Gezondheid alle pijlers

Moeder (83) zojuist heup gebroken :(

06-11-2013 23:27 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom net terug van het ziekenhuis.. Mijn moeder is op weg van de achterdeur naar de schuur gevallen en kon niet meer overeind.. :(.. Dokter is gebeld, die meteen de ambulance heeft gebeld en die heeft haar opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht..

Nu blijkt ze haar heup gebroken te hebben.. Althans, de kop van haar rechter bovenbeen is afgebroken.. Crap! Ze is 83 en liep het laatste jaar al redelijk moeilijk en wankel, maar eigenwijs als ze is wilde ze niet aan een rollator.. Ze luistert totaal niet naar adviezen van rustig aan doen of iets dergelijks.. :(

Morgenvroeg wordt ze geopereerd, dan zullen ze neem ik aan die kop weer vast proberen te zetten.. Daar zal ze wel effe zoet mee zijn.. .. Heeft iemand enig idee wat de hersteltijd is voor zoiets op die leeftijd? En wat heeft meer hersteltijd nodig? Een heup breken of de kop van het bovenbeen breken? Dokters in de zaal?
Mijn grootmoeder (toen 87 jaar) was ook gevallen, had haar heup gebroken (zelfde plek als jouw moeder) en werd meteen geopereerd. Ze heeft wel een kaliumstijging gekregen en daardoor een delier, maar ook daar is ze weer bovenop gekomen! Echt helemaal hersteld is ze niet meer, helaas, ze bleef altijd een beetje wankel en ze was opeens veel ouder geworden in het ziekenhuis. Een klein vogeltje, maar ze heeft het nog jaren volgehouden! Succes!!
quote:Exces schreef op 07 november 2013 @ 09:25:

Het schijnt dat we geestelijk allemaal rond de 25 jaar blijven steken.

Dat verklaart een hoop, zowel in mijn eigen gedrag als dat van mijn moeder ..

Straks wordt ze geopereerd, dus ben benieuwd hoe het verder loopt.. Laat straks wel wat weten als ik wat meer weet..
Mijn moeder (89) overkwam dit vorig jaar in December. Ze heft 3 maanden gerevalideerd in een verpleegtehuis. Toen ze weer thuis kwam was er van alles voor haar geregeld door het team van vptehuis. Maar daar wilde ze niks van weten. Er was hulp om te douchen, hulp met aankleden en tafeltje dekje.

Maar dat werd allemaal binnen 1 week afgezegd door mijn moeder.

Dat was allemaal niet nodig.

Ze strompelt nu nog steeds een beetje door het huis met haar rollator, gaat 2x per week naar fysio en ik zie echt geen verbetering.

Wij (kinderen) doen de was en halen boodschappen 1 x per 14 dagen komt er iemand een beetje schoonmaken (gemeente heft dat geregeld).

Zo iemand hoort volgens mij in een tehuis, maar dat wil ze niet, de eigenwijzigheid is nog het moeilijkst om mee om te gaan.

De statistieken zeggen 1 op vier overlijdt hieraan, 1 wordt nooit meer de oude en 2 herstellen volledig.

Sterkte er mee.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:boogster schreef op 07 november 2013 @ 09:59:

[...]

Dat verklaart een hoop, zowel in mijn eigen gedrag als dat van mijn moeder ..

Straks wordt ze geopereerd, dus ben benieuwd hoe het verder loopt.. Laat straks wel wat weten als ik wat meer weet..Sterkte, ik hoop dat alles goed gaat! Ook iets om in de gaten te houden: mijn moeder kreeg hallucinaties, dat bleek te komen door een blaasontsteking. Die kan veroorzaakt worden door de katheter. Iets waar je niet zo snel aan denkt, je zou misschien denken aan een delier. Met antibiotica was het zo verholpen.
Ga in therapie!
[

Sterkte, ik hoop dat alles goed gaat! Ook iets om in de gaten te houden: mijn moeder kreeg hallucinaties, dat bleek te komen door een blaasontsteking. Die kan veroorzaakt worden door de katheter. Iets waar je niet zo snel aan denkt, je zou misschien denken aan een delier. Met antibiotica was het zo verholpen.[/quote]

Dubiootje, hallucinaties zijn een kenmerk van een delier. Een delier wordt dus weer veroorzaakt door in dit geval de blaasontsteking. De antibiotica helpt tegen de blaasontsteking, daarnaast worden er medicijnen gegeven tegen de symptomen van het delier, waarvan de hallucinaties vaak het meest opvallend zijn en ook akelig.
hoe is het verlopen?
Naar mijn ervaring kan dit heel naar uitpakken.

Wat ik vaak heb gezien is dat revalideren wel een aantal maanden kost. Helaas kan niet iedereen op die leeftijd weer volledig thuis wonen. Soms wel hoor! Maar ook vaak mee gemaakt dat mensen in een aanleun of inleun woning moeten gaan woning bij een verzorging-verpleeg tehuis.

Sterkte en beterschap voor je moeder! Hoop dat ze na revalidatie weer lekker naar haar eigen huis toe kan!
quote:itsme1973 schreef op 07 november 2013 @ 17:10:

hoe is het verlopen?

Ze zou vanmorgen geopereerd worden, dus heeft vanmorgen ook iets van een pijnstiller of kalmeringsmiddel toegediend gekregen, maar ligt nu al de hele dag te wachten.. Op dit moment is ze nog steeds niet geopereerd..

Ben er vanmiddag geweest maar ze was niet aanspreekbaar, heeft alleen maar geslapen.. :(
Dan maar hopen dat ze haar direct nog helpen, want dit is wel heel diep triest.
Hé Boog, da's niet zo mooi....balen als zoiets gebeurt op die leeftijd.

Ik lees net dat ze nog niet is geopereerd.

Hopelijk gebeurt dat wel snel.

Sterkte
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Boog, hou je er maar aan vast dat het voor haar wel prettig is dat zij van vandaag niet veel heeft meegekregen. Sterkte met wachten!
Net op bezoek geweest.. Ze is nog steeds niet geopereerd en heeft de hele dag geen eten of drinken gehad.. Dat kan toch niet?! :(
Ik neem toch aan dat je daar iemand van de verpleging op hebt aangesproken?!
Alsof iemand van de verpleging daar iets aan kan doen.
Ja je hebt gelijk, die kunnen niet zorgen voor een sapje en boterham. Domme ik.
quote:boogster schreef op 07 november 2013 @ 20:56:

Net op bezoek geweest.. Ze is nog steeds niet geopereerd en heeft de hele dag geen eten of drinken gehad.. Dat kan toch niet?! :(Dit maakten wij ook mee......de hele dag lag ze zonder eten en ook zonder drinken....bij ons was het wel zo dat ze om half acht zeiden, die operatie gaat niet door vandaag...en gaven ze haar twee boterhammetjes.
Ja maar als ik bij mijn moeder op bezoek ga en te horen krijg dat ze nog niets te drinken en eten heeft gekregen ga ik toch echt naar de verpleging toe om er iets van te zeggen.

Sommige mensen durven dat misschien niet?

En ik zou de verpleging ook om duidelijkheid vragen omtrent de operatie.

Lijkt mij dat die toch wel iets meer zullen weten over waarom die niet is doorgegaan.

Je mag echt wel op je strepen gaan staan.
quote:christiane schreef op 07 november 2013 @ 23:42:

Ja maar als ik bij mijn moeder op bezoek ga en te horen krijg dat ze nog niets te drinken en eten heeft gekregen ga ik toch echt naar de verpleging toe om er iets van te zeggen.

Sommige mensen durven dat misschien niet?

En ik zou de verpleging ook om duidelijkheid vragen omtrent de operatie.

Lijkt mij dat die toch wel iets meer zullen weten over waarom die niet is doorgegaan.

Je mag echt wel op je strepen gaan staan.

Bij navragen was het antwoord dat er teveel spoedgevallen waren geweest en dat die voorgaan....tjsah.

Tijdens het bezoekuur (van 7 tot 8 's avonds) werd er wel een bed bijgezet, daarin lag een man die die dag om 2 uur van zijn fiets was afgevallen en idd. ook een gebroken heup had....maar mijn moeder lag dus al vanaf elf uur de avond ervoor.

Die man was wel jonger (eind vijftig) en misschien helpen ze toch liever eerst een jonger iemand dan een oudje van 89?
Boog, hoe is het inmiddels met je moeder?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Weet niet of de leeftijd mede bepalend is.

Weet wel dat je kan eisen dat je moeder te vreten en te drinken krijgt.

Een mens op die leeftijd zal niet altijd even mondig zijn, maar je kan er zeker iets van zeggen. En durft moeder dat niet dan kan een kind dat doen.

Dat je pas laat boterhammen krijgt als je opgepakt bent en in een politiecel terecht komt, alla

Maar het gaat hier om een ziekenhuis.
He Boogie, sterkte.

Ik heb ook zo'n oude eigenwijze moeder die regelmatig een valpartijtje heeft. Een gebroken heup is ook mijn rampscenario.

Hoe is ze de nacht doorgekomen, en weet je al meer over de nieuwe planning de operatie?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:mienietjefietje schreef op 08 november 2013 @ 09:33:

[...]

Bij navragen was het antwoord dat er teveel spoedgevallen waren geweest en dat die voorgaan....tjsah.

Tijdens het bezoekuur (van 7 tot 8 's avonds) werd er wel een bed bijgezet, daarin lag een man die die dag om 2 uur van zijn fiets was afgevallen en idd. ook een gebroken heup had....maar mijn moeder lag dus al vanaf elf uur de avond ervoor.

Die man was wel jonger (eind vijftig) en misschien helpen ze toch liever eerst een jonger iemand dan een oudje van 89?Volgens mij is er een protocol dat mensen met een gebroken heup binnen 24 uur moeten worden geopereerd. Misschien kun je even googlen? Ik mag toch hopen dat leeftijd niet het criterium is.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 08 november 2013 @ 10:09:

Volgens mij is er een protocol dat mensen met een gebroken heup binnen 24 uur moeten worden geopereerd. Misschien kun je even googlen? Ik mag toch hopen dat leeftijd niet het criterium is.

Dat van die 24 uur dacht ik dus ook.. zeker aangezien de breuk dichtbij de kogel van het bovenbeen zit..

Maar goed.. Ze is eergisteren om 19 uur gevallen, gisteren de hele dag liggen wachten op operatie en nu staat ze voor vanmiddag op de planning... Hoop dat er nu niet weer allerlei urgente gevallen voor door komen..

Communicatie in het ziekenhuis is slecht.. Weet niet waarom het gisteren niet doorging of wat de planning was.. weet niet wat er in de operatie precies gaat gebeuren.. Nog geen dokter gesproken..

Verder heeft ze wel goed geslapen vannacht en heeft ze gelukkig weinig pijn, zolang ze maar stil blijft liggen..
Ja, maar ze mogen haar geen eten geven als er misschien een operatie aankomt, dat spreekt voor zich (nuchter blijven)! En nadat ze zeker wisten dat er geen operatie zou zijn, heeft ze eten gekregen. Wel heel sneu dat ze zo lang moet wachten, dat vind ik ook naar voor haar...

Ik hoop dat ze vandaag snel mag! Duimen, maar!
Oh dat lijkt me bijzonder pijnlijk. Sterkte voor haar!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven