Geld & Recht alle pijlers

Achternaam wijzigen

13-11-2013 21:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 13 jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden en heeft mijn broer en ik geen contact meer met hem, met andere broertje word nog regelmatig uitgenodigd in new york.

Nu draag ik zijn achternaam en wil daar perse vanaf in combinatie met het feit dat mijn vriend graag van achternaam af wilt ivm zijn naam hebben we samen besloten om mijn achternaam te veranderen naar de achternaam van mijn moeder en later te trouwen.

Dit is namelijk van absolute noodzaak omdat er een kind opkomst is en ik wil hem ,ondanks dat het maar een stomme naam is, hem niet "besmetten".

Nu heb ik deze site gelezen: http://www.justis.nl/prod ... m-meerderjarige-wijzigen/ en tot mijn stomme verbazing lees ik dat ik als 31 jarige vrouw niet over mijn eigen naam mag beslissen, ik val buiten elke categorie.

Weet iemand of er nog wat mogelijk is of dat er mazen in de wet zitten?
Ik snap niks van je verhaal.. Je komt heel warrig over?!
Je ouders zijn dus pas gescheiden toen jij al 18 was? Dan val je er buiten idd.
Vroeger kon dat wel maar koste het 250 gulden per letter, dat deden ze omdat het mogolwerk is om overal je naam te veranderen. Je kan je er misschien geen voorstelling bij geven, maar je staat op honderden plekken geregistreerd en dat moet allemaal veranderd, nog afgezien van de plekken waar je jezelf hebt geregistreerd en om dat te veranderen heb je een officieel document nodig om dat te kunnen laten doen.

Het is dus niet zo vreemd dat ze dat niet zomaar doen.

Je zou kunnen trouwen en de naam van je man aan kunnen nemen, lekker knus en ouderwets.
En met "hem" bedoel je je vader? En wat heeft je vraag te maken met dat je broertje in New York wordt uitgenodigd?
Of iemand trouwen met een achternaam die je mooi vindt.
quote:futel schreef op 13 november 2013 @ 21:24:

Nu draag ik zijn achternaam en wil daar perse vanaf in combinatie met het feit dat mijn vriend graag van achternaam af wilt ivm zijn naam hebben we samen besloten om mijn achternaam te veranderen naar de achternaam van mijn moeder en later te trouwen.

Wat heeft de achternaam van je vriend met jouw achternaam te maken? Je schrijft nogal warrig.

Maar inderdaad; als je eenmaal meerderjarig bent moet je het maar doen met de naam die je hebt. Ik zou het niet zozeer als de naam van je vader zien; het is toch ook de naam van jou en je broers?
quote:Trotter schreef op 13 november 2013 @ 21:32:

[...]

Wat heeft de achternaam van je vriend met jouw achternaam te maken? Je schrijft nogal warrig.

Maar inderdaad; als je eenmaal meerderjarig bent moet je het maar doen met de naam die je hebt. Ik zou het niet zozeer als de naam van je vader zien; het is toch ook de naam van jou en je broers?Heel veel, de man kan er tegenwoordig voor kiezen om de naam van de vrouw aan te nemen ipv andersom.
Volgens mij is het verhaal dat TO de achternaam van haar vader draagt. Ze hebben een erg slechte relatie en daarom wilt ze af van die achternaam, zeker aangezien er een kind aankomt en ze absoluut niet wilt dat kind "besmet" wordt met achternaam van vader.

Vriend wilt ook van zijn achternaam af, nu was het idee dus om TO de naam van TO's moeder aan te laten nemen en vervolgens te trouwen zodat ze beiden TO's moeders naam zouden hebben.

Maar dat kan dus blijkbaar niet.
quote:futel schreef op 13 november 2013 @ 21:33:

[...]

Heel veel, de man kan er tegenwoordig voor kiezen om de naam van de vrouw aan te nemen ipv andersom.En dus?

Dan gebruik je zijn naam toch na jullie trouwen. Mag best.

Doe niet zo moeilijk. Gebruik gewoon de minst erge naam.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb vroeger op 16 jarige leeftijd geheel gratis mijn achternaam laten wijzigen...
quote:badmeester schreef op 13 november 2013 @ 21:40:

Ik heb vroeger op 16 jarige leeftijd geheel gratis mijn achternaam laten wijzigen...Vroeger was alles ook beter!!
kan je het op iets anders gooien (bij hem of jou?) naam komt te vaak voor of wordt met uitsterven bedreigd (het staat er echt)

friese of buitenlandse achternaam?
Ik ken iemand die haar achternaam deels heeft gewijzigd. Dus bijvoorbeeld: droplul veranderd in drop (naam is niet echt uiteraard). Blijkbaar kan dat dus in ieder geval wel
Hey maar je hebt deze mogelijkheid toch?

Als ik jouw verhaal zo lees, heb je vast al wel iemand die BIG geregistreerd is waar je komt

De naam veroorzaakt psychische schade

U kunt uw achternaam laten wijzigen als u kunt aantonen dat deze uw geestelijke of lichamelijke gezondheid in ernstige mate schaadt. Het moet gaan om hinder in het dagelijks leven, die gerelateerd is aan de huidige geslachtsnaam en die leidt tot ernstige lichamelijke of psychische schade. Aan de procedure is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet uw psychische hinder worden vastgesteld in een rapport dat door een onafhankelijke BIG-geregistreerde gedragsdeskundige is opgesteld. Dat is een psycholoog of psychiater bij wie u niet onder behandeling bent (geweest) en die is geregistreerd in het BIG-register. U moet zelf voor dit rapport zorgen en zelf de kosten dragen. Alle voorwaarden zijn opgenomen in de Bijsluiter psychische hinder en in de Bijlage bijsluiter psychische hinder procedure. Overhandigt u deze documenten aan uw onafhankelijke deskundige en laat deze de vragen zo zorgvuldig mogelijk beantwoorden.
quote:boerderijgeit028 schreef op 13 november 2013 @ 21:41:

[...]

Vroeger was alles ook beter!!idd, ik heb me scheel betaald voor mijn kinderen.....
quote:saaaaar81 schreef op 13 november 2013 @ 21:39:

[...]

En dus?

Dan gebruik je zijn naam toch na jullie trouwen. Mag best.

Doe niet zo moeilijk. Gebruik gewoon de minst erge naam.Mijn vriend heeft te maken gehad met zowel fysiek als seksueel geweld tegen hem zijn zussen en zijn moeder en wil dus absoluut niks met zijn familie te maken hebben.

En ik persoonlijk zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind de naam van mijn vader draagt, Het blijft natuurlijk altijd mijn lieve kind waar ik voor 1000 duizend procent van hou, maar het zal altijd blijven knagen aan mijn geweten.
Niet alles is maakbaar is het leven.
quote:jo12345 schreef op 13 november 2013 @ 21:45:

Hey maar je hebt deze mogelijkheid toch?

ja idd, die kan ook nog (ff scrollen en ik had het ook kunnen zien)
quote:Nemesis. schreef op 13 november 2013 @ 21:47:

Niet alles is maakbaar is het leven.

dit wel hoor

mijn kinderen hebben vrij recent mijn achternaam gekregen

soms is het contact zó slecht dat je er écht last van kan hebben en die naam niet wilt overdragen op je eigen kind

mijn kinderen wilden de naam van hun vader niet op hun diploma's, rijbewijs enz

zij gebruikten overigens al jaren mijn achternaam in het dagelijkse leven
quote:itsme1973 schreef op 13 november 2013 @ 21:51:

[...]

dit wel hoor

mijn kinderen hebben vrij recent mijn achternaam gekregen

soms is het contact zó slecht dat je er écht last van kan hebben en die naam niet wilt overdragen op je eigen kind

mijn kinderen wilden de naam van hun vader niet op hun diploma's, rijbewijs enz

zij gebruikten overigens al jaren mijn achternaam in het dagelijkse levenDat kan alleen als het kind nu minderjarig is, als het kind minderjarig was op het moment van scheiden of als je nu nog geen 21 bent.
Wat is er mis met je vriends achternaam? En dan nog het is maar een naam.
quote:futel schreef op 13 november 2013 @ 21:54:

[...]

Dat kan alleen als het kind nu minderjarig is, als het kind minderjarig was op het moment van scheiden of als je nu nog geen 21 bent.

mijn kinderen waren minderjarig, bij scheiden en bij de wijziging

maar als je goed had gelezen in je eigen link, had je gezien dat je op psychische gronden ook op jouw leeftijd je naam kan wijzigen (en je aanstaande man ook)
Kan je vriend niet de naam van zijn moeder aannemen? Fysiek/seksueel geweld lijkt me eerder vallen onder psychische schade dan een scheiding. Vervolgens zou jij dan bij trouwen zijn nieuwe naam aan kunnen nemen.
Trouwen lost niets op, want je houdt officieel gezien altijd je eigen naam. Als jullie beiden absoluut niet meer de namen van jullie vaders willen dragen moeten jullie dus ook beiden je achternaam wijzigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven