Werk & Studie alle pijlers

leerling met PDD-NOS

12-11-2013 19:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en in mijn klas zit een leerling met PDD-NOS. Alle bekende kenmerken van deze stoornis zijn ook op deze leerling van toepassing. Onhandig sociaal gedrag, veel alleen spelen, niet kunnen samenwerken etc. Ik wil nu graag een paar doelen opstellen op sociaal-emotioneel gebied. Wie van jullie heeft dit eerder bij het eind gehad en weet welke doelen haalbaar zijn? Natuurlijk is dit per kind verschillend, maar ik zou graag een beetje richtlijn hebben.

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
dit lijkt me meer een vraag om aan je collega's, IB'er , samenwerkingsverband te stellen en dan echt op de leerling gericht?

ik denk zelfs dat het de taak van jouw IB'er of schoolleiding is om jou hierin wegwijs te maken
Ja, maar ik wil graag voorafgaand aan het gesprek met de IB-er wat brainstormen...
Ik neem aan dat het kind een rugzakje heeft en dat er iemand van ren4 is ingeschakeld om met jullie mee te kijken. Ik zou daar even naar informeren. Voor onze dochter hebben wij 2 keer per jaar een overleg met het zorgteam, ren4, ib'er, leerkracht en wij, de ouders. Daarin bespreken wij hoe het gaat, welke doelen we hebben, waar extra aandacht aan gegeven moet worden. Tussentijds hebben wij indien nodig contact met ib:er / zorgteam
Als onhandig sociaal gedrag en niet samen kunnen werken het gevolg zijn van PDD- NOS dan is het nog maar de vraag in hoeverre het kind zijn gedrag kan veranderen.

Dan werkt het alleen maar frustrerend om doelen op te stellen.

Tegen een kind met een lichamelijke beperking zeg je toch ook niet. Ik vind dat je nu toch maar eens moet aanpassen om vervolgens allemaal doelen op te stellen die niet haalbaar zijn.
wat is er mis mee om tegen je collega te zeggen: ik heb dat nog nooit bij de hand gehad, zou je mij willen adviseren en / of helpen?

het lijkt alsof jij niet af wilt gaan bij die collega door te zeggen dat je hier geen ervaring mee hebt?

en weet je dat je de eerste grote denkfout al te pakken hebt?

Wie van jullie heeft dit eerder bij het eind gehad en weet welke doelen haalbaar zijn? Natuurlijk is dit per kind verschillend, maar ik zou graag een beetje richtlijn hebben.

ieder kind is anders, ook (en misschien wel juist) kinderen met ASS

er is geen richtlijn, dit is maatwerk dat je volledig moet afstemmen op het kind

en daarvoor is overleg nodig: met de IB'er, met de ouders, met het kind, soms zelfs met de behandelaar

wij kunnen hier niet vertellen wat haalbaar is volgens "algemene richtlijnen" en een leerkracht zou toch moeten weten dat dat niet zo werkt?
quote:sugarmiss schreef op 12 november 2013 @ 19:40:

Als onhandig sociaal gedrag en niet samen kunnen werken het gevolg zijn van PDD- NOS dan is het nog maar de vraag in hoeverre het kind zijn gedrag kan veranderen.

Dan werkt het alleen maar frustrerend om doelen op te stellen.

Tegen een kind met een lichamelijke beperking zeg je toch ook niet. Ik vind dat je nu toch maar eens moet aanpassen om vervolgens allemaal doelen op te stellen die niet haalbaar zijn.

dat dus

soms is het zelfs wel een beter doel om de rest van de klas voor te lichten / te wapenen of je eigen doelen bij te stellen
Voor onze dochter zijn de leerdoelen: Gym, het aan en uitkleden, onder begeleiding naar het gumlokaal lopen, buiten spelen, je houden aan de regels op het plein, stil zijn als iemand anders praat, mensen aankijken ( of naar het puntje van de neus kijken), rekenen word haar op een andere manier aangeleerd ( ik noem het voor het gemak, de ouderwetse manier). e werken ook met verschillende programma's die haar helpen te begrijpen welke emoties er allemaal zijn en hoe om te gaan met andere kinderen. Verder weet ik dat de klasse assistent haar vaker helpt en heeft ze een eigen plekje in school waar ze naar toe mag als het haar allemaal wat te veel is.

Misschien heb je hier iets aan
Lieske: een rugzakje krijg je niet zo makkelijk meer, het kan zijn dat deze leerling die niet heeft
Dank je, Lieske. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe andere leerkrachten en ouders omgaan met leerlingen met PDD-NOS. En dus welke doelen zij voor de leerling stellen.
Als je je er nu heel even in verdiept had, zou je weten dat geen kind met pdd-nos hetzelfde is, dat zit al in de naam. De vraag die jij stelt is van hetzelfde niveau als: hoe kan ik het beste omgaan met kinderen met groene ogen?
Oh ja, vervalt per 1 aug 2014 toch? Maar ik neem aan dat school dan alsnog wel de expertise van iemand van cluster 4 vraagt. Op de school van onze dochter blijft dat samenwerkingsverband nl wel bestaan.

ps: Mijn toetsenbord doet raar, springt van hot naar her, sorry voor de spelfouten.
Hier een paar van de gestelde doelen voor ons kind.

- X laat thuis positiever gedrag zien doordat hij meer structuur krijgt aangeboden op school

- X weet na de instructie wat hij moet doen en kan dit vertellen aan de leerkracht.

- X weet voordat hij naar buiten gaat, wat hij op het schoolplein gaat doen en met wie.

- X komt niet aan andere kinderen.

- X zegt geen bedreigende dingen meer tegen andere kinderen.

En natuurlijk is elk kind anders maar ik snap best dat je wat handvaten zoekt hoor TO. Dat pleit alleen maar voor je.
quote:linguaal schreef op 12 november 2013 @ 19:51:

Dank je, Lieske. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe andere leerkrachten en ouders omgaan met leerlingen met PDD-NOS. En dus welke doelen zij voor de leerling stellen.

nogmaals: dat is voor iedereen anders

je kan nu klakkeloos de doelen van Lieske overnemen, maar daarmee sla je echt een modderfiguur

is het een probleem dat het kind alleen speelt, wordt daar iemand ongelukkig van? ws niet, geen doel aan koppelen dus

en wat is voor dit kind haalbaar qua leren samenwerken? dat moet je overleggen, je kan niet op eigen houtje een doel stellen dat misschien ook nog eens totaal niet aansluit bij dit kind
Wat mij handige doelen lijken met het oog op de middelbare school:

- Je werk op tijd af hebben

- Oefenen met groepswerk (eerst met 1 ander samen een opdracht tijdens de les maken die binnen de lestijd moet kunnen, dan iets verspreid over twee lessen, dan een boekverslag/werkstuk, of een groter groepje en weer opbouwen)

- Basis sociale regels (niet door anderen heen praten, bij het onderwerp blijven, echt gesprek voeren ipv over een onderwerp praten)

- Leren om je eigen huiswerk en agenda te organiseren

- Nieuwe contacten aangaan

- Zelf aangeven waar je moeite mee hebt (zodat hij zelf tegen een docent kan zeggen dat hij iets moeilijk vindt en daar ondersteuning bij nodig heeft)

Zelf autistisch, en dit was wat ik wel fijn had gevonden...
noerie: ook in jouw doelen staat bv niks over samenwerken

het pleit voor iemand om naar het kind zelf te kijken en daar het onderwijs op aan te passen

niet om maar zó iets van internet te plukken
Ik ga er toch vanuit dat TO zich verdiept in dat wat de leerling nodig heeft.

Maar het klopt hoor er zit een wereld van verschil in het ene kind met ASS en het andere.

Maar ik vind het al super dat ze gewoon wat ervaringen wil horen van andere leerkrachten/ouders.
quote:itsme1973 schreef op 12 november 2013 @ 20:04:

noerie: ook in jouw doelen staat bv niks over samenwerken

het pleit voor iemand om naar het kind zelf te kijken en daar het onderwijs op aan te passen

niet om maar zó iets van internet te plukken Nee, maar TO kent het kind toch? Ik kan me voorstellen dat wat voorbeelden zien wel helpt om het niveau van de doelen een beetje te bepalen.
Het lijkt mij dat er al in de voorgaande jaren van alles op papier staat over deze leerling, als je dat nu erbij neemt er hierop voortborduurt?
quote:Noerie schreef op 12 november 2013 @ 20:01:

- X weet na de instructie wat hij moet doen en kan dit vertellen aan de leerkracht.

Noeri, hebben ze met je besproken hoe ze dit denken te bereiken?

Bij onze jongste lopen ze hier op school (ook) tegenaan.
Ik heb voor meerdere leerlingen handelingsplannen geschreven, maar geen één is hetzelfde. Je moet goed kijken naar wat het kind nodig heeft. Vaker observeren. Ga met hem/haar in gesprek, met ouders, collega's, IB-er en misschien directie. Vraag een CC-er, die kan je misschien ook helpen.
quote:linguaal schreef op 12 november 2013 @ 19:51:

Dat is toch afhankelijk van het kind?

Elk kind is anders, ook de PDD-NOS'ers. Daar is geen standaard leerdoelen boek voor waar je wat uit kan prikken.
Rare suggestie misschien, maar vraag eens aan het kind wat hij/zij zou willen leren/hulp bij nodig heeft. Dat is bij mij ongeveer de eerste stap wanneer ik een handelingsplan opstel. Want ik kan wel verzinnen dat hij op het schoolplein samen moet spelen, maar misschien haalt die leerling juist zijn rustmoment in het speelkwartier door in zijn eentje een rondje te lopen.

Verder is het meeste al gezegd. Elk kind is anders, dus ik kan hier 10 doelen op gaan schrijven, maar waarschijnlijk heb je er niks aan. Ik neem aan dat je het dossier van het kind al hebt doorgenomen en overleg hebt gehad met voorgaande leerkrachten. Wat waren hun doelen, wat hebben ze gedaan en wat kan jij hiermee verder.
Het schooljaar is al even onderweg, dus inmiddels ken je deze leerling toch al wel? Waar loop je zelf tegen aan? Daar kun je doelen uithalen. Waar loopt de leerling vast? Ook daar kun je weer doelen uithalen. Sociaal/emotionele doelen zijn de minst makkelijke denk ik, dus ik zou het heel klein houden.

Ik had in mijn stageklas een kind met asperger, kind praatte altijd overal doorheen. Leerkracht gebruikte een gebaar om hem te laten stoppen, als hij weer begon. Het gebaar betekende zoiets als: stoppen nu en straks kom ik even bij je. Een van de leerdoelen was dit handgebaar invoeren en gebruiken, en dat het uiteindelijk zou beklijven. Dat de leerkracht het kon gebruiken zonder haar verhaal aan de klas te onderbreken.
Wat wil het kind leren op sociaal gebied?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven