Sinterklaas vroeger

12-11-2013 15:56 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben eens benieuwd wat jullie vroeger voor Sinterklaas cadeaus kregen. De kinderen van nu krijgen vaak tablets, smartphone, Wii, X-box enz.

Wat voor speelgoed was "in" in jullie tijd en in welke jaren was dat ongeveer?
Ja de Atari, die hadden wij ook als gezamelijk kado gekregen@
quote:SuzanneSuus schreef op 12 november 2013 @ 17:54:

[...]

Vaak tablets etc? Welnee

Natuurlijk, er zullen vast gezinnen zijn waar dat zo gaat maar meestal niet.

Ik ken van mijn jeugd ook gezinnen waar het geld flink rolde maar dat waren uitzonderingen

Ik ben 40+, arbeidersgezin, enig kind ( dat is natuurlijk anders dan een gezin met 2-3-4 kinderen) en heb een moeder met die koopziek is.

Ik kreeg op een gegeven ogenblik zoveel dat ik de helft verzweeg. Kinderen met ouders die het veel breder hadden kregen beslist minder.

Als ik naar nu kijk: ik ken gezinnen die het heel breed hebben en gezinnen die het alles behalve breed hebben maar er worden maar zelden hele dure kado's gegeven.

Dat denk ik ook. Echt niet dat elk kind nu peperdure elektronica krijgt.

En wat ik zelf kreeg (jaren '90): ik zou het echt niet meer weten. Een chocoladeletter, en tekenspulletjes of zoiets? Geen dure dingen in elk geval, ik herinner me dat de avonden heel erg leuk waren met enorm uitgebreide speurtochten (door ons minihuis, haha), chocolademelk en banketstaaf. Maar wat ik kreeg: geen flauw idee.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Als ik aan sinterklaas van vroeger (ben van begin jaren 60) denk dat zie ik bergen grote cadeaus voor me. Nu was 5 dec het enige moment van het jaar dat we speelgoed kregen. want verjaardagen vierde we wel maar dan waren er in mijn vroege kinderen jaren geen cadeaus. En ondanks dat we een groot gezin waren en het niet al te breed hadden kregen we in mijn beleving echt heel veel. Vaak ook veel cadeau's. de hele kamer stond werkelijk vol als we uit bed kwamen. (wij hadden nooit pakjesavond maar de sint kwam in de nacht van 5 of 6 dec.)

Ik denk dan aan dingen als babypoppen, kinderwagen, rolschaatsen, bordspellen, tafelvoetbalspel, poppenkast, microscoop winkeltje etc etc. Eigenlijk dus niet anders dan tegenwoordig. Alleen computers/tablets/spelcomputers ed waren er toen nog niet. Dus logisch dat we die toen nog niet kregen.

Overigens vierden we sinterklaas alleen maar thuis en werd wel de schoen in de voorgaande weken gezet en ontdaan van tekeningen en wortels maar kwam er nooit al een cadeautje of snoep in. Wel werd er met regelmaat een 'dreig'brief bezorgd. ik was ook echt bang van zwarte piet.
quote:nlies schreef op 12 november 2013 @ 18:04:

[...]

Wel een waterhoofd, maar geen borsten, dat zal wel belangrijker zijn geweestPrecies, en niet zo'n bespottelijk idioot dunne taille.
Ik kom uit de jaren 90

Barbies

Polly pocket

Boeken

Een pyama en sloffen zaten er standaard elk jaar bij

Ik denk dat barbies of polly pocket mijn duurste cadeautjes waren. Als we een game boy wilde of zelfs een baby born dan moesten we die voor onze verjaardag vragen. Onze schoen mochten we een paar keer zetten, en daar kreeg ik dan chocola en een kleinigheidje in.

Ik denk trouwens dat als ik nu jong was geweest dat ik ook geen tablet of spelcomputer had gekregen. Ik had toentertijd ook klasgenootjes die een dure furby in hun schoen kregen. Ik vind dat sowieso een beetje overdreven, een tablet vragen ze maar voor hun verjaardag, of ze vragen geld om ervoor te sparen.
Ik kreeg (in de jaren '90) van alles en nog wat, maar vaak een bordspel, een boek, een barbie, een flanellen pyjama (die dan zo lekker naar juten zak rook ), en eind jaren '90 ook wel eens een gameboy-spel. Volgens mij was ik best verwend.

Wat ik niet kreeg was dingen die herrie of troep maakten. Zo wilde ik ooit héééél graag een nagelstudio, met allerlei glitters en dingen om je nagels mee te versieren. Maar de Sint schreef een brief naar mij waarin hij zei dat heel veel meisjes dat al hadden gevraagd en dat hij er niet genoeg uit Spanje had meegebracht :(
Een Furby en een baby born staan me het meeste bij.

We kregen ook ieder jaar een hele berg Lego voor mijn gevoel .

Bij ons kreeg ieder kind wanten, pyjamas etc, wat kleine cadeautjes en een 'groot' cadeau.
Standaard kreeg iedereen een chocoladeletter en een paar sokken.

Voor de rest kan ik me geen cadeaus meer herinneren (lang geleden die jaren '70).

Wel was mijn moeder heel creatief met breien, haken ,borduren en naaien.Er zat dus altijd wel voor iemand een zelfgemaakt dier,pop of iets dergelijks bij.

We kregen wel veel kleine, goedkope cadeaus, want er stond een wasmand en een zak vol spullen.
barbies,

Nintendo 64 (oldschool)

my little pony
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Wij werden flink verwend (begin jaren 80). In mijn herinnering kreeg ik meer van Sinterklaas, dan voor mijn verjaardag. Ik weet niet veel meer, maar bijvoorbeeld de stal van Little Pony's.

Wij hadden thuis ook al een spel computer. Die moest worden aangesloten op de tv en werkte met een cassette bandje.
Leuk om al die dingen te lezen!

Was zelf kind van midden jaren '80 tot eind jaren '90. Ik ben enig kind en kreeg best veel. Niet alles tegelijk natuurlijk.

Lego

Playmobil

Polly Pocket

Pop met groeiend haar (als je 1 arm naar boven of beneden deed, werd het haar langer of korter)

Quints (vijfling poppetjes)

Baby born

Chocoladeletter

Video's

Knutselspullen

Play doh klei

Springbal

Supersoaker
Het mooiste dat ik ooit heb gekregen van de Sint was een oranje platenspeler met 2 boxen en een platenbon.

Verder kregen wij altijd wat kleinere dingen:

- natuurlijk de chocoladeletter

- muts en sjaal of pantoffels of zo

- spelletje als electro, scrabble of mens erger je niet

- knutselspulletjes

- blikken keukentje waarin je echt kon koken met spiritus

- barbiekleren

- pop

Typisch jaren 70 kado's.
Ik ben geboren in 1978 en wij (ik, broer en zus) werden altijd enorm verwend met Sinterklaas.

Dingen die ik nog weet;

-krijtbord (zoals ze nu bij Ikea hebben)

-kvk casettebandje (ieder jaar weer)

-parker pen

-barbie skate winkel

-gezelschapsspelletjes

en ieder jaar een chocolade letter.

En 1 keer wilde ik heel graag mode ontwerper, net als mijn buurmeisje. Ik kreeg het niet, mijn buurmeisje wel. Zelf had ik bedacht dat het blijkbaar op was geweest. Wat baalde ik dat wij op nummer 9 woonden en zij op 8.
Als schoen cadeautjes kreeg ik meestal een handje pepernoten met chocolade letter of zo'n chocolade Sinterklaas.

Verder een kleurboek met een nieuw pak stiften oid.

Op pakjes avond kreeg ik wel altijd grote cadeau's.

Ik was het eerste nichtje / kleinkind dus alle familie leden kochten wat en dat ging dan in 1 grote zak waardoor ik al snel een behoorlijke buit binnen had.

Bordspellen

Barbie huis / paard / boot of wat dan ook

Knutsel sets

Dekbed

Pyama

Pop
Chocolade sigaretjes

Sokpantoffels

Zo'n chocladeletter met smarties

de lp van Kinderen voor Kinderen

Boekjes

Ministeck

En die blauw met gele roller skates
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Leuk topic. Ik ben rond de 40 en weet het niet zo heel precies meer. Ik kan me van 1 keer herinneren dat ik rolschaatsen kreeg, en een grote puzzel met Sinterklaas op mijn vaders werk. Fleur, Sindy en Barbie had ik ook, ongetwijfeld ook wel voor Sint gekregen. Kinderen voor Kinderen ook denk ik. En een kaphoofd.

Later kreeg ik dingen als een wekkerradio en sokken enzo.

Ik kan me wel goed herinneren hoe gezellig ik het vond als ik uit school kwam en ik van mijn moeder thee kreeg met een bakje pepernootjes (en vooral geen kruidnootjes, want die bliefde mijn moeder zelf niet haha).
grappig dat veel mensen vroeger sokken kregen met sinterklaas, da's toch geen kadootje, da's gewoon 'n basic die je nodig hebt, niet eens 'n leuk kledingstuk
wij mochten 2 keer per week schoen zetten en kregen dan zo'n netje chocolade munten of chocolade sigaretten.

Verder kregen we elk voor een bepaald bedrag kadootjes (geloof dat het 40 gulden was oid) daar kwamen dan nog nuttige kado's zoals nieuwe handschoenen, een pyjama enzovoort bij. Verder altijd een chocolade letter.

Ook heeft mijn vader ooit een heel barbiehuis van hout voor ons drieeen geknutseld (heb 2 zusjes) met meubels en al, nou dat was toch wel het kado van de avond ;P

Verder kregen we vaak voor het gezin een disney videoband en/of een bordspel kado.
Ik kan me nog heel goed een telefoon herinneren.

Een knalroze ding, twee telefoons met zon kabel ertussen. Liep dan van de kamer van mijn zus naar mijn kamer. Lekker struikelen in de gang en dan haalden mn ouders 's nachts de kabel natuurlijk los.

En een keer een konijn! Beste kado ooit En ook hier kvk bandjes/video's/cd's.
quote:reisa1978 schreef op 13 november 2013 @ 19:16:

En 1 keer wilde ik heel graag mode ontwerper, net als mijn buurmeisje. Ik kreeg het niet, mijn buurmeisje wel. Zelf had ik bedacht dat het blijkbaar op was geweest. Wat baalde ik dat wij op nummer 9 woonden en zij op 8.
Oh ja! Zo'n telefoonset hadden wij ook, ik denk ook van Sinterklaas gekregen. We konden net zo goed door de muur met elkaar praten maar door de telefoon was natuurlijk 100x leuker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven