Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:sole-mare schreef op 26 oktober 2013 @ 15:40:

[...]

Wie zijn 'we' ?Precies het punt, alles op 1 hoop en veroordelen maar. Dat bevordert te toon in de discussie niet.
quote:Eleonora schreef op 26 oktober 2013 @ 15:43:

[...]

'collega' loopt ook niet, jammer genoeg.

Dan zou Piet gewoon ZZP-er kunnen zijn.....

quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 15:47:

[...]

Precies het punt, alles op 1 hoop en veroordelen maar. Dat bevordert te toon in de discussie niet.

Nee. Dat zijn jouw lange tenen die zeer doen..

De toon werd gezet toen de klagers het land uitmoesten.

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat het deze dagen voor de gemiddelde allochtoon niet gezelliger is geweest in Nederland omdat de toon heel duidelijk gezet is? Natuurlijk niet door iedereen, maar kom op..
quote:kadanz schreef op 26 oktober 2013 @ 16:04:

[...]

Hoezo mijn lange tenen, leg eens uit kadanz?

Het schiet nog steeds niet op, dat je nu iedereen collectief ervan beticht te hebben gezegd: de klagers moeten het land uit.

Maar goed, mijn lange tenen dus. Hoezo doen die zeer bij mij?

[...]

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat het deze dagen voor de gemiddelde allochtoon niet gezelliger is geweest in Nederland omdat de toon heel duidelijk gezet is? Natuurlijk niet door iedereen, maar kom op..

Je voegt er achteraf nog wat aan toe...

Dit is wat ik bedoel kadanz, dat ZEG ik toch helemaal niet. Je kunt niet steeds tig uitspraken posten, ze weer terug nemen, weer verdraaien, omdat je: kom op, erken het nou! wilt los peuteren. Ik zeg NERGENS dat er fraaie uitspraken zijn gedaan in de discussie. Het enige wat ik steeds aanstip, is dat het niet werkt in een discussie om iedereen die zegt: ik ben voor zwarte piet behouden zoals hij is, op die hoop van schreeuwers te gooien. Dat zeg ik, niet dat er geen lelijke dingen zijn geroepen.
Wat een uithoudingsvermogen hier.

*gooit natte sponsen in ieders gelaat voor de volgende ronde*
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 16:10:

Het enige wat ik steeds aanstip, is dat het niet werkt in een discussie om iedereen die zegt: ik ben voor zwarte piet behouden zoals hij is, op die hoop van schreeuwers te gooien. Dat zeg ik, niet dat er geen lelijke dingen zijn geroepen.

Maar waarom blijf je dat telkens zeggen?

Ik kan je echt garanderen dat dat nergens op gebaseerd is.

Er is in het algemeen niks tegen de mensen die voor Zwarte Piet zijn, niemand gooit ze op een grote hoop.

Je wordt alleen op een hoop gegooid als je laat merken dat het je totaal niet interesseert waarom sommige groeperingen een bezwaar hebben tegen Zwarte Piet, als je die groep bij voorbaat al uitsluit van het debat.

Maar goed, dat wil je blijkbaar niet geloven.
quote:Eleonora schreef op 26 oktober 2013 @ 15:43:

[...]

Dan zou Piet gewoon ZZP-er kunnen zijn.....

Zeer Zwarte Piet.
Bah
quote:kadanz schreef op 26 oktober 2013 @ 16:29:

[...]

Maar goed, dat wil je blijkbaar niet geloven.

Je hebt dit bij herhaling zelf gezegd, en kijk naar de uitspraak van je op de vorige pagina. En anderen trouwens ook, en ik stip ook al tig keer aan dat dit aan beide kanten gebeurt.

Hoe zit het nou met mijn lange tenen, die zeer doen, leg eens uit.
Sinterklaas is het feest van de creativiteit.

We verzinnen hele gedichten voor elkaar, we maken de meest waanzinnige surprises...

Kom op, met die energie kúnnen we best een leuke draai geven aan die zwarte piet. Gewoon een beetje meedenken en hup, niemand die ooit nog aan blackface hoeft te denken.

En wat betreft geen begrip hebben voor het gevoel van de pro-ZP-mensen: ik snap heus wel dat je enkel fijne herinneringen hebt aan ZP. Heb ik zelf ook. Maar ja, ik was dan ook wit kindje onder witte kindjes.

Maar ik begrijp eigenlijk gewoon niet als mensen toch heel duidelijk omschrijven dat het voor hun niet grappig is, dat jij dan er koste wat kost aan vast wil houden. Ik vind de ervaringen van mensen als Quinsy en FV zó voorstelbaar. Ik heb niet zo de neiging om dan meteen hun visie in twijfel te gaan trekken en te denken: ze zeggen dat alleen maar om ons te treiteren of om te klagen om te klagen. Dat vind ik zo'n rare paranoïde houding.

Want er zijn dingen in het leven echt heel kostbaar, zoals je foto-albums, je eigen huis, liefdesbrieven, je muziekcollectie ... als iemand daar met zijn vingers aan zou komen, zou ik woedend worden. Maar het uiterlijk van een verzonnen figuurtje? Dat je dat niet los kunt laten? Nee, daar kan ik met m'n pet niet bij.
*neemt spons aan van Murdoch*

[...]

Werkelijk dat jij niet doodmoe wordt van je eigen politiek correcte gezwam.. De toon is van 2 kanten heel duidelijk gezet.!

Kom op zo naïef ben toch zelfs jij niet?
quote:Star schreef op 26 oktober 2013 @ 14:41:

Anti-kant; gaat het ook om de kleding of alleen om de kleur, ringen, rode lippen, kroeshaar?

Van wat ik heb begrepen gaat het er vooral om dat sommige vinden dat het op een persiflage van een neger lijkt en daarom de suggestie zou kunnen wekken dat het als racistisch bedoeld is.

Oplossing: alleen nog maar real afro's de rol van zwarte piet laten spelen.
Bah
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 16:45:

*neemt spons aan van Murdoch**bakt spons en gooit 'm naar de overkant*
Bah
Ik vind het heel simpel.

Als sommige mensen nou vinden dat sinterklaas een racistisch feest is en zich er door gekwetst voelen, waarom zou je daar dan geen rekening mee houden? Het enige dat verandert is de kleur van de Piet, is dat nou zo vreselijk erg? Zijn er echt mensen die zo graag willen dat Zwarte Piet zwart blijft ten koste van alles?

Of is het zo dat als er mensen zijn die aangeven dat het voor hun kwetsend is het voor een andere groep opeens ontzéttend belangrijk is dat zwarte piet zwart blijft.

Dat laatste lijkt er meer op
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 16:43:

Maar het uiterlijk van een verzonnen figuurtje? Dat je dat niet los kunt laten? Nee, daar kan ik met m'n pet niet bij.

Geen moeite mee. Ik ga voor zonder schmink. Lekker praktisch. En de liedjes een beetje aanpassen.

En we zingen en we springen en we zijn zo blij

want er zijn geen zwarte pieten meer bij.
Bah
quote:consuelabananahammok schreef op 26 oktober 2013 @ 14:06:

Ik heb in de hele discussie nog niemand van de anti kant daar begrip voor horen opbrengen. dat sentiment en gevoel word niet eens erkent zelfs gewoon van tafel geveegd.

Als in, wat maakt het uit, is het nou zo erg?Als we dit gevoel gaan afwegen tegen et gevoel van mensen die zich gekwetst voelen en gediscrimineerd, dan vind ik dat gevoel belangrijker dan jouw gevoel.
Ik zie in zwarte piet overigens geen stereotype neger. Nog nooit een neger gezien met zo'n raar mutsje op. Of pakje. Of rode lippen. En dat dan allemaal tegelijk.

Als ik een gekleurde medemens zie dan zijn dat mensen met gewone kleren aan. Ik associeer het een niet met het ander en vice versa.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
http://www.theguardian.co ... ack-pete-race-netherlands

Tuurlijk, iedereen mag een mening hebben, maar zorg dan wel dat de feiten kloppen. Sinterklaas is geen Kerst.

'White people dressing up as fools with black faces is not the harmless Christmas fun that the Dutch make it out to be'
quote:Murdoch schreef op 26 oktober 2013 @ 16:21:

Wat een uithoudingsvermogen hier.

*gooit natte sponsen in ieders gelaat voor de volgende ronde*
En dat stomme accent heeft hij ook al niet meer, zéker niet bij de officiële intocht van de NTR.

Daar kan ik me nou over opfokken, al die halve en incorrecte info. Van beide kanten overigens. Opnaaierij dit hele gedoe.
quote:573g8b schreef op 26 oktober 2013 @ 17:14:

[...]

Geen moeite mee. Ik ga voor zonder schmink. Lekker praktisch. En de liedjes een beetje aanpassen.

En we zingen en we springen en we zijn zo blij

want er zijn geen zwarte pieten meer bij.Daar wordt aan de deur geklopt

Hard geklopt (maar ook weer niet zo hard dat iemand er aanstoot aan zou kunnen nemen of dat het bij bepaalde bevolkingsgroepen onprettige herinneringen bovenhaalt aan de Duitse bezetter)

Zacht geklopt (maar ook weer niet zo zacht dat het blijkt geeft van de een of andere gefeminiseerde leefgroep waarin er constant maar met elke huilie rekening gehouden dient te worden)

Daar wordt aan de deur geklopt

Wie zou het zijn?

Allemaal!
quote:Murdoch schreef op 26 oktober 2013 @ 17:25:

[...]

Hard geklopt (maar ook weer niet zo hard dat iemand er aanstoot aan zou kunnen nemen of dat het bij bepaalde bevolkingsgroepen onprettige herinneringen bovenhaalt aan de Duitse bezetter)

Zacht geklopt (maar ook weer niet zo zacht dat het blijkt geeft van de een of andere gefeminiseerde leefgroep waarin er constant maar met elke huilie rekening gehouden dient te worden)

Wie zou het zijn?

Allemaal!

Moriaantje zo wit als sneeuw

Ging eens wandelen zonder ....

... meeuw?

Want de meeuw scheet op zijn bolletje

Daarom vroeg hij een parasolletje (van sint)
Bah
quote:Amand schreef op 26 oktober 2013 @ 17:24:

[...]

Hey wat leuk, je bent Jorgen Raymann!
Ik heb 2 jaar geleden een vriend uit west- Afrika uitgenodigd. En dat was omstreeks Sinterklaas. Niet tijdens, maar ervoor. De pieten heeft hij dus niet irl gezien maar we hebben wel de aankomst in Nederland gekeken op de tv. En hij vond het juist ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen genoten, en heeft er geen moment bij stilgestaan dat een piet een slaaf moest voorstellen. En let wel, deze vriend kwam uit Gambia, juist daar waar de slaven in de boten werden geladen om vervolgens koers naar het Caribisch gebied te zetten.

Daar zijn ze heel erg van slavernij bewust, dus je zou denken dat hij piet als slaaf ziet. Maar totaal niet, dus het is niet zo dat alle buitenlanders of toeristen er een slaaf of racisme in ziet.

Btw in west-Afrika word diep-zwart echt als lelijk beschouwt. Daar wordt je enorm gediscrimineerd als je heel donker bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven