Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen !

27-11-2013 16:02 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de bekendmaking van de toeslagen 2014, ben ik ook eens voor onszelf gaan rekenen. Wij raken dus ook de zorgtoeslag kwijt. De afgelopen jaren al heftig bezuinigd (geen mobiele telefoons meer) maar ik vind onze vaste lasten nog hoog. Willen jullie eens meekijken waar ik nog op kan bezuinigen ??

Hypotheek (bruto) ¤ 470

Levensverzekering (hypotheek) ¤ 112

Zorg ¤ 253

Verplicht eigen risico ¤ 30

Eneco ¤ 190

Water ¤ 18

Gemeente ¤ 68

Uitvaart ¤ 38

Sporten kids ¤ 35

Telefoon-internet-tv ¤ 42

Verzekeringen auto-huis-avp ¤ 68

Wegenbelasting ¤ 42

Brilplan ¤ 6

Ouderbijdrage en schoolreis ¤ 10

Sparen kinderen ¤ 20

Vakbond ¤ 16

Ik heb een chronische ziekte (vandaar die hoge premie levensverzekering, uitvaart en ziektekosten).

Per maand houden we nu ¤ 425 over om van te leven (2 volwassenen en 2 kinderen). Variabele lasten is ook al op bezuinigd: we roken niet meer.

We tanken ¤ 50 per maand, ¤ 25 is begroot voor cadeautjes en extraatjes, ¤ 25 voor de kapper, ¤ 325 voor boodschappen.

Kleding kopen we van de kinderbijslag, sparen lukt niet meer maandelijks dus dat doen we van het vakantiegeld.

Zou eigenlijk minder vaste lasten willen en wat we besparen gaan sparen. Wie kijkt er even mee ?
Kunnen jullie nog bezuinigen op eneco? Ik vind het maandbedrag best hoog. En internet,telefoon en tv? Ik weet dat bijv telfort al onder de prijs zit van wat jullie nu betalen.

Wellicht kan je je aanmelden bij sloop de crisis. Je krijgt dan een beter aanbod voor bijv energie en verzekeringen.

En als chronisch zieke heb je misschien nog recht op belastingvoordeel, heb je dit al gecheckt?
De hoge lasten die ik zie heb je al verklaard. Ik zie niet zoveel waar je op kunt bezuinigen eigenlijk.

Behalve eneco, dat is echt heel erg hoog.
Kijk eens naar de boodschappen. Dat kan goedkoper. Er is een topic over en krijg je een goed beeld hoeveel men uitgeeft per maand. Voor een gezin van 4 is er nog wel wat winst te behalen
Misschien kan je man overstappen naar een goedkopere zorgverzekering? Als jij chronisch ziek bent lijkt me dat niet heel handig. Maar ik lees niets over je man.

Sporten van de kinderen vind ik erg duur. Ik hoorde laatst dat bij ons de voetbal vereniging 112 per jaar kost voor kinderen tot 16 jaar. Ik zeg niet dat ze niet meer kunnen/ mogen sporten maar misschien is er een alternatief / goedkopere mogelijkheid?

Televisie/ internet is er geen goedkopere mogellijkheid?

Auto er uit?

Bril plan is dat echt nodig?

Ouderbijdrage is dat verplicht?

Vakbond?
Als je 'maar' voor vijftig euro per maand tankt lijkt het mij dat jullie de auto niet vaak gebruiken. Misschien kun je de auto dan de deur uit doen, bespaar je honderd euro per maand mee. Op z'n minst want je hebt er dan ook geen onderhoud meer aan.
Of de auto inruilen voor een 'goedkopere'. Ik vind ¤42,- aan wegenbelasting per maand best fors.
Ik vind de uitvaartverzekering ook erg duur.

Ik betaal 6 euro p maand.
En indd, auto er uit doen. Of een goedkopere aanschaffen.

Ik betaal 20.- per maand.
Meer gaan werken? ( ja ik weet dat het zo simpel niet is, maar dit is ook vrij uitzichtloos toch, veel bezuinigen kan ook niet. )
325, dat is 75 euro per week voor boodschappen en overig. Niet veel voor een gezin!

Maar aan de andere kant, jullie sparen wel degelijk: 70 euro per maand om precies te zijn.

20 euro voor de kinderen en ook zetten jullie geld opzij voor cadeautjes en dergelijke. Van de kinderbijslag kopen jullie kleding.

Ik zie dus wel een spaarpotje. Misschien moeten jullie stoppen met die 20 euro per maand. Hoe oud zijn de kinderen? Kunnen ze al een bijbaantje voor zichzelf hebben? En 25 euro per maand voor de kapper? Daar zou ik erg op gaan bezuinigen.
quote:dwab schreef op 27 november 2013 @ 16:09:

Misschien kan je man overstappen naar een goedkopere zorgverzekering? Als jij chronisch ziek bent lijkt me dat niet heel handig. Maar ik lees niets over je man.

Sporten van de kinderen vind ik erg duur. Ik hoorde laatst dat bij ons de voetbal vereniging 112 per jaar kost voor kinderen tot 16 jaar. Ik zeg niet dat ze niet meer kunnen/ mogen sporten maar misschien is er een alternatief / goedkopere mogelijkheid?

Televisie/ internet is er geen goedkopere mogellijkheid?

Auto er uit?

Bril plan is dat echt nodig?

Ouderbijdrage is dat verplicht?

Vakbond?

¤35 sporten voor 2 kinderen vind ik wel meevallen; ben hier voor 1 kind dik meer kwijt dan ¤17,50 per maand.

Boodschappen is waarschijnlijk nog wel wat winst op te behalen.

Overigens mis ik ook nog wel wat posten zoals reserveringen voor onderhoud aan auto en huis.
Ik vind dat je al bij veel dingen aan de goedkope kant zit, behalve Eneco, kan je daar nog iets aan doen?

Brilplan is niet veel, zou je van zelfde bedrag opzij zetten een betere bril kunnen kopen/vervangen? Nee denk ik he?

Je kan moeilijk zonder bril lopen.

Auto verzekering kan misschien paar euro goedkoper bij een lichtere of nog oudere auto, maar lijkt mij geen onrealistisch bedrag.

Edit:verkeerd gekeken het is wegenbelasting, dan is het wel een redelijk hoog bedrag.

Anders moeten er mee inkomsten komen ipv bezuinigen op al een mager lijstje.
quote:meisx schreef op 27 november 2013 @ 16:06:

Kunnen jullie nog bezuinigen op eneco? Ik vind het maandbedrag best hoog. En internet,telefoon en tv? Ik weet dat bijv telfort al onder de prijs zit van wat jullie nu betalen.

Wellicht kan je je aanmelden bij sloop de crisis. Je krijgt dan een beter aanbod voor bijv energie en verzekeringen.

En als chronisch zieke heb je misschien nog recht op belastingvoordeel, heb je dit al gecheckt?

Telfort is ¤ 36 per maand met als nadeel dat je elders in huis geen tv kunt kijken. Ik lig regelmatig op bed en dan is het wel fijn dat ik boven ook tv kan kijken.

Wij hebben ons aangemeld bij sloop de crisis en als het goed is krijgen we daar een aanbod van voor energie.

De belastingvoordelen voor chronisch zieken worden of zijn allemaal wegbezuinigd. Ik heb dit jaar nog recht op de Wtcg (¤ 299 per jaar) maar die verdwijnt ook vanaf 2014.
Eerste waar ik op kom in jouw rijtje is een zuinigere/kleinere auto kopen. 42per maand is best een hoop dat betaald ik per kwartaal aan mijn auto. Ik denk dat daar je grootste winst te behalen is.

Boodschappen zijn opzich netjes 75per week voor 4 man. Wij geven met zijn 2en 30uit en dan kopen we echt geen rare dure merk rotzooi. Maar staan we elke week bij de lidl. Je zou kunnen proberen om alleen aanbiedingen te kopen of bijv siezoensgroenten die zijn altijd goedkoper dan groente en fruit wat het hele jaar te koop is maar eigenlijk de periode niet voor is.

Aan je ziektekosten/hypotheek ed kan je vrij weinig snel veranderen.

Maar ga eneco vergelijken met andere aanbieders, ik denk namelijk dat je daarbij ook veel goedkoper uit kunt zijn.

Succes!
Denk erom bij overstappen dat er een borg kan worden gevraagd. Heb je geld om dit vooruit te kunnen betalen?
Houd er wel rekening mee dat:

Als je contract niet afloopt binnenkort doordat je er 5 jaar aanvast zit, je er een boete bedrag in rekening kan worden gebracht. Vergeten te noemen in mijn post. Maar dat zou in de kleine lettertjes moeten staan
Zorg: jij hebt chronische ziekte en dus extra kosten lijkt mij. Kan je man misschien een goedkopere verzekering of hoger eigen risico?

Uitvaart vind ik echt hoog. Heb je dat nodig? Ik heb er 1 voor 9 euro per 3 maand, maar die loopt al heel lang. Je kan ook zonder uitvaartverzekering natuurlijk.

Verzekering huis/auto etc, al eens gekeken op independer of dat nog goedkoper kan?

Eneco vind ik ook hoog, misschien meer stekkers eruit, meer spaarlampen, verwarming een graadje lager?

En goedkopere auto een optie?
Over die chronische ziekte, wat van de aanvullende verzekering heb je daar voor nodig?

Op eventueel fysio en merkmedicijnen waar soms een extra bijdrage word voor gevraagd zie ik niks wat voor welke chronische zieke belangrijk is.
Ik vind Eneco erg hoog.

Voor de rest vind ik het wel mee vallen.
je zou er ook aan kunnen denken om je auto te delen. Daar zijn websites voor (sorry, weet niet precies uit mijn hoofd hoe ze heten)

waar je als particulier je auto kan aanbieden op momenten dat je hem zelf niet gebruikt.

Anderen kunnen hem dan huren voor een paar uurtjes.

Verder eruit: vakbond en elke maand voor 25 euro naar de kapper is wellicht ook niet nodig als je naar een thuiskapper gaat, of je bijv. bij de kappersschool van een ROC laat knippen.
Jij kon in maart van dit jaar nog bij je oude werkgever terecht.

Zou ik daar maar eens een balletje opgooien om meer inkomen te genereren.

En weer gaan werken bij je oude werkgever?

In maart zei je, dat hij regelmatig belde of je weer terug wilde komen.

Part-time bijvoorbeeld als meer niet lukt.
Hoeveel kinderen heb je dat het 35! PER MAAND kost. Vind dat echt héél erg veel.
quote:girasole3 schreef op 27 november 2013 @ 16:17:

[...]

¤35 sporten voor 2 kinderen vind ik wel meevallen; ben hier voor 1 kind dik meer kwijt dan ¤17,50 per maand.

.Jeetje, wat doen ze dan? Hockey met gouden puck?
Dank jullie wel voor de feedback !!

Ik was zo gefocust op mijn eigen zorgverzekering dat ik vergat dat mijn man kerngezond is en in 10 jaar al niet bij de huisarts is geweest. Onze buffer is niet heel hoog (rond 3.000) dus ik durf het niet aan om het hoogste eigen risico te nemen. Maar ga zeker kijken of het goedkoper kan met een iets hoger eigen risico.

Aanvullende verzekering is hard nodig. Ik heb wekelijks fysio nodig, deze chronische fysio is echter uit de basisverzekering gehaald. Zelf betalen is geen (financiële) optie dus heb een aanvullende verzekering nodig die dat dekt. Daarbij gebruik ik medicatie die mijn tanden aantast, heb dus zeker 2x per jaar een dure tandartsbehandeling nodig (dit jaar ¤ 700 aan kosten).

Verder bezoek ik regelmatig een manueel therapeut.

Vakbond gaat er uit !

Auto is een station en die hebben we echt wel nodig omdat we een caravan hebben die hij moet trekken. Wij gaan dus nooit op dure (vlieg) vakantie, alleen kamperen in NL.

Zonder uitvaartverzekering zou kunnen, maar we hebben niet voldoende buffer om het zelf te betalen. Die van mijn man loopt over 3 jaar af, dan istie premievrij, die van mij is gewoon duur omdat ik hoog risico heb.

Ouderbijdrage en schoolreis is op vrijwillige basis maar ik zit in de MR van school dus beetje lullig als ik niet betaal

Mijn kids zijn dus nog te jong om een bijbaantje te hebben

Eneco vind ik zelf ook wel duur. Heb hem altijd ¤ 10 hoger staan dan wat Eneco adviseert. Heb eens rondgekeken bij anderen, kom op ¤ 125 met ons verbruik maar dan komen de kosten van de transport er nog bij, is ook zo ongeveer ¤ 40 per maand. Dus ik wacht even op stop de crisis aanbieding.

Ons verbruik is gas: 1428 m3

Stroom: 3450 Kwh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven