Sinterklaas vroeger
dinsdag 12 november 2013 om 17:10
dinsdag 12 november 2013 om 17:20
-rollerskates of een ander 'groter' item waar ik op dat moment m'n zinnen op had gezet
-een paar boekjes van De Vijf of soortgelijk
-nog wat kleine dingen die op dat moment door mij leuk gevonden werden
-chocoletter
Op zich vind ik het niet vreemd dat ze anno nu computerspellen en apparatuur krijgen. Dat is nu gewoon hetgeen wat ze willen hebben en wat ook nog nuttig is.
Je kunt het niet vergelijken met onze tijd waarin er nog niet eens video's waren (in mijn kindertijd) laat staan dvd's. Anders had ik die ongetwijfeld ook willen hebben als kind. En nu heb je gewoon 'n smartphone nodig omdat je anders buiten de groep valt die wél allemaal met 'n smartphone communiceren.
-een paar boekjes van De Vijf of soortgelijk
-nog wat kleine dingen die op dat moment door mij leuk gevonden werden
-chocoletter
Op zich vind ik het niet vreemd dat ze anno nu computerspellen en apparatuur krijgen. Dat is nu gewoon hetgeen wat ze willen hebben en wat ook nog nuttig is.
Je kunt het niet vergelijken met onze tijd waarin er nog niet eens video's waren (in mijn kindertijd) laat staan dvd's. Anders had ik die ongetwijfeld ook willen hebben als kind. En nu heb je gewoon 'n smartphone nodig omdat je anders buiten de groep valt die wél allemaal met 'n smartphone communiceren.
dinsdag 12 november 2013 om 17:23
dinsdag 12 november 2013 om 17:30
Wij hadden thuis altijd een vast bedrag (10 en later 15 gulden, en dan praat ik over de jaren '70/begin jaren '80) dat je mocht uitgeven voor degene wiens lootje jij had getrokken. Dus inderdaad een paar kleinere cadeautjes. Mijn ouders deden er dan extra een mooi bordspel o.i.d. bij waar we allemaal plezier van konden hebben. Maar de surprises en de gedichten speelden ook een grote rol, dat was al de helft van het plezier. Mijn moeder zorgde voor verse warme chocolademelk met slagroom en schalen met stukjes marsepein, borstplaat, speculaas, enz. In mijn herinnering: heerlijke avondjes. Het is echt niet nodig om kapitalen uit te geven aan X-Boxen, Wii's, tablets en weet ik veel wat voor peperdure dingen. Maar het lijkt wel of veel mensen dat vergeten zijn en niet meer blij kunnen zijn met gewoon een kleinigheidje en het plezier dat je met elkaar hebt over een gek gedicht waarin iemand er een beetje tussen genomen wordt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 12 november 2013 om 17:31
Het grootste cadeau wat ik ooit kreeg van sinterklaas was volgens mij een babybornpop. Verder veel boeken, spelletjes, knutselspullen, etc. Mijn ouders gaven met sinterklaas altijd die dingen waar zij niet zo veel in zagen maar die ik wel heel graag wou (net als die babybornpop)
Wij kregen altijd 1 keer een cadeautje in de schoen en 1 keer een groter iets van snoep zoals chocolademunten en verder kleine dingen zoals een chocolademuis/kikker of pepernoten.
Dit was eind jaren 80/ jaren 90
Wij kregen altijd 1 keer een cadeautje in de schoen en 1 keer een groter iets van snoep zoals chocolademunten en verder kleine dingen zoals een chocolademuis/kikker of pepernoten.
Dit was eind jaren 80/ jaren 90
dinsdag 12 november 2013 om 17:32
dinsdag 12 november 2013 om 17:33
Oh die monchichi aapjes! Ik had er twee.,Ik ben een kind van begin jaren 70. Veel herkenning hier. Ook zo'n make-up pop kop. Heb ik helemaal kaalgeknipt... Ben zelf op 4 december jarig dus met Sinterklaas vaak kleine dingen en ook nuttige zaken zoals wanten, sjaals en pyjama's.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 12 november 2013 om 17:39
Barbies mocht ik niet wegens te onrealistisch, Fleur en Sindy na enig zeuren wel, die waren beter in verhouding. My little pony's mocht ik ook niet, want er bestaan immers geen roze pony's met regenboogharen. Verder alles wat enigszins met oorlog of geweld te maken had mocht ook niet (en ik wilde zo graag een plaffertjes-pistool net als de buurjongen) Het moest idd wel pedagogisch verantwoord jaren 70 zijn natuurlijk.
dinsdag 12 november 2013 om 17:44
dinsdag 12 november 2013 om 17:54
quote:hondenmens schreef op 12 november 2013 @ 15:56:
Hoi,
Ik ben eens benieuwd wat jullie vroeger voor Sinterklaas cadeaus kregen. De kinderen van nu krijgen vaak tablets, smartphone, Wii, X-box enz.
Wat voor speelgoed was "in" in jullie tijd en in welke jaren was dat ongeveer?
Vaak tablets etc? Welnee
Natuurlijk, er zullen vast gezinnen zijn waar dat zo gaat maar meestal niet.
Ik ken van mijn jeugd ook gezinnen waar het geld flink rolde maar dat waren uitzonderingen
Ik ben 40+, arbeidersgezin, enig kind ( dat is natuurlijk anders dan een gezin met 2-3-4 kinderen) en heb een moeder met die koopziek is.
Ik kreeg op een gegeven ogenblik zoveel dat ik de helft verzweeg. Kinderen met ouders die het veel breder hadden kregen beslist minder.
Als ik naar nu kijk: ik ken gezinnen die het heel breed hebben en gezinnen die het alles behalve breed hebben maar er worden maar zelden hele dure kado's gegeven.
Hoi,
Ik ben eens benieuwd wat jullie vroeger voor Sinterklaas cadeaus kregen. De kinderen van nu krijgen vaak tablets, smartphone, Wii, X-box enz.
Wat voor speelgoed was "in" in jullie tijd en in welke jaren was dat ongeveer?
Vaak tablets etc? Welnee
Natuurlijk, er zullen vast gezinnen zijn waar dat zo gaat maar meestal niet.
Ik ken van mijn jeugd ook gezinnen waar het geld flink rolde maar dat waren uitzonderingen
Ik ben 40+, arbeidersgezin, enig kind ( dat is natuurlijk anders dan een gezin met 2-3-4 kinderen) en heb een moeder met die koopziek is.
Ik kreeg op een gegeven ogenblik zoveel dat ik de helft verzweeg. Kinderen met ouders die het veel breder hadden kregen beslist minder.
Als ik naar nu kijk: ik ken gezinnen die het heel breed hebben en gezinnen die het alles behalve breed hebben maar er worden maar zelden hele dure kado's gegeven.
Je bent zelf een theepot
dinsdag 12 november 2013 om 17:58
quote:nomennescio schreef op 12 november 2013 @ 17:39:
Barbies mocht ik niet wegens te onrealistisch, Fleur en Sindy na enig zeuren wel, die waren beter in verhouding. My little pony's mocht ik ook niet, want er bestaan immers geen roze pony's met regenboogharen. Verder alles wat enigszins met oorlog of geweld te maken had mocht ook niet (en ik wilde zo graag een plaffertjes-pistool net als de buurjongen) Het moest idd wel pedagogisch verantwoord jaren 70 zijn natuurlijk. Volgens mij heette die Barbie Cindy. Die had ik ook. Met zo'n groot hoofd en donker haar. Ik had ook een Barbie bankstel. Geen idee waarom. Ik mocht ook geen pistolen of zwaarden.
Barbies mocht ik niet wegens te onrealistisch, Fleur en Sindy na enig zeuren wel, die waren beter in verhouding. My little pony's mocht ik ook niet, want er bestaan immers geen roze pony's met regenboogharen. Verder alles wat enigszins met oorlog of geweld te maken had mocht ook niet (en ik wilde zo graag een plaffertjes-pistool net als de buurjongen) Het moest idd wel pedagogisch verantwoord jaren 70 zijn natuurlijk. Volgens mij heette die Barbie Cindy. Die had ik ook. Met zo'n groot hoofd en donker haar. Ik had ook een Barbie bankstel. Geen idee waarom. Ik mocht ook geen pistolen of zwaarden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
dinsdag 12 november 2013 om 18:02
dinsdag 12 november 2013 om 18:04
Bij ons thuis werd het zeer uitgebreid gevierd met veel cadeautjes (jaren 70/80). Barbies, veel boeken, een skateboard, rolschaatsen, lego. We vierden het ook altijd 2 keer: een keer met het gezin en nog eens met de hele familie bij opa en oma.
Als ik me goed herinner mochten we om de dag onze schoen zetten.
Mijn kinderen krijgen ongeveer hetzelfde soort dingen en mogen maar 1 of 2 keer per week hun schoen zetten (ze lusten eigenlijk geen sinterklaassnoep maar eten het uit beleefdheid op )
Als ik me goed herinner mochten we om de dag onze schoen zetten.
Mijn kinderen krijgen ongeveer hetzelfde soort dingen en mogen maar 1 of 2 keer per week hun schoen zetten (ze lusten eigenlijk geen sinterklaassnoep maar eten het uit beleefdheid op )