Typisch Tilburgs?

25-10-2013 18:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nu typische Tilburgse woorden/uitspraken?

Mijn oma zei vroeger vaak 'wettenie' en 'wettewel' (weet je niet en weet je wel)

en ze had het vaak over smoeder (verbastering van ons moeder) en meepassaant (een soort tussen neus en lippen door).
en tegenwoordig typisch tilburg:

halven euro (of is hij tegenwoordig ook niet meer?)
Wat volgens mij ook Tilburgs is (ten minste, mijn familie doet het) is om overal het werkwoord "doen" tussen te voegen.

Doe 's effe doorlopen, jij doet stofzuigen, enz.

Verder een feest van herkenning! Zo ken ik ook rooie Stien nog, die hing op de kermis altijd bij de steile wand rond! Zot Joke ken ik alleen van naam.
Halven euro is nog onder ons.

Rooie Stien was de schrik van ons op de middelbare. Volgens mij was het mensje al lang gaan hemelen toen maar altijd bang dat ze met baksteen in de tas achter ons aan zou komen.

Een ouwetje: toeloag. Kent iemand dat?
Zak oe mee oe bakkes over de kaaien naaien?
quote:lucilleball schreef op 25 oktober 2013 @ 21:14:

Halven euro is nog onder ons.

Een ouwetje: toeloag. Kent iemand dat?

Ik ken het niet.

Weet niet of het Tilburgs of Brabants is: traktement (zakgeld)
De hoogaatie!!!!

En ja, Zot Joke en Rooi Stien mee heur baksteen n dur taske

Meepessant

Aan rijen
Toeloag is beleg op brood. Ken em
Smoel houwe of taandjes spouwe...

Smoelsmid. Ook leuke :-)
Jaaaa Waterval, bijna niemand kent het nog!
In een dorp naast Tilburg hebben ze trouwens Groene Jozef. Toen ik klein was dacht ik altijd dat hij en Rooie Stien getrouwd waren.
quote:elko schreef op 25 oktober 2013 @ 20:29:

Tilburgse lekkernij met de Q?

een quukske

en slaoj meej aai meej juin meej eerpelHier in Oost Brabant heet het ook kuukske hoor. Ik denk dat appetjoek bijv echt Tilburgs zijn (of iig van de regio) maar de meeste woorden ken ik ook van mn moeder. Ook de woorden van het leesplankje.
quote:sassafras schreef op 25 oktober 2013 @ 21:18:

[...]

Ik ken het niet.

Weet niet of het Tilburgs of Brabants is: traktement (zakgeld)

Brabants! Ik kreeg van ons oma altijd een kwatta en wa traktement. En mijn oma komt uit Oost Brabant.

En meepassant kennen ze hier ook hoor!
Ferry vd Zaaaaaaande
DTEEZ!
Groene Jozef ken ik. Spoort echt niet die man.

Ik ken nog een woord maar ik weet niet zeker of dat Tilburgs of gools is. Semmelen. (Weet ook niet of ik het zo goed schrijf).
quote:elko, 2 uur geleden

en tegenwoordig typisch tilburg:

halven euro (of is hij tegenwoordig ook niet meer?)

Die kwaam ik altij tegùh toen ik nog op dun KUB zaat. Ak 'em elleke keer unne halvùh neuro haj gegevùh, waar ik na fajiet dènk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Grûne Joozef komt ut Gôôl. Die waar getrouwd meej Eucalipta.
Mijn oma heeft altijd in Tilburg gewoond en die zegt dat ze gaat jubelen als ze gaat plassen. Heb me altijd afgevraagd of dat nou Tilburgs is
Witte wè zonne driehoek meej zon hert deurop betekent?

Dagge nie te hert meugt raaie

En d'r is nou ôk een bord mi un Duitsen herder d'r op. En dè betekent: hier meugde wir wâ hèrder!
Was er ook niet een zotte Wim? Die altijd in een leren jas het verkeer stond te regelen? Mijn vader is Tilburger en had zowel verhalen over zotte Joop en ook over Wim. Als we naar mijn opa reden stond er altijd iemand in een lange leren jas het verkeer te regelen, was dat Wim dan, of Joop? Ik raak in de war!

Pa had het ook altijd over het appelwijf, maar dat was een grapje uit de plaatselijke straat denk ik, zal verder niet echt Tilburgs zijn geweest.

Als niet Tilburgse viel me altijd op dat de familie aan pa's kant toch wel een zangerig accent hadden. Neeeeeeeeeeeeeeeh, en Joaahhhhhhhhhhhhhhhh en keinddd enz. Leuk topic!
quote:lucilleball schreef op 25 oktober 2013 @ 21:37:

In een dorp naast Tilburg hebben ze trouwens Groene Jozef. Toen ik klein was dacht ik altijd dat hij en Rooie Stien getrouwd waren.Volgens mij kom ik uit dat dorp (Ballefrutters?) maar mij zegt het niets. Over welke tijd hebben we het? Ik ben er in 1985 vertrokken.
quote:JoniJoni schreef op 25 oktober 2013 @ 23:09:

Was er ook niet een zotte Wim? Die altijd in een leren jas het verkeer stond te regelen? Mijn vader is Tilburger en had zowel verhalen over zotte Joop en ook over Wim. Als we naar mijn opa reden stond er altijd iemand in een lange leren jas het verkeer te regelen, was dat Wim dan, of Joop? Ik raak in de war!

Pa had het ook altijd over het appelwijf, maar dat was een grapje uit de plaatselijke straat denk ik, zal verder niet echt Tilburgs zijn geweest.

Als niet Tilburgse viel me altijd op dat de familie aan pa's kant toch wel een zangerig accent hadden. Neeeeeeeeeeeeeeeh, en Joaahhhhhhhhhhhhhhhh en keinddd enz. Leuk topic!Oh ja, zotte Wim! Lange leren jas, beetje paarsig/roodbruin.
En volgens mij is klotteren ook echt Tilburgs!
Iemand nog bekend met Mieke Doelie?

Schijnt ook bekend te zijn bij familie van me
quote:sassafras, 33 minuten geleden

Volgens mij kom ik uit dat dorp (Ballefrutters?) maar mij zegt het niets. Over welke tijd hebben we het? Ik ben er in 1985 vertrokken.

Grûne Joozef was die vent die meej een bakfiets dûr Gôôl reej en overal ouw èzur ophaoldùh wè laangs dun kaant stond. Hij haaj unne lange baord, vuil lang haor en kwaam volgens mèn van de Grûne weg vandaon. He'k ôk maor van heuren zeggûh.
quote:sassafras, 35 minuten geleden

En volgens mij is klotteren ook echt Tilburgs!

D'n klottermèrt meej Sintereklaos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven