Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Mijn zoon vertelde vanmiddag dat zijn vriendin, een donker meisje, op FB door allerlei nitwits wordt lastig gevallen omdat ze ook wel anti-ZP zou zijn. Het wordt steeds treuriger
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 oktober 2013 @ 16:29:

[...]

Kwestie van opvoeden? Wat een onzin. Zwarte piet is nu eenmaal zwart. Hij is niet paars. En als ie opeens paars wordt zal hem dat zeker opvallen, hij is drie, niet achterlijk.

In zwarte piet een slaaf zien en racisme, dat is pas een prachtopvoeding.

Volgens Kadanz was dat laatste juist een teken van een gedegen opvoeding, als je dat door hebt als kind. Ik vraag me dan eerlijk gezegd af wat je je kinderen leert, en daarbij dan ook nog eens foutief aanleert (aangezien historisch gezien Piet geen slaaf was van de Heilig man).

Overigens, als we dan toch aan het zeuren zijn (de zeurpieten bedoel ik dan), hoezo gaat het steeds over mannen. Alsof de Sint geen vrouw kan zijn! En er zijn ook vrouwelijke pieten! Ik voel me gediscrimineerd als vrouw. Mag ik nou ook een aanklacht indienen bij de VN.
quote:Murdoch schreef op 24 oktober 2013 @ 20:34:

Iedereen in dat debatprogramma is een oerdomme tokkie, behalve Arie Boomsma, die ik bewonder als mens, presentator en hopliet. OK ik weet niet wat een hopliet is maar hij is echt een goede debatleider.

Waar halen ze die mafkezen vandaan? Voor een debat heb je toch goede debaters nodig?

De nazi/holocaust kaart trekken in welk debat dan ook, is een groot zwaktebod. Het stuit me niet eens tegen de borst, ik denk dan alleen maar sukkels. Het is een Godwin irl debating, hoe triest. De jongen die voorstelde op 4 mei op de dam te gaan staan met hakenkruizen op zijn armen, moet dat vooral doen. Dat zegt alles over zijn gebrek aan intelligentie, dan dat het een gedegen vergelijking is met zwarte piet.
De VN is weer ergens anders bezig.

http://www.volkskrant.nl/ ... aans-vrouwknikkeren.dhtml

Heerlijk weblog, die Speld.
quote:Melpomene schreef op 24 oktober 2013 @ 20:45:

[...]

Een zwaarbewapende Griekse krijger. Verrassend!

Dan bedoelde ik misschien een hopman.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 18:19:

Wat!?! Echt? O ach hemel, Prem riep dat Sint niet bestaat. Een hele generatie van onschuldige kinderzieltjes vertrapt, bespogen, nee wat zeg ik, vermorzeld in hun onschuld! Hun naïeve geloof ontnomen door zo'n Hindoestaanse brulADHD-er!

Nou ik ben om hoor.

De pro-zwartepieters zijn het toonbeeld van fatsoen en dat handjevol brulnegers moet maar een enkele reis hakki-takkië krijgen.

Je hebt het helemaal niet gezien op tv..... Wie is hier nu de brul ADHD-er. Je slaat door.

En je hoeft helemaal niet om. Je kunt ook discussiëren en het niet eens zijn met elkaar.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:meivogel schreef op 24 oktober 2013 @ 20:53:

Mijn zoon vertelde vanmiddag dat zijn vriendin, een donker meisje, op FB door allerlei nitwits wordt lastig gevallen omdat ze ook wel anti-ZP zou zijn. Het wordt steeds treuriger Dat zei ik al: dit hele gebeuren wakkert juist racisme aan in plaats van het de kop in te drukken.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 20:49:

Hier:

http://www.youtube.com/watch?v=Rr4mjU9UAJo

Hermans over apartheid, zit geen woord Tsjechisch bij.

En ik zeg helemaal niet dat we wat dan ook moeten aanhangen omdat schrijver x of y dat zegt.

Ik liet alleen maar zien dat iemand als Hermans opmerkte dat het Sinterklaasfeest op de Antillen een boosaardige ondertoon heeft. Dus zelfs iemand waarvan je niet zou verwachten dat hij dat zou zeggen, gezien zijn cynische politieke visie, dacht toch, mwah, dit is niet zo chill.

Medunkt, ik blijf dat vreemd vinden. Je pikt er in 1969 gemaakte opmerking van een schrijver uit om je eigen argumenten kracht bij te zetten. Soort Anybody qua mening: Blij met... apartheid, minder blij met... Zwarte Piet. Ik zie er de zin niet van in.

In ieder geval vind ik het met dit soort argumenten allemaal nogal flauw worden en heb ik die hele discussie wel gehad hier (en op twee andere topics geloof ik).

Mijn zoon vertelde vanmiddag dat zijn vriendin, een donker meisje, op FB door allerlei nitwits wordt lastig gevallen omdat ze ook wel anti-ZP zou zijn. Het wordt steeds treuriger Heel treurig. Internet is wat dat betreft een uitlaatklep voor mensen met een grote bek. En die vind je in alle groepen: voor, tegen, wat dan ook.
quote:medunkt schreef op 24 oktober 2013 @ 20:28:

[...]

Ja (niet dat het je een klap aangaat, maar goed). En jaren geleden verklapte de oudste aan de jongste tijdens het afwassen dat Sinterklaas niet bestond. Dat deerde de jongste natuurlijk niks.

Als je niet wil dat jonge kinderen horen dat Sinterklaas niet bestaat dan moet je ze van hun derde tot hun achtste met bananen in de oren laten rondlopen.

Zo wat ben jij vriendelijk zeg! Het was een oprechte vraag, ik had je ook nog iets heel anders willen vragen maar die behoefte is nu opeens weg, gek hè? Dat een gesprek op niets uitloopt als een van de twee partijen meteen aanvalt?

Maar enfin. Ik ga een andere thread opzoeken want dit leidt nergens toe. Ik vier dit jaar gewoon Sinterklaas met gewone Zwarte Pieten want mijn kinderen geloven nog wel. Met heel hun hart en ziel. En laat ik dat nou fantastisch vinden en met heel mijn hebben en houwen stimuleren. En voor die Prem heb ik geen goed woord over. En dan zeg ik het heel netjes.
Ik heb er even over nagedacht... Racisme is eigenlijk net zo een lastig onderwerp als seksime en seksuele intimidatie. Geen mens vindt zichzelf seksistisch, of intimiderend maar seksisme en seksuele intimidatie bestaat en gebeurd dagelijks. Soms zonder dat men zich er van bewust is en soms met opzet omdat men zelf denkt te kunnen bepalen wat een ander zijn grens moet zijn op dat gebied. Kijk eens op de werkvloer, in de kantine of op kantoor, de zogenaamd lollig bedoelde ongepaste vragen of grappen, die hand ongevraagd op iemands schouder, en als de geintimideerde aangeeft zich er onprettig bij te voelen, dan moet zij of hij zich niet zo aanstellen, de sfeer niet verpesten, het is toch allemaal niet zo serieus bedoeld, wat denkt die persoon wel niet... En maar doorgaan er mee want het is zo grappig bedoeld...
Sexisme is idd ook moeilijk in een kader te vangen.

Los van wat de ander bedoelt, is het hoe een ander het ervaart. En dat laatste wordt ook nog eens gevormd door ervaringen, opvoeding, waar je eigen grens ligt en hoe kwetsbaar je je voelt. En hoe kwetsbaar je je voelt bepaald weer de grenzen.

Ik weet niet of het vergelijk helemaal naast elkaar gelegd kan worden, maar je punt over de bedoeling en wat de ander ervaart is wel op beide van toepassing.

Daarom kom je er ook nooit uit in een discussie waar emotie een grote rol speelt.

En eigenlijk hoeft dat ook niet altijd in een discussie, je kunnen inleven in elkaar is al een mooi doel van een discussie.
Eensch

Mijn zoon vertelde vanmiddag dat zijn vriendin, een donker meisje, op FB door allerlei nitwits wordt lastig gevallen omdat ze ook wel anti-ZP zou zijn. Het wordt steeds treuriger

Er zijn ook mensen die anderen met de dood bedreigen, omdat ze met regenboog Pieten willen komen. Zij waren dus wel zo wijs om de regenboog Pieten af te gelasten, omdat het aanstoot geeft aan anderen. Het moet niet gekker en intoleranter worden. Het is maar een feestje, doe niet zo dramatisch...

Artikel doodsbedreiging gekleurde Piet
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
quote:wendy7474 schreef op 24 oktober 2013 @ 21:21:

[...]

Dat zei ik al: dit hele gebeuren wakkert juist racisme aan in plaats van het de kop in te drukken.Maar dat is toch een keuze. Je hoeft het niet met ze eens te zijn, maar is dat een reden om zoveel haat en narigheid los te laten?
quote:kleine_prinses schreef op 24 oktober 2013 @ 23:53:

[...]

Er zijn ook mensen die anderen met de dood bedreigen, omdat ze met regenboog Pieten willen komen. Zij waren dus wel zo wijs om de regenboog Pieten af te gelasten, omdat het aanstoot geeft aan anderen. Het moet niet gekker en intoleranter worden. Het is maar een feestje, doe niet zo dramatisch...

Artikel doodsbedreiging gekleurde PietIk ben er echt van geschrokken dat dit zulke reacties losmaakt bij mensen. Zelf dacht ik ook nou okee, dan doen we toch een paar gekleurde Pieten, maar zo makkelijk is het blijkbaar niet...
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2013 @ 00:03:

[...]

Maar dat is toch een keuze. Je hoeft het niet met ze eens te zijn, maar is dat een reden om zoveel haat en narigheid los te laten?

Nee natuurlijk niet, dat is over en weer niet nodig en laten we elkaar geen mietje noemen. Aan beide kanten komt er een hoop poep uit.

Tot zover civilisation
ik ga de schoen zetten mense
Tja als met een kleine aanpassing het voor iedereen leuker is snap ik persoonlijk niet zo goed dat je daar niet voor openstaat.

Als wij bijvoorbeeld eters krijgen houden we ook rekening met wat iedereen lust. Kleine moeite, groot plezier.

Het komt op mij over alsof men het niet erg vindt dat het dan voor minder mensen een leuk (kinder)feest is. Dat vind ik eigenlijk nog het raarst.
quote:Iwannalive schreef op 25 oktober 2013 @ 00:38:

Tja als met een kleine aanpassing het voor iedereen leuker is snap ik persoonlijk niet zo goed dat je daar niet voor openstaat.

Als wij bijvoorbeeld eters krijgen houden we ook rekening met wat iedereen lust. Kleine moeite, groot plezier.

Het komt op mij over alsof men het niet erg vindt dat het dan voor minder mensen een leuk (kinder)feest is. Dat vind ik eigenlijk nog het raarst.

Het IS niet voor iedereen leuker, want het merendeel wil gewoon ZWARTE Piet en vind 'n compromis-piet drie keer niets.

Met eigen gekozen vrienden/gasten hou je idd rekening de keren dat je ze uitnodigt, maar daar gaat 't hier niet om. Je gaat ook niet rekening houden met je buren die walgen van bbq-lucht terwijl jij graag in de zomer bbqt bijvoorbeeld. Dat ga je dan niet binnen op de steengrill klaarmaken omdat je buren bbqlucht-vrij willen kunnen buiten zitten.

En het gaat om volwassenen die tegen ZP ageren. Ik vind ook niet alles leuk wat er door dit land bepaald is, that's live, je kunt niet overal je zin in krijgen omdat er ALTIJD groepen zijn die er anders over denken. Dan moet je gewoon je eigen plan trekken en in het geval van de ZP-haters, die kunnen het Sinterklaasfeest gewoon aan zich voorbij laten gaan en Kerst vieren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2013 @ 00:07:

ik ga de schoen zetten menseTsss de luisterpiet heeft gehoord dat jij niet lief bent geweest dit jaar dus jij krijgt de roe zo dusss .
Oh zo lijkt het alsof ik schrijf dat ik gewoon in dezelfde supermarkt boodschappen haal, hoe durf ik, maar ik wil er mee aangeven dat de klanten in de supermarkt 60% gekleurd, Marokkaan of Surinamer of wat dan ook is en de rest blank. Dus er wonen in deze wijk meer Surinamers en Antillianen dan Nederlanders.
@Elninjoo

Ik ga echt niet elke dag in de tuin BBQ-en als mijn buren daar serieus last van hebben. Dat bespreek je dan toch en dan BBQ je bijvoorbeeld op een paar vaste dagen i.p.v. elke dag. Wat is er mis met rekening houden met elkaar, ik kan echt niet genieten als ik voor overlast zorg. Je bent gewoon niet sociaal, mocht je dat zelf nog niet door hebben.
quote:elninjoo schreef op 25 oktober 2013 @ 05:41:

[...]

Het IS niet voor iedereen leuker, want het merendeel wil gewoon ZWARTE Piet en vind 'n compromis-piet drie keer niets.

Met eigen gekozen vrienden/gasten hou je idd rekening de keren dat je ze uitnodigt, maar daar gaat 't hier niet om. Je gaat ook niet rekening houden met je buren die walgen van bbq-lucht terwijl jij graag in de zomer bbqt bijvoorbeeld. Dat ga je dan niet binnen op de steengrill klaarmaken omdat je buren bbqlucht-vrij willen kunnen buiten zitten.

En het gaat om volwassenen die tegen ZP ageren. Ik vind ook niet alles leuk wat er door dit land bepaald is, that's live, je kunt niet overal je zin in krijgen omdat er ALTIJD groepen zijn die er anders over denken. Dan moet je gewoon je eigen plan trekken en in het geval van de ZP-haters, die kunnen het Sinterklaasfeest gewoon aan zich voorbij laten gaan en Kerst vieren.in zo'n geval zou ik heus wel bereid zijn om de bbq bijvoorbeeld wat meer achterin de tuin te zetten zodat ze er op z'n minst wat minder last van hebben. elkaar tegemoet komen, daar gaat het om.
quote:consuelabananahammok schreef op 25 oktober 2013 @ 00:06:

[...]

Nee natuurlijk niet, dat is over en weer niet nodig en laten we elkaar geen mietje noemen. Aan beide kanten komt er een hoop poep uit.

Tot zover civilisation

Dat ontken ik ook niet. Maar... het gaat er toch niet om wat een ander doet. Het gaat erom dat jij niet zo wilt zijn,

(En "jij" bedoel ik algemeen en niet persoonlijk, om misverstanden te voorkomen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven