Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:femselien schreef op 26 oktober 2013 @ 23:18:

Ja hoor gedanst. Dat wij het veranderen van onze traditie onzin vinden, dat is racisme. Omdat we erop uit zijn donkere mensen te discrimineren en te pesten? Nee! Omdat de pro pieten er geen racisme in zien. Waarom is dat zo moeilijk om te lezen? Mijn mening is geen onzin en ik ben al helemaal niet erop uit om te discrimineren en te beledigen. Ik ben het zat dat deze discussie gelijk op deze manier wordt afgekapt, want ik zal wel racistische intenties hebben. Schei toch uit.Ik zeg nergens dat jij er racisme in ziet. Ik zeg dat sommige mensen dat wel zo zien en dat ik het belangrijker vind om rekening te houden met de gevoelens van die mensen dan met de gevoelens van de mensen die zwarte piet opeens zo belangrijk vinden en het vooral belangrijk vinden dat hij zwart blijft.
Yin en Yang maak je ook niet wit en paars.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:lisa077 schreef op 26 oktober 2013 @ 23:16:

Welke gevoelens precies Elninjo? Ik wil ze werkelijk graag begrijpen.

Ik heb respect voor de liefde die mensen voor dit feest voelen. Echt waar.Denk dat het al wel minstens 100 keer is geschreven door deze en gene, maar ik vind het niet okee dat wij onze Nederlandse traditie moeten aanpassen voor onaangepast volk wat door deze discussie bewijst dat zij helemaal niet in onze cultuur thuis horen. Wij moeten hier in Nederland al accepteren dat er allerlei culturen bij komen die openlijk hun eigen culturele shit willen kunnen uitoefenen en wij moeten ons aanpassen???? Dat stuit me echt tegen de borst. Neem een voorbeeld aan de Chinezen! Die doen hun eigen ding zonder ons daarmee lastig te vallen en zij zeiken evenmin over onze gewoontes.
quote:gedanst schreef op 26 oktober 2013 @ 23:12:

[...]

Ik snap dus echt niet dat het voor sommige mensen zo belangrijk is. Onzin vind ik dat. Gewoon je kont tegen de krib gooien en vooral vasthouden aan 'de traditie'' en mensen die zich gekwetst voelen moeten niet zeuren.

Als het over mensen ging met een verstandelijke handicap had iedereen begrip, maar nu het gaat over mensen met een donkere huidskleur is de traditie opeens zó belángrijk.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, alleen maar te begrijpen dat het voor mij wel van belang is. Dat mensen dus daarin van mening kunnen en mogen verschillen.

Je mag het van mij dus ook onzin vinden, zoals ik het net zulk onzin vind om bij aanpassen gelijk aan de kleur zwart te moeten tornen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Zwarte piet is niet opeens belangrijk. Hij was altijd belangrijk, maar velen verdedigen hem nu meer omdat een handjevol mensen willen dat hij veranderd wordt. Mogen mensen opkomen voor het beeld van zwarte piet, of moeten we alles accepteren terwijl we het er niet mee eens zijn? Ik vind het een hoog aluhoedjesgehalte hebben dat je denkt dat we zwarte piet opeens belangrijk vinden omdat het om een (voor mij niet bestaand) verband gaat tussen zwarte piet en donkere mensen. Daarmee insinueer je dus wel dat we alleen op onze strepen staan omdat we racistisch willen zijn.
Some flies are too awesome for the wall
Ik bedoel over welke gevoelens IK heenwals. Je sprak me persoonlijk aan.
quote:doddie schreef op 26 oktober 2013 @ 23:27:

[...]

Je hoeft het niet met me eens te zijn, alleen maar te begrijpen dat het voor mij wel van belang is. Dat mensen dus daarin van mening kunnen en mogen verschillen.

Je mag het van mij dus ook onzin vinden, zoals ik het net zulk onzin vind om bij aanpassen gelijk aan de kleur zwart te moeten tornen.

Ik begrijp inderdaad niet waarom dat heel erg belangrijk voor jou is, maar ik respecteer je mening wel.

Ik vind alleen de gevoelens van mensen die zich er door gekwetst voelen en er wel racisme in zien belangrijker dan de gevoelens van mensen die het heel erg belangrijk vinden dat zwarte piet zwart blijft.
Dat ge-wij en hun irriteert me overigens wel mateloos. Wie zijn 'wij' precies? Ik ben namelijk ook in NL geboren, maar voel me niet aangesproken tot jouw 'wij' Elninjo.
quote:gedanst schreef op 26 oktober 2013 @ 23:12:

[...]

Ik snap dus echt niet dat het voor sommige mensen zo belangrijk is. Onzin vind ik dat. Gewoon je kont tegen de krib gooien en vooral vasthouden aan 'de traditie'' en mensen die zich gekwetst voelen moeten niet zeuren. .Je moet in een samenleving leren incasseren en relativeren.

Christenen ergeren zich aan winkels die open zijn op zondag, euthanasie en abortus

Vegetariërs ergeren zich aan vleeseters en reclames van kiloknallers bij de C1000

Radicale moslims ergeren zich aan de tolerantie in Nederland ten opzichte van homoseksualiteit en dat die zelfs kinderen kunnen adopteren.

Milieu activisten ergeren zich aan automobilisten die het milieu vervuilen

Pacifisten ergeren zich aan de aanschaf van de JSF

Kortom, alleen als je dictator bent of de luxe van een onbewoond

eiland heb je een ideale samenleving zonder ergernissen.

Daarom, stop met huilen & zeuren, accepteer dat het feest zo gevierd wordt, bestel voor jezelf een paarse, gele of witte piet
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Onder die 'wij' zijn in elk geval minstens 2 miljoen Nederlanders op Pietitie.
quote:hollebollegijs schreef op 26 oktober 2013 @ 23:34:

[...]

Je moet in een samenleving leren incasseren en relativeren.

Christenen ergeren zich aan winkels die open zijn op zondag, euthanasie en abortus

Vegetariërs ergeren zich aan vleeseters en reclames van kiloknallers bij de C1000

Radicale moslims ergeren zich aan de tolerantie in Nederland ten opzichte van homoseksualiteit en dat die zelfs kinderen kunnen adopteren.

Daarom, stop met huilen & zeuren, accepteer dat het feest zo gevierd wordt, bestel voor jezelf een paarse, gele of witte pietHelemaal mee eens! Al doen ze zelf iets met 'n zwarte sint en witte pieten, dat zou me jeuken, maar blijf van de Nederlandse tradities af!
Oh ja, van mij mogen mensen Sinterklaas vieren zoals ze het willen. Dus regel dan een skittle-piet als je dat zo nodig wilt. Maar maak er geen verplichting van in Nederland en hou het dan binnen je eigen gezin en/of familie.
Nog maar eens voor de gene die blijkbaar pas aan de discussie mee doen en waarvan ik begrijp dat ze geen zin hebben om zo veel pagina;s terug te lezen.

De traditie en gaat al terug naar de germaanse god wodan (ja ik steek ook wat op van deze discussie ) die 2 Zwarte raven had ( zwarte dus! Niet paars niet geel en niet rood) die aan de schoorstenen (al had je die toen nog niet maar wel gaten waar de rook uit kwam) stonden te luisteren,. die zwarte raven werden in loop van tijd dus zwarte mannen die zwart waren door de schoorsteen en daar is Piet uit voort gekomen. voor mij hoort het zwart er dus wel bij. Het is zwart is dus van belang in de traditie die we vieren.

Het zou net zo iets zijn als moslims vragen hun vlees gewoon te kopen bij de slager waar voor hen het rituele slachten ook van belang is bij wat ze vieren.

Daarbij dat al sinds het begin men het heeft over Sint en zwarte Piet. Piet hoort dus zwart maar mag er van mij minder als neger uit zien.
quote:lisa077 schreef op 26 oktober 2013 @ 23:20:

Ik denk dat kleuters gekleurde pieten veel leuker vinden. Kleuters zijn gek op kleuren: kunnen ze hun lievelingskleur aan een piet koppelen. Ik zie veel creatieve mogelijkheden.Volgens mij is Ikkuh een minderheid in de marge.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:hollebollegijs schreef op 26 oktober 2013 @ 23:34:

[...]

Je moet in een samenleving leren incasseren en relativeren.

Daarom, stop met huilen & zeuren, accepteer dat het feest zo gevierd wordt, bestel voor jezelf een paarse, gele of witte pietIk huil niet en ik zeur niet. Ik geef inhoudelijke argumenten waarom ik iets vind. Ik begrijp niet waarom je zo agressief op mij reageert.
Dan blijven er nog bijna 15 miljoen over die hem niet getekend hebben.
quote:lisa077 schreef op 26 oktober 2013 @ 23:33:

Dat ge-wij en hun irriteert me overigens wel mateloos. Wie zijn 'wij' precies? Ik ben namelijk ook in NL geboren, maar voel me niet aangesproken tot jouw 'wij' Elninjo.Eens.
quote:lisa077 schreef op 26 oktober 2013 @ 23:40:

Dan blijven er nog bijna 15 miljoen over die hem niet getekend hebben.Dus?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.

Dan blijven er nog bijna 15 miljoen over die hem niet getekend hebben.Ja ik onder bv. ik heb geen facebook. Maar met het met die 2 miljoen wel eens.

Dan blijven er nog bijna 15 miljoen over die hem niet getekend hebben.Hoeveel hebben er 'n antipiet petitie getekend? Denk 'n heel stuk minder. De propiet facebookpagina had binnen 2 dagen meer dan 2 miljoen likes. Dat zegt toch wel wat.
quote:palanja schreef op 26 oktober 2013 @ 23:41:

[...]

Dus?Dus zijn er 15 miljoen mensen die het niet belangrijk vinden dat zwarte piet zwart blijft. Logica heet dat.
Ik probeer Elninjo haar 'wij' wat te nuanceren.
quote:lisa077 schreef op 26 oktober 2013 @ 23:20:

Ik denk dat kleuters gekleurde pieten veel leuker vinden. Kleuters zijn gek op kleuren: kunnen ze hun lievelingskleur aan een piet koppelen. Ik zie veel creatieve mogelijkheden.

Mens, het gaat niet om kleuters hier. Het gaat om een nederlandse traditie die voor de meesten zo belangrijk is omdat het te maken heeft met onze vroegste jeugdherinneringen. Deze zijn voor veel mensen heel belangrijk juist omdat dit in de jonge kinderjaren is, wij koesteren deze. En nu wordt mij verteld dat ik dus al die jaren een racist ben geweest omdat ik in zwarte piet geloofde?.Dan vind ik het jammer dat deze mensen mij niet gewoon hebben gevraagd en met mij in gesprek gegaan zijn. Dan had ik hun dit kunnen uitleggen. Ik kan mij van mijn vroegste jeugd nog herinneren dat er een jeugdserie op tv was rond sinterklaastijd. Ik weet niet of mensen zich dit herinneren maar ik wel. Tenminste dat liedje dat er gezongen werd, "een huis, een huis voor Annika".

Dat ging om een poppenhuis voor Annika.

En voor mij was het zwarte piet die er voor gezorgd heeft dat Annika haar poppenhuis kreeg. Voor mij was zwarte piet dus een held.

Ik kreeg dat zelfde jaar ook een poppenhuis. Dat is mijn herinnering aan zwarte piet!

Ik vind het dus op zijn zachts gezegd niet leuk wat er nu gebeurd. Het doet onrecht aan de jaren van zwarte piet die er zijn geweest en hoe veel mensen hem beleefd hebben.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen van buiten Nederland dit niet begrijpen. Zeker als je donker gekleurd bent. Maar je kunt toch ook gewoon in discussie gaan? En zeker in deze tijd. En dan ga ik nu iets pijnlijks zeggen. Hoewel ik denk dat de meeste zwarte mensen geconfronteerd worden met hun geschiedenis en hier zeker nog wel de gevolgen van ondervinden heb ik ook het gevoel dat de rol van slachtoffer soms een gewoonte is geworden. Iets wat gecultiveerd wordt. Dat is ook iets waar je uit kunt stappen. Als je wilt dat blanken uit hun heersende rol stappen zul je dus ook uit de slachtofferrol moeten stappen. Dus beiden als gelijkwaardig!
It's never too late start living!
Dat ge-wij is om de voor en tegenstanders in dit topic aan te duiden. "Dat individu met een bepaalde mening die net iets genuanceerder/anders/etc ligt" is nogal lang om te typen.
Van mijn part worden het zwarte paradijsvogels met de tijd of wat bgb al aangaf een soort van gelaarste kat. als het maar zwart is en Piet blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven