Ergelijke uitspraken

19-11-2013 18:19 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag voor de zoveelste keer in een andere variant gehoord:

"Vreselijk die ramp in de Filipijnen, vooral als je zelf ouder bent grijpt het nog veel meer aan"

En net op Trijntje Oosterhuis haar Facebook: "ik ben zelf moeder van twee kinderen en de beelden grijpen mij erg aan".

Bovenstaande uitspraken suggereren een beetje dat je als kinderloze minder kunt inleven in de situatie. Ik erger me er een beetje aan... Heel eerlijk ligt het bij mij ook iet wat gevoelig aangezien ik niet bewust kinderloos ben.

Toch ben ik wel benieuwd wat de viva-forummers denken. Ben jij het eens met bovenstaande dat suggereert dat je als ouder nog beter kunt inleven?
Of je ouder bent of niet staat in mijn ogen los van je inlevingsvermogen. Inderdaad ergerlijk dus. Evenals de uitspraak dat we niet aan de Filipijnen moeten geven maar aan onze eigen "armen". lekker vergelijken die situaties.
Tja. Ik kan me enigszins voorstellen dat als je het vergelijk naakt met hè eigen kind dat dat dan heftig is. Ik kan me er niet zo aan ergeren eigenlijk.

Maar vrouwen worden toch ook labiele wezens van hormonen?
Ik heb zelf ook geen kinderen maar hoor vaak om me heen dat je er als je ouder wordt ineens nog bewuster van bent. Ik zou proberen het je niet zo aan te trekken als ik jou was. Het is niet verkeerd bedoeld.
quote:LillyFeeee schreef op 19 november 2013 @ 18:25:

Of je ouder bent of niet staat in mijn ogen los van je inlevingsvermogen. Inderdaad ergerlijk dus. Evenals de uitspraak dat we niet aan de Filipijnen moeten geven maar aan onze eigen "armen". lekker vergelijken die situaties.Dat vind ik dus pas echt ergerlijk.
Dat van wij hebben het in nederland ook zwaar vind ik inderdaad wel stuitend. Alsof ze zouden willen ruilen....
Het is volgens mij niet zo dat een ouder zich beter kan inleven, maar dit soort dingen komen bij mij gewoon harder binnen sinds ik moeder ben. Mijn man heeft dat ook sinds ie vader is. Ben niet empathischer geworden maar mijn filters werken sindsdien anders. Gezinszaken en kinderdingen raken me meer, sport, economie ed minder.
Precies Captain! Ik wil ze nog weleens horen als hun huis is weggewaaid en afgesloten zijn van alle eerste levensbehoeften. Hier hoeft niemand honger te lijden en is er ook altijd een dak boven je hoofd te vinden. Het wemelt van de hulpinstanties.
Waar ik me aan erger is dat men zich echt overal aan ergert.
Erger je niet, verwonder je slechts
Mijn man heeft een vriend die dat soort dingen vaak zegt, sterker nog, 'dat kun je niet begrijpen als je geen kinderen hebt'.

Ik vertaal dat als 'ik was altijd een egocentrische lul en ben sinds ik kinderen heb verweekt, maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat er mensen zijn die anders in elkaar zitten'.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Echt mayka? Wat vreselijk zo iemand
Ik vind dat zo'n onzinnige uit[sraak dat hij me totaal niet stoort.

Net als dat de trouwdag de mooiste dag van je leven is...vind ik eerder triest dan.
Het grijpt mij ook meer aan sinds ik ouder ben. Dat is geen waardeoordeel naar een ander. Als ik kinderen zie zonder huis, eten en hulp dan breekt mijn hart. Meer dan voorheen ja. Heeft toch niets te maken met hoe een ander het ervaart? Ik hoor niemand een waardeoordeel geven. Eerlijk gezegd irriteer ik mij er dan weer aan dat ik dat soort dingen niet mag zeggen. Alsof voor de meeste mensen niet geldt dat hun gevoelsleven verandert als ze kinderen hebben. Gelukkig maar, anders zou niemand beginnen aan die gebroken nachten etc :-)
Ik hang er geen waardeoordeel aan, maar ik concludeer wel dat ik een softie ben geworden wat betreft dit soort zaken sinds ik kinderen heb.
je kan je als ouder zeker niet beter inleven, maar ouders projecteren nu eenmaal alles op hun eigen kinderen
"Gelukkig maar, anders zou niemand beginnen aan die gebroken nachten etc :-)"

Frettie, wat is dat nou voor vage uitspraak??
Ik heb ook van die mensen in mijn omgeving hoor, die letterlijk zeggen:"Dat kun je je niet voorstellen als je zelf geen kinderen hebt". Tsja. Ik probeer me er niet aan te ergeren, lukt niet altijd
quote:LillyFeeee schreef op 19 november 2013 @ 18:25:

Of je ouder bent of niet staat in mijn ogen los van je inlevingsvermogen. Inderdaad ergerlijk dus. Evenals de uitspraak dat we niet aan de Filipijnen moeten geven maar aan onze eigen "armen". lekker vergelijken die situaties.

Die laatste vind ik echt verschrikkelijk. Wat is er erger aan ineens alles kwijt zijn? hoeveel hersencellen heb je als je dat durft te zeggen??

Ik ben bewust kinderloos, ik ben er nu wel aan gewend en hoor het niet meer, maar die standaard uitspraken a la 'oww dat weet je nog niet, je bent te jong 'je krijgt vast spijt' 'wil je vriend ze wel' 'wie komt er op bezoek als je oud bent' enz. vind ik uuhhmm niet echt grappig meer... (en zoooooo ontzettend niet overna gedacht...)

Gineva: idd. Alsof je je niet of minder in kan leven als je je niet voortplant.

Of de 'sinds ik kinderen heb snap ik de zin van het leven pas-achtige gruwel-opmerkingen...'
Dat Thieme van de partij voor de dieren vindt dat Nederland verantwoordelijk is voor de tyfoon in de Filipijnen door onze consumptie en onze klimaatverandering.

Het gat in de ozonlaag is natuurlijk ook onze schuld.
Hihihi heeft ze dat gezegd? Ach, t mens bedoelt het goed zullen we maar zeggen...

Of deze dan, als je als vrouw ff niet zo heel erg vrolijk bent of iemand is gewoon mega irritant: 'oww jee je moet zeker ongesteld worden' .

Ik word zwaar agressief als iemand dit zegt... (nou ja het zijn vooral mannen die dat zeggen...)
@Phoebe, ze is compleet afgeschoten op twitter door haar uitspraak
quote:bloempje86 schreef op 19 november 2013 @ 18:59:

Erger je niet, verwonder je slechtsHa, dat zegt een kennis van mij ook altijd. Wij 'verwonderen' ons vaak over andere weggebruikers, de trein missen/vertraging hebben, regen etcetc... ;)
Ik kan me er eerlijk gezegd wel een beetje in vinden, je gevoel verandert hierin nadat je zelf kinderen hebt gekregen, grijpen zulke beelden je nog meer aan. Ik merkte het zelf ook op mijn werk in het ziekenhuis, voorheen was een kind voor mij gewoon ook een patiënt je terwijl het me nu veel meer met me doet. En soms kan ik om zulke beelden echt janken, dat had ik voordat ik zelf kinderen had niet zo snel. Maar ik kan me ook voorstellen dat dit soort uitspraken kwetsend kunnen overkomen voor kinderen zonder kinderen ( helemaal als dit geen bewuste keuze is). Maar voor mij geldt het wel dat ik heel anders in het leven sta en naar kinderen kijk sinds ik zelf moeder ben.
Zolang je het bij jezelf houdt, is er niemand die zich er aan zal storen denk ik. Als _jij_ merkt dat je veel gevoeliger bent geworden sinds je kinderen hebt, prima.

En misschien dat als ik kinderen zou hebben, dat ik nog wel gevoeliger zou zijn. Wie weet. Maar het ondertoontje is soms dat kinderlozen 'dus' die gevoelens niet snappen of kennen. Soms is het niet eens een ondertoontje, maar wordt het dus rechtstreeks gezegd. En dat soort opmerkingen gaan soms nog veel verder dan de voorbeelden die hier genoemd zijn. En dat stoort me wel eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven