Werk & Studie alle pijlers

Kledingwinkel starten

26-11-2013 15:18 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zit ergens mee, ik kan per 1 maart een kledingwinkel overgaan nemen aan de grens gebied België Nederland. Het is altijd al mijn droom geweest om een eigen zaak te kunnen starten. Het word dan een trendy en betaalbare dames kleding zaak met tassen shawls schoenen. Nu is mijn vraag is dat wel rendabel? Ik ga er zelf in staan en aangezien hier de toerisme pas op donderdag begint ben ik dan donderdag vrijdag zaterdag en zondag open. Huurprijs valt reuze mee het is alleen de overnamekosten van de inboedel wat beetje aan de hoge kant is. Dilemma wat moet ik doen en wie geeft me raad hihi.

Alvast bedankt
Die laatste vraag kunnen wij niet beantwoorden. Ik ben voorstander van het gaan voor je droom. Wij kunnen echter niet beoordelen of deze winkel rendabel is cq gaat worden.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 15:51:

Ik zal het even uitleggen! Die man die er nu in zit had die winkel voor zijn vrouw, die man werkte toen al. Hun gaan uit elkaar vrouw pakt de andere winkel (ze hadden 2 vestigingen) en hij deze. Dat de bedoeling was dat hun dochter deze zaak zou gaan runnen maar dat meisje wilde dat helemaal niet dus nu als gevolg dat de winkel ter overname staat. Ik heb mijn boekhouder al gesproken en die gaat ook de cijfers bekijken. De inrichting is mijn smaak dus dat is in orde. De financiële buffer ook evt. Het is alleen de vraag van moet ik mijn droom gaan waar maken.

Nee aangezien je geen bal weet van ondernemen. je vraagt toch altijd om de boeken in te zien? Vraag de cijfers van de afgelopen 2 jaar dan op.

En loop deze door met een boekhouder.
Ga eens aan de andere winkeliers in dat stadje vragen of zij last hebben van de recessie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ga eens een donderdag, vrijdag en een weekend kijken naar het winkelend publiek om te zien of jouw doelgroep wel vertegenwoordigd is. Vraag eens aan jouw doelgroep wat ze hebben gekocht, wat ze misten voor winkels.
Dat klopt de cijfers zijn ook onderweg na de boekhouder en zodra hij het licht geeft ja of nee weet ik toch genoeg. Zodra hij zegt van het is niet rendabel dat weet ik al genoeg dat gaat het over.
Die man is een prima ondernemer! Hij weet precies hoe hij de winkel aan jou kan over doen. Prachtig verhaal van die scheiding, en die dochter, hij kan misschien beter voor GTST gaan schrijven. Dan blijft de afloop ook fictief!
Je bent gek als je nu nog een fysieke winkel begint. Binnen 2 jaar gebeurt vrijwel alles online en daar kan je als winkel nooit mee concurreren.
Bedankt inniedegeval voor alle reactie. Ik ga er nog is over na denken en nog is met mijn boekhouder overleggen.
Ik heb even voor je gegoogled op wat benchmarks voor damesmodezaken. Zie deze link:https://www.rabobankcijfersentrends.nl/ ... 7481c2ceba

Conclusie is dat het resultaat vóór belastingen 3,2% is. Als je er dus voor jezelf een beetje salaris uit wil halen van pak hem beet 2500 bruto per maand, betekend dat, dat je omzet per maand rond de 80.000 euro excl. BTW zou moeten zijn.

Ik heb nog wel een vuistregeltje uit de praktijk voor je: huurkosten bedragen over het algemeen 10% van de omzet. Het is bijna onmogelijk om dat cijfer te verslaan. Dus als je huur 1000 in de maand is, dan zal de omzet rond de 10.000 liggen en is een omzet van 80.000 die voor een beetje leuk salaris zorgt niet haalbaar.

Hier ook nog een leuk linkje: http://www.hbd.nl/pages/1 ... .html?subonderwerp_id=444

Dus tadata: dit kan ik je zeggen over de rentabiliteit van je toekomstige kledingwinkeltje.
Baarle Nassau en -Hertog moeten het vooral hebben van de toeristen in het weekend en vooral de zomermaanden. Ik gok dat toeristen of mensen die een dagje uit zijn geen kleding gaan kopen. Niet voor niks zitten er vooral veel kunstwinkels. Ik zou eerst op je gemakje de administratie bekijken en alles wat erbij komt kijken. Een winkel runnen is moeilijker dan het klinkt.
De huurprijs is 600¤ incl gas water en licht dus dat valt reuze mee!! Het is een huurcontract van 2 jaar. En ik woon zelf ook in België en het winkeltje staat ook op Belgisch grondgebied. Ik wacht eerst even af hoe en wat van me boekhouder over de cijfers en dan ga ik is even kijken hoe en wat.
De enige winkels waar het tegenwoordig nog druk is zijn de Bazars en de Actions en die Eurowinkels.
Je gaat toch geen winkel overnemen zonder dat je alle boeken ingezien hebt? Natuurlijk is die man positief, hij moet er vanaf. Ik zou een onafhankelijke boekhouder er naar laten kijken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2013 @ 16:08:

De enige winkels waar het tegenwoordig nog druk is zijn de Bazars en de Actions en die Eurowinkels.En als je een klein goedlopend bedrijfje wilt beginnen, wordt dan zzp-er in de witgoed reparatie! Mijn witgoed reparateur, vertelde pas, dat hij eigenlijk personeel zou moeten aannemen om de vraag aan te kunnen. Doet hij niet, nieuwe klanten stuurt hij gewoon door aan een beginnende zzp-er. Dit bedrijf floreert dankzij de crisis.
Alleen al door je hihi zeg ik begin er niet aan!

Je hebt geen cijfers gezien, en hebt geen idee wat ondernemerschap inhoudt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zoals ik al eerder had aan gegeven mijn boekhouder is er mee aan de slag, het is alleen nu afwachten wat hij er van zegt. wasmachine reparateur is leuk maar niet voor iemand die 2 linkse handen heeft. Ik wacht wel af en als het niet kan dan houd het op. Dan wachten we gewoon nog een tijdje.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:14:

Zoals ik al eerder had aan gegeven mijn boekhouder is er mee aan de slag, het is alleen nu afwachten wat hij er van zegt. wasmachine reparateur is leuk maar niet voor iemand die 2 linkse handen heeft. Ik wacht wel af en als het niet kan dan houd het op. Dan wachten we gewoon nog een tijdje.Zoals de winkel nu is, dat is dan ook meteen het soort kleding dat jij wilt gaan verkopen? Als het nu goed draait wil dat namelijk niet zeggen dat wat jij wilt het ook goed gaat doen.
Bianca: de kleren die er nu in hangen is een soort Roy donders stijl. Dus niet echt mijn smaak. Ik ben al wel opzoek geweest naar groothandels om alvast een kijkje te gaan nemen. Maar het is in afwachting wat me boekhouder er van vind. Zodra ik daar meer van te horen krijg kan ik ook Stappen gaan onder nemen.
quote:Katherina schreef op 26 november 2013 @ 16:03:

Ik heb even voor je gegoogled op wat benchmarks voor damesmodezaken. Zie deze link:https://www.rabobankcijfersentrends.nl/ ... 7481c2ceba

Conclusie is dat het resultaat vóór belastingen 3,2% is. Als je er dus voor jezelf een beetje salaris uit wil halen van pak hem beet 2500 bruto per maand, betekend dat, dat je omzet per maand rond de 80.000 euro excl. BTW zou moeten zijn.

Ik heb nog wel een vuistregeltje uit de praktijk voor je: huurkosten bedragen over het algemeen 10% van de omzet. Het is bijna onmogelijk om dat cijfer te verslaan. Dus als je huur 1000 in de maand is, dan zal de omzet rond de 10.000 liggen en is een omzet van 80.000 die voor een beetje leuk salaris zorgt niet haalbaar.

Hier ook nog een leuk linkje: http://www.hbd.nl/pages/1 ... .html?subonderwerp_id=444

Dus tadata: dit kan ik je zeggen over de rentabiliteit van je toekomstige kledingwinkeltje.

Dit dus, om 80.000 per maand om te zetten moet je per week 20.000 omzetten, en jij moet het hebben van drie dagen. Dat is ruim 6.000 per dag! Dat is 60 stuks van 100 euro, of 120 stuks van 50 euro.

Of reken dat een klant ongeveer 200 euro uitgeeft aan een setje kleding. Broek/rok + shirt/blouse + jasje/vestje. Dan moet je 30 van die klanten per dag hebben! Drie of vier per uur!
Klopt maar ik zat er al over na te denken om meer dagen dan evt open te gaan. Vanaf dinsdag tot zondag. Ook op antwoord of het wel rendabel genoeg zou zijn.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:20:

Bianca: de kleren die er nu in hangen is een soort Roy donders stijl.Dus niet echt mijn smaak. Ik ben al wel opzoek geweest naar groothandels om alvast een kijkje te gaan nemen. Maar het is in afwachting wat me boekhouder er van vind. Zodra ik daar meer van te horen krijg kan ik ook Stappen gaan onder nemen.Dit vind ik het meest zorgelijke uit je 'ondernemersplan'. Als je een goed lopende kledingwinkel wilt beginnen, verkoop je niet wat jóuw smaak is, maar de smaak van een grote groep potentiele klanten. Als je voorganger leuk draait met Roy Donders, zou ik dat zeker in mijn assortiment opnemen, want daar is op die plek dus vraag naar!
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:20:

Bianca: de kleren die er nu in hangen is een soort Roy donders stijl. Dus niet echt mijn smaak. Ik ben al wel opzoek geweest naar groothandels om alvast een kijkje te gaan nemen. Maar het is in afwachting wat me boekhouder er van vind. Zodra ik daar meer van te horen krijg kan ik ook Stappen gaan onder nemen.Als een winkel met dat soort spullen goed loopt ben je toch eigenlijk gek als je een totaal ander assortiment zou gaan verkopen waarvan je niet weet of mensen er op zitten te wachten?
Die dagjesmensen die kopen " nou, dat is ook niet duur, zeg ! - kleding " . Mensen qmet een gemiddelde ( Esprit ) beurs gaan winkelen waar een Esprit zit maar ook een Mexx en de duurdere klanten, in de minderheid, hebben zo hun adresjes. Je moet met dagjesmensen niet gokken op mensen die zomaar onverwacht, voor de leuk, 150 euro bij jou af gaan tikken omdat ze toevallig een lollig blousje in je etalage zagen hangen.
Heb je overigens ervaring in de kleding?
Even wat vragen of je deze kunt beantwoorden want het is allemaal ter vaag en heb het idee dat je uberhaupt bepaalde zaken niet hebt beoordeeld.

Je huur gas, water licht kosten 600 euro. Heb je daarnaast nog andere privekosten (eigen huis, huurhuis etc). Bedenk ook dat je belasting af moet dragen dus tel die er ook nog bij op, wat kost ophalen van vuilnis, gemeentelijke belasting etc en ik vergeet natuurlijk nog veel meer. Tel dit eens allemaal bij elkaar op. Hoeveel moet je per maand verdienen om deze kosten in ieder geval te kunnen dragen. En stel daarbij de vraag of dit rendable is.

Je geeft aan een betaaldbare kledingwinkel maar wat is betaalbaar ik vind HM betaalbaar maar vanwege de crisis kom ik er niet meer zo vaak als voorheen. Mensen geven nu minder uit en zeker ook aan zaken zoals tasse en riemen. Daarnaast is het zoals gezegd zeker in gemeenten zoals Baarle Nassau etc van die toeristengemeenten vaak meer kijken kijken en niet kopen. Meid reken je niet rijk. En geef achteraf de crisis niet de schuld want die is al in volle gang dus je weet nu al wat er afgelopen jaren is gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven