Werk & Studie alle pijlers

Kledingwinkel starten

26-11-2013 15:18 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zit ergens mee, ik kan per 1 maart een kledingwinkel overgaan nemen aan de grens gebied België Nederland. Het is altijd al mijn droom geweest om een eigen zaak te kunnen starten. Het word dan een trendy en betaalbare dames kleding zaak met tassen shawls schoenen. Nu is mijn vraag is dat wel rendabel? Ik ga er zelf in staan en aangezien hier de toerisme pas op donderdag begint ben ik dan donderdag vrijdag zaterdag en zondag open. Huurprijs valt reuze mee het is alleen de overnamekosten van de inboedel wat beetje aan de hoge kant is. Dilemma wat moet ik doen en wie geeft me raad hihi.

Alvast bedankt
Daar geef ik je ook helemaal gelijk in!

En het klopt ook dat daar dan ook vraag naar is.

Ik was gewoon even benieuwd naar jullie reacties wat jullie ervan vonden. Maar 150 euro voor een blousje is te duur.

Wat ik dan in gedachten had en al met me boekhouder over gesproken had was dus een trendy dameskledingzaak niet te duur dus shirtjes van ongeveer 25 euro zoiets. En schoenen tassen sjaaltjes erbij. Ik had het al in gedachten om een webshop erbij te gaan doen. Het werd zowiezo niet een winkel waar je 40 a 50 euro moet neer tellen voor een t shirtje. Misschien inderdaad toch een optie om in die stijl verder te gaan als dat het nu is.
Aan je taalgebruik te zien ben je nog erg jong, heb je voldoende financiële buffer?

Heb je je ondernemingsplan al klaar? Incl financiële onderbouwing?

Wat maakt dat je denkt dat als je jouw smaak gaat verkopen je er een ondernemersinkomen uit gaat halen, heb je marktonderzoek gedaan?
Heb je nu werk, kan je het eventueel naast je werk doen of ga je er een baan voor opzeggen?
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:40:

Wat ik dan in gedachten had en al met me boekhouder over gesproken had was dus een trendy dameskledingzaak niet te duur dus shirtjes van ongeveer 25 euro zoiets. .

Ik vind het nogal, als je dit betaalbaar..... ga eens en gedegen marktonderzoek doen en trek daaruit je concusies. Ik gok dat er niet veel kapers op de kust zijn dus at je tijd genoeg hebt zaken eerst goed uit te zoeken. Deze man wil van z'n zooi af en merkt dat jij maar al te graag bijt. Laat em even wachten en zoek eerst uit wat je precies allemaal wilt en kunt.

Overigen even ter informatie, dames hier willen je geen kledingzaakdoor de neus boren maar puur adviseren in wat zei zien als een slechte belegging. Liever één forummer kunnen overhalen het beter of anders aan te pakken dan ver half jaar een nieuw topic over het feit dat je droom aan duigen ligt en je in de schulden zit. Adviezen zijn dus puur vriendschappelijk bedoelt.
Fixyfix: Ik ben dus 22 en woon nog bij mijn ouders in. Dus kosten aan huis etc dat heb ik niet. Het komt dus ook helemaal op mijn naam te staan dus ik ben natuurlijk er ook zelf verantwoordelijk voor. Daarom zei ik al zodra ik van mijn boekhouder hoor dat het niet rendabel is dan gaat het gewoon over. Hij is nu alles aan het uitzoeken ook qua kosten etc.
Nogmaals, heb je ervaring?
Hè?? Nu ineens een bijna foutloze post?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:14:

Zoals ik al eerder had aan gegeven mijn boekhouder is er mee aan de slag, het is alleen nu afwachten wat hij er van zegt. wasmachine reparateur is leuk maar niet voor iemand die 2 linkse handen heeft. Ik wacht wel af en als het niet kan dan houd het op. Dan wachten we gewoon nog een tijdje.Bedoel je: wachten als in: Duimen draaien en in slaap vallen, of wachten als in : cursussen doen, werken in een winkel, verdiepen in ondernemingsplannen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb 2 jaar in een kledingwinkel gewerkt.

Het is nu even afwachten hoe en wat.
Het is toch wel een Vlaamse boekhouder hoop ik? Zelfstandige zijn in Belgie is duurder dan in Nederland. Meer belasting kwijt, en de verplichte sociale bijdrage...
Bammetjebam: Het is ook een vlaamse boekhouder.

Nlies: Ik bedoel daar mee te zeggen als het niet rendabel is dat houd het op en dan blijf ik gewoon werken waar ik nu werk.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:45:

Fixyfix: Ik ben dus 22 en woon nog bij mijn ouders in. Dus kosten aan huis etc dat heb ik niet. Het komt dus ook helemaal op mijn naam te staan dus ik ben natuurlijk er ook zelf verantwoordelijk voor. Daarom zei ik al zodra ik van mijn boekhouder hoor dat het niet rendabel is dan gaat het gewoon over. Hij is nu alles aan het uitzoeken ook qua kosten etc.

Oke nu geen verdere kosten, maar wil je over tijdje niet op jezelf en hou er dan rekening mee dat opeens je inkomsten flink moeten stijgen wil je het kunnen redden. Dat je nu bij je ouders woont en geen kosten hebt betekent niet dat je die niet gaat krijgen en dat je dus ook hier rekening mee moet houden.

Daarnaast de vraag, i de bank al akkoord met een overname of heb je geen financiering van de bank nodig. Deze hebben ook profesionals in dienst die zaken voor je kunnen uitrekenen en ook eventuele toekomstige voorspellingen kunnen meenemen.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 16:51:

Ik heb 2 jaar in een kledingwinkel gewerkt.

Het is nu even afwachten hoe en wat.En wat heb je gedaan in die kledingwinkel? Heb je je bezig gehouden met inkoop, met verkoopstrategien, met winkelinrichting, met het aantrekkelijk presenteren van de collectie, met vervelende klanten enz enz? Had je daar ook lange werkdagen en de druk op je schouders om aan het eind van de maand weer alle lasten te kunnen betalen?
Fixyfix: Ik ben al bij de bank geweest. Hun hebben mij eerst geadviseerd om alle cijfers op een rijtje te gaan zetten en met de boekhouder te overleggen of het wel rendabel zou zijn. Als er straks uit komt dat het alleen maar slecht ging met dat bedrijf, ja dan ga ik er natuurlijk ook niet instappen met dat bedrijf.

Klopt ik heb er ook al rekening mee gehouden dat ik natuurlijk ook straks op mezelf wil gaan wonen.

Dahlia74: Ik heb eigenlijk vanalles gedaan in die kleding winkel,

mee inkopen gedaan en paspoppen aangekleed. Ook mee dingen verbouwd.
En ook echt verantwoording gedragen?
Anders zou ik toch geen eigen kledingzaak willen beginnen??

Als ik de motivatie en de verantwoording er niet voor zou hebben dan had ik het al helemaal niet gedaan. Laat staan er aan denken.
Maar het klopt ook heb daar ook verantwoording gehad.
Heb je al eens gekeken naar de linkjes die ik je heb gegeven, van de Rabobank en het HBD? Daar kun je best een hoop uithalen.

Als ik het voor je uitreken, met wat algemeen bekende benchmarks, kan ik je het volgende zeggen op basis van de huurprijs: huur is 600 in de maand, daar kun je een omzet aankoppelen van 6000 euro, met een bedrijfsresultaat vóór belastingen van 3,2%, zou je kunnen concluderen dat je dan dus 192,- eruit kunt halen voor jezelf. Je zult dus ergens de benchmark moeten gaan verslaan.

Edit, huisvesting is gesteld op 7,8%. Minder dus. Die benchmarks zijn echt wel vaststaande gegevens.

Ik vind deze nog wel leuk voor je, echt een heel direct beeld voor je rentabiliteit.http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/file ... esmode.pdf Hij is wel verouderd, 2009 namelijk, maar de cijfers zullen de afgelopen jaren niet rooskleuriger zijn geworden.

Als je het rapport van het linkje helemaal doorleest, heb je, denk ik, best een heel compleet beeld over de damesmodebranche. Als je de omzetcijfers weet, en daar hoeft je boekhouder niet eens naar te kijken, kun je die cijfers vergelijken met de benchmark, en kun je snel zelf zien of het zinvol is om je huidge baan op te zeggen.

Lees het eens door!
Bedankt Katherina.

Dit gaat om de cijfers vanuit Nederland. En het bedrijf is gevestigd in België.

Ik zal vanavond is gaan zoeken naar de cijfers in België.
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 17:17:

Maar het klopt ook heb daar ook verantwoording gehad.

juist....

Zelfs al was je bedrijfsleidster geweest, dan weet nog heb je geen idee wat het is om de verantwoording te hebben over een eigen zaak..

Reken op de komende 2 a 3 jaar geen vakantie (hoog 2 a 3 x per jaar een dagje..)

Naast het staan in de winkel nog vele werkzaamheden die buiten winkeltijden vallen.

Heb je al een ondernemersplan? ... dat is een mooi begin..

Dat beantwoord meteen de vragen die je hier stelt..

Betere tip, ga een jaartje of 15 gewoon werken en genieten van het leven, en besluit dan je leven te 'geven' aan een eigen zaak..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:xbloempje1 schreef op 26 november 2013 @ 17:44:

Bedankt Katherina.

Dit gaat om de cijfers vanuit Nederland. En het bedrijf is gevestigd in België.

Ik zal vanavond is gaan zoeken naar de cijfers in België.Verstandig. Google op 'benchmarks damesmodezaak', en dan met een Vlaamse google, dan komen er vast Belgische cijfers uitrollen.
Sense-1970:

Mijn ouders hebben zelf altijd een eigen zaak gehad dus ik weet ook hoe het is om altijd te moeten werken. Helaas door familie omstandigheden hebben ze hem moeten verkopen.

En ik heb het er ook allemaal voor over om niet op vakantie te kunnen of dagen niet vrij te kunnen zijn. Dat weet je eenmaal als je een eigen zaak begint. Daar kies je dus ook voor.

Mijn ondernemers plan ligt bij de boekhouding en die is aan het kijken met de cijfers van de winkel of het rendabel is.

Zodra dat de boekhouder zegt dat het wel rendabel is dan kan ik zo na bank. En als het niet rendabel is ja dan is er maar 1 optie, het bedrijf niet over te nemen en gewoon blijven werken waar ik nu werk. Heb ik er allemaal voor over.
@xbloempje1 ik heb zelf jaren in Baarle Hertog-Nassau gewoond en gewerkt.

Ook in een kledingwinkel onder andere en ik zou het niet durven.

Niet in dat dorp.

Je ziet daar in het dorp de ene na de andere failliet gaan.

Er staan ook veel panden leeg op dit moment.

Gewoon om het feit dat het niet meer zo druk is als 10 jaar geleden.

En je zal een flinke concurrentie hebben aan de gevestigde,betaalbare kledingzaken die er al lang zitten.

Ik vind het een groot risico.
Bedankt allemaal
Graag gedaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven