om of het aanstootgevend is of niet, maar dat er wordt ontkend dat mensen dit roepen in het debat. Kan er ook nog wel een knuppeltje in het hoenderhok bij gooien, ik zie dat Surinamers zelf niet in de gaten hebben hoe racistisch ze zijn jegens andere minderheden en blanke NL. Maar dat willen ze ook niet horen.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:20:

[...]

Je bedoelt slavernij vergelijken met de holocaust. Ik geef alleen maar aan waarom sommige mensen nog gevoelig reageren op de slavernij.

En net zoals de hitlergroet een symbool is uit een donker tijdperk, is de negerkarikatuur waar Piet op gebaseerd is een symbool van een voor sommige mensen zeer duister tijdperk. Ik snap echt niet waarom ik dat niet mag zeggen. Het is geen 'kaart' die ik trek. Het is de werkelijkheid die velen van ons niet willen zien.

Ik ben je kwijt, het gaat om zwarte piet. Zwarte Piet heeft een nare bijsmaak gekregen door de slavernij, en jij vergelijkt het met de holocaust.

Ja, holocaust is in principe vergelijkbaar met de holocaust (als je het dan toch persé wil vergelijken) Maar dat geldt natuurlijk voor alle leed in de wereld. En waarom denk je dat er mensen zijn die de werkelijkheid wat betreft de slavernij niet willen zien? Dat lijkt me moeilijk ontkennen toch?

Het gaat er om dat we het hier over zwarte Piet hebben en of wij wel of niet zijn uiterlijk moeten aanpassen en uiteindelijk terecht komen in een vergelijking met de holocaust. Dat gaat mij gewoon echt te ver.
quote:kadanz schreef op 25 oktober 2013 @ 10:32:

[...]

Die uitzending heb ik niet gezien. Als dat echt zo gezegd is dan ben ik het er ook niet mee eens. Dat zou een duidelijke provocatie zijn, iets wat Zwarte Piet echt niet is.

Dit is precies waarom ik niet begrijp waarom jij de holocaust er bij haalt en uiteindelijk bovenstaande zegt.

Het lijkt wel alsof jij in je eentje een andere discussie voert, namelijk over de impact en gevolgen van de slavernij in plaats van over zwarte piet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven