Stukje bizarre geschiedenis

20-11-2013 21:17 42 berichten
Per ongeluk de mensheid naar het einde van de wereld helpen..

column Ik probeerde me dit weekend in te leven in de Duitse meneer Fritz Haber. U kent hem mogelijk niet, hij is ook al een tijdje dood, maar hij was, laten we zeggen, een nogal impactrijke uitvinder. Goedbedoeld, dat wel, maar met gevolgen die je niet kunt overzien.

Negentiende eeuw. Steden werden steeds groter waardoor er steeds meer eten van een relatief klein stuk land een grote hoeveelheid mensen moest voeden. Die mensen poepten en plasten ook allemaal, dus werden soms rioolsystemen aangelegd. Dat liep in eerste instantie nog niet zo'n vaart onder andere omdat mensen het zonde vonden om al die kostbaarheden zomaar weg te spoelen, want poep, daar groeien plantjes fijn op en plantjes = eten.

Plantjes groeien zo lekker op die poep omdat er grondstoffen in zitten die noodzakelijk zijn voor al het leven, onder andere fosfaat en stikstof. Deze grondstoffen zitten daar doordat we plantjes eten die dit net hadden opgenomen uit de grond; wij poepen het uit en dát geven we dan weer aan de plantjes. Cirkel rond.

Industrieel kunstmest

Maar we vonden een alternatief waardoor het niet meer zo erg was dat we onze mest door het riool spoelden. Daarvoor moesten we wel naar Peru reizen omdat daar het vogeltje zat met de beste poep. Die poep was vooral noodzakelijk om de stikstof die er in zat, want fosfaat, dat kon je ook uit mijnen halen.

En toen kwam Fritz Haber. Hij vond een manier om stikstof uit de lucht te filteren waardoor het 100 jaar geleden voor het eerst mogelijk werd om industrieel kunstmest te produceren. Revolutionair! We gingen niet meer zo snel dood, onder andere doordat we niet meer in elkaars uitwerpselen leefden en we ineens zoveel eten konden laten groeien dat we er nog veel meer nieuwe mensen bij konden maken. (In de afgelopen 130 jaar steeg de wereldbevolking van 1 miljard, naar 7,4 miljard.)

Onhandig is dat ze toen denk ik niet hadden bedacht dat wanneer we fosfaat door het riool spoelen, het in de zee terecht komt en dat we het dáár niet meer uit kunnen halen omdat het concentraat te klein is (we hebben heel veel zee). Mijnen raken uitgeput en dat fosfaat, wat dus noodzakelijk is voor leven op aarde, raakt op... (denk Groots wanneer u zich visualiseert wat er nu gebeurt).

Blauwzuurgas

Haber deed nog meer. Als groot Duits nationalist en Jood bekeerde hij zich tot protestant, werkte hij in de Eerste Wereldoorlog hard aan de ontwikkeling van gassen om de vijand effectief dood te maken (gelukt!), pleegde zijn vrouw zelfmoord omdat ze niet zo'n massamoordliefhebber was (wat niet hielp als argument, omdat hij vond dat de Fransen waren begonnen, alleen waren zij er gewoon minder goed in). Hij ontwikkelde blauwzuurgas dat succesvol als insecticide werd gebruikt en won de Nobelprijs voor de scheikunde. Een paar jaar later kreeg hij een hartaanval en stierf. Zijn oud-collega Carl Bosch die hem ooit hielp met het stikstof-experiment, ging er na zijn dood vandoor met het blauwzuurgas wat erg effectief werkte in de Tweede Wereldoorlog als Zyklon, waarmee ook een deel van de familie Haber werd gedood. Fritz's zoon die het overleefde, pleegde in 1946 zelfmoord.

Moraal van het verhaal: je kan het nog zo goed bedoelen, maar het per ongeluk de mensheid naar het einde van de wereld helpen zit soms in een klein hoekje.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl ... an-de-wereld-helpen.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Waarschuw je me nu om al mijn uitvindersactiviteiten stil te leggen?
En dat op zo'n feestelijke dag
Niet genoeg aandacht gehad in het toeslagentopic vanmorgen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Niet zo onaardig Nous, we kunnen van het VF 1 grote database van informatie maken.

Kijk:

N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlands spoorwegbedrijf, een voormalig semioverheidsbedrijf met een nv-status, waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de rijksoverheid.

De NS maakt gebruik van het Nederlandse spoorwegnet, dat door ProRail wordt beheerd. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden spoor van de Europese Unie[1] en na Zwitserland en Japan het drukste spoorwegnet ter wereld.[2][3] Ongeveer 6,5 procent van de gehele bevolking reist iedere dag per trein. De lengte van het spoorwegnet in vergelijking tot het aantal inwoners maakt het tot een van de dichtste netten ter wereld. De NS is tot op heden de grootste gebruiker van dit net.

Bron: wikipedia

Leuk toch? lekker gek
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 november 2013 @ 22:22:

Niet zo onaardig Nous, we kunnen van het VF 1 grote database van informatie maken.

Kijk:

N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlands spoorwegbedrijf, een voormalig semioverheidsbedrijf met een nv-status, waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de rijksoverheid.

De NS maakt gebruik van het Nederlandse spoorwegnet, dat door ProRail wordt beheerd. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden spoor van de Europese Unie[1] en na Zwitserland en Japan het drukste spoorwegnet ter wereld.[2][3] Ongeveer 6,5 procent van de gehele bevolking reist iedere dag per trein. De lengte van het spoorwegnet in vergelijking tot het aantal inwoners maakt het tot een van de dichtste netten ter wereld. De NS is tot op heden de grootste gebruiker van dit net.

Bron: wikipedia

Leuk toch? lekker gekLaten we dan viva.nl gewoon direct doorlinken naar wikipedia, veel sneller
De slagen bij Kawanakajima waren een serie veldslagen tijdens de Japanse Sengoku-periode tussen Takeda Shingen uit de provincie Kai en Uesugi Kenshin uit de provincie Echigo op de vlakte van Kawanakajima, in het noorden van de provincie Shinano.

De slagen begonnen nadat Shingen de provincie Shinano had veroverd en lokale heersers de hulp hadden ingeroepen van diens rivaal Kenshin. De vijf belangrijkste slagen vonden plaats in 1553, 1555, 1557, 1561 en 1564. De vierde slag is het bekendst. Shingen splitste zijn leger in twee troepenmachten om Kenshin in de nacht te omsingelen. Kenshin besefte dit echter, negeerde de wegtrekkende troepen en marcheerde richting het achtergebleven halve leger van Shingen. 's Ochtends vond Shingen daardoor een volledig vijandelijk leger tegenover zich. Uiteindelijk zou dit leiden tot een van de bekendste man-tegen-mangevechten uit de Japanse geschiedenis. Kenshin viel zelf het hoofdkwartier binnen en viel Shingen aan, die onvoorbereid was op een gevecht en zich met zijn waaier verdedigde.

Bron: wackopedia
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Аҧсны Аҳәынҭқарра Қырҭтәылеи Урыстәылеи рыбжьра ишьҭоуп. Аҵанакы – 8700 км²; аҳәынҭқарра иаланхо – 214 016-ҩык. (2003 ш.).

Аҧсны аҳҭнықалақь Аҟәа (43 716). Даҽа қалақьқәа: Гагра (10 717), Гәдоуҭа (7738), Гал (7169), Ҭҟәарчал (4786), Очамчыра (4702), Афон Ҿыц (1308). Административ-территориалтә шара – ақ. Аҟәеи бжь-раионки ыҟоуп: Гагра, Гәдоуҭа, Аҟәа, Гәылрыҧшь, Очамчыра, Тҟәарчал, Гал. Аҧсшәа аҳәынҭқарратә бызшәа ауп.

Аҳәынҭқарра хьыӡқәа: 1921-1931 – Советтә Социалисттә Республика Аҧсны; 1931-1992 – Аҧснытәи Автономтә Советтә Социалисттә Республика; 1992 инаркны – Аҧсны Аҳәынҭқарра.

Gthumb.png Афото...

Bizar toch?
Pfff....

Ben,je in het gewone leven,ook zo vermoeiend en,om aandacht verlegen.

Ik vind het irritant worden
Frankly my dear, I don"t give a damn
?
quote:Nouschi schreef op 20 november 2013 @ 22:30:

Аҧсны Аҳәынҭқарра Қырҭтәылеи Урыстәылеи рыбжьра ишьҭоуп. Аҵанакы – 8700 км²; аҳәынҭқарра иаланхо – 214 016-ҩык. (2003 ш.).

Аҧсны аҳҭнықалақь Аҟәа (43 716). Даҽа қалақьқәа: Гагра (10 717), Гәдоуҭа (7738), Гал (7169), Ҭҟәарчал (4786), Очамчыра (4702), Афон Ҿыц (1308). Административ-территориалтә шара – ақ. Аҟәеи бжь-раионки ыҟоуп: Гагра, Гәдоуҭа, Аҟәа, Гәылрыҧшь, Очамчыра, Тҟәарчал, Гал. Аҧсшәа аҳәынҭқарратә бызшәа ауп.

Аҳәынҭқарра хьыӡқәа: 1921-1931 – Советтә Социалисттә Республика Аҧсны; 1931-1992 – Аҧснытәи Автономтә Советтә Социалисттә Республика; 1992 инаркны – Аҧсны Аҳәынҭқарра.

Gthumb.png Афото...

Bizar toch?wauw en als ik die tekst quote dan komen er ineen allemaal cijfers tevoorschijn
Kom op Calvijn, plak ook eens een totaal oninteressante wetenswaardigheid zoals:

Wat is reuzel nu eigenlijk en waar gebruik je het voor ?

Reuzel is uitgesmolten varkensvet. Het is een fijn wit vet dat vroeger veel in de boerenkeuken gebruikt werd.

Vooral in gerechten met uien en kool en in vleesgerechten met een lange bereidingstijd smaakt reuzel erg lekker en wordt het nog vaak gebruikt.

Reuzel kan tot een hoge temperatuur (210 graden) verhit worden. Overigens is reuzel niet, zoals vaak gedacht wordt, vetter dan olie.

Reuzel is soms kant-en-klaar te koop bij de slager. Heeft de slager geen reuzel, vraag dan om varkensbuikvet en smelt dit op zacht vuur langzaam uit. Zeef het vet. De harde bestanddelen die achterblijven zijn kaantjes. Die kun je bestrooid met een beetje zout op een toastje eten. Het zachte uitgesmolten vet is reuzel. Laat dit stollen en bewaar het in de koelkast.
Waar gaat het hier nou over?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 november 2013 @ 22:39:

Kom op Calvijn, plak ook eens een totaal oninteressante wetenswaardigheid zoals:

Wat is reuzel nu eigenlijk en waar gebruik je het voor ?

Reuzel is uitgesmolten varkensvet. Het is een fijn wit vet dat vroeger veel in de boerenkeuken gebruikt werd.

Vooral in gerechten met uien en kool en in vleesgerechten met een lange bereidingstijd smaakt reuzel erg lekker en wordt het nog vaak gebruikt.

Reuzel kan tot een hoge temperatuur (210 graden) verhit worden. Overigens is reuzel niet, zoals vaak gedacht wordt, vetter dan olie.

Reuzel is soms kant-en-klaar te koop bij de slager. Heeft de slager geen reuzel, vraag dan om varkensbuikvet en smelt dit op zacht vuur langzaam uit. Zeef het vet. De harde bestanddelen die achterblijven zijn kaantjes. Die kun je bestrooid met een beetje zout op een toastje eten. Het zachte uitgesmolten vet is reuzel. Laat dit stollen en bewaar het in de koelkast.
Enn over allerhande feitjes en wetenswaardigheden. Het liefst bizarre
Lekker aardige reacties weer hier. Zeker de tijd van de maand. Sneu

Catootje, heb dat artikel ook gedeeld ergens, interessant stuk is het.
Gedeeld? Op Libelle?
Reuzel, best lekker. Ik maar denken dat het kruidenboter was.

Interessant doch sneu stukje geschiedenis trouwens.
Jaaa meds overal waar ik het maar kwijt kon heb ik t lekker gedeeld. Zodat mensen zonder leven tenminste iets te zeuren hebben, puur belangeloos, om hun leven waardevolle invulling te geven. Zo ben ik, altijd denken aan een ander.

Cateautje is een van de weinige forummers die meestal aardige input geeft in topics. Mag ook wel gezegd worden tussen al die zure zeikerd hier. Zo dat lucht op.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 november 2013 @ 22:55:

Enn over allerhande feitjes en wetenswaardigheden. Het liefst bizarre

Ow.

https://twitter.com/Bizarrefeiten

Lees op Twitter.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:ambrosia9 schreef op 20 november 2013 @ 23:30:

Jaaa meds overal waar ik het maar kwijt kon heb ik t lekker gedeeld. Zodat mensen zonder leven tenminste iets te zeuren hebben, puur belangeloos, om hun leven waardevolle invulling te geven. Zo ben ik, altijd denken aan een ander.

Cateautje is een van de weinige forummers die meestal aardige input geeft in topics. Mag ook wel gezegd worden tussen al die zure zeikerd hier. Zo dat lucht op.

Dus omdat ik haar topics irritant vind (en haar eigenlijk ook wel) ben ik een zure zeikerd??

Whahahaha
Frankly my dear, I don"t give a damn
wel een rare motivatie: iets delen zodat een ander wat te zeuren heeft. Er zullen misschien ook mensen zijn die er iets van opsteken of zeggen: Heeeeee dat wist ik niet, wat superleuk dat ik dat nu weet.
maar daar doe je het dus niet voor?
De uitvinder van de nylon kous.

De grote doorbraak kwam met de uitvinding van de stof nylon. Vaak ziet men de naam van Wallace Carothers staan als uitvinder, maar de uitvinder van Polymer 6.6 zoals het eerst genoemd werd was Julian Hill. In 1937, 2 jaar na de uitvinding werd de stof door Du Pont gepatenteerd. De groep waarin Hill werkte werd geleid door Wallace Carothers en omdat deze manisch-depressieve man zelfmoord had gepleegd in het zelfde jaar besloot Du Pont als eerbetoon aan hem, de uitvinding aan hem toe te schrijven. De meer vriendelijke naam Nylon werd er aan toegekend op de Wereldbeurs in 1939 te New York, de eerste twee letters zijn de afkorting van New York. Als anekdote, omdat de zijde-industrie in Japan aanzienlijk terugliep en de verhoudingen tussen beide landen niet best waren, werd ook wel gezegd dat nylon de afkorting was voor:

"Now You Lazy Old Nippon."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven