zomervakantie.. Granada?

06-11-2013 19:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons een beetje aan het orienteren op de zomervakantie. Onze kinderen zijn dan 6 en 2. We zijn gebonden aan de schoolvakantie dus in juli of augustus. Nu willen we wel vliegen, en een auto huren.

Een dag of 4 in Granada of in dat gebied, en het Alhambra bezoeken, en een dag of 5 a 6 aan de kust.

Wie heeft er tips??
Ik denk dat het veel te heet is daar rond die tijd. Ik zou het niet doen. Andalusië is leuk in het voor- of het na seizoen, vind ik. Mijn kinderen zijn ongeveer van die leeftijd en die vinden rondreizen niets. Ze vinden het vooral prettig op langer op één plek te blijven zodat ze vriendjes kunnen maken en kunnen spelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het is daar veel te heet in die tijd van 't jaar. Ga dan in de meivakantie ofzo als je wil gaan sightseeen en/of boek in de zomer gewoon 'n gezellig hotelletje/appartement op 'n grieks eiland.
Ik denk dat het erg warm is. Ik zou je eerder aanraden in de meivakantie te gaan.

Granada is fantastisch. Bruisend, gratis tapas, Albayacin, Santamonte midden in de prachtige Sierra Nevada. Ik vind het een aanrader. Granada heeft trouwens ook een (klein) strand. Over reizen met kinderen kan ik echter niets vertellen.
I choose happy!
Wordt makkelijk 40+ graden, wil je hoogzomer echt niet zijn. Wat denk je van Noord Spanje: Baskenland, Pyreneeen of meer richting Noord Portugal.
Hmm was ik al een beetje bang voor.

De hitte.

Zo jammer dat we aan de zomervakantie gebonden zijn wat dat betreft. Meivakantie gaat niet lukken om dan te gaan. Misschien het jaar erop.
Herfstvakantie dan? Ik denk dat het er dan prachtig is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Herstvakantie is maar 1 week helaas. Dan net een beetje te kort voor zon reis.
Ik vond het heerlijk daar in augustus, een graad of 32.

Geen moeite mee.
Graad of 32 vind ik al weer anders dan 40 c.

Die temp vind ik ook terug in de tabellen op internet.
Granada, tierra soñada por mi.

Je raakt een gevoelige snaar, ramiaatje ............mijn roots.

Het kan zeker (ook met twee kleinere kinderen) maar het liefst aan zee, en vanuit daar rondreizen. Nerja is bijvoorbeeld strategisch geplaatst. Je kunt naar het oosten richting Granada / de Alpujarras. Of naar het westen (Malaga). En een plaats waar ik persoonlijk verliefd op ben: Frigiliana ........

Heb al vaker gedacht om alles te droppen en die kant op te trekken.

Blijf plakken aan Andalucia: van verre de mooiste regio van Spanje: mensen met liefde en passie. Zet door ......

http://www.youtube.com/watch?v=s50zrG2SJhU
In Sevilla was het zelfs af en toe 50 graden geweest in de zomer van 2011, vertelde iemand die er woonde.

Granada ligt weliswaar net iets hoger (qua zeeniveau). Het lijkt nog mee te vallen... http://www.klimaatinfo.nl/spanje/granada.htm

Alhoewel Sevilla in die tabelletjes ook nog mee lijkt te vallen, maar het daar echt niet te harden schijnt te zijn in de zomer. http://www.klimaatinfo.nl/spanje/sevilla.htm

Ik heb in september/oktober 2011 drie weken in Andalusië rondgereisd met een huurauto. Ook toen was het 's middags tussen 14 en 17u echt heel heet in de meeste plaatsen, graad of 35 nog steeds in Sevilla bijvoorbeeld, dan hield ik siesta of ik reed auto met de airco aan (dus mijn verplaatsingen plande ik juist zodat ze precies tijdens die heetste periodes vielen).

In veel kustplaatsen waait het vaak aardig, bv. in Tarifa en Cádiz en Conil de la Frontera, dus daar is het dan ietsje koeler (maar de wind kan behoorlijk zijn; in Conil was toen de hele dag windkracht 5 ofzo, dat je handdoek wegwaait als je er niks op legt, en de hele tijd zand tegen je aan waait... in Cádiz was het beter te doen maarja dat was dus wel september).

Het kleine strandje Playa de la Caleta in Cádiz vond ik het leukst, met mooie moorse gebouwtjes en bijna alleen Spanjaarden. Even verderop heb je ook van die grote stranden met lelijke flatgebouwen.

Playa de la Caleta, Cádiz

Ronda vond ik ook geweldig: een stadje met een onwijs diepe kloof er doorheen; de huisjes bungelen op de rand.

Het is wel een erg mooie regio, en alleen als je je aanpast aan het leefritme van de Spanjaarden, is het denk ik wel te doen. Dus vooral 's ochtends dingen doen, dan een paar uurtjes siesta houden (na 14u), dus uitrusten binnen of zelfs echt slapen (of autorijden met airco); 's avonds weer beetje actief worden, laat eten (na 21u), en tot middernacht of 1 uur wakker blijven.... ook kleine kinderen liepen daar allemaal nog te spelen op straat om 23u! Gewoon een kwestie van wennen.

Het grappige is dat die siesta's je dagen breken, en dat je vakantie daardoor twee keer zo lang lijkt. :-)

Maarja je moet het wel kunnen natuurlijk... niet verwachten dat je iets zinnigs kan doen in de middag... je maag moet er tegen kunnen om tussen 14 en 21u niks te eten (hooguit eigen eten dat je in een winkel hebt gekocht)... je kinderen wennen misschien niet zo snel aan dat late opblijven en de middagdutjes... maar misschien juist wel! Dat soort dingen.

En je moet effe op de openingstijden letten.

Veel Nederlanders gaan tóch in de middag allerlei actieve dingen doen, dan is het natuurlijk wel slopend.

En hun magen gaan knorren om stipt 18u. Dan heb je een probleem als je geen eigen eten had gekocht. :-) Want de meeste restaurantjes zijn dicht tot 21u.

Succes met kiezen!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Je kunt dit toch naast een vakantie met je kinderen doen? Dus gewoon 'n weekje in het voorseizoen wanneer je een logeeradres voor je kinderen hebt, ga je cultureel op vakantie en later in 't jaar ga je ergens lekker relaxen op 'n aangenaam eiland.
Cecilia,

Sevilla, ja. Absoluut mijn favoriet maar met twee kids midden in de zomer is het vragen om problemen daar denk ik.

Anders geen probleem. Hot, hot, maar het is droog, vergelijkbaar met Californië. Sevilla bij voorkeur in het voorjaar (de feria !!) of in het najaar (erg mooi licht en niet overdreven warm).

Succes.
Wij zijn al eerder in Andalusie geweest toen was onze zoon vier. Toen waren we er in september en wat was het mooi. We zeten toen op drie lokaties. In een dorpje vlakbij Ronda, in Sevilla, en in Cádiz. (mooi strand!)

Nu willen we graag Granada bekijken.

En dan is misschien Nerja wel een optie inderdaad.

We liepen er ook wel tegenaan dat de restaurantjes pas om 20.00 uur opengingen. Daar moeten we dus nu ook een oplossing voor vinden.
Ooooh, ik wil ook zo graag naar Andalusie! Maar door kinderen ook aan augstus gebonden. Mijn kinderen zijn best wat warmte gewend maar ik denk toch dat we nog een paar jaar wachten tot ze wat groter zijn en wat dat betreft wat makkelijker.
quote:Alisio schreef op 07 november 2013 @ 12:12:

Cecilia,

Sevilla, ja. Absoluut mijn favoriet maar met twee kids midden in de zomer is het vragen om problemen daar denk ik.

Anders geen probleem. Hot, hot, maar het is droog, vergelijkbaar met Californië. Sevilla bij voorkeur in het voorjaar (de feria !!) of in het najaar (erg mooi licht en niet overdreven warm).

Succes.Ja daarom zei ik ook dat het denk ik alleen te doen is als je je aanpast aan het leefritme van de Spanjaarden. Dus siesta's houden. Als je kinderen dat kunnen.
Voordeel van Nerja is dat het dicht bij de snelweg ligt en je kan relatief snel naar Granada, de Alpujarra, Malaga, Antequera, enz..... Frigiliana ligt op een steenworp en is één van de mooiste dorpen van Andalucia. Het ademt nog de sfeer van toen (ik klein was)

Als je over de regio wilt lezen, Chris Stewart (en ex. van Genesis) heeft zich daar genesteld enkele jaren terug, en heeft een paar boeken geschreven, waaronder "An optimist in Andalucia" en "Driving over lemons". Het gaat over zijn belevenis met de lokalen in de Alpujarra en het is is erg leuk om te lezen. Vol humor, aanraders dus !. Ik denk dat er ook Nederlandse uitvoeringen bestaan, maar het Engels is eenvoudig te lezen.
Granada is een stuk koeler dan Sevilla en Cordoba. Bovendien eten ze daar ook veel vroeger dan in de rest van Spanje. Heb daar wel eens rondgelopen om 21 uur om erachter te komen dat veel restaurants daar je niet meer laten binnenkomen voor een heel diner. Waarom dat zo verschilt, weet ik niet. Maar eten om 19 uur kan daar dus prima
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
O wat fijn ClaudeFiolie! Zeker met kleine kinderen is dat erg fijn!

Nerja klinkt erg fijn als uitvalsbasis. Zeker een uitstapje maken naar Granada, en naar Frigiliana

Als iemand tips heeft voor een leuk verblijf daar, hou ik me aanbevolen!
quote:ramiaatje schreef op 07 november 2013 @ 12:31:

We liepen er ook wel tegenaan dat de restaurantjes pas om 20.00 uur opengingen. Daar moeten we dus nu ook een oplossing voor vinden.Ja, da's echt klote daar, die belachelijk openingstijden. Ook 's middags kun je voor 'n gesloten deur staan omdat ze dan siesta houden. Anders kon je nog halverwege de middag uit eten gaan en dan 's avonds gewoon 'n kleine snack nemen.
Halverwege de middag uit eten gaan kan nu juist prima in Spanje. Uitgebreid warm lunchen rond een uur of 14/15 is daar heel normaal.
Dubbel
quote:elninjoo schreef op 07 november 2013 @ 18:01:

[...]

Ja, da's echt klote daar, die belachelijk openingstijden. Ook 's middags kun je voor 'n gesloten deur staan omdat ze dan siesta houden. Anders kon je nog halverwege de middag uit eten gaan en dan 's avonds gewoon 'n kleine snack nemen.Als je niet tegen cultuurverschillen kunt, kun je altijd nog naar Friet van Piet in Benidorm.
quote:ramiaatje schreef op 07 november 2013 @ 17:51:

O wat fijn ClaudeFiolie! Zeker met kleine kinderen is dat erg fijn!

Nerja klinkt erg fijn als uitvalsbasis. Zeker een uitstapje maken naar Granada, en naar Frigiliana

Als iemand tips heeft voor een leuk verblijf daar, hou ik me aanbevolen!Misschien. Wat voor type accomodatie zoek je ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven