Werk & Studie alle pijlers

Op tenen lopen bij manager

12-11-2013 11:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu een half jaar op parttime basis bij een bedrijf waar ik alle dagen te maken met een manager. Zij is 2 jaar jonger dan ik en geen leuk persoon. Ze weet dingen altijd zo te draaien dat het lijkt alsof ik dingen fout heb gedaan. Kleine voorbeeldjes:

Ik was ontzettend druk. Collega vraagt of ik iets kan doen wat in mijn ogen niet heel relevant was op dat moment, andere dingen gingen voor. Ik zeg, ik weet niet of ik dat nu red. Oke zegt zij zelf, dan vraag ik het aan huppelepup (andere collega). Smiley erachter. Opgelost toch? Nee ik krijg op mn lazer van mn manager dat het de taak van huppelepup niet is dat te doen en dat ze niet snapt waar ik het zo druk mee had en dat mijn reactie naar die collega niet oké was.

Een collega die er al 1.5 jaar werkt heeft mij ingewerkt en heeft me bepaalde dingen geleerd. Ik doe het exact op die manier en krijg te horen dat ik niet volledig genoeg ben in mijn informatievoorziening. Toen ik zei dat ik het op dezelfde manier als huppelepup doet omdat zij me dat geleerd heeft kreeg ik te horen dat ik toch wel voor mezelf kan denken en geen kopieermachine ben. Collega huppelepup zei mij later dat ze nooit te horen heeft gekregen dat zij involledig is met haar informatie en doet het tot op de dag van vandaag op die manier.

En meteen hetgeen waar ik nu het meest mee zit, ik werk parttime, nu 3 dagen, straks maar 2 (heb er 2 op contract). Manager weet dat ik heel graag meer, het liefst fulltime, wil werken maar zit er op dit moment niet in. Er is nu een interne fulltime vacature vrijgekomen die me erg interessant lijkt. Ik heb hier echter met 3 mensen op het werk over gesproken om eigenlijk uit te vogelen of zij mij dat werk zien doen, de voors en tegens besproken. Ik heb gevraagd of zij dit nog niet aan mijn manager wilde zeggen omdat ik het zelf nog helemaal niet zeker wist.

Nu heb ik gister de knoop doorgehakt, ik ga solliciteren. Ik heb mijn manager een smsje gestuurd dat ik dat van plan ben. En nu kreeg ik een sms terug dat ze liever had gehad dat ik het eerst haar had verteld en dan pas anderen.

Dus één van mijn collega's heeft helaas zijn mond voorbij gepraat. Ik snap dat zij het liever eerst van mijzelf had gehoord maar ben ik heel onredelijk als ik vind dat je het je manager pas verteld als je zoiets zeker weet? Het is geen vriendin van me, ga dit soort overwegingen niet met haar bespreken, dat doen we nooit. Met mijn collega's is het wel op zo'n vriendschappelijke manier gegaan.

Sorry, lang verhaal geworden :( Hoe dan ook, ik zit ermee en ga morgen in het echt hierover praten. Als ik de baan krijg is het geen probleem, dan ben ik weg, als dat niet zo is, is de relatie tussen ons en ik op mijn tenen lopen weer wat verergerd. Heeft iemand tips?
Een tip waar je niks aan hebt, omdat het al gebeurd is: nooit vertellen dat je gaat solliciteren.
bij interne sollicitaties kun je beter zelf eerst je manager inlichten ja, want die hoort het toch wel. Het zou ook beter zijn geweest als je het persoonljk had verteld in plaats van er sms.

Maar goed, de relatie tussen jou en je manager is zo te horen toch al verstoord. Ik zou wel proberen haar te vriend te houden, ze zullen haar ongetwijfeld vragen gaan stellen over jouw functioneren.
Ja, daar ben ik inderdaad ook achter.
Daar ben ik inderdaad ook achter nu Alysha. Ik had echter niemand verteld dat ik het ook echt wilde gaan doen. Ik zat meer met vraagstukken en wilde hun mening weten om een beslissing te nemen.

Gelukkig is ze verder wel tevreden over mijn functioneren (lovend gesprek gehad vorige week) hoewel ik er haar voor aanzie om die mening sinds vandaag weer te wijzigen :(
Het is wel heel naief van je om te bespreken dat je wilt gaan solliciteren op die functie, maar dat is mosterd na de maaltijd. Leer ervan.

*edit* mijn reactie is ook mosterd
Dus mijzelf niet proberen te verdedigen morgen maar ermee instemmen dat het dom van me was en excuses aanbieden is beter?
Ik vind alledrie je voorbeelden nogal verschillend.

Wat betreft het eerste, het lijkt mij een beetje een rare reactie van je manager. Als het niet de taak van huppeldepup is, kan huppeldepup dat toch prima zelf aangeven. Jij kunt vervolgens uitleggen waar je druk mee was en je kunt vragen wat er niet oké was aan je reactie naar die collega. Heb je ook zo gereageerd of heb je het laten zitten?

W.b. het tweede, ik snap je reactie wel, je doet het gewoon precies zoals het je geleerd is. Het is echter tactischer bij sommige mensen om gewoon ja en amen te zeggen dat je het de volgende keer zo gaat doen. Het klinkt nu een beetje alsof je je achter een ander wilt verschuilen, dat komt op je manager misschien wat te 'makkelijk' over.

W.b. het derde, tja, ik vind het volledig jouw zaak aan wie je wanneer wat vertelt. Dat kan zij anders gewild hebben, maar dat is dan maar zo. Ik zou me er niet veel van aantrekken. Je had haar uberhaupt niet hoeven informeren. Lekker laten kletsen dus.

Ik vind dat je je sowieso wel veel van haar aantrekt. Ik zou kritiek niet te persoonlijk nemen en voor je eigen rust gewoon een beetje met haar meepraten. Het is je manager, zoals je zelf al zegt hoef je geen vriendinnen te worden. Maar vraag indien nodig wel duidelijkheid over wat zij van jou verwacht.

Succes met je sollicitatie!
quote:Aureel schreef op 12 november 2013 @ 11:32:

Ik vind alledrie je voorbeelden nogal verschillend.

Wat betreft het eerste, het lijkt mij een beetje een rare reactie van je manager. Als het niet de taak van huppeldepup is, kan huppeldepup dat toch prima zelf aangeven. Jij kunt vervolgens uitleggen waar je druk mee was en je kunt vragen wat er niet oké was aan je reactie naar die collega. Heb je ook zo gereageerd of heb je het laten zitten?

W.b. het tweede, ik snap je reactie wel, je doet het gewoon precies zoals het je geleerd is. Het is echter tactischer bij sommige mensen om gewoon ja en amen te zeggen dat je het de volgende keer zo gaat doen. Het klinkt nu een beetje alsof je je achter een ander wilt verschuilen, dat komt op je manager misschien wat te 'makkelijk' over.

W.b. het derde, tja, ik vind het volledig jouw zaak aan wie je wanneer wat vertelt. Dat kan zij anders gewild hebben, maar dat is dan maar zo. Ik zou me er niet veel van aantrekken. Je had haar uberhaupt niet hoeven informeren. Lekker laten kletsen dus.

Ik vind dat je je sowieso wel veel van haar aantrekt. Ik zou kritiek niet te persoonlijk nemen en voor je eigen rust gewoon een beetje met haar meepraten. Het is je manager, zoals je zelf al zegt hoef je geen vriendinnen te worden. Maar vraag indien nodig wel duidelijkheid over wat zij van jou verwacht.

Succes met je sollicitatie!

Bedankt voor je fijne reactie Ik heb in het eerste voorval mezelf half proberen te verdedigen en toen dacht ik inderdaad nou ja, wat jij wil en heb ik haar gelijk gegeven.

De voorbeelden zijn inderdaad verschillend maar hebben telkens dezelfde uitkomst; dat ik het gevoel heb dat zij vindt dat ik het fout gedaan heb.

Ik trek me inderdaad helaas veel van haar aan omdat ze een ontzettend bepalende factor binnen het team is. Het is ook een heel klein team van maar 4 medewerkers en zij. Met de anderen is ze wel persoonlijk en vriendschappelijk.
je vraagt om tips: blijf zo professioneel mogelijk. Vraag je in alle eerlijkheid af of je van haar kritiek iets kunt leren.

Dat ze bijvoorbeeld zegt dat jij geen kopieermachine bent terwijl je collega iets op dezelfde manier doet, kan betekenen dat ze van jou meer verwacht dan van je collega. Dat is niet perse negatief.

Ga in alle eerlijkheid het gesprek aan: probeer erachter te komen hoe jij haar het beste kunt ondersteunen. Hoe kun jij bijdragen zodat zij haar werk optimaal kan doen en jullie afdeling als een gesmeerde machine loopt? Denk in kansen, niet in beperkingen.

Succes. Je manager zal je nog smeken om te blijven
quote:blauwbloempje schreef op 12 november 2013 @ 11:36:

[...]

Bedankt voor je fijne reactie Ik heb in het eerste voorval mezelf half proberen te verdedigen en toen dacht ik inderdaad nou ja, wat jij wil en heb ik haar gelijk gegeven.

De voorbeelden zijn inderdaad verschillend maar hebben telkens dezelfde uitkomst; dat ik het gevoel heb dat zij vindt dat ik het fout gedaan heb.

Ik trek me inderdaad helaas veel van haar aan omdat ze een ontzettend bepalende factor binnen het team is. Het is ook een heel klein team van maar 4 medewerkers en zij. Met de anderen is ze wel persoonlijk en vriendschappelijk.Dat je dat gevoel hebt, wil dus niet zeggen dat het ook zo is En dát bedoel ik ook met het je minder aantrekken.

Het hoort er ook bij dat je kritiek krijgt op je werk en zoals iemand net zei, probeer dat professioneel te bekijken. Misschien leer je er iets van. Misschien is het niet zo bedoeld. En misschien deed je wél echt iets fout - kan gebeuren.
quote:alysha00 schreef op 12 november 2013 @ 11:37:

je vraagt om tips: blijf zo professioneel mogelijk. Vraag je in alle eerlijkheid af of je van haar kritiek iets kunt leren.

Dat ze bijvoorbeeld zegt dat jij geen kopieermachine bent terwijl je collega iets op dezelfde manier doet, kan betekenen dat ze van jou meer verwacht dan van je collega. Dat is niet perse negatief.

Ga in alle eerlijkheid het gesprek aan: probeer erachter te komen hoe jij haar het beste kunt ondersteunen. Hoe kun jij bijdragen zodat zij haar werk optimaal kan doen en jullie afdeling als een gesmeerde machine loopt? Denk in kansen, niet in beperkingen.

Succes. Je manager zal je nog smeken om te blijven Zo! Dat klinkt als een klok!
Collega's zijn geen vriendinnen, onthoudt dat.

Als je door huppelepup bent ingewerkt, zou ik gewoon zeggen dat je het zo van huppelepup geleerd hebt. Dan is jou niks meer te verwijten.

het is mosterd, maar zeg nooit dingen tegen collega's waarvan je weet dat je werkgever dat eerder zou willen weten. Over je gezondheid, sollicitatie-activiteiten en dergelijke.

Ook zou ik de volgende keer dit soort informatie persoonlijk vertellen ipv per sms. Dat komt veel professioneler over.
Waarom heb je jouw manager via sms laten weten dat je gaat solliciteren?

Ik denk dat het goed is om open kaart met haar te spelen.

Je solliciteert omdat je full-time wilt werken bij dit leuke bedrijf.

En dat je het idd eerst met haar had moeten bespreken.

En wat andere zeggen.. Vertel niet zoveel aan collega's.
Omdat ik parttime werk en dus niet op kantoor ben deze dagen. Ik wil echter wel de sollicitatie de deur uitdoen.

Goed advies Alysha ware het niet dat ik geen functioneringsgesprek met haar heb morgen, die hebben we vorige week gehad Het gaat dus nu puur om de nieuwe functie die ik wil.
Heb in elk geval al een mail terug dat de volgende stap een persoonlijk gesprek is omtrent de nieuwe functie, dus dat lijkt hoopvol
Succes Blauwbloempje! Spannend!

Ben je, als je de baan krijgt ook meteen van deze manager af?
Ja! We werken uiteraard bij hetzelfde (relatief kleine) bedrijf maar als manager heb ik dan niks meer met haar van doen. Nu maar hopen want als ik de baan niet krijg wordt de spanning tussen ons waarschijnlijk alleen maar vervelender :(
Ik zou echt nooit via sms met mijn manager communiceren. Hoe kun je nou via sms professioneel overkomen?

Verder zoals iemand al zei, blijf zakelijk/professioneel.

Ik vind dat je niets verkeerd hebt gedaan, wij hebben het onderling ook wel eens over vacatures. Ik vind het maar raar dat je manager daar een (negatieve) mening over heeft.

Ik hoop dat je aangenomen wordt, ze lijkt me geen leuke manager!
[quote]sushilala schreef op 12 november 2013 @ 20:48:

Ik zou echt nooit via sms met mijn manager communiceren. [quote]

Eens, ik ben een manager en bij ons wordt sms/whatsapp niet geaccepteerd als communicatie middel.

Ziekmeldingen, vragen en triviale werkgerelateerde zaken gaan persoonlijk.

Of aan tafel met een kop koffie, of aan de telefoon.

Verder vind ik niet dat je het je manager kan aanrekenen dat je collega haar klep niet kon houden
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik ben het ermee eens dat via de sms niet zo handig was misschien nee. Hoewel zij ons ook altijd smst als ze vanuit huis werkt omdat haar zoon ziek is en dergelijken. Communicatie gaat vaak via Skype ookal zit ze schuin tegenover me.

Maar ik reken het haar toch niet aan? Zij rekent het mij juist aan!
.
ach, het is altijd makkelijker vliegen te vangen met stroop dan met azijn

zij voelt zich gepasseerd dat jij het eerst met collega's hebt besproken en eigenlijk wist jij ook wel dat dat niet de meest professionele weg was

wat is er mis mee om haar zsm aan te spreken en te zeggen dat je er spijt van hebt hoe dat gelopen is

zij een stukje erkenning voor haar boosheid, dat kan je uiteindelijk alleen maar wat opleveren

(en nee ik zeg niet dat je moet liegen, slijmen of kruipen. simpelweg: het spijt me dat het zo gelopen is, is voldoende)
quote:saartje- schreef op 12 november 2013 @ 12:38:

Als je door huppelepup bent ingewerkt, zou ik gewoon zeggen dat je het zo van huppelepup geleerd hebt. Dan is jou niks meer te verwijten.sorry maar met zo'n mentaliteit zouden we ons nooit ontworsteld hebben aan het stenen tijdperk
Een dergelijke kantoormentaliteit is hier niet echt gaande. Ik heb een gesprekje met haar gehad en er is weinig aan de hand. Zij vond het vanzelfsprekend dat ik met collega's had gesproken over de functie, vond dat ik de correcte weg bewandeld heb door eerst haar te smsen en daarna echt de solliciteren maar vond het jammer dat ik niet het gevoel had gehad dat ik het met haar kon bespreken. Tja, zo is onze relatie nou eenmaal niet.

Maargoed, ze had gehoord dat ik gesolliciteerd had, is dit gaan checken en dat was dus niet zo. Dus alles is verder in orde. Ze is niet boos en ik heb geen excuses aangeboden, heb wel gezegd dat ik het jammer vond dat het zo gegaan was en dat niet mijn intentie was.

Overigens ligt de vacature overal op internet nu, ik woon en werk in het buitenland dus de arbeidsmarkten zijn niet heel erg te vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven