Typisch Tilburgs?

25-10-2013 18:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nu typische Tilburgse woorden/uitspraken?

Mijn oma zei vroeger vaak 'wettenie' en 'wettewel' (weet je niet en weet je wel)

en ze had het vaak over smoeder (verbastering van ons moeder) en meepassaant (een soort tussen neus en lippen door).
quote:Desperate_Housewive schreef op 26 oktober 2013 @ 13:02:

Feest van herkenning hier haha! Mijn man verstond in het begin mijn opa niet ik moest altijd vertalen. Bij ons thuis werd al minder echt tilburgs gepraat, wel plat maar geen echt tilburgse woorden enzo. Onze dochter (20 maanden) kan wel houdoe zeggen moet toch een beetje d'r roots erin houden haha!Dat is om te smelten
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 oktober 2013 @ 23:02:

[...]

Die kwaam ik altij tegùh toen ik nog op dun KUB zaat. Ak 'em elleke keer unne halvùh neuro haj gegevùh, waar ik na fajiet dènk.

Woar dè in oewen tèèt nie gewòn denne KUT

Swirskaante! Èèrmoej! K zit op kiep

En iedereen die Peter of Piet ofzo heet word meteen Peer(ke)
quote:Derpina schreef op 26 oktober 2013 @ 13:12:

[...]

Dat is om te smelten Ze zegt het ook heel schattig, de hou heel kort en dan doeeee erachteraan ben wel van plan om nog wat meer woorden erin te gooien hier hoor. Woon inmiddels vlakbij Utrecht, maar wat brabants kan geen kwaad. Knellen, dabben en smous komt hier al regelmatig voorbij ook!
quote:Desperate_Housewive schreef op 26 oktober 2013 @ 13:16:

[...]

Ze zegt het ook heel schattig, de hou heel kort en dan doeeee erachteraan ben wel van plan om nog wat meer woorden erin te gooien hier hoor. Woon inmiddels vlakbij Utrecht, maar wat brabants kan geen kwaad. Knellen, dabben en smous komt hier al regelmatig voorbij ook!

Zie het al helemaal voor me! Bij ons op het kdv zijn er ook enkele kindjes houdoe. En die hebben soms toch een streepje voor omdat het zo leuk klinkt.

Zeker er in houden hoor, en gewoon carnaval vieren.

En 'kroelen' schijnt ook brabants te zijn, en gewoon "brooike" aanleren. Als ze dan later een "brooike" besteld horen ze het nog haha.
`Zullie verdiene meer aòn jullie as gullie aòn hullie
You know how I know? Because I reeaally think so!
Brooike, die ga ik aanleren haha! Ze zegt wel altijd kik ipv kijk, ook lekker plat
Haha ze is al goed op weg dus
quote:ondernemer schreef op 26 oktober 2013 @ 12:28:

Broekhoven... daar zit toch ook de winkel van Roy Donders, de zigeuenerstylist uit het programma 'Gipsy girls' ?

Deze kennis behoor ik niet te hebben, maar ik vond dit programma zo fascinerend dat ik via google maar even heb nagetrokken of deze Roy echt bestond en we niet voor de gek zijn gehouden met een acteur.Euj, da zeej ik venaacht al!
quote:lucilleball schreef op 25 oktober 2013 @ 21:37:

In een dorp naast Tilburg hebben ze trouwens Groene Jozef. Toen ik klein was dacht ik altijd dat hij en Rooie Stien getrouwd waren.Hahaha heb ik ook altijd gedacht!
Jehhhh, en ut echte tilburgs is nog nie genoemd,

WIESKE SNUF, het ouw en ut jong wieske waren onze buren.

Het jong wieske ging mee heel der zooi jong saterdags naar de mert en dan rooie stien erbij je hoor des echt kermis dan iedere

zaterdag op het piusplein.

Jehhh de waren echte markaante figuren.

8 november kregde ene echte film over de vogeltjesbuurt, ik geniet nou al
Hier klinkt dat Tilburgs wel gezellig.

Een paar jaar geleden had ik een huisje geboekt bij Beekse Bergen

De auto kreeg één dag voor vertrek kuren en ik besloot om met de trein en de taxi te gaan.

De taxi kreeg een ongelukje, lakschade, maar de vrouw die vond dat het niet háár schuld was trok een MUIL open en wat daaruit kwam ????? Echt geen flauw idee.

Ik vroeg de chauffeur om ondertiteling, die schoot in de lach en de schreeuwlelijkerd werd nog bozer.

Ja, sorry, ik ben een Groningse.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ik vind echt plat tilburg proaten ook best wel tokkie klinken af en toe hoor haha! Kan me voorstellen dat je er geen hol van snapt als je niet daar vandaan komt. Zeker als er dus echt tilburgs gepraat word met woorden, dus niet alleen maar plat hollands

Dit is trouwens wel een leuke site : http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Tilburgs
Wat een leuk topic dit aangezien ik hoop zo zsm in Tilburg te komen wonen.

Kan ik vast wat leren.

Kom er regelmatig omdat mijn zusje en zwager er wonen.

Begin onderhand veel te begrijpen van het taaltje.
Ik kijk nu naar Roy Donders, op SBS6. Voor iedereen met Tilburgse roots (en alle anderen) verplichte kost. Smullen!
quote:sassafras schreef op 28 oktober 2013 @ 21:43:

Ik kijk nu naar Roy Donders, op SBS6. Voor iedereen met Tilburgse roots (en alle anderen) verplichte kost. Smullen!RTL 5
quote:lieveke79 schreef op 28 oktober 2013 @ 21:46:

[...]

RTL 5 Ik zag het net ook. Maar geef toe, het had ook SBS6 kunnen zijn. In ieder geval, ik vind het hilarisch!
Hettie dè gezeet gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven